Modele powoływania sędziów:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Co robi rząd, co robi prezydent Czyli o władzy wykonawczej słów kilka…
Organizacja i funkcjonowanie władzy sądowniczej. Art.10 ust. 2 Konstytucji RP „…Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Konstytucyjny system źródeł prawa
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Lokalne źródła prawa – zarys
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 6.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA – ZAGADNIENIA WYBRANE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Części składowe treści pisma
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
Rzecznik Praw Dziecka.
Młodzieżowa Rada Miejska Miasta Dąbrowa Górnicza
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Konflikt interesów.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w Umowie i Projekcie
II FSK 658/17 z 27 czerwca 2017 r. Likwidacja a art. 14a ustawy o CIT
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
AGH: Sprawy pracownicze
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
AGH: Wdrażanie przepisów U2.0
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Raport o stanie gminy dr hab. Dawid Sześciło.
Zasady Działania Unii Europejskiej
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Zapis prezentacji:

Modele powoływania sędziów: powoływanie przez głowę państwa powoływanie przez rząd lub ministra wybór przez parlament powoływanie przez radę sądownictwa kooptacja wybory powszechne objęcie urzędu sędziowskiego z mocy prawa

Modele powoływania sędziów a niezależność sądownictwa i niezawisłość sędziów po co nam niezależność sądownictwa i niezawisłość sędziów? idealna (całkowita) odrębność sądownictwa jest niemożliwa i niepożądana odrębność = zakaz nadmiernej ingerencji

Czym jest niezależność i odrębność sądownictwa? odrębność organizacyjna odrębność funkcjonalna

Czym jest niezawisłość sędziowska? bezstronność w stosunku do uczestników postępowania niezależność wobec organów pozasądowych samodzielność wobec innych organów sądowych wewnętrzna niezależność sędziego

Niezawisłość sędziowska a podległość sędziów prawu „Sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji i ustawom”

Niezależność sądownictwa i niezawisłość sędziów a modele powoływania sędziów czy dopuszczalna jest tylko kooptacja? trzecia władza a problem równoważenia się władz demokratyczna legitymacja sądownictwa

Wady i zalety innych niż kooptacja modeli powoływania sędziów powoływanie przez monarchę powoływanie przez prezydenta powoływanie przez rząd lub ministra wybór przez parlament powoływanie przez radę sądownictwa wybory powszechne objęcie urzędu sędziowskiego z mocy prawa

Optymalny model powoływania sędziów Konieczność wyważenia: autorytetu sądownictwa niezależności sądów i niezawisłości sędziów zapewnienia odpowiedniego poziomu merytorycznego i osobowościowego sędziów kontroli ze strony innych władz kontroli ze strony suwerena A zatem najlepszym modelem… …powoływanie sędziów przez głowę państwa? Pod warunkiem, że kandydatów przedstawia środowisko sędziowskie lub rada sądownictwa. A co w przypadku monarchii?

Etapy procedury nominacyjnej dokonanie oceny kwalifikacyjnej kandydatów opiniowanie kandydatur przez odpowiednie zgromadzenie ogólne sędziów rozpatrywanie kandydatur przez KRS powołanie przez Prezydenta RP

Czy Prezydent RP może odmówić powołania kandydata na sędziego? „Sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, na czas nieoznaczony.” (art. 179 Konstytucji RP)

Możliwe kierunki interpretacji art. 179 Konstytucja RP w art. 179 nie reguluje problemu odmowy powołania sędziego Konstytucja RP w art. 179 (implicite) reguluje problem odmowy powołania sędziego i… nie pozwala na to w ogóle pozwala na to pod pewnymi warunkami pozwala na to, pozostawiając w tym zakresie pełną swobodę Prezydentowi RP

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 nie reguluje problemu odmowy powołania sędziego podstawowy argument – art. 179 tworzy jedynie zasadnicze zręby modelu powoływania sędziów (wyklucza samodzielne powołanie sędziego przez Prezydenta RP albo powołanie sędziego przez inne organy) dodatkowy argument – gdyby ustrojodawca chciał przesądzić problematykę odmowy powołania sędziego, uregulowałby ją jasno w treści art. 179

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 nie reguluje problemu odmowy powołania sędziego a zatem problematykę tę może uregulować ustawodawca zwykły ale czy musi to zrobić? czy Prezydent RP może odmówić powołania sędziego, jeśli ustawodawstwo zwykłe milczy na ten temat? „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa” (art. 7 Konstytucji RP) Brak ustawowej podstawy prawnej do odmowy powołania sędziego skutkuje zakazem takiej odmowy?

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego podstawowy argument – uregulowanie danego zagadnienia na poziomie konstytucyjnym jest zawsze kompletne i wyklucza możliwość jego normowania na poziomie ustawowym (regulacja konstytucyjna nie zawiera żadnych „luk”, „niedomówień”, które mogłyby być dowolnie rozstrzygane przez ustawodawcę zwykłego) wątpliwości związane z ogólnością przepisu rozstrzyga się poprzez odwołanie się do innych zasad, wartości i norm konstytucyjnych (a w ostateczności do elementów kultury prawnej zachodniego kręgu cywilizacyjnego)

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i nie pozwala na to w ogóle „Sędziowie są powoływani przez Prezydenta RP…”, a nie „mogą być powoływani” władza sądownicza jest odrębna i niezależna (art. 173 Konstytucji RP), a zatem w razie wątpliwości daną normę należy interpretować jako wzmacniającą tę niezależność, a nie przewidującą wyjątek od niej umiejscowienie art. 179 między przepisami mówiącymi o niezawisłości (art. 178) i wyrażającymi jej gwarancje (art. 180- 181) sensem zaangażowania Prezydenta RP w powołanie sędziego jest wyłącznie pełniona przez niego funkcja ceremonialna

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i nie pozwala na to w ogóle Kontrargumenty: Ad 1: „Sędziowie są powoływani przez Prezydenta RP…”, a nie „mogą być powoływani” Konstytucja RP takimi sformułowaniami posługuje się niekonsekwentnie: „Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, dokonuje zmian w składzie Rady Ministrów” (art. 161 Konstytucji) – doktryna i praktyka wskazuje, że Prezydent RP może odmówić uwzględnienia wniosku premiera „Jeżeli w czasie stanu wojennego Sejm nie może zebrać się na posiedzenie, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów wydaje rozporządzenia z mocą ustawy (…).” (art. 234 ust. 1 Konstytucji) – gdyby Prezydent RP nie mógł odmówić wnioskowi Rady Ministrów jego zaangażowanie w tę procedurę byłoby absurdalne (zwłaszcza, biorąc pod uwagę konieczność szybkiego działania w stanie wojennym)

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i nie pozwala na to w ogóle Kontrargumenty: Ad 2: Władza sądownicza jest odrębna i niezależna (art. 173 Konstytucji RP), a zatem w razie wątpliwości daną normę należy interpretować jako wzmacniającą tę niezależność, a nie przewidującą wyjątek od niej zasada odrębności i niezależności władzy sądowniczej nie ma specjalnego charakteru i nie jest ważniejsza od innych zasad ustrojowych musi ona być zatem wyważana innymi zasadami konstytucyjnymi zasady równoważenia się władz, demokratycznego państwa i suwerenności Narodu zmierzają do wniosku przeciwnego możliwość odmowy powołania sędziego przez Prezydenta RP traktowana jako jeden z nielicznych wyjątków od niezależności sądownictwa daje możliwość harmonijnego wyważenia wszystkich wspomnianych zasad

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i nie pozwala na to w ogóle Kontrargumenty: Ad 3: Umiejscowienie art. 179 między przepisami mówiącymi o niezawisłości (art. 178) i wyrażającymi jej gwarancje (art. 180-181) art. 179 zawiera także gwarancje niezawisłości: powoływanie sędziów na czas nieokreślony wyłączne prawo wnioskowania KRS (nikt nie zostanie sędzią wbrew woli KRS) jego umiejscowienie jest zatem uzasadnione, nawet jeśli przyjmiemy, że Prezydent RP może odmówić powołania sędziego

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i nie pozwala na to w ogóle Kontrargumenty: Ad 4: Sensem zaangażowania Prezydenta RP w powołanie sędziego jest wyłącznie pełniona przez niego funkcja ceremonialna argument opierający się na subiektywnym przeczuciu co do woli twórców Konstytucji (a zatem trudny do udowodnienia) stenogramy z posiedzeń KKZN wskazują, że twórcy Konstytucji dopuszczali możliwość odmowy powołania sędziego Prezydent w Konstytucji RP ma wiele kompetencji władczych i w wykonywaniu wielu swoich zadań nie pełni tylko funkcji ceremonialnej

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i pozwala na to kontrargumenty przeciwko tezie przeciwnej użycie w art. 179 Konstytucji RP rzeczownika „wniosek” (ze swej natury niewiążący) zasady równoważenia się władz, demokratycznego państwa i suwerenności Narodu (Prezydent RP, powoływany w wyborach powszechnych, w ten sposób sprawuje demokratyczną kontrolę nad sądownictwem w imieniu suwerena) tradycje ustrojowe zachodniej kultury prawnej praktyka ustrojowa (odmowa powołania sędziego w 2007 r. przez Lecha Kaczyńskiego nie została wówczas uznana za delikt konstytucyjny)

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i pozwala na to, pozostawiając w tym zakresie pełną swobodę Prezydentowi podstawowy argument – ujęcie kompetencji Prezydenta RP do powoływania sędziów w formie prerogatywy dodatkowy argument – brak w Konstytucji wyraźnych przesłanek, który miałby się kierować Prezydent RP, odmawiając powołania sędziego

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i pozwala na to, pozostawiając w tym zakresie pełną swobodę Prezydentowi Ujęcie kompetencji Prezydenta RP do powoływania sędziów w formie prerogatywy Kontrargumenty: Konstytucja RP nie posługuje się w swoim tekście pojęciem „prerogatywy”, dlatego bezprzedmiotowe jest odwoływanie się do koncepcji „pojęcia zastanego” i jego treści ukształtowanej w polskiej i zachodniej tradycji prawnej brak wymogu kontrasygnaty oznacza wyłącznie brak konieczności uzyskiwania zgody Prezesa Rady Ministrów, nie zaś dowolność działania sensem braku kontrasygnaty jest wyłącznie uwolnienie procedury powoływania sędziów od wpływów rządu poddanie powołania sędziego obowiązkowi kontrasygnaty oznaczałoby możliwość odmowy powołania sędziego (premier nie ma obowiązku udzielania kontrasygnaty), a zatem brak takiego obowiązku nie może być argumentem za taką samą tezą niektóre kompetencje Prezydenta – mimo iż ujęte w formie prerogatywy – w sposób oczywisty nie mogą być wykonywane uznaniowo (np. zarządzanie wyborów; podpisanie ustawy, co do której Trybunał Konstytucyjny w trybie kontroli prewencyjnej orzekł, że jest zgodna z Konstytucją RP)

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i pozwala na to pod pewnymi warunkami Założenie: Konstytucja RP tworzy spójny i harmonijny katalog zasad, norm i wartości Prezydent RP, choć ma możliwość odmowy powołania sędziego, swoją decyzję musi skonfrontować z zasadami, normami i wartościami wyrażonymi w Konstytucji RP Zasady, normy i wartości, które mogą być brane pod uwagę w tym kontekście: niezależność i odrębność sądownictwa oraz niezawisłość sędziów godność człowieka (kandydata na sędziego) – art. 30 prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach – art. 60 pełnienie przez Prezydenta RP funkcji strażnika Konstytucji, bezpieczeństwa państwa, gwaranta ciągłości władzy państwowej oraz najwyższego przedstawiciela RP zasada równoważenia (art. 10) i współdziałania władz (Preambuła)

Hipoteza: Konstytucja RP w art Hipoteza: Konstytucja RP w art. 179 implicite reguluje problem odmowy powołania sędziego i pozwala na to pod pewnymi warunkami A zatem: Prezydent RP powinien odmawiać powołania sędziego tylko wyjątkowo Decyzja Prezydenta RP powinna być wyczerpująco i rzetelnie uzasadniona, a uzasadnienie powinno być doręczone co najmniej Krajowej Radzie Sądownictwa oraz samemu zainteresowanemu (problematykę tę powinien uregulować ustawodawca zwykły) Sprzeczne z prawem byłaby w szczególności odmowa: nieuzasadniona lub uzasadniona niezgodnie z faktami lub w sposób oczywiście bezzasadny wielokrotna w zakresie tego samego stanowiska, mimo przejawów współpracy ze strony KRS (naruszenie funkcji gwaranta ciągłości władzy państwowej) Odmowa powołania może stanowić delikt konstytucyjny, a zatem jej uzasadnienie podlega kontroli Trybunału Stanu

Podstawowe założenia rządowego projektu ustawy z dnia 22 lutego 2017 r. wybór sędziów-członków KRS przez Sejm wygaszenie kadencji dotychczasowych sędziów-członków KRS podzielenie KRS (tylko w sprawach nominacji sędziowskich i asesorskich) na Pierwsze i Drugie Zgromadzenie obowiązek przedłożenia Prezydentowi co najmniej dwóch kandydatur na każde jedno stanowisko sędziowskie (chyba że zgłosiło się mniej kandydatów) – rozwiązanie nieobecne w najnowszym projekcie, wbrew treści uzasadnienia do projektu

Skład KRS według art. 187 ust. 1: Krajowa Rada Sądownictwa składa się z: 1) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Ministra Sprawiedliwości, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i osoby powołanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej, 2) piętnastu członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych, 3) czterech członków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch członków wybranych przez Senat spośród senatorów.

Wybór członków KRS przez Sejm – założenia: kadencja sędziów-członków KRS trwa 4 lata i dopuszczalna jest jedna reelekcja kandydatury przedstawia Marszałkowi Sejmu grupa 50 posłów lub Prezydium Sejmu stowarzyszenia zrzeszające sędziów mogą przedstawiać swoje „rekomendacje” (a zatem nie kandydatury) kandydatów Sejmowi ostatecznie przedstawia Marszałek Sejmu (a zatem dokonuje on samodzielnego wyboru spośród zgłoszonych kandydatur)

Hipoteza: wybór sędziów-członków KRS przez Sejm jest zgodny z Konstytucją RP pierwszy argument – Konstytucja RP nie przesądza o sposobie powoływania sędziów-członków KRS, a zatem ustawodawcy zwykłemu pozostawiona została w tym zakresie względna (ograniczona innymi zasadami, wartościami i normami konstytucyjnymi) swoboda drugi argument – ustawodawca zwykły może zdecydować o wyborze sędziów-członków KRS przez Sejm, ponieważ przemawiają za tym zasady równoważenia się władz, demokratycznego państwa oraz suwerenności Narodu

Hipoteza: wybór sędziów-członków KRS przez Sejm jest zgodny z Konstytucją RP Kontrargumenty: Ustawodawca zwykły może zdecydować o wyborze sędziów-członków KRS przez Sejm, ponieważ przemawiają za tym zasady równoważenia się władz, demokratycznego państwa oraz suwerenności Narodu Krajowa Rada Sądownictwa nie sprawuje żadnej władzy nad obywatelami, a zatem nie potrzebuje silnej demokratycznej legitymacji i kontroli ze strony suwerena zgodnie z Konstytucją RP podstawowym zadaniem KRS jest stanie na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów, a zatem zasadom tym w zakresie funkcjonowania KRS należy przyznać pierwszeństwo (kosztem innych zasad) w zakresie powoływania sędziów zasady równoważenie się władz, demokratycznego państwa oraz suwerenności Narodu są realizowane poprzez odmowę powołania sędziego przez Prezydenta – usprawiedliwianie nimi innych rozwiązań, ingerujących w niezależność i odrębność sądownictwa, jest już ich nadużyciem

Hipoteza: projektowany wybór sędziów-członków KRS przez Sejm jest niezgodny z Konstytucją RP podstawowe argumenty – argumenty przeciwko tezie przeciwnej dodatkowy argument – art. 187 ust. 1 wymaga, by członkowie KRS wybrani byli spośród „sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych” – a zatem, by w KRS znaleźli się przedstawiciele tych czterech grup (analizowany projekt tego nie wymaga)

Kadencja sędziów-członków KRS według art. 187 ust. 2: „Kadencja wybranych członków Krajowej Rady Sądownictwa trwa cztery lata.” A zatem wygaszenie ich kadencji ustawą zwykłą przed tym czasem jest oczywiście niekonstytucyjne Czy Sejm mógłby ustawą skrócić kadencję Prezydenta RP? 

Podział KRS na dwa Zgromadzenia - założenia: tylko w sprawach nominacji sędziowskich i asesorskich Zgromadzenia: Drugie – 15 sędziów-członków KRS Pierwsze – pozostali członkowie KRS (w tym PPSN i PNSA) każde Zgromadzenie podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów pozytywna uchwała obu Zgromadzeń = pozytywna uchwała KRS nie jest jasne, czy potem KRS podejmuje jeszcze uchwałę jako całość jeżeli oceny obu Zgromadzeń rozbieżne – sprawę rozpatruje KRS jako całość (pozytywna uchwała jest wydawana, tylko jeśli opowie się za nią 17 osób: 15 sędziów-członków KRS oraz PPSN i PNSA)

Hipoteza: podzielenie KRS na dwa Zgromadzenia jest zgodne z Konstytucją RP podstawowy argument – Art. 187 ust. 4 Konstytucji: „Ustrój, zakres działania i tryb pracy Krajowej Rady Sądownictwa oraz sposób wyboru jej członków określa ustawa” dodatkowy argument – przeciwko podziałowi na dwa Zgromadzenia nie przemawia żadna z zasad, wartości lub norm konstytucyjnych

Hipoteza: podzielenie KRS na dwa Zgromadzenia jest zgodne z Konstytucją RP Przeciwko podziałowi na dwa Zgromadzenia nie przemawia żadna z zasad, wartości lub norm konstytucyjnych Kontrargumenty: sensem specyficznie skonstruowanego składu KRS jest zapewnienie udziału wszystkich trzech władz w wykonywaniu kompetencji istotnych dla funkcjonowania sądownictwa nieprzypadkowo jednak Konstytucja RP przewiduje, że większość składu KRS stanowią sędziowie (17/25) art. 187 ust. 1 Konstytucji RP należy zatem rozumieć jako przepis wyrażający normę nakazującą posiadanie decydującego wpływu w KRS sędziom (koresponduje to z zasadą niezależności sądownictwa na straży której stoi KRS) i dozwalającą, by wpływ ten uzyskały inne władze, tylko jeśli wśród przedstawicieli sądownictwa panuje podział (koresponduje to z zasadą równoważenia się władz oraz ich współdziałania) modyfikowanie tego założenia przez ustawodawcę zwykłego poprzez np. istnienie dwóch Zgromadzeń albo wymóg uzyskania kwalifikowanej większości 3/4 stanowi próbę obejścia Konstytucji, a zatem jest niezgodny z Konstytucją

Przedstawienie Prezydentowi RP co najmniej dwóch kandydatów na jedno wolne stanowisko sędziowskie – założenia poprzedniego projektu jeżeli na dane stanowisko zgłosił się więcej niż jeden kandydat – KRS jest zobowiązany przedstawić co najmniej dwóch kandydatów na jedno stanowisko sędziowskie KRS sam decyduje, czy przedstawić dwóch czy więcej kandydatów Prezydent RP powołuje na sędziego osobę dowolnie wybraną spośród przedstawionych mu kandydatur A co jeśli tylko jeden kandydat uzyska poparcie obu Zgromadzeń? 

Hipoteza: obowiązek przedstawiania co najmniej dwóch kandydatów na jedno miejsce jest zgodny z Konstytucją podstawowy argument – art. 179 tworzy jedynie zasadnicze zręby modelu powoływania sędziów (wyklucza powołanie sędziego na wniosek innego organu, ale nie reguluje treści wniosku KRS) dodatkowy argument – gdyby ustrojodawca chciał przesądzić tę problematykę, uregulowałby ją jasno w treści art. 179

Hipoteza: obowiązek przedstawiania co najmniej dwóch kandydatów na jedno miejsce jest niezgodny z Konstytucją podstawowy argument – uregulowanie danego zagadnienia na poziomie konstytucyjnym jest zawsze kompletne i wyklucza możliwość jego normowania na poziomie ustawowym (regulacja konstytucyjna nie zawiera żadnych „luk”, „niedomówień”, które mogłyby być dowolnie rozstrzygane przez ustawodawcę zwykłego) wątpliwości związane z ogólnością przepisu rozstrzyga się poprzez odwołanie się do innych zasad, wartości i norm konstytucyjnych (a w ostateczności do elementów kultury prawnej zachodniego kręgu cywilizacyjnego)

Hipoteza: obowiązek przedstawiania co najmniej dwóch kandydatów na jedno miejsce jest niezgodny z Konstytucją jeśli analizowana regulacja konstytucyjna (art. 179) jest kompletna, to znaczy, że skoro Konstytucja RP powierza Krajowej Radzie Sądownictwa wyłączne prawo składania wniosków o powołanie sędziego, to powierza jej też wyłączne prawo decydowania o jego treści Krajowa Rada Sądownictwa z mocy Konstytucji może więc w danej procedurze nie przedstawić Prezydentowi RP żadnego kandydata, jak i przedstawić tylko jednego albo kilku – jeśli tylko sama tak zdecyduje Konstytucja rozróżnia sytuację „powołania na wniosek” (art. 179) od „powołania spośród kandydatów” (np. art. 183 ust. 3 – powołanie Pierwszego Prezesa SN) – ustawodawca zwykły nie może więc upodabniać do siebie tych procedur ale czy określenie w ustawie wymogów do kandydowania na stanowisko sędziowskie nie jest ingerencją w przysługujące KRS wyłączne prawo składania wniosków o powołanie sędziego?