dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Podatki (Varian, rozdział , s )
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
KONKURENCJA DOSKONAŁA
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Wykład nr 4 Rynek pracy W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Struktury rynku WYKŁAD 9.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
gdzie: P-cena jednostkowa sprzedaży K-koszt całkowity produkcji
Rynki konkurencji niedoskonałej
Konkurencja niedoskonała
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek wolnej konkurencji
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Sprawność systemu rynkowego
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Profesor Stefan Markowski
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
dr Zofia Skrzypczak Katedra Ekonomii WSPiZ
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Opracowanie: Janina Godłów-Legiędź
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny wielość podmiotów po stronie popytu, jeden podmiot po stronie podaży produkt nie ma bliskich substytutów istnieją bariery: administracyjno-prawne, technologiczne i kapitałowe doskonała przejrzystość rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny /1/ Producent monopolista jest jedynym producentem na rynku – dlatego krzywa popytu na produkty firmy jest równocześnie krzywą popytu rynkowego. utargi D = d ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW utarg całkowity = ilość x cena dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny /2/ Producent monopolista jest jedynym producentem na rynku – dlatego krzywa popytu na produkty firmy jest równocześnie krzywą popytu rynkowego. Utarg przeciętny /cena/ jest większy od utargu krańcowego; aby sprzedać kolejny produkt monopolista musi obniżyć cenę. utargi D = d Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Utarg przeciętny i utarg krańcowy utargi Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Koszty przeciętne i koszty krańcowe koszty Kk Kp ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Koszty oraz utargi przeciętne i krańcowe koszty / utargi Kk Kp Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Punkt równowagi monopolu – cena i ilość równowagi koszty / utargi Kk B p0 Kp A Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Uc = ilość x cena = 0q0 x 0p0 = 0q0Bp0 Punkt równowagi monopolu - cd Uc = ilość x cena = 0q0 x 0p0 = 0q0Bp0 koszty / utargi Kk B p0 Kp A Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Punkt równowagi monopolu -cd koszty / utargi Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Koszty całkowite Kc = ilość x Kp = 0q0 x 0k0 = 0q0Ck0 koszty / utargi Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Zysk całkowity 0 q0 B p0 = utarg całkowity(uc) 0 q0 C k0 = koszty całkowite (kc) koszty / utargi k0 C B p0 = zysk całkowity (zc) Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Maksymalizacja zysku w monopolu koszty / utargi Kk Kp Uk>kk Uk<kk Up Q1 Qm Q2 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Różnicowanie cen w monopolu Doskonałe różnicowanie cen Niedoskonałe różnicowanie cen /segmentacja rynku/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Doskonałe różnicowanie cen - polega na sprzedawaniu każdej jednostki danego produktu czy usługi po możliwej do osiągnięcia cenie maksymalnej - krzywa utargu krańcowego pokrywa się zatem z krzywą popytu firmy /ponieważ każdy kupujący płaci swoją najwyższą cenę dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Punkt równowagi monopolu – cena i ilość równowagi koszty / utargi Kk p0 Kp Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /1/ koszty / utargi p.max Kk p.min Kp Up=Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /2/ koszty / utargi 0 q0 A p.max = utarg całkowity p.max Kk Kp A p.min k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /3/ koszty / utargi p.max Kk A Kp p.min k0 B Up=Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /4/ koszty / utargi 0 q0 B k0 = koszty całkowite p.max Kk A p.min Kp k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /5/ koszty / utargi 0 q0 A p.max = utarg całkowity 0 q0 B k0 = koszty całkowite p.max K0 B A p.max = zysk całkowity Kk A Kp p.min k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Niedoskonałe różnicowanie cen wymaga spełnienia 2 warunków: 1/ monopolista musi mieć możliwość dzielenia rynków na segmenty, a popyty kupujących na nich muszą posiadać różne elastyczności cenowe 2/ monopol ma możliwość zapobiegania praktykom odsprzedawania produktu dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi koszty up up kk uk uk ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Rynek /A + B/ Segment A Segment B utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk qA qB q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Rynek /A + B/ Segment B utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk qA qB q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

pA > pB oraz qA < qB Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Rynek /A + B/ Segment A Segment B utargi utargi utargi pA pB qA qB q0 ilość ilość ilość pA > pB oraz qA < qB dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Komparatywna nieefektywność monopolu ABC - komparatywna nieefektywność koszty / utargi Kk B Pm Kp Pwk C A Up Qm Qkw Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Nadwyżka konsumenta i producenta w wolnej konkurencji cena S PAE – nadwyżka konsumenta PBE – nadwyżka producenta ABE – łączna nadwyżka (korzyść) P E popyt (D) podaż (S) D B ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu PmBC – nadwyżka konsumenta Monopol: C PmBAD – nadwyżka producenta koszty / utargi DABC –łączna nadwyżka (korzyść) Kk B Pm Kp A Up D Uk Qm ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu i w wolnej konkurencji PmBC – nadwyżka konsumenta Monopol: C PmBAD – nadwyżka producenta koszty / utargi Up = Uk DABC –łączna nadwyżka (korzyść) Kk B Pm Kp Pwk E A Wolna konkurencja: PwkCE – nadwyżka konsumenta D PwkED – nadwyżka producenta DEC – łączna nadwyżka (korzyść) Qm Qwk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu i w wolnej konkurencji Wolna konkurencja: DEC – łączna nadwyżka (korzyść) Monopol: C DABC –łączna nadwyżka (korzyść) koszty / utargi Społeczny koszt monopolu – ABE (spadek łącznej korzyści) Kk B Pm Pwk E Kp A Up = Uk D Qm Qwk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Ingerencja rządu w rynek monopolu Kk koszty / utargi Pm B Kp C Pmax A Up Qmax Qm Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW