dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny wielość podmiotów po stronie popytu, jeden podmiot po stronie podaży produkt nie ma bliskich substytutów istnieją bariery: administracyjno-prawne, technologiczne i kapitałowe doskonała przejrzystość rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny /1/ Producent monopolista jest jedynym producentem na rynku – dlatego krzywa popytu na produkty firmy jest równocześnie krzywą popytu rynkowego. utargi D = d ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW utarg całkowity = ilość x cena dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Monopol pełny /2/ Producent monopolista jest jedynym producentem na rynku – dlatego krzywa popytu na produkty firmy jest równocześnie krzywą popytu rynkowego. Utarg przeciętny /cena/ jest większy od utargu krańcowego; aby sprzedać kolejny produkt monopolista musi obniżyć cenę. utargi D = d Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Utarg przeciętny i utarg krańcowy utargi Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Koszty przeciętne i koszty krańcowe koszty Kk Kp ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Koszty oraz utargi przeciętne i krańcowe koszty / utargi Kk Kp Up Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Punkt równowagi monopolu – cena i ilość równowagi koszty / utargi Kk B p0 Kp A Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Uc = ilość x cena = 0q0 x 0p0 = 0q0Bp0 Punkt równowagi monopolu - cd Uc = ilość x cena = 0q0 x 0p0 = 0q0Bp0 koszty / utargi Kk B p0 Kp A Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Punkt równowagi monopolu -cd koszty / utargi Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Koszty całkowite Kc = ilość x Kp = 0q0 x 0k0 = 0q0Ck0 koszty / utargi Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Zysk całkowity 0 q0 B p0 = utarg całkowity(uc) 0 q0 C k0 = koszty całkowite (kc) koszty / utargi k0 C B p0 = zysk całkowity (zc) Kk B p0 Kp A k0 C Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Maksymalizacja zysku w monopolu koszty / utargi Kk Kp Uk>kk Uk<kk Up Q1 Qm Q2 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Różnicowanie cen w monopolu Doskonałe różnicowanie cen Niedoskonałe różnicowanie cen /segmentacja rynku/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Doskonałe różnicowanie cen - polega na sprzedawaniu każdej jednostki danego produktu czy usługi po możliwej do osiągnięcia cenie maksymalnej - krzywa utargu krańcowego pokrywa się zatem z krzywą popytu firmy /ponieważ każdy kupujący płaci swoją najwyższą cenę dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Punkt równowagi monopolu – cena i ilość równowagi koszty / utargi Kk p0 Kp Up q0 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /1/ koszty / utargi p.max Kk p.min Kp Up=Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /2/ koszty / utargi 0 q0 A p.max = utarg całkowity p.max Kk Kp A p.min k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /3/ koszty / utargi p.max Kk A Kp p.min k0 B Up=Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /4/ koszty / utargi 0 q0 B k0 = koszty całkowite p.max Kk A p.min Kp k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Doskonałe różnicowanie cen /5/ koszty / utargi 0 q0 A p.max = utarg całkowity 0 q0 B k0 = koszty całkowite p.max K0 B A p.max = zysk całkowity Kk A Kp p.min k0 B Up = Uk q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Niedoskonałe różnicowanie cen wymaga spełnienia 2 warunków: 1/ monopolista musi mieć możliwość dzielenia rynków na segmenty, a popyty kupujących na nich muszą posiadać różne elastyczności cenowe 2/ monopol ma możliwość zapobiegania praktykom odsprzedawania produktu dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi koszty up up kk uk uk ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Rynek /A + B/ Segment A Segment B utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Segment B Rynek /A + B/ utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk qA qB q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Segment A Rynek /A + B/ Segment B utargi utargi utargi Kk up up up uk uk uk qA qB q0 ilość ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
pA > pB oraz qA < qB Niedoskonałe różnicowanie cen (segmentacja rynku) Rynek /A + B/ Segment A Segment B utargi utargi utargi pA pB qA qB q0 ilość ilość ilość pA > pB oraz qA < qB dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Komparatywna nieefektywność monopolu ABC - komparatywna nieefektywność koszty / utargi Kk B Pm Kp Pwk C A Up Qm Qkw Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nadwyżka konsumenta i producenta w wolnej konkurencji cena S PAE – nadwyżka konsumenta PBE – nadwyżka producenta ABE – łączna nadwyżka (korzyść) P E popyt (D) podaż (S) D B ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu PmBC – nadwyżka konsumenta Monopol: C PmBAD – nadwyżka producenta koszty / utargi DABC –łączna nadwyżka (korzyść) Kk B Pm Kp A Up D Uk Qm ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu i w wolnej konkurencji PmBC – nadwyżka konsumenta Monopol: C PmBAD – nadwyżka producenta koszty / utargi Up = Uk DABC –łączna nadwyżka (korzyść) Kk B Pm Kp Pwk E A Wolna konkurencja: PwkCE – nadwyżka konsumenta D PwkED – nadwyżka producenta DEC – łączna nadwyżka (korzyść) Qm Qwk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nadwyżka konsumenta i producenta w monopolu i w wolnej konkurencji Wolna konkurencja: DEC – łączna nadwyżka (korzyść) Monopol: C DABC –łączna nadwyżka (korzyść) koszty / utargi Społeczny koszt monopolu – ABE (spadek łącznej korzyści) Kk B Pm Pwk E Kp A Up = Uk D Qm Qwk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Ingerencja rządu w rynek monopolu Kk koszty / utargi Pm B Kp C Pmax A Up Qmax Qm Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW