Diagnostyka układu hamulcowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DROGA HAMOWANIA.
Advertisements

DZIAŁANIA NA RZECZ POLEPSZENIA BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM
Ruch układu o zmiennej masie
Teoria maszyn i części maszyn
PRACA , moc, energia.
METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń
Odkształcenia i zmiany prędkości
OBSŁUGA TECHNICZNA: SKODA FABIA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Warunki dopuszczenia motorowerzysty do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
równanie ciągłości przepływu, równanie Bernoulliego.
Prędkość i hamowanie.
OBSŁUGA TECHNICZNA: TOYOTA YARIS.

Zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7.
JAK ZAPARKOWAĆ SIĘ ABY BYŁO DOBRZE ;)
RUCH HARMONICZNY F = - mw2Dx a = - w2Dx wT = 2 P
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Nowy pojazd egzaminacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
Ekojazda.
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
SPRZĘGŁO CIERNE SUCHE BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA
Budowa i rodzaje bieżnika
Budowa motoroweru.
Elementy hydrostatyki i aerostatyki
EKO - JAZDA.
BADANIA DIAGNOSTYCZNE
Centrum Edukacji Zawodowej w Czarnkowie
Kodeks ruchu drogowego - test
Obsługa codzienna pojazdu - test.
Elektroniczny rozdział siły hamowania
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezp.
Jak pogonić wszystkie konie
STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:
ZADANIE 1 PRZYGOTOWANIE DO JAZDY, SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH BEZPOŚREDNIO ZA BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.
RUSZANIE Z MIEJSCA ORAZ JAZDA PASEM RUCHU DO PRZODU I DO TYŁU
Wnioskowanie statystyczne
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
TURBINA.
Na zdjęciu przedstawiono: podnośnik podnośnik klin zabezpieczający klin zabezpieczający podstawkę zabezpieczającą podstawkę zabezpieczającą montażownicę.
OBSŁUGIWANIE OKRESOWE NR 1 (OO-1) co 100 mth
185.Pociąg o masie M=1000t i drezyna o masie m=100kg jadą po poziomych torach z prędkościami v=10m/s. Jakie drogi przebędą one do chwili zatrzymania się,
Fizyka w samochodzie. Fizyka w samochodzie Fizyka w samochodzie.
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Zakaz ruchu w obu kierunkach.
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
KATEGORIA B+E PRAWA JAZDY
Układ smarowania (olejenia)
5.Samochód osobowy był o 100m za ciężarowym. Po 20s ruchu znalazł się w tej samej odległości, ale przed ciężarowym. Jaka była prędkość względna obu pojazdów?
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego Toruń, ul. Polna 109/111 Toruń,
1 TEBS © Knorr-Bremse München - T/AS TEBSTEBS B rake S ystem Elektroniczy układ hamulcowy przyczepy E lektronic T railer.
Egzamin praktyczny Kat. A, A2, A1, AM Toruń, kwiecień 2013 r.Opracował: Mariusz Mąka.
CZYNNOŚCI KONTROLNO – OBSŁUGOWE PRZYGOTOWANIE DO JAZDY CZYNNOŚCI KONTROLNO – OBSŁUGOWE I PRZYGOTOWANIE DO JAZDY.
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Systemy dostarczania wody na duże odległości
OBSŁUGI.
HAMUCLE.
Urządzenia do Oczyszczania Wody i Ścieków
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
Podstawy dynamiki płynów rzeczywistych Uderzenie hydrauliczne
Roman Wenglorz – JSW SA KWK „Pniówek”
Kompleksowa Obsługa Pojazdu
WYKŁAD 6 KRAWĘDZIE PRZENIKANIA Czas: 2 x 45 minut.
Zapis prezentacji:

Diagnostyka układu hamulcowego

V. Badania wstępne układu hamulcowego

1.Zakres stacjonarnego badania układu hamulcowego a). ocena jałowego i czynnego skoku pedału hamulca, b). ocena szczelności układu, c). ocena stopnia zużycia hamulca bębnowego lub klockowego (tarczowego), d). sprawdzenie działania urządzenia wspomagającego hamulce.

2. Pojęcie jałowego i czynnego skoku pedału hamulca Przełożenie w układzie dźwigniowym wymaganego luzu między tłokiem pompy hamulcowej a popychaczem (ok.1mm) nazywa się jałowym skokiem pedału hamulca (ok.5mm). Skok pedału powodujący dosunięcie tłoczków do tarcz (szczęk do bębnów), a następnie uzyskanie odpowiedniej siły hamowania nazywa się skokiem czynnym pedału hamulca (odległość rezerwowa min. 20% pełnego skoku pedału)

3. Sposoby oceny szczelności układu hamulcowego Stała obserwacja poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku, Przytrzymanie maksymalnie wciśniętego pedału i obserwacja skoku czynnego, Wywarcie ciśnienia w układzie (0,2÷0,5MPa)- bez zmian przez 5 minut, (5÷10MPa)-spadek mniej niż 1% na minutę.

4. Ocena stopnia zużycia elementów hamulca Minimalna grubość materiału ciernego na klocku lub okładzinie-1,5mm, Brak zanieczyszczenia smarem lub olejem, Wymiana po obu stronach osi, Wzrost średnicy bębna przez przetoczenie-do 2mm, Zmniejszenie grubości tarczy-do 1mm, Dopuszczalne bicie tarczy-(0,15÷0,20mm).

5. Sprawdzanie działania urządzenia wspomagającego Przytrzymanie wciśniętego niewielką siłą pedału hamulca i uruchomienie silnika.

VI. Sprawdzanie skuteczności działania hamulców

1. Metody sprawdzania skuteczności działania hamulców a). Podczas próby drogowej, b). Przez pomiar siły hamowania.

a). Poprzez pomiar drogi hamowania, 2. Sposoby określania skuteczności działania hamulców podczas próby drogowej. a). Poprzez pomiar drogi hamowania, b). Poprzez określenie wielkości opóźnienia.

3. Wymagane warunki przy określaniu skuteczności hamowania podczas próby drogowej Wybrany odcinek drogi nie może spowodować zagrożenia bezpieczeństwa dla innych użytkowników, Droga powinna przebiegać poziomo, jej nawierzchnia musi być równa, twarda i sucha, Ciśnienie w ogumieniu zgodne z zaleceniami producenta, Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1mm, Pojazd równomiernie obciążony ładunkiem o masie równej jego ładowności, Hamulce można uznać za sprawne jeżeli droga hamowania mierzona z zachowaniem wyżej wymienionych warunków jest mniejsza od wartości określonych przez Prawo o ruchu drogowym jako dopuszczalne.

4. Wartości wymaganych opóźnień Dla samochodu osobowego Minimum 5,2m/s² - dla hamulca roboczego (zasadniczego), Minimum 2,3m/s² - dla hamulca awaryjnego.

5. Urządzenia do pomiaru siły hamowania Rolkowe, Płytowe (najazdowe).

6. Wielkości mierzone podczas pomiaru siły hamowania. Siłę hamowania każdego koła, Siłę hamowania hamulca awaryjnego, Różnicę sił hamowania kół jednej osi, Nierównomierność sił hamowania.

7. Wymagany warunek siły hamowania. Dla hamulca roboczego (zasadniczego): (Suma sił hamowania w N/ /10xd.m.c.samochodu w kg) x 100% ≥ 52% Dla hamulca awaryjnego: Suma sił hamowania tylnej osi w N/ /10xd.m.c.samochodu w kg) x 100% ≥ 23%

8.Dopuszczalna różnica sił hamowania. Siła hamowania koła po jednej stronie pojazdu nie może różnić się od siły hamowania koła po drugiej stronie pojazdu tej samej osi o więcej niż 30%,przyjmując za 100% siłę większą. Wartość 30% jest wielkością graniczną określoną przepisami. Jednak ze względu na bezpieczeństwo jazdy zaleca się, aby ten parametr nie przekraczał 15% w przypadku hamulców klockowych i 20% w przypadku hamulców bębnowych.

9. Dopuszczalna nierównomierność sił hamowania. Wahanie wskazań siły hamowania w ciągu kilku obrotów koła, spowodowane owalizacją bębna hamulcowego lub biciem tarczy hamulcowej nie może przekraczać 20% średniej wartości czyli: [(maks. siła hamowania – min. siła hamowania)/ / 0,5(maks. siła hamowania + min. siła hamowania)] x 100% ≤ 20%.