Sztuka Romańska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Architektura romańska w Polsce
SZTUKA GOTYCKA.
ARCHITEKTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA W EUROPIE I W POLSCE.
Ogólna charakterystyka Średniowiecza w Europie. Początki średniowiecza Za początki średniowiecz uważa się rok upadku Cesarstwa Rzymskiego – 476 rok n.e.
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA
ELEMENTY ARCHITEKTURY GOTYCKIEJ Z GEOGEBRĄ
Architektura i sztuka gotyku
SZTUKA ROMAŃSKA.
SZTUKI PLASTYCZNE R Z E Ź B A.
Co to jest architektura?
Średniowiecze: Architektura i malarstwo
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
Zabytki Maszewa Kościół parafialny pw. Matki Boskiej Częstochowskiej
W świecie starożytnych Greków
Architektura renesansowa w Polsce
SZTUKA GOTYCKA.
SZOPKI BOŻONARODZENIOWE
SZTUKA ROMAŃSKA Paulina Szkoda.
ŚREDNIOWIECZE STYL ROMAŃSKI - XI – XII WIEK
ARCHITEKTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA W EUROPIE I W POLSCE
ARCHITEKTURA GOTYCKA.
NOWY STYL W ARCHITEKTURZE XIX/XX WIEKU
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Historia architektury
Sztuka romańska.
Architektura renesansu
Architektura europejska
DZIEŁO SZTUKI OŁTARZ GŁÓWNY Z OBRAZEM ŚW. BARTŁOMIEJA W ŁOPIENNIKU GÓRNYM.
Moje Hobby - Style rysowania
BUDOWLE W STYLU ROMAŃSKIM I GOTYCKIM
Sztuka Średniowieczna
KATEDRY GOTYCKIE.
Gdańszczanie i ich domy w czasach historycznych (XV-XVIII w.)
1. Najczęstszy budulec katedr. 2. Typowa cecha budowli gotyckich. 3
Sztuka średniowiecza.
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA.
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA
SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA
Sztuka Romańska i Gotycka .
STARE I NOWE WZORCE W SZTUCE ŚREDNIOWIECZNEJ
Sztuka romańska i gotycka
ELEMENTY ARCHITEKTONICZNE
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA
Sztuka Romańska Sztuka średniowiecza.
UNIWERSALIZM KULTURY ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPY I KULTURA RENESANSU
Kaplica Zamkowa Palermo, Sycylia
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
Sztuka średniowiecza Gotyk i romanizm.
Gotyk XII-XV wiek.
SZTUKA GOTYCKA.
BAROK.
SZTUKA ROMAŃSKA Za okres rozwoju romanizmu przyjmuje się X-XII wiek, chociaż na terenie Niemiec trwał on znacznie dłużej przyjmując formę tzw. późnego.
Architektura i sztuka baroku
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
Wprowadzenie W tej prezentacji pokażemy, że matematykę można znaleźć w sztuce sakralnej. W tym celu wybraliśmy się do poznańskich kościołów i znaleźliśmy.
Style architektoniczne
1. Podstawy estetyki i makijażu
Od stylu romańskiego do klasycyzmu
Jodłowa - Nasza Mała Ojczyzna.
Jakub Główczyński Klasa IIAG
Sztuka Romańska.
opracowała Elżbieta Anioła
Styl Gotycki.
ARCHITEKTURA ROMAŃSKA I GOTYCKA EUROPY autor: Katarzyna Jarkiewicz.
Zapis prezentacji:

Sztuka Romańska

Sztuka Sztuka romańska (styl romański, romanizm) - styl w sztukach plastycznych wykonywanych z kamienia XI – XIII wieku. Najwcześniej formy stylistyczne zostały ukształtowane na terenach zajmowanych obecnie przez dzisiejsze północne Włochy, Francję i zachodnie Niemcy. 

Rzeźba romańska Rzeźba romańska była przede wszystkim rzeźbą architektoniczną, wypełniała portale i tympanony, pokrywała głowice kolumn, trzony filarów oraz węgary. Prezentowała w prostej, ornamentalnej lub znakowej formie logiczne przesłanie dostępne dla ogółu wiernych. Przemawiała do nich wyrazistą, ostro zarysowaną i ekspresyjną formą, która odznaczała się hieratycznością przedstawień i charakterystycznymi, wydłużonymi proporcjami. Tematów dostarczał Stary i Nowy Testament oraz żywoty świętych. W ornamencie dominowała plecionka, częste były również motywy zwierzęce i roślinne symbolizujące m.in. walkę dobra ze złem.

Malarstwo romańskie Romańskie malarstwo ścienne było również związane z architekturą - tworzyło wielkie kompozycje wypełniające apsydy bazylik i pokrywające ich sklepienia. Malowidła przedstawiające postać Chrystusa w majestacie, sceny z życia ludzi, zwierzęta, ptaki i rośliny - obwodzono konturem wypełnionym kolorem. Były więc płaskie i linearne, o ograniczonej skali barw (ochra żółta i czerwona, zieleń i błękit). W skryptoriach klasztornych Anglii, Francji, Niemiec i Austrii uprawiano malarstwo miniaturowe.

Architektura romańska Architektura romańska operowała zrytmizowaną, wymierną przestrzenią dzięki zastosowaniu przęseł w budowlach stanowiących zespół geometrycznych brył wznoszonych z kamiennych ciosów. Najważniejszymi typami budowli były kościoły zakonne i pielgrzymkowe o geometrycznych, surowych formach, wieloczłonowe i zwarte. W rzutach stosowano formy centralne (okrągłe i wieloboczne) oraz plan krzyża łacińskiego w typie poantycznej bazyliki z kryptą pod chórem, z jednym lub trzema portalami flankowanymi, dwiema wieżami w części zachodniej, niekiedy też z parą wież na ramionach transeptu i wieżą na skrzyżowaniu naw.  W części wschodniej wznoszono 3, 5 lub 7 apsyd albo wieniec kaplic promienistych.

SZTUKA GOTYCKA

Malarstwo w gotyku W okresie gotyku rozkwitało malarstwo miniaturowe (miniatura), które zerwało z płaską linearną (linearyzm) stylizacją na rzecz ujęć przestrzennych.Z czasem miniatury książkowe ewoluowały w kierunku realizmu, zapowiadając rozwój realistycznego malarstwa sztalugowego. Malarstwo tablicowe rozkwitło w XIII w. we Włoszech (retabula), wyrażało się zwłaszcza w kompozycjach wieloskrzydłowych. Największe znaczenie miało jednak malarstwo flamandzkie torujące drogę ku nowożytnemu realizmowi, stanowiące połączenie świata biblijnego z realiami współczesnymi o głębokich treściach religijnych i symbolicznych (M. Broederlam, R. Campin, H. van Eyck, J. van Eyck, H. van der Goes, H. Memling). W XV w. swą kulminację przeżyło malarstwo niemieckie z realizmem K. Witza i H. Pleydenwurfa, liryzmem S. Lochnera, ekspresjonizmem M. Grünewalda i wizjonerstwem wielkiej sztuki A. Dürera. Kwitło też witrażownictwo.

Rzeźba gotycka Rzeźba gotycka miała charakter religijny o skomplikowanym programie ikonograficznym w układach typologicznych ze Starego i Nowego Testamentu. Jej ewolucja przebiegała od idealizmu poprzez realizm do dużej ekspresji. Początkowo była silnie związana z architekturą i skoncentrowana na portalach-głowicach, stopniowo nabierała samodzielności. Wprowadzono postać ludzką wielkości naturalnej przy filarach oraz do rzeźby nagrobnej. Najpopularniejsze tematy realizowane były zarówno w kamieniu, jak i polichromowanym drewnie. Stanowiły je: Pieta, krucyfiks, Madonna z Dzieciątkiem na ręku, Chrystus Bolesny.

Architektura gotyku W dziedzinie architektury styl gotycki wieńczy ciągłość rozwoju konstrukcji i systemu dekoracji architektonicznej. Dotychczasowe sklepienia romańskie (kolebkowe i krzyżowe) miały ograniczoną żywotność (widoczną w rozwarciu spoin i załamaniu zworników), aniżeli podobne fragmenty sklepień o łuku prostym podwyższonym. Toteż zaczęto konstruować ostrołukowe sklepienia z żebrami  z którymi współpracuje system podpór obejmujący filary, szkarpy, łuki. Pozwoliło to na wprowadzenie systemu szkieletowego, zdjęcie części ciężaru ze ściany, znaczne jej podwyższenie oraz wprowadzenie dużych okien witrażowych. Styl gotycki był przede wszystkim stylem sakralnym. Typowa katedra francuska reprezentuje typ 3-nawowej (wyjątkowo 5), transeptowej bazyliki z półkolistym chórem z obejściem otoczonym wieńcem kaplic, z fasadą zachodnią 2-wieżową mającą zwykle 3 portale, nad którymi mieści się ogromna rozeta. Na gotyckiej architekturze Francji wzorowała się nieomal cała Europa, tworząca jednak lokalne odrębności. Osobne miejsce w architekturze gotyckiej miał nurt ceglany dominujący w północnej części Europy.