Geometria obliczeniowa Wykład 11

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Advertisements

Sympleksy n=2.
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
Sandra Michalczuk Karolina Kubala Agata Ostrowska Anna Wejkowska
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
Wielokąty i okręgi.
Przygotowały: Jagoda Pacocha Dominika Ściernicka
Konstrukcje trójkątów
CZWOROKĄTY Patryk Madej Ia Rad Bahar Ia.
Geometria obliczeniowa Wykład 1
ALGORYTMY GEOMETRYCZNE.
WYKŁAD 2. Kolorowanie wierzchołków
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa
WYKŁAD 8. Siła spójności Wierzchołek v nazywamy wierzchołkiem cięcia grafu G, gdy podgraf G-v ma więcej składowych spójności niż G. Krawędź e nazywamy.
WYKŁAD 8. Siła spójności A,B – dowolne podzbiory V(G)
GRAFY PLANARNE To grafy, które można narysować na płaszczyźnie tak, by krawędzie nie przecinały się (poza swoimi końcami). Na przykład K_4, ale nie K_5.
Okrąg wpisany w trójkąt
Okrąg opisany na trójkącie - jego konstrukcje i własności
Macierz incydencji Macierzą incydencji grafu skierowanego D = (V, A), gdzie V = {1, ..., n} oraz A = {a1, ..., am}, nazywamy macierz I(D) = [aij]i=1,...,n,
Geometria obrazu Wykład 6
Geometria obrazu Wykład 11
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa Graf jest spójny, gdy dla każdego podziału V na dwa rozłączne podzbiory A i B istnieje krawędź z A do B. Definicja.
Krótki kurs geometrii płaszczyzny
,, W KRAINIE CZWOROKĄTÓW ,, Adam Filipowicz VA SPIS TREŚCI
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
← KOLEJNY SLAJD →.
Geometria obliczeniowa Wykład 8
Geometria obliczeniowa Wykład 3
Symetrie.
Figury płaskie I PRZESTRZENNE Wykonała: Klaudia Marszał
Trójkąty.
140 O O O KĄTY 360 O 120 O 60 O 60 O 120 O.
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
FIGURY GEOMETRYCZNE.
Geometria obliczeniowa Wykład 7
Opracowała: Iwona Kowalik
Prezentacja figury geometryczne otaczające nas na świecie
KOŁA I OKRĘGI.
Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Pola i obwody figur płaskich.
Geometria obliczeniowa Wykład 13 Planowanie ruchu 1.Znajdywanie ścieżki między dwoma punktami. 2.Ruch postępowy robota wielokątnego na płasz- czyźnie.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Geometria obrazu Wykład 6
Geometria obliczeniowa Wykład 11 Algorytmy randomizowane 1.Programowanie liniowe w R 2. 2.Minimalne koło opisane na zbiorze punktów. Widzialność 1.Problem.
Autor: Marcin Różański
Trójkąty Katarzyna Bereźnicka
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Geometria obliczeniowa Wykład 11 Algorytmy randomizowane 1.Programowanie liniowe w R 2. 2.Minimalne koło opisane na zbiorze punktów. Widzialność 1.Problem.
Pojęcia podstawowe c.d. Rachunek podziałów Elementy teorii grafów
Matematyka to tak prosty, a zarazem przyjemny przedmiot, że aż miło się go uczyć! Szczególnie przyjemnym działem matematyki są figury – z czym się wiąże.
Definicje Fot: sxc.hu, wyszukano r.
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ O NICH WIEDZIEĆ…
FIGURY GEOMETRYCZNE Pracę wykonali : Adam Nikodem Maksym Wróbel Bartłomiej Kaleta Szata graficzna i efekty: Adam Nikodem Materiały: Maksym Wróbel Bartłomiej.
FIGURY PŁASKIE.
Figury płaskie.
Geometria obliczeniowa Wykład 10 Dualizacja liniowa c.d. 1. Poziomy 2. Otoczka wypukła Ciągi Davenporta-Schinzela Problemy optymalizacyjne 1. Problem wyważania.
Geometria obliczeniowa Wykład 3
Figury geometryczne.
Figury geometryczne płaskie
Matematyka czyli tam i z powrotem…
Geometria obliczeniowa Wykład 3
Geometria obliczeniowa Wykład 7
Geometria obliczeniowa Wykład 1
Zapis prezentacji:

Geometria obliczeniowa Wykład 11 Problem galerii. Ochrona wypukłych podzbiorów zbiorów punktów. Iluminacje. Grafy łukowe. Ciągi Davenporta-Schinzela Graf widzialności.

Problem galerii. Dany jest wielokąt prosty wyobrażający galerię sztuki. Znajdź minimalną liczbę strażników (tzn. punktów należących do wielo-kąta) takich, że każdy punkt wielokąta będzie widzialny dla co najmniej jednego strażnika. Definicja. Czasem interesuje nas tylko przypadek, gdy strzeżone są jedynie krawędzie wielokąta. Czy istnieje wielokąt i takie ustawienie strażników, w którym cały jego brzeg jest strzeżony a wnętrze nie ? Punkt x należący do wielokąta F jest widzialny z punktu v F, gdy odcinek należy do F.

Twierdzenie. Decyzyjny problem galerii w R2 jest NP-zupełny. Dowód. Chcemy znaleźć odpowiedź na pytanie, czy k strażników wystarcza do ochrony galerii. Aby udowodnić, że problem galerii należy do klasy NP wystarczy zgadnąć pozycje strażników, a następnie w czasie wielomianowym sprawdzić, czy cały wielokąt jest przez nich strzeżony. W celu pokazania NP-trudności tego problemu, przeprowadzimy redukcję z problemu 3-CNF-SAT. 3-CNF-SAT P GALERIA W tym celu, dla danej 3-CNF-formuły logicznej skonstruujemy galerię, która może być strzeżona przez k strażników wtedy i tylko wtedy, gdy formuła jest spełniona. Literałom, klauzulom i zmiennym występującym w formule przypisujemy następujące fragmenty brzegu galerii.

Fragment brzegu galerii odpowiada-jący pojedynczemu literałowi. Fragment brzegu galerii odpowiada-jący pojedynczej klauzuli. Pozycja n odpowiada wartości lite-rału false, a pozycja t wartości true. Aby punkt z był strzeżony co najmniej jeden literał w klauzuli musi mieć wartość true. Fragment brzegu galerii odpowiada-jący zmiennej. Aby punkt u był strzeżony, strażnik musi znajdować się w punkcie F lub T (wartościowanie zmiennej). n t z n t F T u

Dodatkowe występy na brzegu we fragmentach brzegu galerii odpowiada-jących zmiennym są tak umieszczone, aby były strzeżone przez strażnika odpowiadającego zmiennej lub straż-nika odpowiadającego wartości literału zawierającego tą zmienną lub jej ne-gację. Każdemu literałowi odpowiadają dwa występy, po jednym w każdej odnodze brzegu galerii odpowiadającej warto-ściowaniu zmiennej. Wszystkie wy-stępy w odnodze mogą być strzeżone przez strażnika umieszczonego w punkcie odpowiadającym wartościo-waniu zmiennej. lj3 = xi n F T t xi xk lm2 = xk n T t F

Wklejając odpowiedniki klauzul i zmiennych w brzeg prostokąta dostajemy dla formuły o k klauzulach i m zmiennych wielokąt o 34k+10m+4 wierzchołkach. Strażnik w punkcie x obserwuje prostokąt i widzi wnętrza występów odpowiadających zmiennym. Ponieważ każda klauzula musi być spełniona, więc istnieje przynajmniej jeden strażnik w punkcie zaznaczonym jako t. Występy odpowiadające literałom są strzeżone, bo przy każdym z nich w jednym z wierzchołków f lub t stoi strażnik. Wierzchołki u są strzeżone przez strażników stojących w odpowiednich wierzchołkach F lub T (w jednym z nich zawsze stoi strażnik, w zależności od wartości zmiennej). Pozostałe występy w elementach odpowiadających zmiennym, są chronione przez strażników w punkcie odpowiadającym wartości zmiennej lub w punktach określających wartości literałów zawierających tą zmienną. Zatem wielokąt można ochronić z pomocą 3k+m+1 strażników wtedy i tylko wtedy, gdy dana formuła o k klauzulach i m zmiennych jest spełniona.

Układ strażników dla formuły (x1x2 x3)(x1x2x3)(x1x2x3).

Lemat. Liczba strażników w galerii o n wierzchołkach jest nie mniejsza od 1 i nie większa niż n. Dowód. Jest oczywiste, że musi być co najmniej jeden strażnik. Gdy umieścimy strażników w wierzchołkach wielokąta to będą widzieć całą galerię. Czy strażnicy umieszczeni w wierzchołkach bryły trójwymiarowej zawsze chronią całe wnętrze bryły ?

Twierdzenie. Do pilnowania galerii potrzeba i wy-starcza n/3 strażników. Dowód. Przykład „grzebienia” (z wąskimi połą-czeniami między zębami) pokazuje, że taka liczba strażników jest konieczna. Z triangulacji wielokąta wynika, że mo-żemy pokolorować jego wierzchołki trzema kolorami tak, aby żadne dwa wierzchołki o tym samym kolorze nie sąsiadowały ze sobą. Na mocy zasady Dirichleta minimalny zbiór wierzchołków o tym samym kolorze ma moc nie większą niż n/3. Stawiając strażnika w każdym z tych punktów wykazujemy, że liczba ta jest również liczbą wystarczającą. :11 :10 : 9

Ochrona wypukłych podzbiorów zbiorów punktów. Definicja. Niech P będzie zbiorem punktów na pła-szczyźnie. Zbiór S nazywamy zbiorem k-wypukłych strażników, gdy każdy wy-pukły k-kąt o wierzchołkach z P zawiera w swoim wnętrzu strażnika z S. Problem. Niech k  3 będzie liczbą całkowitą. Dany jest zbiór P n punktów na płaszczyźnie w położeniu ogólnym. Jaki jest minimalny rozmiar zbioru k-wypukłych strażników dla zbioru P ?

Definicja. Niech k  3 będzie liczbą całkowitą. Przez Gk(n) oznaczmy najmniejszą liczbę s taką, że każdy zbiór n punktów na płaszczyźnie P ma zbiór k-wypukłych strażników rozmiaru s. Lemat. Gn(n)  Gn-1(n)  ....  G3(n). Twierdzenie. Jeśli punkty ze zbioru P tworzą wielokąt wypukły, to G3(n) = n-2. Dowód. Zauważmy, że dla dowolnego k  3 nie może być mniej strażników niż (n-2)/(k-2). Z drugiej strony, niech i-ty strażnik si (1 < i < n) należy do przecięcia P1PiPnPi-1PiPi+1. Wtedy dowolny trójkąt PjPiPk (j < i < k) zawiera strażnika si. 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Iluminacje. Problem. Dany jest wielokąt o n wierzchołkach i m źródeł światła o określonych parametrach (np. kącie oświetlenia). Czy można tak rozmieścić źródła światła, aby cały wielokąt był oświetlony ? Twierdzenie. Każdy trójkąt można oświetlić trzema lampami o kącie oświetlenia /6, umieszczonymi w jego wierzchołkach. Dowód. Prowadzimy okręgi przechodzące przez punkt A (odpowiednio B, C) i styczne w B (odpowiednio w C, A) do prostej zawierającej BC (odpowiednio CA, AB).

Ponadto niech XBC ma rozwartość . Niech ACB ma rozwartość . Wtedy BCS ma rozwartość /2-. Zatem kąt środkowy BSC ma rozwartość 2, a kąt wpisany BXC oparty na łuku wyznaczanym przez dopełnienie tego kąta ma rozwartość - =  - ACB. Podobnie można pokazać, że AXC ma rozwartość  - BAC, a kąt BXA ma rozwartość  - ABC. Ponieważ suma tych kątów wynosi 2, więc wszystkie trzy okręgi przecinają się w jednym punkcie. Ponadto niech XBC ma rozwartość . Wtedy kąt XCB ma rozwartość  -  -( - ACB) = ACB -  =  - , czyli kąt XCA ma rozwartość . Podobnie można pokazać, że kąt XAB ma rozwartość . Zatem trójkąt ABC można oświetlić trzema lampami o kącie oświetlenia . A B C S X  /2- 2 -  -

Niech dwa z tych łuków będą ustalone. Zbadajmy wzajemne położenie cięciw generowanych przez odcinki AX, BX i CX. Wyznaczają one trzy przystające łuki AD, BE, CF (wyznaczają takie same kąty wpisane). Niech dwa z tych łuków będą ustalone. Zastanówmy się, czy i kiedy będzie istnieć wspólny punkt przecięcia cięciw AE, BF i CD w sytuacji, gdy trzecia cięciwa będzie przemieszczać się. Załóżmy, że poruszać się będzie łuk AD. A B C S X A B C X D E F

Zatem kąty CX’E i CX”E są także równe. Ponieważ A’EA” i D’CD” są kątami wpisanymi opartymi na przystających łukach, więc są równe. Również kąty wyznaczone przez cięciwy A’E i D”C są równe jako kąty wierzchołkowe. Zatem kąty CX’E i CX”E są także równe. Stąd wniosek, że gdy łuk AD porusza się po okręgu, punkt X również zakreśla fragment okręgu. Układ jest symetryczny względem pio-nowej średnicy, a miejsce geometryczne punktów X przecina cięciwę BF w co najwyżej dwóch punktach. Zauważmy, że punkt X osiąga swoje najniższe położenie, gdy łuk AD jest położony symetrycznie względem pionowej średnicy. C E X’ X” D” A” D’ A’ F B

(przecięcie cięciw AE i BF). Odwróćmy sytuację. Ustawmy AD w tej pozycji i zmieniajmy położenie pozostałych dwóch łuków, badając pozycję punktu X (przecięcie cięciw AE i BF). Niech A’ (D’) będzie symetrycznym obra-zem A (D) względem poziomej średnicy. Zauważmy, że X będzie się poruszał po łuku okręgu przystającego do okręgu opisa-nego na trójkącie ABC, przechodzącego przez A i A’ (F i X są symetryczne wzglę-dem odcinka AA’ - FXA = XFA ). Niech Y będzie punktem przecięcia AE z tym okręgiem. Ponieważ łuki A’E i A’Y są przystające (wyznaczają ten sam kat wpisany), więc |A’Y| = |A’E| = |A’B|-|BE| = |A’B|-|A’D’| = |D’B|, czyli Y i B leżą na tej samej prostej poziomej. Stąd Y=X. B1 E1 Y1 B2 E2 Y2 A’ D’ E3 B3 Y3 A D

Załóżmy, że kąt BAC jest minimalnym katem w trójkącie ABC. Ponieważ najniższe położenie punktu X znajduje się na pionowej średnicy, więc aby istniał wspólny punkt przecięcia cięciw AE, BF i CD, zdefiniowany przez nas okrąg przystający do okręgu opisanego na trójkącie ABC musi przecinać pionową średnicę tego okręgu. Ma to miejsce, gdy łuk AD ma długość co najwyżej /3, czyli kąt oświetlenia lamp zainstalowanych nie przekracza  /6 (oczywiście dla większych wartości kąta oświetlenia, trójkąt tym bardziej jest oświetlony, ale nie jest to rozwiązanie optymalne). A D D A D A

5 4 3 2 1 9 8 7 6 14 13 12 11 10 15 Grafy łukowe. Definicja. Dla danego zbioru łuków na okręgu de-finiujemy graf łukowy, którego wierz-chołki etykietowane są etykietami łuków, a krawędź między dwoma wierzchołkami istnieje wtedy i tylko wtedy, gdy prze-cięcie łuków jest niepuste. Minimalnym pokryciem klikami nazywa-my pokrycie wszystkich wierzchołków grafu minimalną liczbą jego podgrafów, z których każdy jest kliką. 15 3 13 6 10 8 5 2 11 14 7 4 1 9 12

5 4 3 2 1 9 8 7 6 14 13 12 11 10 15 Znajdywanie minimalnego pokrycia klikami. Definicja. Dla uporządkowanego zgodnie z ruchem wskazówek zegara ciągu łuków na okręgu definiujemy funkcję NEXT. Wartością funkcji NEXT dla łuku i jest łuk j taki, że - początek j leży po końcu i, - odległość kątowa końców i oraz j jest najmniejsza spośród wszystkich łuków mających początek po końcu i. Funkcja NEXT odpowiada grafowi skiero-wanemu, w którym każda spójna składowa ma dokładnie jeden cykl. 15 3 13 6 10 8 5 2 11 14 7 4 1 9 12

5 4 3 2 1 9 8 7 6 14 13 12 11 10 15 Niech F będzie spójną składową grafu funkcji NEXT. Fakt. Jeśli F nie jest kliką, to ciąg kolejnych koń-ców łuków odpowiadających wierzchoł-kom grafu funkcji NEXT leżącym na cyk-lu, liczony aż do pierwszego zapętlenia, na okręgu określa punkty wyznaczające mini-malne pokrycie klikami. Kliki tworzą łuki zawierające wyznaczone końce. Twierdzenie. Znalezienie minimalnego pokrycia klikami dla n uporządkowanych łuków na okręgu wymaga czasu O(n). Dowód. Wyznaczenie funkcji NEXT oraz znale-zienie cyklu w grafie funkcji NEXT wymaga czasu O(n). 15 3 13 6 10 8 5 2 11 14 7 4 1 9 12

W ten sposób możemy rozwiązać problem strzelca tzn W ten sposób możemy rozwiązać problem strzelca tzn.obliczyć jaka jest najmniejsza liczba strzałów, które musi oddać punk-towy strzelec, aby trafić wszystkie kaczki (odcinki) wokół niego (przy założeniu, że kula przebija kaczkę na wylot). Grafy łukowe można też wykorzystać w uproszczonym problemie rozgłaszania: dany jest nadajnik oraz odbiorcy poza obszarem nadawania (koła). Należy znaleźć minimalną liczbę przekaźników o danej mocy umożliwiającą odbiór wszystkim odbiorcom (o ile to możliwe). W tym przypadku każdemu odbiorcy przyporządkowujemy łuk odpowiadający położeniu przekaźników na brzegu koła pokrywających swoim zasięgiem danego odbiorcę. Aby rozwiązać problem wystar-czy znaleźć minimalne pokrycie klikami dla tak określonego zbioru łuków.

Ciągi Davenporta-Schinzela. Uogólnijmy nasze rozważania. Definicja. Rozpatrzmy rodzinę I = {fn} funkcji kawałkami ciągłych określonych na R. Krzywą ue(x) = max{fn(x)} nazywamy obwiednią górną, a krzywą le(x) = min{fn(x)} nazywamy obwiednią dolną dla danej rodziny funkcji. Obwiednie możemy znaleźć np. łącząc metodę „dziel i rządź” oraz zamia-tanie. W ten sposób znajdujemy obwiednie dla małych podzbiorów rodziny funkcji I. Obwiednie te są funkcjami kawałami ciągłymi, których kolejne części tworzą fragmenty funkcji z I. Przedziały występowania poszcze-gólnych funkcji wyznaczają podział dziedziny określoności obwiedni. Następnie stosując zamiatanie z każdej pary obwiedni tworzymy jedną.

ui  ui+1 dla każdego i < m, Definicja. Niech U=(u1, u2, ... , um) będzie ciągiem o następujących własnościach: ui  {1, 2, ... , n} dla każdego i, ui  ui+1 dla każdego i < m, Nie istnieje podciąg indeksów (ij) długości s+2 taki, że 1  i1 < i2 < ... < is+2  m, a = ux , gdzie x  {i1, i3, i5, ....}, b = uy , gdzie y  {i2, i4, i6, ....}, 1  a  b  n. (tzn. w ciągu U nie ma podciągu o długości s+2 składającego się z przemiennie wystę-pujących dwóch wartości). Ciąg U posiadający powyższe własności na-zywamy (n,s) ciągiem Davenporta-Schinzela i oznaczamy przez DS(n,s). Maksymalną dłu-gość ciągu DS(n,s) oznaczamy przez s(n) . 5 1 3 2 4 1 4 1 2 3 2 1 5 4 4 5 4 1 4 5 s = 3 a b

W powyższej definicji elementy ciągu U możemy interpretować jako ko-lejne fragmenty obwiedni tworzonej przez zbiór n funkcji. Jeśli dowolne dwie funkcje przecinają się ze sobą nie więcej niż s razy, to rozmiar takiej obwiedni jest ograniczony przez s(n). Fakt. Zachodzą następujące równości: 1(n) = n , 2(n) = O(n) , 3(n) = O(n(n)) , 4(n) = O(n2(n)). Ogólnie: s(n) = O(n (n)x), gdzie x = O( (n)s-3) i s > 3, 2s+1(n) = (n (n)), gdzie (n) jest odwrotnością funkcji Ackermanna. Lemat. Stosując metodę „dziel i rządź” możemy obliczyć DS(n,s) w czasie O(s(n) log n).

Graf widzialności. Dany jest zbiór S zawierający n nieprze-cinających się odcinków na płaszczyźnie. Definicja. Graf widzialności W = (V, E) dla zbioru S definiujemy następująco: V jest zbiorem końców odcinków z S, nato-miast do E należą wszystkie krawędzie o końcach z V, które nie mają punktów wspólnych z wnętrzem innych odcinków z S niż te, do których należą ich końce. W szczególności możemy rozpatrywać graf widzialności dla zbioru odcinków będących krawędziami wielokąta. Niech seg(p) oznacza odcinek o końcu w p, a P zbiór końców odcinków z S.

Lemat. Graf widzialności może mieć rozmiar kwadratowy, więc algorytm znajdujący ten graf wymaga w pesymistycznym przypadku czasu (n2), gdzie n jest liczbą odcinków w zbiorze S. Skonstruujemy algorytm działający w czasie O(n2). Definicja. Niech r(p,) oznacza półprostą zaczepioną w p i tworzącą z osią x-ów kąt . Dla każdego punktu p  V definiujemy funkcję widzialności: vis(p,*): [0,)  S   w następujący sposób: - vis(p,) = , gdy r(p,) zawiera seg(p) lub nie przecina żadnego odcinka z S, vis(p,) = s, gdy s jest odcinkiem z S-{seg(p)}, którego punkt przecięcia z r(p,) leży najbliżej p. Z pomocą funkcji vis( ) łatwo możemy stworzyć graf widzialności.

Niech 0 < 1 < 2 < 3 < . r(p,2) przechodzi przez q oraz w kącie między r(p,1) i r(p,3) nie ma innych końców odcinków z S niż q. Mamy 4 przypadki: vis(p,1)  seg(q), p jest bliżej q niż przecięcie r(p,2) i vis(p,1). Wtedy vis(p,2) := seg(q) i kra-wędź (p,q) należy do W. vis(p,1) = seg(q). Wtedy vis(p,3) := vis(q,2) i krawędź (p,q) należy do W. seg(p) = seg(q) nie powoduje żadnych zmian grafu W. vis(p,1)  seg(q) i p jest bliżej przecięcia r(p,2) i vis(p,1) niż q. Nie wpływa to na postać grafu W. p q p q p q p q

Algorytm znajdywania grafu widzialności. Załóżmy, że w P nie ma trzech punktów współliniowych. for każdy p  P do oblicz vis(p,0); stwórz układ dla prostych dualnych do P; sortuj topologicznie wierzchołki układu przyjmując, że v  w, gdy v jest lewym a w prawym końcem wspólnej krawędzi (otrzymujemy ciąg v1, ... , vm); for i = 1 to m do wykorzystując poznane własności funk- cji vis( ) stwórz graf W dodając lub nie krawędź (p,q) dla vi = D(p)  D(q); E := E  S; return (P,E); c d f e b a D(c) D(b) D(a) D(f) D(e) D(d) 1 3 2 6 5 4 9 8 7 12 11 10 15 14 13

Twierdzenie. Algorytm znajduje graf widzialności w czasie O(n2). Dowód. Analizowane są wszystkie pary wierzchołków z P. Na mocy wcześniejszych rozważań dotyczących funkcji vis( ) każda krawędź z E-S jest znajdywana. Początkowe wartości funkcji vis( ) można obliczyć w czasie O(n2). Tworzenie układu prostych, sortowanie topologiczne wierzchołków oraz ana-liza kolejnych wierzchołków wymagają czasu O(n2), proporcjonalnego do rozmiaru danych. W przypadku wystąpienia w P co najmniej trzech punktów współliniowych, analizując dany wierzchołek układu badamy zależności między punktami odpowiadającymi kolejnym (względem współczynnika kierunkowego w po-rządku malejącym) prostym przecinającym się w danym punkcie.

Dziękuję za uwagę.

Ćwiczenia. 1. Znajdź wielokąt i takie ustawienie strażników, że widzą oni każdy punkt brzegu, ale nie każdy punkt wnętrza wielokąta. 2. Znajdź wielościan, w którym ustawienie strażników we wszystkich wierzchołkach nie zapewnia kontroli nad każdym punktem wielościanu. 3. Wielokątem prostokątnym nazywamy wielokąt, którego krawędzie są poziome i pionowe. Podaj przykład pokazujący, że do ochrony wielokąta o n wierzchołkach czasem potrzebne są  n/4 kamery. 4. Przypuśćmy, że dany jest wielokąt prosty o n wierzchołkach wraz ze zbio-rem przekątnych, które dzielą P na wypukłe czworokąty. Jak wiele kamer wy-starcza do ochrony P ? Dlaczego nie przeczy to twierdzeniu o galerii sztuki ? 5. Jak wyznaczyć funkcję NEXT w czasie O(n) ?

6. Wykaż, że graf funkcji NEXT wskazuje minimalne pokrycie klikami. 7. Jak udowodnić twierdzenie o strefie z pomocą ciągów Davenporta-Schincela ? 8. Oszacuj 2(n). 9. Jakie są oszacowania na rozmiar obwiedni zbioru: - parabol, - hiperbol, - kół o jednakowym promieniu, - kół o różnym promieniu, - odcinków o rzutach takiej samej długości, - odcinków o różnych długościach rzutów.

10. Dane są 3 (4) reflektory rzucające snop światła o rozwartości 120 (90) każdy. Udowodnij, że reflektory te można ustawić w dowolnych 3 (4) danych punktach płaszczyzny tak, aby cała płaszczyzna była oświetlona. Zadanie to zachodzi dla dowolnego naturalnego n.