Od narratologii do narratywizmu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Konstruktywizm.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Gatunki dziennikarskie
Podstawowe prawa i wolności człowieka
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Systematyka literatury
Konstruktywizm w dydaktyce
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Kulturapojęcie i problem
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Argumentacja jako proces poznawczy
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Cztery stanowiska w odniesieniu do zagadnienia wielości i odmienności.
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Od narratologii do narratywizmu
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Rola języka w poznaniu i myśleniu
istotne cechy kryterium:
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Samotność i osamotnienie a mitologizacja życia małżeńskiego
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
RODZAJE LITERACKIE.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Logika i argumentacja dla prawników
Gdy drzewa zasłaniają las Andrzej Zińczuk, PAUG,
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
1. Podstawy estetyki i makijażu
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Systematyka literatury
KLASA Społeczno-prawna
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Zapis prezentacji:

Od narratologii do narratywizmu Narratywizm w historiografii Od narratologii do narratywizmu

„Nie istnieje nic takiego, jak pole czystych faktów” – istnieją jedynie fakty-w-dyskursie

Studiujmy literaturoznawstwo! Wniosek Studiujmy literaturoznawstwo!

Świat – tekst – człowiek Literaturoznawstwo Świat – tekst – człowiek

Wprowadzenie do Metahistory (1973) Tropologia, czyli teoria tropów: Metafora, Metonimia, Synekdocha, Ironia. Teoria wyjaśniania historycznego. Teoria stylów historiograficznych.

Trop Fabularyzacja Argumentacja Implikacja ideologiczna Metafora Romans Formistyczna Anarchiczna Metonimia Tragedia Mechanistyczna Radykalna Synekdocha Komedia Organicystyczna Konserwatywna Ironia Satyra Kontekstualna Liberalna

Trop W tradycyjnej retoryce trop to odchylenie od języka dosłownego, od konwencjonalnego i „właściwego” użycia języka.

Trop u White’a Przed-logiczny, przed-fabularny, przed-argumentacyjny „sposób”, „maniera” ujmowania przedmiotu wypowiedzi.

Konstruktywizm White’a Ujmowanie przedmiotu = ustanawianie go

Nietzscheańska teoria „poznania metaforycznego” Poznanie to ustalanie relacji tożsamości między nieznanym i znanym

Nietzsche – teoria poznania antropomorficznego „filozof szuka nie prawdy, lecz metamorfozy świata w człowieku” (PP, za MPM 91), tzn. filozof nie jest w stanie poznać świata w jego obcości, zawsze go uczłowiecza np. poprzez nadawanie mu sensu.

Tradycje tropologii Vico; Rousseau, Hegel; Nietzsche; Semiotyka strukturalistyczna: Louis Hjemslev przyrównuje język do foremek, w które ujmujemy „piach” rzeczywistości; Paul de Man, Allegories of Reading (1979).

Nietzsche – fundator tropologii 1. „Czymże więc jest prawda? Ruchliwą armią metafor, metonimii, antropomorfizmów”. 2. Całość ludzkiego poznania określa pięć tropów: metafora, metonimia, synekdocha, personifikacja, hypallag

Tropologia White’a Cztery tropy rządzą poznaniem historycznym: Metafora; Metonimia; Synekdocha; Ironia.

Metafora – definicja „traktowanie jako tożsamych rzeczy rozpoznanych pod jakimś względem jako podobne” (Nietzsche)

Tropics of Discourse Każde poznanie zawiera w sobie myślenie metaforyczne, metonimiczne, synekdochiczne i ironiczne jako etapy

Metahistory Istnieją paradygmaty poznawcze, każdy rządzone przez poszczególny trop.

Wyjaśnianie historyczne Formizm, Organicyzm, Mechanicyzm, Kontekstualizm.

Formizm Skupienie się na „cechach charakterystycznych (lub wyróżniających) przedmiotów, jakimi odznaczać się mają przedmioty znajdujące się w polu badania Wyjaśnienie można uznać za pełne, jeśli przedmioty owe zostaną wyodrębnione i opisane Odpowiada metaforze

Formizm – przykład „Nigdy wcześniej ani później nie było takiego wydarzenia, jak Wielka Rewolucja Francuska”

Organicyzm Badane zjawisko traktuje się jako element pewnej większej całości, pojętej dynamicznie – „uwaga badacza skupia się przede wszystkim na pojęciu celu, końca, oraz na ideach i zasadach formujących, rozumianych […] kształtotwórczo”; Odpowiada synekdosze.

Organicyzm – przykład „Wielka Rewolucja Francuska byłą początkiem nowej formacji kulturowej w dziejach Europy – nowoczesności”.

Mechanicyzm Skupianie się na badanym przedmiocie jako odmianie czegoś ogólniejszego. „Indywidualność podporządkowana jest tutaj klasie, klasa – prawu. Mechanicyzm uznaje wyjaśnienie za kompletne, jeśli odkryje prawa, które rządzą historią w ten sam sposób, w jaki prawa fizyki rządzą naturą”; Odpowiada metonimii

Mechanicyzm – przykład Wielka Rewolucja Francuska jako przykład Rewolucji jako takiej

Kontekstualizm Badacz skupia się na związkach badanego zjawiska z innymi faktami danego czasu. „Zmierza raczej do opisywania aktualnych i jednokrotnych związków niż do odkrywania praw w mocnym ich rozumieniu. Posługuje się takimi kategoriami jak prąd, tendencja, mówi chętnie o profilu epoki” Odpowiada ironii

Stosunek narracji historycznej do rzeczywistości Utożsamienie narracji i rzeczywistości Ustanowienie rozdziału między narracją i rzeczywistością Historiografia tradycyjna Historiografia narratywistyczna

Rodzaje historiografii Rocznik – brak komponenty narracyjnej Kronika – komponenta narracyjna obecna; brak zakończenia Historia właściwa – komponenta narracyjna obecna, kompozycja: początek – środek - zakończenie

Rocznik z Sankt Gallen „709. Ciężka zima. Zmarł książę Gotfryd. 710. Ciężki rok i kiepski urodzaj. 711. 712. Wszędzie powódź 713. 714. Zmarł Pippin, majordom pałacu. 715, 716, 717. 718. Karol spustoszył Saksonię, szerząc zniszczenie”

Rocznik z Sankt Gallen – cechy Brak głównego podmiotu, Brak fabuły (?) Brak kategorialnej różnorodności zdarzeniowej Brak narratora, Brak usensownienia podanych faktów (?)

Fabuła Układ zdarzeń, który skupia się wokół pewnego centrum – historii – nadającego im jedność.

„Fabularność” Rocznika Odnoszenie się do całości – rejestru dat rocznych; Pewna jedność zdarzeń: zdarzenia ekstremalne

Mit obiektywności rocznika Rocznik, podobnie jak historiografia właściwa, przedstawia zdarzenia, które są rezultatem selekcji dokonanej na podstawie pewnego światopoglądu.

721. Teodor wyparł Saracenów z Akwitanii; 722. Doskonałe plony.

Narracyjność Regularność i kompletność zdarzeń osiągana poprzez: pewne ich umiejscowienie i nadanie im znaczenia Odniesienie do pewnej koncepcji tego., o czym się opowiada

Umiejscowienie zdarzeń = usytuowanie ich w pewnym porządku wobec siebie

Nadanie znaczenia zdarzeniom = odniesienie ich do pewnej koncepcji pojmowania

Nienarracyjność rocznika Brak jedności zdarzeń, ustanowionej przez odsyłanie zdarzeń do podmiotu obdarzonego pewnymi intencjami; Brak historyczności – zdarzeń ważnych z punktu widzenia państwa i prawa; Brak interpretatywności.

Historiografia wg Hegla Jedność obiektywnego i subiektywnego - problem perspektywy państwo i prawa, na którym się ono opiera, jako punkt odniesienia historiografii Świadomość państwa i prawa rodzi świadomość przeszłości i napięć charakterystycznych dla świata stricte ludzkiego