Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4 Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5.4.2. RPO WP 2014-2020 22 wrzesień 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020
Informacje podstawowe (1) Ocena kwalifikowalności wydatków dokonywana jest w oparciu o: Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, które obowiązują od 23 sierpnia 2017 r.
Informacje podstawowe (2) Fakt, że dany projekt kwalifikuje się do dofinansowania w ramach konkursu nie oznacza, że wszystkie wydatki poniesione podczas jego realizacji będą uznane za kwalifikowalne. Wydatki kwalifikowalne, czyli spełniające łącznie warunki określone w pkt 3 Podrozdziału 6.2 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków w ramach RPO WP na lata 2014-2020, to wydatki, które w szczególności są: niezbędne do realizacji celów projektu, racjonalne i efektywne, poniesione w okresie kwalifikowalności tj.: zgodnym z okresem realizacji projektu (31.08.2017 do 31.12.2020), przy czym termin realizacji założony we wniosku o dofinansowanie musi zakładać jego rozpoczęcie najpóźniej 30 czerwca 2018 r.
Informacje podstawowe (3) Wydatki kwalifikowalne = wydatki, które dotyczą wsparcia dostosowanego do potrzeb konkretnego pracownika, u którego zdiagnozowano czynniki ryzyka w miejscu pracy. Wydatki niekwalifikowalne = zgodnie z katalogiem wskazanym w Podrozdziale 6.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków. Kosztami niekwalifikowalnymi będą również koszty obowiązkowych działań z zakresu medycyny pracy, do których realizacji zobowiązany jest pracodawca na podstawie przepisów rozdziału VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy oraz ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy.
Informacje podstawowe (4) Maksymalny poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych projektu wynosi 95%, w tym: 85% środki EFS 10% krajowy wkład publiczny – budżet państwa. Minimalny wymagany wkład własny beneficjenta do projektu wynosi 5% wydatków kwalifikowalnych projektu. Minimalna wartość projektu – 100.000,00 PLN
Pomoc publiczna (1) W przypadku wystąpienia wsparcia stanowiącego pomoc publiczną, udzielaną w ramach realizacji Programu, znajdą zastosowanie właściwe przepisy prawa Unii Europejskiej i krajowego, dotyczące zasad udzielania tej pomocy, obowiązujące w momencie udzielania wsparcia. W przypadku wystąpienia pomocy publicznej, wsparcie udzielane będzie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2015 r., poz. 1073).
Pomoc publiczna (2) Pomoc de minimis jest udzielana z zachowaniem warunków dotyczących kumulacji określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013. Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy określa się na podstawie art. 3 ust. 2–9 powyższego rozporządzenia. Całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 200 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych.
Pomoc publiczna (3) Duże przedsiębiorstwo może być wnioskodawcą w ramach konkursu, jednak wyłącznie jako podmiot, który realizuje projekt na rzecz konkretnego pracodawcy/pracodawców, którego/których pracownicy stanowią grupę docelową projektu. W przypadku, gdy pracodawcą jest przedsiębiorca, grupę docelową projektu mogą stanowić wyłącznie pracownicy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
Pomoc publiczna (4) Kto może być uznany za przedsiębiorcę w rozumieniu zasad udzielania pomocy publicznej – przykłady: podmioty nienastawione na zysk (w tym podmioty non-for-profit oraz non-profit) mogą także oferować na rynku towary i usługi podmiot, który jest częścią administracji państwowej i nie ma wyodrębnionej od niej osobowości prawnej jednostka samorządu terytorialnego fundacja, stowarzyszenie podmioty wykonujące działalność leczniczą wspólnota mieszkaniowa publiczne i niepubliczne uczelnie wyższe kościoły (parafie), związki wyznaniowe.
Personel projektu - definicja Personel projektu – osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu na podstawie stosunku pracy, osoby samozatrudnione (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które są beneficjentem projektu i jednocześnie stanowią personel tego projektu), osoby współpracujące w rozumieniu art. 12 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz wolontariusze.
Personel projektu (1) Osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne nie stanowią personelu projektu i są wykonawcami usługi zlecanej przez Beneficjenta. W budżecie projektu należy wskazać: planowany czas realizacji zadań merytorycznych przez wykonawcę (podać liczbę godzin); przewidywane rozliczenie wykonawcy na podstawie umowy o dzieło (należy pamiętać, że umowa o dzieło nie może dotyczyć zadań wykonywanych w sposób ciągły).
Personel projektu (2) Poprawność sporządzenia budżetu W przypadku personelu projektu we wniosku o dofinansowanie projektu należy odznaczyć kolumnę 6 oraz wskazać planowaną formę zaangażowania pracownika, planowany wymiar czasu oraz jednostkę pomiaru Przykład: Kategoria wydatku Jednostka miary Liczba Cena jednostkowa umowa o pracę (np. cały etat, ½ etatu) Miesiąc m-c w danym roku X zł
Limity Wartość wydatków poniesionych na: zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 3500 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu cross-financingu, które nie mogą przekroczyć 10% kwoty dofinansowania UE łącznie nie może przekroczyć 10% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Metody uproszczone rozliczania wydatków (1) W ramach konkursu w przypadku projektów, w których wartość wkładu publicznego (środków publicznych) nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100 000,00 EUR, należy zastosować uproszczoną metodę rozliczania wydatków wyłącznie w formie kwot ryczałtowych w oparciu o szczegółowy budżet projektu. Do przeliczenia wyżej wymienionej kwoty na PLN należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany na stronie Europejskiego Banku Centralnego), aktualny na dzień ogłoszenia konkursu.
Metody uproszczone rozliczania wydatków (2) wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane jako wydatki poniesione nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków weryfikacja wydatków zadeklarowanych według metod uproszczonych dokonywana jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki.
% kosztów bezpośrednich Projekty o wartości kosztów bezpośrednich Koszty pośrednie Koszty pośrednie, które GWA wylicza automatycznie, rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych: % kosztów bezpośrednich Projekty o wartości kosztów bezpośrednich 25% do 830 tys. PLN włącznie 20% powyżej 830 tys. PLN do 1 740 tys. PLN włącznie 15% powyżej 1 740 tys. PLN do 4 550 tys. PLN włącznie 10% przekraczającej 4 550 tys. PLN
Prawidłowa konstrukcja wniosku i budżetu Działania przewidziane do realizacji w ramach projektu powinny stanowić odzwierciedlenie wniosków wynikających z analizy wstępnej, przeprowadzonej jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu. Muszą one mieć bezpośrednie przełożenie na poszczególne wydatki zaplanowane w szczegółowym budżecie projektu. Wydatkami kwalifikowalnymi w ramach projektu objęte są działania dotyczące części pogłębionej analizy. WNIOSKI Z ANALIZY WSTĘPNEJ CZĘŚĆ C i D DZIAŁANIA ZAPLANOWANE W ZADANIACH, W TYM ANALIZA POGŁĘBIONA CZĘŚĆ E BUDŻET PROJEKTU + UZASADNIENIE WYDATKÓW
Prawidłowa konstrukcja budżetu Przykład 1 Zadanie: Utworzenie zespołu mającego za zadanie przeprowadzenie procesu przesunięcia pracownika na inne stanowisko pracy (2 osoby) Wynagrodzenie psychologa (umowa cywilnoprawna) 5 h x 2 osoby x stawka za h Wynagrodzenie specjalisty ds. ergonomii (umowa cywilnoprawna) 4 h x 2 osoby x stawka za h Wynagrodzenie doradcy zawodowego (umowa cywilnoprawna) Szkolenie – 2 osoby (usługa zlecona)
Prawidłowa konstrukcja budżetu Przykład 2 Zadanie: Ograniczenie stresu w miejscu pracy Wynagrodzenie psychologa 10 h (2 h/tydz) x 5 osób x stawka za h Materiały edukacyjne – ulotki 100 szt. x cena za szt. Karnety na siłownię dla 5 pracowników 10 m-cy x 5 osób x cena karnetu Piknik rodzinny dla pracowników i ich rodzin (usługa zlecona)
Mechanizm racjonalnych usprawnień Mechanizm racjonalnych usprawnień może wystąpić tylko na etapie realizacji projektu, dlatego we wniosku o dofinasowanie projektu: wskaźnik horyzontalny powinien pozostać na poziomie 0, Kolumna 11 szczegółowego budżetu jest nieaktywna. Jeśli w trakcie realizacji projektu zostanie zdiagnozowana potrzeba w tym zakresie oraz IZ RPO WP wyrazi zgodę na dokonanie zmian w projekcie, wówczas Kolumna 11 zostanie odblokowana i Beneficjent będzie mógł wprowadzić zmiany do wniosku. W praktyce wartość kosztów przewidzianych na racjonalne usprawnienia najpierw zwiększy wartość kosztów bezpośrednich, jednakże automatycznie zostanie pomniejszona o te koszty – zatem podstawa do obliczenia kosztów pośrednich nie zmieni się.
Dziękuję za uwagę. 21