Budżet partycypacyjny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
Advertisements

Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Budżet partycypacyjny – co to takiego?
Grudziądzki Pilotażowy Budżet Partycypacyjny. Podstawowe założenia Kwota nie większa niż 2 mln zł Podział środków finansowych 50% po równo na każdy z.
Młodzieżowa Rada Gminy
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK. BUDŻET NA ROK 2016 IDEA ZMIAN: ewolucja nie rewolucja wobec budżetu z 2015 roku nastawienie na dyskusję.
PARTYCYPACJA, CZYLI WSPÓŁUCZESTNICZENIE Budżet partycypacyjny to wydzielona część budżetu dzielnicy, o której wydaniu współdecydują mieszkańcy. Na Woli.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Dzielnica Praga-Południe m.st. Warszawy Warszawa, 15 stycznia 2015 r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Temat: Samorząd powiatowy.
Budżet Obywatelski Katowice 2015 w liczbach KatowiceLigota-Panewniki Środki zł zł Wniosków zgłoszonych Wniosków głosowanych
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Petycja Twoje Prawo.
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Budżet partycypacyjny w Warszawie ZASADY 2017 DZIELNICA WOLA.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Temat: Samorząd gminny.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Moja Świdnica – mój budżet Mieszkańcy zagłosują po raz drugi ! 29 kwietnia 2014 r.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2015 ROK.
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
FORUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH 4 KWIETNIA 2016 WYBORY PRZEDSTWICIELI ORGANIZACJI DO MIELECKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Wydział Spraw Społecznych.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Spotkanie informacyjne 30 maja 2016r.. Pula Jarocińskiego Budżetu Obywatelskiego dla Osiedli na rok 2017 wynosi: ,62 zł.
Spotkania informacyjne z mieszkańcami osiedli 6 – 7 czerwca 2016r.
Poznański Budżet Obywatelski założenia i zasady -
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
Konsultacje społeczne projektu
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
GIŻYCKI BUDŻET OBYWATELSKI 2017 SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Budżet partycypacyjny w Warszawie
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK
Budżet partycypacyjny
Komitet Rewitalizacji – inspiracja do doradztwa i monitorowania procesu rewitalizacji dr Aleksandra Jadach-Sepioło.
BUDŻET OBYWATELSKI W BIAŁYMSTOKU
Zasady funkcjonowania
Zespół ds. budżetu partycypacyjnego
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
m.st. Warszawa | Budżet obywatelski
Zapis prezentacji:

Budżet partycypacyjny Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych W prezentacji jest zbyt dużo informacji, za mało elementów graficznych. Opowiedzenie tego wszystkiego będzie trwać więcej niż czas przeznaczony na spotkanie. Brak powiązania prezentacji ze scenariuszem lekcji. Slajdy luźno ze sobą powiązane, brak wyszczególnienia najważniejszych informacji.

Budżet gminy Budżet gminy to plan jej dochodów i wydatków. Wyłączną kompetencję do uchwalania budżetu gminy oraz dokonywania w nim zmian w trakcie roku budżetowego (również poprzez podjęcie uchwały) posiada rada gminy. Wójt lub burmistrz czy prezydent miasta (czyli jednoosobowy organ wykonawczy w zależności od wielkości gminy) jest odpowiedzialny za opracowanie projektu budżetu, który z kolei przedstawia zgodnie z procedurą radzie gminy, a ona uchwala go przed rozpoczęciem roku budżetowego. Zbyt zawiłe – istotą jest, że budżet jest uchwalany wewnątrz gminy na zasadzie demokracji pośredniej. Mieszkańcy wybierają przestawicieli, którzy w ich imieniu wydają częśc ich pieniędzy z podatków

Za co odpowiada gmina Szkoły podstawowe i gimnazja Pomoc społeczną Sieć wodno-kanalizacyjną Chodniki, drogi lokalne, oświetlenie ulic Publiczną komunikację lokalną Parki, boiska Wysypiska śmieci Biblioteki, domy kultury Straż miejską i bezpieczeństwo publiczne Poradnie i przychodnie gminne Przydałoby się to przedstawić w formie infografiki, wykresu kołowego

Historia pomysłu włączenia mieszkańców w decydowanie o części gminnego budżetu W 1989 r. w brazylijskim 1,5-milionowym Porto Alegre nowo wybrany burmistrz z centrolewicowej Partii Robotniczej zdecydował, że władze oddadzą w ręce mieszkańców decyzje, na co wydawać pieniądze z podatków. Rządzący miastem wierzyli, że w ten sposób uda się pokonać nierówności i podnieść poziom życia setek tysięcy mieszkających w slumsach na przedmieściach.

Na świecie Od czasu powstania w Ameryce Południowej, budżet partycypacyjny rozszerzył się na setki miast całego świata – w Europie, Azji, Afryce czy też Ameryce Północnej. W niektórych miastach został wprowadzony do szkół, uniwersytetów i budownictwa społecznego czy instytucji kultury. Mechanizmy stosowania budżetu partycypacyjnego różnią się od siebie. Przystosowuje się je do lokalnego kontekstu; różny jest procent miejskiego budżetu oddawanego do dyspozycji mieszkańców. Na świecie budżet partycypacyjny stosowany jest obecnie w ponad 1200 miejscowościach.

Korzyści dla rozwoju miasta Podniesienie wiedzy mieszkańców o funkcjonowaniu budżetu. Integracja mieszkańców wokół ważnych dla nich kwestii. Lepsze poznanie potrzeb i opinii mieszkańców na temat aktualnie prowadzonej polityki lokalnych władz. Poznanie i wykorzystanie dobrych pomysłów mieszkańców. Zbudowanie lepszych relacji pomiędzy przedstawicielami władzy i ich wyborcami. Podniesienie poziomu zaufania mieszkańców.

Co jest ważne w przygotowywaniu budżetu obywatelskiego? Kluczowy dla późniejszego funkcjonowania tego mechanizmu jest proces przygotowywania budżetu. Najistotniejsze jest, aby przy wdrażaniu budżetu partycypacyjnego jak najszerzej zaangażować lokalną społeczność. Ważna jest również wysokość przeznaczonej do rozdysponowania kwoty, która powinna dawać realne szanse na zrealizowanie pomysłów zgłoszonych przez obywateli.

Podstawy prawne Budżety partycypacyjne w Polsce wprowadzane są w większości miast w oparciu o artykuł 5a Ustawy o samorządzie gminnym, na mocy którego w wypadkach przewidzianych Ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy na jej terytorium mogą być przeprowadzane konsultacje z mieszkańcami. Zasady i tryb ich przeprowadzania określa stosowna uchwała rady gminy.

Ważne! Budżet partycypacyjny nie jest tym samym co konsultacje społeczne, które z zasady nie mają charakteru wiążącego dla władz. BP jest umową społeczną, w której władza obiecuje mieszkańcom, że ich wola zostanie uszanowana. Schemat podziału: BP a konsultacje – różnice w tabelce

Budżet partycypacyjny w Warszawie Dla każdej dzielnicy ustala się inny budżet partycypacyjny, czyli właściwie 18 budżetów. W każdej dzielnicy został wyznaczony koordynator, który zajmuje się wdrażaniem budżetu partycypacyjnego. Powołane są też dzielnicowe zespoły ds. budżetu partycypacyjnego, które składają się z przedstawicieli: mieszkańców, organizacji pozarządowych, radnych Rady Dzielnicy, radnych osiedlowych i urzędników.

Rada ds. budżetu partycypacyjnego Na mocy zarządzenia Prezydenta m.st. Warszawy, 5 grudnia 2013 r. powołano też Radę ds. budżetu partycypacyjnego. W skład Rady ds. budżetu partycypacyjnego wchodzi 17 osób, część to eksperci wyłonieni w drodze otwartego naboru prowadzonego od 15 listopada do 15 grudnia 2016 r. Pozostałe osoby reprezentują miejskie władze. Wystarczające info na poprzednim slajdzie

Budżet partycypacyjny w Warszawie O pierwszym w stolicy BP zdecydowała prezydent Hanna Gronkiewicz-Walz w czerwcu 2013 r. Od stycznia 2014 r. można było zgłaszać pierwsze pomysły do realizacji w 2015 r. Procedura zgłaszania projektów opisana jest na stronie: www.twojbudzet.um.warszawa.pl

Kto może zgłosić projekt? Każda osoba mieszkająca w Warszawie. Jeśli projekt składa osoba niepełnoletnia potrzebna jest zgoda opiekuna. Każdy projekt musi poprzeć co najmniej 30 warszawiaków.

Jak zgłosić projekt? Formularz zgłoszeniowy można: W niektórych dzielnicach można zgłosić projekt, który dotyczy terenu nienależącego do dzielnicy lub miasta. Wówczas należy sprawdzić, czy na tym terenie jest to możliwe i uzyskać zgodę właściciela terenu. Formularz zgłoszeniowy można: złożyć przez stronę internetową www.twojbudzet.um.warszawa.pl, złożyć w Wydziale Obsługi Mieszkańców w Twojej dzielnicy, przesłać listownie na adres urzędu dzielnicy z dopiskiem „Budżet partycypacyjny 2017” (o uznaniu projektu decyduje data jego wpływu do Urzędu m.st. Warszawy). Punkty konsultacyjne udzielają pomocy i porad. Informacje o dyżurach i lokalizacji punktów oraz przykładowe wyceny najczęściej zgłaszanych projektów znajdują się na stronie: www.twojbudzet.um.warszawa.pl

Co można zgłaszać? Można zgłaszać wszelkie pomysły: tzw. projekty inwestycyjne, czyli np. budowę boiska, ścieżki rowerowej, chodnika, zamontowanie latarni. tzw. projekty pozainwestycyjne, czyli np. warsztaty taneczne, zajęcia plastyczne, sportowe, koncerty, wystawy; Warunek: projekty mają być możliwe do realizacji w ciągu jednego roku.

Ile jest pieniędzy? W każdej dzielnicy o kwocie BP decyduje burmistrz. Jest to od 1% do 2% rocznego budżetu danej dzielnicy. W IV edycji BP w Warszawie jest do podziału ponad 61 mln zł. Powinno być wcześniej, po 22 slajdzie

Jak wybieramy? Mieszkańcy mogą lobbować za wybranymi projektami, prowadzić własną kampanię informacyjną, zachęcać sąsiadów i znajomych do głosowania na nie. Głosować może każdy mieszkaniec Warszawy na projekty z wybranej dzielnicy lub obszaru, którym jest zainteresowany). Głos oddajemy: przez internet – www.twojbudzet.um.warszawa.pl, osobiście wrzucając kartę z zaznaczonym projektem do urny, przez pracownika urzędu w miejscu zamieszkania (opcja dla osób, które ze względów zdrowotnych nie będą w stanie dotrzeć do urn).

Co dalej? Rekomendowane projekty burmistrzowie wpisują do realizacji w budżet dzielnicy w następnym roku kalendarzowym. Jedyna sankcja, jaką dysponują mieszkańcy za niewykonanie przedsięwzięć wyznaczonych w budżecie partycypacyjnym, to niegłosowanie na dane władze w wyborach samorządowych lub zorganizowanie referendum odwoławczego.

BP zależy od Was i Waszych bliskich O tym co jest najbardziej potrzebne, nie decyduje wybrana raz na cztery lata dość wąska grupa przedstawicieli, a wszyscy, którym na tym zależy. Im większe zaangażowanie mieszkańców w przygotowywanie projektów, a później ich czynny udział w głosowaniu na nie tym większa szansa na powodzenie budżetu obywatelskiego – z każdym następnym rokiem decyzją coraz większej grupy ludzi można poprawiać poziom życia mieszkańców danej miejscowości.