STOP SZOKOWI KULTUROWEMU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konferencja , 14 grudnia 2006, Warszawa
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Kontakty międzykulturowe i ich konsekwencje
Nasze zwariowane życie
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
PRAWA CZŁOWIEKA.
AUTOPREZENTACJA.
Nordic Walking.
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
FRUSTRACJA – reakcja organizmu na przeszkodę
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Czym jest dla nas tolerancja?
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Migracje powrotne i integracja na polskim rynku pracy
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
DEPRESJA.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Stres w pracy nauczyciela
Środowiskowy Dom Samopomocy w Łęcznej
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Sposoby radzenia sobie ze stresem
10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Eurologis. Staże dla uczniów w zagranicznych przedsiębiorstwach 1. 06
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

STOP SZOKOWI KULTUROWEMU

SZOK KULTUROWY – CO TO?

Szok kulturowy jest to zjawisko zachodzące na styku kultur polegające na zderzeniu wpojonych przejawów kultury z nowym otoczeniem Obejmuje funkcjonowanie fizyczne, psychiczne i społeczne człowieka Jest rezultatem napotkanych w kulturze przyjmującej trudności Jego istotą jest doświadczenie negatywnych emocji, które kumulując się, owocują pogorszeniem ogólnego samopoczucia i satysfakcji z życia, i co za tym idzie całości funkcjonowania człowieka

OBJAWY I REAKCJE NA SZOK KULTUROWY

OBJAWY Depresja Niepewność Złość Zagubienie Spadek wydajności w pracy Problemy zdrowotne Bezsilność REAKCJE Nadmiar obowiązków Wahania wagi (objadanie się lub brak apetytu) Izolacja Wszystko OK!

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA NASILENIE PRZEŻYWANEGO SZOKU KULTUROWEGO: - kompetencje - czynniki biologiczne - czynniki psychologiczne - czynniki logistyczne - podejście kultury przyjmującej - jakość informacji - podobieństwo kulturowe

SYNDROM PARYSKI

ETAPY ADAPTACJI KULTUROWEJ

MIESIĄC MIODOWY (inaczej: faza turystyczna) - jest to etap fascynacji nową kulturą. Jesteśmy wówczas zazwyczaj grzeczni i uprzejmi dla napotykanych „obcych”, w których niemal wszystko nas zachwyca. Jeżeli nas wyjazd jest na tyle krótki, że kończy się na tym etapie, doświadczamy wyłącznie miłych stron podróżowania, wracamy do domu z pozytywnym obrazem kraju nas goszczącego oraz jego mieszkańców i tak też się o nich wypowiadamy.

FAZA SZOKU KULTUROWEGO - na tym etapie zaczynamy borykać się z prawdziwymi warunkami życia na obczyźnie, co powoduje bardzo silne reakcje stresowe. W wyniku tego mogą pojawić się wrogie i agresywne zachowania w stosunku do kraju goszczącego. Bardzo duży wpływ na tę sytuację maja kłopoty językowe. Za złe samopoczucie i frustracje osoby przechodzące ten etap obwiniają zazwyczaj swoich gospodarzy, których postrzegają stereotypowo szukając wsparcia w rodakach i znajomych spoza kultury jawiącej się w tym momencie jako „wroga”.

FAZA OŻYWIENIA - ten etap wiąże się z poprawą ogólnego stanu osoby goszczącej. Znajomość języka jest coraz lepsza, powraca też utracona na poprzednim etapie wiara w siebie i możliwość poradzenia sobie nawet w najtrudniejszych sytuacjach bez wsparcia ze strony innych. Wciąż oczywiście pojawiają się pewne trudności, radzimy sobie jednak z nimi, czujemy się silniejsi, wraca nam dobry nastrój, poprawia się też nasza opinia o gospodarzach.

FAZA DOPASOWANIA ma ono miejsce wówczas, gdy zaczynamy akceptować obyczaje kraju goszczącego, jego wartości, normy, obyczaje i odbierać je po prostu jako inny sposób życia, co nie znaczy że gorszy. Znikają irracjonalne lęki, stajemy się pewnymi siebie, efektywnie działającymi ludźmi. Jeśli na tym etapie zdecydujemy się powrócić do ojczyzny, możemy nawet tęsknić za krajem, który opuściliśmy.

JAK NIE DAĆ SIĘ SZOKOWI KULTUROWEMU? - Przygotować się, zebrać informacje o kraju docelowym, o religii, ludziach, kulturze - Być otwartym na odmienność i niejednoznaczność, słuchać, obserwować, dopytywać - Uporządkować, zaplanować sobie tydzień i każdy dzień - Uczyć się języka i kultury ! - Podtrzymywać kontakt z gospodarzami- to od nich można najwięcej się nauczyć - Promować kulturę swojego kraju - Uczyć się na doświadczeniu innych, migrantów, wolontariuszy, którzy wcześniej przyjechali do tego kraju - Dbać o zdrowie i kondycję fizyczną - Rozpoznać na co można wpłynąć, a nad czym nie masz kontroli - Być w kontakcie z ludźmi i korzystać i ich wsparcia

CZY DA SIĘ UNIKNĄĆ SZOKU KULTUROWEGO??? NIE! DLATEGO:

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ :)