Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r
Advertisements

WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Kącik Logopedyczny.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 8 marca 2006 r. III ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Elbląg, 2 marca 2012 r. IX ELBLĄSKI TYDZIEŃ POPRAWNEJ MOWY 23 – 27.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
ZAWODY ZAUFANIA PUBLICZNEGO W ŚWIADOMOŚCI POLAKÓW
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Wyrażenia algebraiczne
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
Podsumowanie wyników próbnego egzaminu zawodowego przeprowadzonego w ZS 1 we Władysławowie dnia 15 stycznia 2010 r.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Wrzesień Rok 2010   Test diagnostyczny składał się z pięciu zadań i sprawdzał umiejętności: • rozumienie ze słuchu • rozumienie tekstu czytanego • umiejętność.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
S YTUACJA DEMOGRAFICZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W Ł OMIANKACH NA PRZESTRZENI LAT Opracowały: Iwona Jarząbkowska i Katarzyna Łazicka.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Opiekun projektu : Pani Barbara Szczucińska. Początki gimnazjum  W wyniku reformy oświatowej w 1999 roku został utworzony Zespół Szkół Ogólnokształcących.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Kalendarz 2020.
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Egzaminy wstępne na aplikacje prawnicze. Egzamin na aplikację ogólną 7 października 2014 r. w Warszawie rozpoczął się piąty konkurs na aplikację ogólną.
Wyniki Ankiety odnośnie zdrowego odżywiania
Elementy geometryczne i relacje
Logopedia w szkole.
Wady wymowy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Zapis prezentacji:

Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r

Cel badania: ocena stanu mowy u dzieci podejmujących naukę w szkole.

Termin przeprowadzenia badania: Wrzesień/październik 2011r, po otrzymaniu pisemnej zgody rodziców.

Metodologia Narzędziem badawczym był Logopedyczny Test Przesiewowy Dla Dzieci w Wieku Szkolnym autorstwa S. Grabiasa, Z. Kurkowskiego, T. Woźniaka. Test ten oceniał sprawność językową dzieci w wieku 6.1 – lat. Był wystandaryzowany w grupie 1800 dzieci w wieku lat.

Test składał się z czterech Podtestów: Podtest 1 - Badanie wymowy (polecenia Nr 1,2) Podtest II - Badanie sprawności narracyjnej (polecenia Nr 3,4) Podtest III - Badanie motoryki narządów mowy (polecenie Nr 5) Podtest IV - Badanie percepcji dźwięków mowy (polecenia Nr 5,6)

Podtest I - Badanie wymowy Służył ocenie poprawności realizacji głosek. Zastosowano skrócony kwestionariusz obrazkowy składający się z 20 obrazków, których nazwy zawierały najczęściej zniekształcane głoski: [r] [š] [ž] [č] [з] [z] [c] [ś] [ź] [ć] [k] [g]. Dziecko otrzymywało 1 punkt za każdy obrazek nazwany poprawnie.

Podtest I zawierał również próbę powtarzania zdań 1. W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie. 2. Trzy pstre przepiórzyce przeleciały przez trzy pstre kamienice. 3. I cóż, że ze Szwecji. 4. Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego. Badany otrzymywał 1 punkt za każdy poprawnie powtórzony wyraz – maksymalnie 26 punktów.

Podtest II - Badanie sprawności narracyjnej (semantycznej, struktury opowiadania, językowej realizacji wypowiedzi) Zastosowano tutaj dwa polecenia dotyczące opowiadania, w tym opowiadanie historyjki obrazkowej.

Polecenie 3 polegało na zbudowaniu wypowiedzi na podstawie wiedzy, jaką dziecko zmagazynowało w umyśle. Badano sposób strukturowania tej wiedzy. Oceniano: umiejętność włączania konkretnej postaci do klasy zjawisk ogólniejszych (krasnoludek – postać z bajki, mały człowiek, skrzat) umiejętność wyodrębniania cech fizycznych postaci (wzrost, wygląd) umiejętność wyodrębniania cech psychicznych (wesoły, dobry) umiejętność wyodrębniania miejsca pobytu (dom, las) umiejętność wyodrębniania pół aktywności postaci (praca, pomaganie) Każda kategoria semantyczna oceniana była na 2 punkty. Dopuszczało się pomoc w wypowiedzi poprzez zadanie pytania pomocniczego. Wtedy poprawna odpowiedź oceniana była na 1 punkt.

Polecenie 4 - opowiadanie historyjki obrazkowej Zdarzenia dziecko musiało poukładać w logiczny ciąg narracyjny.

Podtest III – Badanie motoryki narządów mowy Zawarto tutaj 6 prób, które miały na celu ocenę sprawności motorycznej języka. Każdy poprawny ruch języka oceniano na 1 punkt.

Podtest IV – Badanie percepcji dźwięków mowy Oceniano tutaj umiejętność różnicowania dźwięków mowy oraz umiejętność analizy głoskowej

Umiejętność różnicowania dźwięków mowy Próba polegała na ocenie przez dziecko, czy podane przez logopedę pary wyrazów były takie same, czy inne. Były to następujące słowa: arka – marka wastowa – wastowa kartaka – gartaka samoza – samoza ślokoda – ślokoda mażaka –maszaka tadatara – gatatara rakoloka – rakoroka wasasala – wacasala zaczadata – zaszadata Za każdą poprawna odpowiedź dziecko otrzymywało 1 punkt, w sumie mogło zdobyć 10 punktów.

Analiza głoskowa wyrazów Należało przegłoskować następujące słowa: meduza, samorodek, kolaborant, radiotelefon, mikroencefalopatia. Za każde poprawnie przegłosowane słowo dziecko otrzymywało 1 punkt. Maksymalnie w tej próbie mogło otrzymać 5 punktów.

W całym teście maksymalnie można było otrzymać 122 punkty. Normą dla dzieci w wieku 7 lat jest 66 – 91 punktów, dla dzieci w wieku 6 lat – Dzieci z wadami wymowy mogły uzyskać wynik ogólny w normie.

Liczba przebadanych dzieci Przebadanych zostało 78 dzieci z klas IA, IB, IC.

Wyniki badań 47 (60,26%) przebadanych uzyskało wynik w granicach normy, wynik powyżej przeciętnej uzyskało 19 uczniów (24,36%). 10 osób (12,82%) miało wynik poniżej przeciętnej, a niski – 2 (2,56%). Najwięcej punktów – otrzymała uczennica z klasy IA. Najmniej – 46 punktów – uczeń z klasy IA.

Wyniki badania w poszczególnych klasach

Wady wymowy Z przebadanych 78 uczniów, 29 (37%) miało wady wymowy. Najczęściej były to seplenienia (41,4%) oraz rotacyzmy (13,8%).

Dla porównania W roku szkolnym 2007/2008 wady wymowy zdiagnozowano u 23 uczniów(33,82%) W roku szkolnym 2008/2009 wady wymowy zdiagnozowano u 24 (36%) przebadanych dzieci W roku szkolnym 2009/2010 wady wymowy zdiagnozowano u 18 uczniów (25%) W roku szkolnym 2010/2011 wady wymowy zdiagnozowano u 24 uczniów (34,7%)

Wady wymowy w poszczególnych latach

Jakościowa ocena wymowy Rok szkolny 2011/2012 Seplenienie12 (37%) Rotacyzm12 (41,4%) Seplenienie międzyzębowe 2 (6,9%) Seplenienie + Rotacyzm4 (13,8%) Mowa bezdźwięczna1 (3,4%) Seplenienie + mowa bezdźwięczna 2 (6,9%) Rotacyzm + dyslabialność1 (3,4%)

Występowanie wad wymowy w poszczególnych klasach Klasa I A Ogółem uczniów w klasie – 29 Liczba uczniów z wadą wymowy – 9, w tym: Seplenienie – 4 Rotacyzm – 3 Rotacyzm + Dyslabialność – 1 Seplenienie + Rotacyzm – 1

Klasa I B Ogółem uczniów w klasie – 28 Liczba uczniów z wadą wymowy – 11, w tym: Seplenienie – 3 Seplenienie międzyzębowe – 2 Seplenienie + Mowa bezdźwięczna – 2 Seplenienie + Rotacyzm – 2 Rotacyzm - 2

Klasa I C Ogółem uczniów w klasie – 21 Liczba uczniów z wada wymowy – 9, w tym: Mowa bezdźwięczna – 1 Seplenienie – 5 Rotacyzm – 2 Seplenienie + Rotacyzm – 1

Porównanie jakościowej oceny wad wymowy w poszczególnych klasach

Wnioski W porównaniu z ubiegłymi latami więcej uczniów ma wady wymowy Najczęstsze wady artykulacyjne to seplenienie i rotacyzm W porównaniu z ubiegłymi latami występuje duży odsetek uczniów z mową bezdźwięczną U 3 uczniów występują bardzo złożone wady wymowy współwystępujące z agramatyzmami i niepłynnością mowy, co wymaga poszerzonego postępowania diagnostycznego (badanie foniatryczne, psychologiczne, neurologiczne) Większość uczniów została objęta systematyczną pomocą logopedyczną

Dziękuję za uwagę