PROJEKTY GRANTOWE – PROW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Działania realizowane w ramach Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej przyczyniać się będą do osiągnięcia celów ogólnych i szczegółowych (Cel.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Plan Odnowy Miejscowości
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Wstęp – podstawowe informacje.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Lokalne Grupy Działania 2014 – 2020
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Poprzez Lokalną Grupę Działania wrzesień 2015 Konsultacje dotyczące budowania Lokalnej Strategii.
LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „CHATA KOCIEWIA” WRZESIEŃ 2015 R. Działanie „Leader” w ramach PROW Możliwości uzyskania dofinansowania za pośrednictwem.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Rzeszów, październik
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 LEADER na Mazowszu w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ NA LATA dla obszaru gmin: CZERNICHÓW, LISZKI, MOGILANY, SKAWINA, ŚWIĄTNIKI GÓRNE, ZABIERZÓW.
Wspieranie przedsiębiorczości w działaniu: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w poddziałaniu: Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach.
1.
PROW REGULACJE PRAWNE 1.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
DZIAŁALNOŚĆ LGD W ZAKRESIE ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Łobżenica, r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem ś rodków unijnych za po ś rednictwem Lokalnej Grupy Działania „Region Włoszczowski” w ramach.
Podstawowe zasady przyznawania pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Wzgórz Dalkowskich „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA Szkolenie 26 września 2016 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
GRANTY Maj 2017 v.1.
Spotkanie konsultacyjno -informacyjne na terenie LGD „Wspólny Trakt”
z wypełniania dokumentów aplikacyjnych
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Przygotowano na bazie materiałów Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
DOKUMENTY STRATEGICZNE
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Lokalna Grupa Działania Dorzecze Bobrzy
Podejmowanie działalności
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Załączniki do wniosku o płatność
Stowarzyszenie Turystyczne Kaszuby Kartuzy, sierpień 2017 r.
GRANTY Szkolenie z zakresu możliwości uzyskania wparcia w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego.
Wsparcie aktywności gospodarczej
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Proces oceny i wyboru operacji do dofinansowania
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

PROJEKTY GRANTOWE – PROW 2014-2020

REGULACJE PRAWNE Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 Rozporządzenie z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW oraz EFMiR Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich zwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. 2017r. poz. 5) Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz.U. 2015 poz. 378) Ustawa z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. 2015 poz. 1130) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. 2016 poz. 1390) Regulamin i procedura ogłaszania grantów LGD.

Projektem grantowym jest operacja, której beneficjent będący LGD udziela innym podmiotom wybranym przez LGD, zwanym dalej „grantobiorcami” grantów będących środkami fiansowymi programu powierzonymi przez LGD grantobiorcom na realizację zadań służących osiągnięciu celu tej operacji. Grantobiorcą jest podmiot publiczny albo prywatny, inny niż beneficjent projektu grantowego, wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego (LGD) w ramach realizacji projektu grantowego. Grantobiorcą nie może być podmiot wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania. Grantem są środki finansowe programu operacyjnego, które beneficjent projektu grantowego powierzył grantobiorcy, na realizację zadań.

GRANTOBIORCY O wsparcie może ubiegać się podmiot będący: osobą fizyczną, która jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jest pełnoletnia i ma miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym Lokalną Strategią Rozwoju (LSR), osobą prawną, z wyłączeniem województwa, jeżeli siedziba tej osoby lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli siedziba tej jednostki lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, jednostką organizacyjną osoby prawnej, nieposiadającą osobowości prawnej, której jednostka prawna użyczy osobowości prawnej.

DODATKOWE WARUNKI PRZYZNANIA POMOCY W ODNIESIENIU DO GRANTOBIORCY Grantobiorca zobowiązany jest wykazać, że: posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować, lub posiada zasoby odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, lub posiada kwalifikacje odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, jeżeli jest osobą fizyczną, lub wykonuje działalność odpowiednią do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować. inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będących własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością, posiada numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej „numerem identyfikacyjnym”. Grantobiorca nie może prowadzić działalności gospodarczej

ZAKRES POMOCY wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych; zachowanie dziedzictwa lokalnego; budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej; promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych. OBECNY KONKURS GRANTOWY BĘDZIE OGŁOSZONY NA PRZEDSIĘBWZIĘCIE NR III: „AKTYWNI I ZORGANIZOWANI MIESZKAŃCY DZIAŁAJĄCY NA RZECZ SWOJEJ MAŁEJ OJCZYZNY”

FORMA WSPARCIA I INTENSYWNOŚĆ POMOCY FORMA WSPARCIA - dotacja Pomoc na realizację operacji projektu grantowego przyznawana jest w wysokości określonej w LSR lecz nie wyższej niż 100% kosztów kwalifikowalnych, z tym że pomoc na operację realizowaną przez jednostki sektora finansów publicznych przyznawana jest w wysokości 63,63%. Suma grantów udzielonych jednostkom sektora finansów publicznych w ramach danego projektu grantowego nie przekracza 20% kwoty środków przyznanych na ten projekt. Limit na jednego Grantobiorcę w ramach projektów granotwych realizowanych przez LGD nie może przekroczyć 100 tyś złotych Wysokość grantu w ramach projektu grantowego wynosi od 5 tyś. złotych do 25 tyś złotych, Jeden projekt grantowy nie może przekroczyć 300 tyś. Złotych (dotyczy LGD). Limit pomocy na jednego Grantobiorcę w ramach realizacji projektów grantowych w całym okresie realizacji LSR wynosi 100 000,00 zł

KOSZTY KWALIFIKOWALNE 1. Do kosztów kwalifikowalnych w ramach realizacji projektów grantowych zalicza się koszty: a) ogólne, tj honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego, w tym studia wykonalności b) zakupu robót budowlanych lub usług, c) zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie, autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych, d) najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, e) zakupu nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji w zakresie zachowania dziedzictwa lokalnego – również używanych maszyn lub wyposażenia, stanowiących eksponaty, f) zakupu rzeczy innych niż wymienione w punkcie d-e, w tym materiałów, g) podatku od towarów i usług (VAT), z wyjątkiem podatku, którego nie można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego VAT – które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.

KOSZTY KWALIFIKOWALNE c.d. 2. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także wartość wkładu rzeczowego w formie towarów, gruntu lub nieruchomości i nieodpłatnej pracy, którą ustala się jako iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o powierzenie grantu i liczby 168.  

KOSZTY KWALIFIKOWALNE c.d. 3. Koszty kwalifikowalne mogą być dotowane jeśli zostały: Poniesione: - od dnia, w którym została zawarta umowa udzielenia grantu, a w przypadku kosztów ogólnych –od dnia 1 stycznia 2014 r., - zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych lub z zachowaniem zasady konkurencyjności zgodnie z zasadą równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości (wynik wyboru najkorzystniejszej oferty w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji wśród ofert otrzymanych od co najmniej 3 niepowiązanych z grantobiorcą osobowo lub kapitałowo dostawców lub wykonawców) - w formie rozliczenia bezgotówkowego Uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy lub, gdy grantobiorca nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie odrębnych przepisów zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu udostępnionym przez LGD. 4. W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów.

Proces realizacji projektów grantowych Projekt grantowy powinien być wskazany w LSR ze względu na plan budżetu oraz wskaźniki LGD ogłasza konkurs na wybór grantobiorców, przeprowadza nabór oraz dokonuje wyboru grantobiorców. LGD składa wniosek o przyznanie pomocy (WOPP) na projekt grantowy do samorządu województwa (SW) – nabór ciągły WOPP zawiera opis wszystkich wybranych do dofinansowania grantobiorców oraz plan finansowy Proces o przyznanie pomocy na projekt grantowy kończy się zawarciem umowy pomiędzy LGD a SW. Za realizację projektu grantowego (tzn. osiągnięcie celu oraz zaplanowanych wskaźników oraz utrzymanie celu w okresie trwałości projektu inwestycyjnego) odpowiada LGD

PROCES REALIZACJI PROJEKTÓW GRANTOWYCH Umowa o powierzenie grantu jest zawierana między LGD a grantobiorocą. Aby taka umowa mogła być zawarta podmiot musi mieć zdolność do zawarcia tej umowy. Realizacja operacji przez Grantobiorcę nie może trwać dłużej niż 10 miesięcy i nie może rozpocząć się później niż miesiąc od podpisania umowy udzielenia grantu. UWAGA !!!! LGD po dokonaniu wyboru grantobiorców ( w tym zakończeniu ewentualnej procedury odwoławczej może zawrzeć z grantobiorcą umowę która będzie zawierać klauzulę warunkowości zawarcia tej umowy ( umowa będzie realizowana w zakresie i na kwotę określoną w umowie pod warunkiem, że LGD uzyska pomoc na realizację projektu grantowego tj. dojdzie do zawarcia umowy o przyznaniu pomocy z ZW) oraz informację, iż ostateczna kwota i zakres grantu mogą ulec zmianie (kwota może być zmniejszona), po zawarciu umowy o przyznaniu pomocy pomiędzy LDG a ZW lub poinformować Grantobiorcę, że grant został wybrany do realizacji w ramach projektu grantowego, a zawarcie umowy o powierzeniu grantu nastąpi po zawarciu umowy o przyznanie pomocy z ZW, z tym że ostateczna kwota i zakres grantu mogą ulec zmianie.

LOKALNE KRYTERIA WYBORU Operacje Kryterium Opis Zasady pkt. pkt. Sposób weryfikacji Wszystkie Aktywizacja mieszkańców Preferuje operacje, które aktywizują większą liczbę mieszkańców W ramach operacji zaktywizowanych zostanie przynajmniej 40 mieszkańców z co najmniej 2 miejscowości 2 Kryterium weryfikowane na podstawie informacji zawartych we wniosku i załącznikach W ramach operacji zaktywizowanych zostanie przynajmniej 20 mieszkańców z 1 miejscowości 1 Operacja zakłada aktywizację mniej niż 20 osób Aktywizacja przedstawicieli grup defaworyzowanych Preferuje się operacje które aktywizują/skierowane są do przedstawicieli wskazanych w LSR grup defaworyzowanych w życiu społecznym (seniorzy, młodzież, etc.) Projekt w całości aktywizuje/skierowany jest do przedstawicieli grup defaworyzowanych Projekt w części skierowany jest/aktywizuje przedstawicieli grup defaworyzowanych Projekt w ogóle nie jest skierowany/nie aktywizuje przedstawicieli grup defaworyzowanych Obszar realizacji Preferuje operacje z zakresu infrastruktury kulturalnej i rekreacyjnej, które realizowane będą na obszarze miejscowości do 5 tys. mieszkańców Operacja realizowana wyłącznie na obszarze miejscowości do 5 tys. mieszkańców Operacja realizowana w całości lub części na obszarze miejscowości powyżej 5 tys. mieszkańców

Zastosowanie rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska lub klimatu Operacje Kryterium Opis Zasady pkt. pkt. Sposób weryfikacji Wszystkie Innowacyjność Preferuje operacje innowacyjne, niespotykane w skali obszaru objętego strategią (LGD) tj. wykorzystujące niepraktykowane dotąd zastosowania zasobów i rozwiązań, wykorzystania nowych metod Ma charakter innowacyjny w skali całego obszaru 2 Kryterium weryfikowane na podstawie informacji zawartych we wniosku i załącznikach Ma charakter innowacyjny w skali gminy, na terenie której realizowany będzie projekt 1 Nie ma charakteru innowacyjnego Zastosowanie rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska lub klimatu Preferuje operacje, które podczas realizacji zastosują rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska lub klimatu. W przypadku operacji inwestycyjnych to może być zastosowanie bardziej ekologicznych materiałów lub technologii czy przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji. W przypadku operacji miękkich preferowane będą projekty przybliżające uczestnikom tematykę ochrony środowiska (w tym lokalne zasoby przyrodnicze) czy przeciwdziałania zmianom klimatu Stosuje rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska lub klimatu Nie stosuje rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska lub klimatu Powiązanie z innymi projektami Preferuje operacje powiązane z innymi realizowanymi projektami. Przez powiązanie rozumie się udokumentowanie powiązania z projektami zrealizowanymi (szczególnie w ramach PROWu 2007 – 2013) lub będącymi w trakcie realizacji, w szczególności w ramach RLKSu lub udokumentowanie współpracy z innymi sektorami (w realizacji planowanego projektu) Realizacja operacji powiązana jest z co najmniej jednym komplementarnym projektem innego podmiotu i planuje współpracę międzysektorową Realizacja operacji powiązana jest z jednym komplementarnym projektem innego podmiotu Bez powiązań

Zasady pkt. Operacje Kryterium Opis Sposób weryfikacji wszystkie 2 1 Wykorzystanie lokalnych zasobów Preferuje operacje, które zachowują i bazują na lokalnym potencjale kulturalnym (np. tradycje i obrzędy, legendy, tradycyjne zawody, zespoły ludowe, etc.), historycznym (np. zabytki, fakty i przekazy historycznych, etc.), przyrodniczym (charakterystyczna dla obszaru flora i fauna, w tym gatunki i obszary chronione) oraz społecznym (organizacje pozarządowe, wioski tematyczne, aktywne grupy mieszkańców) Realizacja projektu bazuje lub służy zachowaniu przynajmniej dwóch ze wskazanych potencjałów, tj. kulturalnego, historycznego, przyrodniczego oraz społecznego 2 Kryterium weryfikowane na podstawie informacji zawartych we wniosku i załącznikach Realizacja projektu bazuje lub służy zachowaniu przynajmniej jednego ze wskazanych potencjałów, tj. kulturalnego, historycznego, przyrodniczego oraz społecznego 1 Realizacja projektu nie służy zachowaniu potencjału Wkład własny Preferuje operacje, w których wkład własny wnioskodawców przekracza intensywność pomocy, określoną w poszczególnych programach Operacja zakłada większy wkład własny, niż określony, jako minimum w danym programie Operacja zakłada wkład własny, określony, jako minimum w danym programie Maksymalna liczba punktów 13 pkt. minimum do osiągnięcia aby operacja znalazła się na liście rankingowej 5 pkt.

Planowane do osiągnięcia w ramach projektu grantowego cele i wskaźniki: Cel ogólny 2. Wysoka jakość życia mieszkańców Krainy Wzgórz Trzebnickich. Cel szczegółowy: 2.1. Wsparcie działań na rzecz integracji i aktywizacji społeczności lokalnych oraz wzmocnienia kapitału społecznego. Wskaźniki rezultatu: Liczba osób korzystających z nowopowstałej infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej – 450 Liczba mieszkańców, która wzięła udział w działaniach aktywizacyjnych, w tym w imprezach tematycznych – 450 Liczba wejść na wsparte strony internetowe – 4000 Liczba odbiorców działań promocyjnych – 300 Wskaźniki produktu: Wzmocnienie kapitału społecznego: Liczba działań aktywizacyjnych realizowanych dla mieszkańców, w tym imprez tematycznych – 4 Liczba działań związanych z promocją turystyki, w tym utworzenie stron internetowych, aplikacji na telefon, publikacje przybliżające mieszkańcom walory turystyczne – 4 Liczba działań edukacyjnych dla lokalnej społeczności w tym cykle zajęć, szkolenia, warsztaty – 8 Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej: Liczba nowopowstałej lub przebudowanej infrastruktury rekreacyjnej i turystycznej – 6 Liczba działań aktywizacyjnych realizowanych dla mieszkańców – 2 Liczba działań związanych z promocją turystyki, w tym oznakowanie atrakcji turystycznych – 2

Planowane do realizacji w ramach projektu grantowego zadania: 1. Promocja obszaru m.in. poprzez utworzenie punktu informacji turystycznej o całym obszarze, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i zastosowaniem narzędzi informatycznych (m.in. aplikacje na telefony komórkowe). 2. Promocja obszaru poprzez cykliczne, charakterystyczne dla obszaru imprezy. 3. Oznakowanie atrakcji turystycznych, pomników przyrody, instalacja drogowskazów, tablic informacyjnych, witaczy, oznakowanie szlaków turystycznych, regularna konserwacja. 4. Wydanie map, przewodników, albumów, powołanie lokalnych przewodników. 5. Rozbudowa, remont infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, w tym rozbudowa i stworzenie ścieżek pieszych, biegowych, rowerowych, sportowych, edukacyjnych, przyrodniczych, konnych, dróg lokalnych, budowa parkingów leśnych i punktów widokowych. 6. Podnoszenie poziomu wiedzy i kompetencji w zakresie zakładania i funkcjonowania organizacji pozarządowych (m.in. szkolenia, kursy, warsztaty, wizyty studyjne). 7. Podejmowanie działań aktywizujących młodzież do działań społecznych. 8. Ujednolicenie dostępu do kultury dla wszystkich mieszkańców, w miejscu ich zamieszkania (m.in. organizacja cyklicznych zajęć w świetlicach wiejskich). 9. Tworzenie miejsc integracji i rekreacji dla mieszkańców. 10. Zachęcanie mieszkańców do aktywności i wspólnych działań na rzecz społeczności lokalnych, np. promocja zdrowego stylu życia i zdrowej żywności, stworzenie portalu społecznościowego dla mieszkańców. 11. Powołanie Rad Młodzieży i Rady Pożytku Publicznego. 12. Wspieranie inicjatyw lokalnych realizowanych w ramach Wiosek Tematycznych. 13. Organizacja imprez integracyjnych. 14. Wsparcie reintegracji osób wykluczonych społecznie i zagrożonych wykluczeniem, np. oferta spędzania czasu wolnego dla seniorów. 15. Rozwój i poszerzenie oferty zajęć, kursów, warsztatów, imprez kulturalnych etc. organizowanych przez ośrodki kultury, świetlice, organizacje pozarządowe i podobne instytucje - z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ