Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Znaki informacyjne.
Obserwowalność System ciągły System dyskretny
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Filtracja obrazów cd. Filtracja obrazów w dziedzinie częstotliwości
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
PROJEKTOWANIE PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Ksantypa2: Architektura
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Klasyfikacja systemów
Transformacja Z (13.6).
Pytania konkursowe.
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Technika Mikroprocesorowa 1
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
SPOŁECZNA SŁUŻBA INSTRUKTORSKA RODZINNYCH OGRODÓW DZIAŁKOWYCH
Wyrażenia algebraiczne
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Anna Nowak Przedszkole publiczne im. Kubusia puchatka w zabełkowie
Powtórzenie materiału
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Galeria zdjęć Projekt edukacyjny „Wiem, co jem” realizowany w ramach
Montaż kominka wentylacyjnego Technologia Szybki Syntan SBS
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
„Klucz do uczenia się” L.Wygotskiego
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1.
Wolfek,Mario, Kamila,Natalia i Zibi in Zachód słońca na Malcie przed imprą
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Programowanie w języku C++
W2 Modelowanie fenomenologiczne I
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
ZOSTAŃ SPORTOWYM KOKSEM SP 11 TYM KTÓRY OCZARUJE KOMISJĘ SĘDZIOWSKĄ.
Systemy dynamiczne 2014/2015Obserwowalno ść i odtwarzalno ść  Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Obserwowalność.
Działania w systemie binarnym
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Kalendarz 2020.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska MNEMOTECHNIKI, CZYLI TRENING SZYBKIEGO, ŁATWEGO I SKUTECZNEGO ZAPAMIĘTYWANIA INFORMACJI Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska

Zmiany w sferze pamięci i zapamiętywania w okresie późnej dorosłości

Pamięć krótkotrwała raczej dobrze zachowana Pamięć krótkotrwała raczej dobrze zachowana. Mogą pojawiać się problemy związane z odtwarzaniem wspak oraz porcjowaniem materiału, który chcemy zapamiętać.

250786 25 07 86

Pamięć semantyczna (związana z wiedzą o świecie, naszym życiem) dobrze zachowana.

Lepiej pamięta się to, co miało miejsce w ostatnim czasie, niż to, co wydarzyło się kilka tygodni temu. Bardzo trwałe wspomnienia z okresu od 10. do 30. r.ż.

Łatwiejsze rozpoznawanie, niż przypominanie Łatwiejsze rozpoznawanie, niż przypominanie. Zapamiętywanie utrudnione, gdy działamy pod presją czasu.

Mogą pojawić się problemy z zapamiętywaniem detali i źródeł niektórych informacji. Świeżość wspomnień u ludzi w okresie późnej dorosłości zależna od częstości ich przywoływania.

Pamięć prospektywna (związana z planowaniem) dobrze zachowana Pamięć prospektywna (związana z planowaniem) dobrze zachowana. Może to mieć związek ze spokojniejszym trybem życia oraz dobrym wychowaniem.

Zjawisko „końca języka” Ludzie w okresie późnej dorosłości przypominają sobie poszukiwany wyraz raczej tak często, jak ludzie młodsi.

Ludzie młodsi podają więcej szczegółów na temat wyrazu, który mają „na końcu języka”. Aktywnie go też poszukują. Osoby starsze najczęściej czekają, aż słowo samo się pojawi.

MNEMOTECHNIKI są to techniki ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie zgromadzonych w naszym mózgu informacji; pozwalają wykorzystać zasoby pamięci i wydobywać z nich to, co potrzebne.

Termin MNEMOTECHNIKA pochodzi od imienia greckiej bogini Mnemozyne, która była uznawana przez starożytnych Greków za bogini pamięci.

LEWA PÓŁKULA MÓZGOWA przetwarza nowe informacje na poziomie: Logiki Słów Zbiorów Liczb Kolejności Liniowości Analizy

PRAWA PÓŁKULA MÓZGOWA posługuje się przy przetwarzaniu nowych informacji: Rytmem Wyobraźnią Barwą Relacjami przestrzennymi

  Podczas zapamiętywania informacji należy tworzyć w wyobraźni żywe obrazy związane z tymi informacjami- należy wykorzystać nie tylko słowa, czy logikę, ale również ( a może przede wszystkim) barwę, humor, wrażenia zmysłowe.

Warto zapamiętać ! Im bardziej wykorzystuje się wszystkie możliwości swoich półkul mózgowych, tym bardziej chłonna staje się pamięć, i tym przyjemniejszy i łatwiejszy staje się sam proces zapamiętywania.

Rodzaje MNEMOTECHNIK: Technika haków (zakładki obrazkowe); Technika łańcuszka; Techniki zapamiętywanie nazwisk, trudniejszych wyrazów, słówek obcojęzycznych, nazw lekarstw; Technika „Rzymski pokój”

Technika haków (zakładki „obrazkowe”)

1. pędzel

2. łabędź

3. serce

4. krzesło

5. hak

6. wiśnia

7. chorągiewka

8. bałwan

9. balonik na kiju

10. mężczyzna i kobieta

Powtórzenie haków

1. symfonia 2. kwiaty 3. samochód 4. książka 5. zegarek 6. arbuz 7 1. symfonia 2. kwiaty 3. samochód 4. książka 5. zegarek 6. arbuz 7. pies 8. wulkan 9. but 10. ulewa

Powtórzenie listy

1. symfonia 2. kwiaty 3. samochód 4. książka 5. zegarek 6. arbuz 7. pies 8. wulkan 9. but 10. ulewa

Zastosowanie zapamiętywanie listy zakupów, zapamiętywanie składników ciast, deserów i różnych potraw (w kolejności ich wrzucania do miski czy garnka),

Zastosowanie zapamiętywanie tego, co mamy zrobić danego dnia, pomoc wnukom zapamiętać królów polskich (np. z dynastii Jagiellonów) w kolejności chronologicznej.

TECHNIKA ŁAŃCUSZKA Techniki tej używa się na ogół do zapamiętania krótkiego szeregu różnych informacji na przykład listy zakupów czy spraw do załatwienia. Istotą tej techniki jest łączenie poszczególnych elementów do zapamiętania poprzez kojarzenie każdego elementu szeregu z następnym. Ważna jest tutaj intensywna praca wyobraźni, posługiwanie się zmysłami, absurdalnością czy kolorami w tworzeniu skojarzeń.

LISTA ZAKUPÓW Srebrna łyżeczka Sześć szklanek do koniaku Banany Mydło Jajka Biologiczny proszek do prania Pasta do zębów Razowy chleb Pomidory Róże

LISTA ZAKUPÓW Srebrna łyżeczka Sześć szklanek do koniaku Banany Mydło Jajka Biologiczny proszek do prania Pasta do zębów Razowy chleb Pomidory Róże

Technika zapamiętywania trudniejszych nazwisk, wyrazów, słówek obcojęzycznych, nazw lekarstw

Ela, Rysując Arbuza, Zmarzła Aż Bąbel Atak Nakazał.

Mój Wujek Zapisał Mi, Jak Streścić Układ Naszych Planet. Ćwiczenie

TECHNIKA „RZYMSKI POKÓJ” Technika ta również pomaga w zapamiętaniu na przykład listy zakupów. Polega ona na tym, że w swoim (lub wymyślonym) pokoju wybieramy na początek 10 konkretnych miejsc. Jeżeli będziemy mieli do zapamiętania 10 przedmiotów, łączymy te przedmioty (wszystko ma miejsce w wyobraźni) z konkretnym miejscem w naszym pokoju.

Następnie chodzimy kilkakrotnie w wyobraźni po tym “swoim” pokoju i zapamiętujemy dokładnie kolejność, miejsce i liczbę wszystkiego, co tam widzimy, co wcześniej stworzyliśmy w myślach. Włączamy do tego zadania możliwie wszystkie zmysły, a więc oglądamy kolory, słuchamy, dotykamy, smakujemy, wykorzystujemy pełny zakres możliwości obu naszych półkul myślowych.

ZASTOSOWANIE TECHNIKI RZYMSKI POKÓJ zapamiętywanie listy zakupów, różnych spraw do załatwienia w ciągu dnia zapamiętywanie składników ciast i różnego rodzaju potraw pomoc wnuczkowi w zapamiętaniu materiału do szkoły (na przykład kolejność planet układu słonecznego) zapamiętywanie kolejności przyjmowania leków

Dziękujemy za uwagę. 