Dorota Beata Wojewódzka Materiały do ćwiczeń słuchowych dla osób ogłuchłych zaopatrzonych w implanty ślimakowe lub aparaty słuchowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Miasta Ruda Śląska/Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowany ze środków.
Advertisements

Wyszukiwanie i zapisywanie informacji
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Rozpoznajemy wielokąty.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Zaburzenia wymowy.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
RÓWNANIA JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ ?.
Basia Rojek i Patrycja Stępak
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
IDENTYFIKACJA POTRZEB
Zosia Samosia Julian Tuwim.
Tydzień kultury słowa
Angelika Libura KrDZTo1013 Nr. Indeksu
ZDANIE = WYPOWIEDZENIE
Kup sobie psa !!!.
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
„DZIEŃ DOBRY” „Dzień dobry” mówimy do sprzedawców, pacjentów w poczekalni, pasażerów w przedziale, wszędzie, gdzie wchodzimy i zastajemy ludzi,
ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘ BIORSTWEM
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
BUDOWANIE RELACJI Materiał opracowali: Ewa Juszczyk, Paweł Borecki.
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Moje zmagania z barierą komunikacyjną
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„Ortograffiti w mojej szkole”
Trening metodą Warnkego
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
Test.
Prezentacja w Power Point
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Kto jest przyjacielem lasu?
20 zadań na temat „W drodze do szkoły” Kacper Kozyra – klasa 4m
Najważniejsze! Zawartość strony Łukasz Stochniał.
Co robić?.
ZDROWIE JASIA Jaś wstał z łóżka i otworzył okno. Zaczął gimnastykę poranną. Hopla, hop, noga w bok- ręka w górę, druga- zwrot. Potem zamknął okno i poszedł.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Prezentacja realizowana w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0.
Klasyczna sytuacja... Klikać! Klikać!.
Małgorzata Sałacińska
Test Test Chrles kocha język polski. lubić jechać nazywać się mieszkać słuchać robić mieć pić dawać być uczyć się 0 On..……Charles. On …..z Francji. On…..grać.
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Etapy rozwoju mowy. Urodziłam się 1984 r. W Gdańsku w rodzinie słyszącej. W tym czasie nie badano słuchu noworodkom, tak jak to się robi obecnie.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
Techniki efektywnego uczenia się
Podstawowe umiejętności pomagania
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
Aleksandra Lewandowska
Temat: Pies najlepszym przyjacielem człowieka.
Rozpoznajemy wielokąty.
Budowa ucha Ucho składa się z: Kanału słuchowego Błony bębenkowej
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

Dorota Beata Wojewódzka Materiały do ćwiczeń słuchowych dla osób ogłuchłych zaopatrzonych w implanty ślimakowe lub aparaty słuchowe

Cel pracy Zasadniczym celem pracy jest przygotowanie uporządkowanego materiału językowego do wykorzystania przez różne grupy pacjentów (implantowanych i aparatowanych)

Program rehabilitacji osób korzystających z implantu ślimakowego Detekcja Dyskryminacja Identyfikacja Rozumienie mowy w zestawach półotwartych (wskazówka tematyczna) Rozumienie mowy w zestawach otwartych Rozumienie mowy i dźwięków użytecznych na tle dźwięków zakłócających

Etapy treningu Nauka detekcji - obecności lub braku dźwięku w otoczeniu Czy słyszę to widzę? Czy słyszę to czego nie widzę, lecz wiem, że słychać? Czy słyszę to czego się nie spodziewam? Czy wiem, kiedy dźwięk się zaczyna i kończy? Czy wiem, ile było dźwięków? Czy wiem, skąd dochodzi dźwięk?

Etapy treningu Dyskryminacja (różnicowanie ) Czy słyszę dźwięki z otoczenia czy ludzkie głosy? Jaki głos słyszę – kobiety, mężczyzny, dziecka? Czy jest to głos ludzki czy muzyka? Czy dźwięk nie będący mową jest wydawany przez człowieka, zwierzę czy jest dźwiękiem mechanicznym? Czy dźwięk jest krótki czy długi, ciągły czy przerywany? Czy dźwięk jest cichy, umiarkowany czy głośny? Czy dźwięk jest wysoki czy niski? Czy dwa wypowiedziane słowa lub zdania są takie same czy różne?

Etapy treningu Identyfikacja (rozpoznawanie) Jaki to dźwięk z otoczenia? Co słyszę? Które to słowo lub zdanie, którego się spodziewam i wiem, że np. jest długie i że jest pytaniem?

Identyfikacja na podstawie długości wyrazu. Wyrazy rozpoczynają się od aliteracji. Zadaniem pacjenta jest w wskazanie odpowiedniego wyrazu nr1sylabowy2sylabowy3sylabowy4sylabowy5sylabowy 1makmatkamagazynmargarynamakulatura 2nocnocniknarcyznarzeczonynasłonecznienie 3panpieniądzpolicjapiramidapasteryzacja 4tłumtenistelefontowarzyskitrygonometria 5dzikdziennikdzianinadziecinadadziesięciolecie 6fachfutrofaworytfizjologiafatamorgana 7sądsondasekundaseparatkasentymentalny 8placpałacpozycjapanaceumpanoramiczny 9koskozakuzynkakaznodziejakonkurencyjny 10rógradioreklamaromantycznyrekomendacja

1. A. Przy naszej ulicy jest skrzynka pocztowa. B. Obok mojego domu budowano bank. 2. A. Nasz pies głośno szczeka. B. Mój kot bywa leniwy. 3. A.W pobliskiej księgarni jest dużo książek. B. Tutaj nie ma wyboru, idę dalej. 4. A. W kiosku sprzedają znaczki. B. W piekarni kupuję bułki. 5. A. Otworzyłem puszkę groszku. B. Ugotuję jutro knedle. 6. A. Zosia skacze na skakance. B. Paweł gra na bębenku. 7. A. W łazience jest czysto. B. Podłoga była brudna. 8. A. Krzyś głośno płacze. B. Mama myje. 9. A. To już koniec! B. Idę do domu! 10. A. Otwórz drzwi! B. Domknij okno! Dyskryminacja lub identyfikacja zdań na podstawie głosek o różnej wysokości. Zadaniem pacjenta jest wskazanie odpowiedniego zdania.

Zgubiłeś klucze na tej wycieczce./? Jestem sama./? Sądzisz, że można to tak zostawić./? To jest dla ciebie./? Nie odrobiłaś lekcji, chociaż cię prosiłam./? Chcesz mnie zmusić do tego./? Dziś masz dyżur./? Widziałaś ten film./? Musisz już iść do domu./? Byłaś tam wczoraj./? Identyfikacja, w zestawie zamkniętym, pytań i stwierdzeń. Zadaniem pacjenta jest ocena, czy usłyszane zdanie było pytaniem czy twierdzeniem

Etapy treningu Rozumienie mowy w zestawach półotwartych Czy rozumiem to co słyszę, jeśli równocześnie patrzę? (obrazek, sytuacja) Czy rozumiem to co słyszę, jeśli nie patrzę lecz znam temat rozmowy?

Słowo kluczowe podawane pacjentowi: prosta matematyka Dwa dodać dwa równa się… Osiem dodać dwa równa się dziesięć. Dwa dodać trzy to nie jest sześć. Pięć odjąć jeden równa się cztery. Sześć podzielić na dwa równa się trzy. Jeden i trzy daje cztery. Trzy razy dwa równa się sześć. Sześć dodać sześć to nie jest trzynaście. Cztery dodać trzy równa się siedem. Dziesięć odjąć jeden równa się dziewięć. Zdania powiązane tematycznie ze słowem kluczowym. Zadaniem pacjenta jest powtórzenie usłyszanych zdań

Etapy treningu Rozumienie mowy w zestawach otwartych Czy rozumiem to co słyszę, jeśli nie patrzę i nie znam tematu rozmowy? Czy rozumiem to co słyszę, jeśli słucham nie patrząc w obecności dodatkowych dźwięków zakłócających?

Łatwe opowiadanie z interakcją: Zwykle kończę pracę o godzinie 17tej. Do domu wracam około Po powrocie z pracy lubię mieć czas na relaks: przejrzenie stron internetowych, poczty elektronicznej i rozmowę z synem. Około godziny 19-tej, kiedy wszyscy są już w domu, jemy gorącą kolację. Pytania podtrzymujące rozmowę: 1.O czym mówiłem? 2.O której godzinie kończysz pracę? 3.Pracujesz daleko od domu? 4.Co robisz po powrocie do domu? 5.Masz dzieci? 6.O której jesz kolację? Łatwe opowiadanie z interakcją. Zadaniem pacjenta jest aktywne słuchanie, a później odpowiedź na pytania