Rozwój kultury partycypacji w Polsce Ewa Stokłuska Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Copyright for librarians - a presentation of new education offer for librarians Agenda: The idea of the project Course content How to use an e-learning.
Advertisements

Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
How to make an application on Step by Step Instructions
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Dofinansowano ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu państwa w ramach Programu PL13 Ograniczanie społecznych nierówności.
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
Foundation for Promotion of Entrepreneurship – Continuing Education and Lifelong Learning NGO that responds to the training needs Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Joanna Tyrowicz Skąd się bierze firma? Ekonomia instytucjonalna.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wprowadzenie do systemu ochrony dziedzictwa w Polsce Introduction to the heritage protection system in Poland.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Dr Wojciech Woźniak Department for General Sociology University of Lodz Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Infrastruktura transportowa Warszawa,
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Marcin Gliński Instytut Języków Romańskich i Translatoryki UŚ Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach NOCNE POWTÓRKI MATURALNE 2016.
„Lokalne partnerstwa dzielnicowe” Gdańska Sieć Partnerstw Lokalnych - wnioski z drugiej edycji projektu - Monika Chabior Gdańsk, 10 maja 2010.
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
CZYM JEST SCWO? DLA KOGO SCWO? OFERTA SCWO SKIEROWANA JEST DO:  Organizacji pozarządowych działających na rzecz mieszkańców Warszawy oraz grup inicjatywnych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Metody Analizy Danych Doświadczalnych Wykład 9 ”Estymacja parametryczna”
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
Jacek Zaucha członek Grupy SOG. 2 Interreg III B – BSR.
C PRZEWODNIK PO NAJCIEKAWSZYCH MIEJSCACH WROCŁAWIA - GUIDE TO THE MOST INTERESTING PLACES OF WROCLAW Cześć jestem Krzysztof. Dziś będę pokazywał Ci Najciekawsze.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Zadanie w ramach 10. edycji akcji. Akcja MGMW Akcja Fundacji im. Stefana Batorego i Stowarzyszenia Szkoła Liderów Zainaugurowana w 2002 roku i do tej.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Budżet partycypacyjny w Warszawie na rok 2018 Zespół ds. budżetu partycypacyjnego.
POLITYKA GOSPODARCZA I SPOŁECZNA
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Fundusze unijne od podstaw II
„Forests in Poland and Europe. Characteristics and management.”
Ewa Borek Fundacja MY Pacjenci
System akredytacji AKSES
Programator czasowy Today…
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Zasady gry i materiały do gry Przebieg testowej gry podczas szkolenia
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Imię i Nazwisko Afiliacja
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
PREZENTACJA LOCAL ACTION GROUP „ŻYWIEC PARADISE”
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Przygoda lekarzy z komputerem czyli Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
A prototype of distributed modelling environment
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
EMPOWEREMENT IN ICT SKILLS. I CREATED MY WEBSITE TO USE IT FOR TEACHING.
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
Planowanie przestrzenne i Zarządzanie Mobilnością
How to promote non violent parenting through positive parenting programmes - thougths from Poland Ewa Jarosz, Renata Szredzińska Tallin, 18 April 2018.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
INERNATIONAL LOGISTICS
Miasto Przyjazne Dzieciom
European Insolvency Regulation
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krzczonowie
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
zl
1) What is Linux 2) Founder and mascot of linux 3) Why Torvalds created linux ? 4) System advantages and disadvantages 5) Linux distributions 6) Basic.
The role of positive parenting programme in the implementation of legal ban on corporal punishment - Polish perspective Ewa Jarosz, Renata Szredzińska.
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

Rozwój kultury partycypacji w Polsce Ewa Stokłuska Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”

Partycypacja obywatelska – to sposób na aktywne branie udziału w podejmowaniu decyzji, które nas dotyczą. Zakłada zaangażowanie dwóch podstawowych „aktorów” - obywateli oraz władzy, działania, które opierają się na komunikacji z władzą. Tym samym, skupia się na wzajemnym wspieraniu władzy, obywateli oraz organizacji pozarządowych we wspólnym podejmowaniu decyzji. Kluczowi aktorzy pierwszoplanowi: Władza Obywatele – występujący osobiście Często również organizacje pozarządowe (obywatele zrzeszeni)

Partycypacja obywatelska jest zjawiskiem, które może występować z różną „intensywnością”… WSPÓŁDECYDOWA NIE KONSULTOWANIE INFORMOWANIE dostarczanie obywatelom wiedzy na temat planowanych i realizowanych działań – komunikacja jednostronna: władza  obywatele komunikacja dwustronna: władza pyta o zdanie (i wysłuchuje) obywateli/ organizacje pozarządowe komunikacja oraz działanie dwustronne: obywatele i organizacje pozarządowe występują jako partnerzy w tworzeniu i realizowaniu działań

Jaki los czeka nowe idee? 1.Wyśmianie 2.Opór 3.Uznanie za oczywistość Artur Schopenhauer

Co się zmieniło w obszarze partycypacji przez ostanie 5 lat? pojawienie się nowych „aktorów” partycypacji: aktywistów miejskich, nieformalnych grup mieszkańców nowe regulacje prawne, np. nowelizacja ustawy o funduszu sołeckim, popularyzacja lokalnych regulaminów konsultacji wypracowanie i upowszechnienie standardów związanych z procesami włączania obywateli w procesy decyzyjne (m.in. standardy budżetów partycypacyjnych, Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, rządowe „7 zasad konsultacji” oraz „Wytyczne do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego”) zwiększenie źródeł finansowania działań partycypacyjnych – zarówno tych dostępnych dla organizacji pozarządowych, jak i samorządów (tzw. fundusze szwajcarskie norweskie, Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, Rządowy Program Aktywizacji Społecznej Osób Starszych) systemowe wysiłki na rzecz wspierania partycypacji, m.in. projekt „Decydujmy razem”, wieloaspektowe działania Fundacji im. Stefana Batorego (m.in. akcja Masz głos, masz wybór, programy grantowe „Demokracja w działaniu” i „Obywatele dla Demokracji”, Obywatelskie Forum Legislacji) skokowy wzrost popularności budżetów partycypacyjnych (ze wszystkimi tego konsekwencjami)

Partycypacja - problemy i wyzwania tendencja do bezrefleksyjnego unieważniania demokracji przedstawicielskiej na rzecz bezpośredniej, demokracja jako arytmetyka (agregacja) a nie dyskurs (deliberacja) zanik solidarności i uznania dobra publicznego brak równowagi oczekiwań i zobowiązań głęboka i odwzajemniona nieufność władzy i obywateli niewystarczające dotychczasowe mechanizmy reprezentacji interesów (komisje / rady / komitety etc.) „fetysz narzędzi partycypacyjnych”

Partycypacja – ale jaka? WPŁYW, ale też ODPOWIEDZIALNOŚĆ Deliberacja/dyskusja/debata Perspektywa WSPÓLNEGO DOBRA Co z rolą NGO jako reprezentantów obywateli? Nowa filozofia rządzenia, a nie moda i „wentyl bezpieczeństwa” Realny wpływ na decyzje Problem samoselekcji vs. reprezentatywności Nie narzędzia, ale intencje i zaangażowanie w proces

NARZĘDZIA PARTYCYPACJI

General provisions in the constitution: Article 4 1. Supreme power in the Republic of Poland shall be vested in the Nation. 2. The Nation shall exercise such power directly or through their representatives. The institution of consultations with residents, as recognized by: -the acts (bills) on local administration (3 stages) -the act on land planning an development -the act on environmental protection The citizens’ legislative initiative act The referenda act The local referenda act The „sołeckie funds” act Local regulations on citizens’ engagement Legal infrastructure for participation

Mechanizmy partycypacyjne w polskim prawie Na szczeblu centralnym: Obywatelska inicjatywa ustawodawcza Referenda Konsultacje publiczne Na szczeblu lokalnym: Mechanizmy konsultacji społecznych (obowiązkowe i nieobowiązkowe) Inicjatywa lokalna Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza Ciała doradcze, np. Młodzieżowe Rady Gmin, Rady Seniorów Jednostki pomocnicze JST Referenda lokalne – merytoryczne i odwoławcze „Eksperymenty”: budżety partycypacyjne, narady obywatelskie itp. Rady działalności pożytku publicznego Inne ciała doradcze (np. komisje dialogu społecznego) Konsultacje z NGO Dla ogółu mieszkańcówDla NGO

Ustawa o wykonywaniu obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej (1999) Możliwość przedłożenia parlamentowi projektu ustawy przez grupę co najmniej 100 tysięcy obywateli posiadających czynne prawo wyborcze.

Can be initiated by: -local council, or -10% of the residents of the commune -5% of the residents of the voievodship or „powiat” (enabled to vote in local elections) Can be organized to: -dismiss (revoke) the local authorities -decide on a local matter Treshold to be considered binding: -30% of the residents enabled to vote in local elections -3/5 of the numer of those who voted for the local authorities in the last election In term: -111 referenda dissmising local authorities (16 of them binding, with average 17,87% turnout) -22 referenda on specific decisions (7 of them binding, average turnout – 29%)) Local referendum (referenda lokalne)

Provided for in the Public Benefit and Volunteer Work Act Introduced by a council resolution at the local level (not obligatory) Enables joint actions of the local administration and local residents dedicated to improvement of the quality of life in the community Obligatory residents’ engagement – material, financial or work input Local legislation enabling citizens to use the mechanism was introduced in ca. 24% of local communes (as of 2014) Local initiative (inicjatywa lokalna)

Project of a local resolution can be submitted by residents themselves Necessary treshold (numer) of signatures defined by local regulations, fi. in Warsaw – residents Local council is not obligated to proceed with the project in comissions Poorly advertised and raely used by residents Citizens’ resolution initiative (obywatelska inicjatywa uchwałodawcza)

Regulated by the Sołeckie Funds Act Mechanism dedicated for rural communes Certain amount of money form the local budget dedicated for improving quality of life in the commune, to be decided upon by the residents themselves in a direct manner Return from the state budget up to 40% of the total sum Introduced in over 65% of the enabled communes (1433 out of 2174 communes) Average 0.7% of the commune budget dedicated to sołecki funds „Sołeckie” funds (fundusze sołeckie)

Public consultations with residents at the local level (konsultacje społeczne) The most popular form of local participation Non-binding Can be regulated in details at the local level -> LOCAL CONSULTATION GUIDELINES: -residents’ initiative, fi. in Warsaw – 1000 residents -range of topics to be obligatory consulted upon -detailed procedures Obligatory when accompanying preparations of local development plans and investments with environmental impact Can concern all important topics as seen by the local community For guidelines to create local regulations on consultations see: (in Polish)

Standardy procesów konsultacyjnych Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych Regulaminy konsultacji i lokalne „kodeksy dialogu” wypracowywane z udziałem mieszkańców i organizacji, np. Słupsk i Gorzów

Konsultacje publiczne na szczeblu centralnym „7 zasad konsultacji” Regulamin prac Rady Ministrów -> obowiązek konsultacji publicznych rządowych projektów aktów prawnych Rządowe „Wytyczne do prowadzenia oceny skutków regulacji i konsultacji publicznych” (2015) Problem omijania ścieżki rządowej w procesie legislacyjnym – w ciągu pierwszych 100 dni nowego parlamentu ponad 70% ustaw było procedowanych tzw. ścieżką poselską, która nie przewiduje obowiązku konsultacji

EKSPERYMENTY Z METODAMI KONSULTACJI: PANELE i NARADY OBYWATELSKIE Reprezentatywne grupy mieszkańców (pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania wykształcenia itd.) Dobór losowy Dostęp do pełnego zasobu informacji i czas na deliberację Rola konsultacyjna – optymalnie: decyzyjna Alternatywa dla referendów? Np. działania Fundacji Pole Dialogu w Rejowcu Fabrycznym i Opolu Lubelskim

Participatory budgeting – a whole other story…

In 2010 Źródło: Learning from the South, 2010, GIZ- Bonn

In 2013 c.a. 60 communes introducing or planning to introduce PB

Where are we today? 2015: over 190 communes all over Poland that have already run at least one edition of PB From 0,01 to 3% of local budgets dedicated for the PB processes More space for dicussions and growing residents’ influence on the shape of the PB mechanism

Budżety partycypacyjne (obywatelskie) w polskich gminach

Relatively simple procedure Acceptable level of personal involvement The habit of „civic veto” -> a paradox: positive mobilization resulting from negative assessment of the local administration’s effectiveness in public spending Attractive for political reasons (with all potentially dangerous consequnces of this fact) Why did it succeed?

So-called „Polish PB model” residents’ influence on the rules of the procedure who decides which projects are voted on particular requirements for participants (fi. age) thematic scope and size of projects space for discussions on local needs and prioritites Common elements Open, inclusive proces – fi. lower or non age limit for participation, no necessity to be registered as a resident ideas submitted by individual residents projects covering full range of responsibilities of the local authorities mostly projects that can be realized within one fiscal year projects chosen for realization in popular vote Differences

Where are we today? BUT also: growing awareness and higher expectations of the proces fading „novelty effect” questions about the future Is the Polish PB model what we were really fighting for?  Publications and reports  Debate on procedural standards and exchange of experiences  Support for local communities in introducing PB, f.i. within the „Masz Głos, Masz Wybór” action  Ideas for a legislative solution  Important theme of the 2014 local elections

Need of standards for PB procedures „Стандарти процесів партиципаторного бюджетування в Польщі” Published in 2013, basing on 2 years of experiences with PB in Poland Result of discussion with PB practitioners from over 20 communes in Poland – NGO, local administration, researchers Minimal standards and recommendation for the procedure Promotion among local administration and NGOs In Ukrainian: aDGQ3NQNVlPM0d0WDA/view?usp=shari ng

Website dedicated to PB in Poland Publications Data on Polish PB processes Contacts to PB practitioners

Publications -PB standards -PB evaluation -Using ICT in PB processes -PB step by step All availble in.pdf format form (in Polish)

6 key rules of PB as defined in the „Standards of PB processes in Poland”

6 key rules of PB Binding results of the procedure Chosen projects are included in the local budget in the exact form voted for by the residents Transparency and openess of the procedure Written and stable procedural rules – known among residents before the proces starts and non-changing within one PB cycle Inclusiveness Organizers’ support for all those willing to participate in the proces, including complex information targeted to various audiences (social groups)

6 key rules of PB Providing space for deliberation among residents Final choice of projects should result from wide debate on needs and priorities of the local community Stimulating residents’ activity throughout the process Process based on the residents’ activitiy and engagament, providing numerous opportunities for co-operation Long-term perspective Repeatable process Strategic thinking about sustainable development of the local community

Challenges with PB Deficit of real deliberation – on projects proposals, on spending priorities and on goals for the mechanism itself Focus on smal % of local budget and not on the budget as whole Excessive focus on numbers, fi. voting turnout Lack of complex evaluation of the PB processes and their impact on the local communities and administration Attempts to seize the proces and benefits from it by particular groups – lack of the perspective of the common good Unsatisfactory involvement of various social groups, especially of those who are not already active in public life at the local level

„Political” challenges Evaluation and critical reflection on the proces Real engagement of residents in debate on budgetary priorities – not limited to voting on specific projekts PB as a mechanism of empowerment – especially for young people and structurally excluded social groups Sense of responsibility for common good – both of politicians inroducing the mechanism and residents taking part in it An annual event or a mechanism of of a permanent change in local community?

„Philosophical” challenges Can and should PB be a tool of „social engineering”? -Can it help to teach people responsibility for their communities? -Can it „enforce” thinking in terms of common good? How to use PB to build a new model of local community – based on the sense of an actual „community of persons”? Can PB help in more solidaristic redistribution of common wealth in local communities? Where are the limits of co-deciding? What can be decided on directly by citizens and what should be the sole responsibility of political authorities?

„BIG QUESTIONS” on participation  How to ensure wide participation, and not only engaging those who are already active?  How to introduce a „common good perspective” into the proces?  How to organize a well-structured discussion on competitive needs?

Infrastrukura partycypacyjna

Participatory Pracitioners Forum Debates and exchange of experiences Annual all-Poland conference of participatory practitioners Thematic seminars for participatory practitioners and „wannabes” Local participatory gatherings, f.i. in Cracow and Wroclaw in 2016

Baza Praktyków Partycypacji

Dziękuję! Ewa Stokłuska,