1
2 Spis treści 1. Czym jest? Czym jest? 2. Jaką pełni rolę w komputerze? Jaką pełni rolę w komputerze? 3. Typy kart graficznych. Typy kart graficznych. 4. Zintegrowane… Zintegrowane… 5. Jako oddzielny podzespół. Jako oddzielny podzespół. 6. Firmy produkujące karty. Firmy produkujące karty. 7. Jakie spełnia funkcję? Jakie spełnia funkcję? 8. Budowa karty graficznej. Budowa karty graficznej. 9. Budowa (ilustracja) Budowa (ilustracja) 10. Typy gniazd. Typy gniazd. 11. Wygląd gniazd. (ilustracja) Wygląd gniazd. (ilustracja) 12. Złącza na kartach. Złącza na kartach. 13. Złącza na kartach cz. 2 Złącza na kartach cz Wspomaganie… czyli co to takiego DirectX? Wspomaganie… czyli co to takiego DirectX? 15. Jaki wybrać 9, 10 a może 11? Jaki wybrać 9, 10 a może 11? 16. Różnice pomiędzy Direct’ami. Różnice pomiędzy Direct’ami. 17. Kolejne przykłady (ilustracje) Kolejne przykłady (ilustracje) 18. Na co patrzeć przy wyborze karty? Na co patrzeć przy wyborze karty? 19. Technologia SLI. Technologia SLI. 20. Wspomniana wcześniej technologia. Wspomniana wcześniej technologia. 21. Czy pamięć ma zawsze największe znaczenie? Czy pamięć ma zawsze największe znaczenie? 22. Wyścig producentów czyli nVidia vs AMD (wcześniej ATI) Wyścig producentów czyli nVidia vs AMD (wcześniej ATI) najlepszych kart graficznych! 5 najlepszych kart graficznych! 24. Wydajność „średniaków” wyniki w ilościach FPS’ów. Wydajność „średniaków” wyniki w ilościach FPS’ów. 25. Chłodzenie / typ. Chłodzenie / typ. 26. Przykładowa nowoczesna karta. Przykładowa nowoczesna karta. 27. Podkręcanie czy warto? Podkręcanie czy warto? 28. Dostępne modyfikacje. Dostępne modyfikacje. Dalej.
3 Czym jest? Karta rozszerzeń, umiejscawiana na płycie głównej. Karty graficzne różnią się między sobą szybkością pracy, wielkością pamięci RAM, wyświetlaną rozdzielczością obrazu, liczbą dostępnych kolorów oraz częstotliwością odświeżania obrazu. Karta rozszerzeń, umiejscawiana na płycie głównej. Karty graficzne różnią się między sobą szybkością pracy, wielkością pamięci RAM, wyświetlaną rozdzielczością obrazu, liczbą dostępnych kolorów oraz częstotliwością odświeżania obrazu. Spis treści. Wstecz.Dalej.
4 Jaka pełni role w komputerze? Odpowiada w komputerze za obraz wyświetlany przez monitor. Spełnia rolę silnika graficznego bez którego żaden komputer by sobie nie poradził. Jest jego nieodłącznym elementem. Odpowiada w komputerze za obraz wyświetlany przez monitor. Spełnia rolę silnika graficznego bez którego żaden komputer by sobie nie poradził. Jest jego nieodłącznym elementem. Spis treści. Wstecz.Dalej.
5 Typy kart graficznych. Wyróżniamy 2 typy kart graficznych: Wyróżniamy 2 typy kart graficznych: Zintegrowane z mostkiem północnym Zintegrowane z mostkiem północnym Samodzielnie przystosowane do pracy karty graficzne Samodzielnie przystosowane do pracy karty graficzne Spis treści. Wstecz.Dalej.
6 Zintegrowane… Karta graficzna jest przytwierdzona bezpośrednio do płyty głównej, jest bardzo ograniczona gdyż nie może zostać nawet wymieniona. Karta graficzna jest przytwierdzona bezpośrednio do płyty głównej, jest bardzo ograniczona gdyż nie może zostać nawet wymieniona. Znani producenci zintegrowanych kart graficznych: SiS SiS Intel Intel VIA Technologies VIA Technologies Spis treści. Wstecz.Dalej.
7 Jako oddzielny podzespół. Może zostać w każdej chwili odłączona i wymieniona a także naprawiona. Sprawia o wiele mniej kłopotów. Znani producenci kart: NVIDIA Corporation Przykładowa karta NVIDIA Corporation Przykładowa karta ATI Technologies (wykupione przez AMD w 2006) ATI Technologies (wykupione przez AMD w 2006) Matrox Matrox Wstecz. Spis treści.Dalej.
8 Firmy produkujące karty. Istnieje wielu producentów kart każdy z nich cechuje się własnym stylem oraz OL. (Overlockingiem - podkręcaniem standardowych zegarów taktowania) ASUS ASUS BFG Technologies BFG Technologies EVGA EVGA Gainward Gainward GALAXY Technology GALAXY Technology GeCube GeCube Gigabyte Technology Gigabyte Technology Matrox Matrox Micro-Star International (MSI) Micro-Star International (MSI) Palit Palit XFX XFX INNO3D INNO3D LEADTEK LEADTEK TWINTECH TWINTECH Zotac Zotac Spis treści. Wstecz.Dalej.
9 Jakie spełnia funkcje? Oto najważniejsze funkcje współczesnych akceleratorów graficznych: Oto najważniejsze funkcje współczesnych akceleratorów graficznych: Filtrowanie anizotropowe Filtrowanie anizotropowe Mapowanie wypukłości Mapowanie wypukłości Efekty cząsteczkowe Efekty cząsteczkowe Full Scene Anti-Aliasing Full Scene Anti-Aliasing HDR HDR Pixel Shader Pixel Shader Vertex Shader Vertex Shader Transform & Lighting Transform & Lighting Poza tym karty graficzne oferują inne sprzętowe efekty, jak mgła, przezroczystość. Spis treści. Wstecz.Dalej.
10 Budowa karty graficznej. Większość kart graficznych (i wszystkie współczesne) składają się z następujących elementów: Większość kart graficznych (i wszystkie współczesne) składają się z następujących elementów: Procesor graficzny (GPU) – odpowiedzialny za generowanie obrazu w pamięci obrazu Procesor graficzny (GPU) – odpowiedzialny za generowanie obrazu w pamięci obrazu Pamięć obrazu – VideoRAM, bufor ramki (ang. framebuffer) – przechowuje cyfrowe dane o obrazie Pamięć obrazu – VideoRAM, bufor ramki (ang. framebuffer) – przechowuje cyfrowe dane o obrazie Pamięć ROM – pamięć przechowująca dane (np. dane generatora znaków) lub firmware karty graficznej, obecnie realizowana jako pamięć flash Pamięć ROM – pamięć przechowująca dane (np. dane generatora znaków) lub firmware karty graficznej, obecnie realizowana jako pamięć flash DAC (ang. Digital-to-Analog Converter) przetwornik cyfrowo-analogowy – odpowiedzialny za przekształcenie cyfrowych danych z pamięci obrazu na sygnał sterujący dla monitora analogowego; w przypadku kart wyłącznie z wyjściem cyfrowym DAC nie ma zastosowania. DAC (ang. Digital-to-Analog Converter) przetwornik cyfrowo-analogowy – odpowiedzialny za przekształcenie cyfrowych danych z pamięci obrazu na sygnał sterujący dla monitora analogowego; w przypadku kart wyłącznie z wyjściem cyfrowym DAC nie ma zastosowania. Interfejs do systemu komputerowego – umożliwia wymianę danych i sterowanie kartą graficzną – zazwyczaj PCI, AGP, PCI-Express Interfejs do systemu komputerowego – umożliwia wymianę danych i sterowanie kartą graficzną – zazwyczaj PCI, AGP, PCI-Express Interfejs na slocie karty graficznej – zazwyczaj P&D, DFP, VGA, DVI, HDMI, Display port Interfejs na slocie karty graficznej – zazwyczaj P&D, DFP, VGA, DVI, HDMI, Display port Spis treści. Wstecz.Dalej.
11 Budowa (ilustracja) Spis treści. Wstecz.Dalej.
12 Typy gniazd. Wyróżniamy głównie 2 podstawowe typy gniazd! Wyróżniamy głównie 2 podstawowe typy gniazd! AGP - to rodzaj zmodyfikowanej magistrali PCI opracowanej przez firmę Intel. Jest to 32-bitowa magistrala PCI AGP - to rodzaj zmodyfikowanej magistrali PCI opracowanej przez firmę Intel. Jest to 32-bitowa magistrala PCI PCI Express - każde urządzenie PCI-Express jest połączone bezpośrednio z kontrolerem. Sygnał przekazywany jest za pomocą dwóch linii, po jednej w każdym kierunku. PCI Express - każde urządzenie PCI-Express jest połączone bezpośrednio z kontrolerem. Sygnał przekazywany jest za pomocą dwóch linii, po jednej w każdym kierunku. Spis treści. Wstecz.Dalej.
13 Wygląd gniazd. (ilustracja) Spis treści. Wstecz.Dalej.
14 Złącza na kartach. D-Sub (HD15) - Sub (zwany także HD15) to 15-bolcowe gniazdo żeńskie, które służy do podłączenia monitora analogowego (kineskopowego, CRT, tańsze monitory LCD również podłącza się do złącza D-Sub. D-Sub (HD15) - Sub (zwany także HD15) to 15-bolcowe gniazdo żeńskie, które służy do podłączenia monitora analogowego (kineskopowego, CRT, tańsze monitory LCD również podłącza się do złącza D-Sub. DVI-I - Gniazdo DVI-I to wyjście dla monitorów cyfrowych (ciekłokrystalicznych, LCD, TFT – to określenia tego samego urządzenia). Umożliwia także podłączenie monitora analogowego (kineskopowego) – trzeba wówczas zastosować specjalną przejściówkę, z DVI na D-Sub. DVI-I - Gniazdo DVI-I to wyjście dla monitorów cyfrowych (ciekłokrystalicznych, LCD, TFT – to określenia tego samego urządzenia). Umożliwia także podłączenie monitora analogowego (kineskopowego) – trzeba wówczas zastosować specjalną przejściówkę, z DVI na D-Sub. Spis treści. Wstecz.Dalej.
15 Złącza na kartach cz. 2 HDMI – złącze pozwalające wykorzystać monitor jako telewizor!! W ostatnim czasie to coraz popularniejszy typ gniazda dla monitorów i telewizorów. HDMI to interfejs umożliwiający transmisję cyfrowego obrazu i dźwięku (oba rodzaje danych przesyłane są za pomocą pojedynczego kabla). Gniazdo HDMI ma dwa rodzaje wtyków: typ A, z 19 pinami oraz typ B, z 29 pinami. Drugie złącze umożliwia przesyłanie sygnału dual-link, o podwojonej częstotliwości transmisji. W rzeczywistości nie ma żadnej różnicy w jakości obrazu pomiędzy HDMI a DVI - pierwszy z nich pozwala jedynie dodatkowo przesyłać dźwięk - dlatego niektórzy producenci dołączają do swoich produktów przejściówkę z DVI na HDMI. HDMI – złącze pozwalające wykorzystać monitor jako telewizor!! W ostatnim czasie to coraz popularniejszy typ gniazda dla monitorów i telewizorów. HDMI to interfejs umożliwiający transmisję cyfrowego obrazu i dźwięku (oba rodzaje danych przesyłane są za pomocą pojedynczego kabla). Gniazdo HDMI ma dwa rodzaje wtyków: typ A, z 19 pinami oraz typ B, z 29 pinami. Drugie złącze umożliwia przesyłanie sygnału dual-link, o podwojonej częstotliwości transmisji. W rzeczywistości nie ma żadnej różnicy w jakości obrazu pomiędzy HDMI a DVI - pierwszy z nich pozwala jedynie dodatkowo przesyłać dźwięk - dlatego niektórzy producenci dołączają do swoich produktów przejściówkę z DVI na HDMI. Spis treści. Wstecz.Dalej.
16 Wspomaganie… czyli co to takiego DirectX? DirectX to zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi. Najczęściej wykorzystywane do obsługi grafiki w grach komputerowych. Używane również do pisania programów do specyficznych zadań z wykorzystaniem np. grafiki trójwymiarowej (np. symulacja komputerowa itp.). DirectX jest produktem firmy Microsoft, dostępny tylko na platformę Windows oraz konsolę Xbox. Spis treści. Wstecz.Dalej.
17 Jaki wybrać 9, 10 a może 11? Mimo iż mamy wachlarz rodzaji to tak naprawdę nie możemy zbytnio z niego korzystać przez ograniczenia. DirectX 9 (najnowszy 9.0c) stosowany jest w systemach operacyjnych Windows 32 bitowych. DirectX 10 jest przystosowany głównie do współpracy z systemem Windows Vista oraz Windows 7 to samo tyczy się 11, lecz jednak ten ostatni pierw musi się doczekać dnia swojej premiery która się zbliża dużymi krokami. Spis treści. Wstecz.Dalej.
18 Różnice pomiędzy Direct’ami. Przykładowa prezentacja DirectX’a 9 i 10. DirectX 9 DirectX 10 Spis treści. Wstecz.Dalej.
19 Kolejne przykłady (ilustracje) DirectX 9 DirectX 10 Kolejne przykłady (ilustracje) DirectX 9 DirectX 10 Spis treści. Wstecz.Dalej.
20 Na co patrzeć przy wyborze karty? Przy wyborze karty graficznej powinniśmy zwracać uwagę na wiele elementów np. Przy wyborze karty graficznej powinniśmy zwracać uwagę na wiele elementów np. Ilość pamięci (przeważnie od 256mb do 1024mb) Ilość pamięci (przeważnie od 256mb do 1024mb) Taktowanie rdzenia oraz pamięci (warto te się dowiedzieć czy karta była fabrycznie podkręcana, co się zdarza niektóry producentom) Taktowanie rdzenia oraz pamięci (warto te się dowiedzieć czy karta była fabrycznie podkręcana, co się zdarza niektóry producentom) Chłodzenie wbudowane (nowsze modele potrzebują dodatkowego chłodzenia aby pracowały na najwyższych obrotach) Chłodzenie wbudowane (nowsze modele potrzebują dodatkowego chłodzenia aby pracowały na najwyższych obrotach) Typ złącza (nie chcemy przecież kupować nowego monitora specjalnie dla karty g.) Typ złącza (nie chcemy przecież kupować nowego monitora specjalnie dla karty g.) Oraz co najważniejsze typ gniazda (karta musi być dopasowana do płyty głównej) Oraz co najważniejsze typ gniazda (karta musi być dopasowana do płyty głównej) Spis treści. Wstecz.Dalej.
21 Technologia SLI. Czym jest technologia NVIDIA SLI? Technologia NVIDIA® SLI to rewolucyjne rozwiązanie pozwalające na inteligentne skalowanie wydajności podsystemu graficznego poprzez łączenie wielu rozwiązań graficznych NVIDIA w jednym systemie z chipsetem NVIDIA nForce® SLI. W skrócie płyta główna z tą technologią pozwala na podłączenie dwóch takich samych kart graficznych w celu podniesienia drastycznie wydajności. Spis treści. Wstecz.Dalej.
22 Wspomniana wcześniej technologia. Spis treści. Wstecz.Dalej.
23 Czy pamięć ma zawsze największe znaczenie? Wielu powiedziało by, że oczywiście… a jednak. Zacznę od razu od przykładu GF mb DDR3, GF gb DDR2 Różnica wydaje się ogromna jednak, komputer nigdy nie jest w stanie wykorzystać 100% pamięci karty. Co za tym idzie? Czasami jest warto zainwestować w jakość a nie ilość. Karty co mają średnio powyżej 768mb pamięci maja problemy z wykorzystaniem (są po prostu wymysłem producenta by przyciągnąć klientów). W tym przykładzie zdecydowanie opłaca się wybrać pierwszą kartę gdyż 1gb i DDR2 nie idą w parze. Często trzeba zwracać tez na inne elementy np. przepustowość im większa tym lepsza to również charakteryzuje karty z mała ilością pamięci. Spis treści. Wstecz.Dalej.
24 Wyścig producentów czyli nVidia vs AMD (wcześniej ATI) NVIDIA i AMD co chwila słychać coraz to nowsze nowinki z dwóch „obozów” wytwarzają układy o podobnych możliwościach - obaj producenci mają w ofercie produkty zgodne z DirectX 10. Są to – odpowiednio – rodziny kart GeForce 8 i Radeon HD NVIDIA wiedzie prym pod względem wydajności – GeForce 8800 GTX i 8800 Ultra to najszybsze (i jak na razie bezkonkurencyjne) układy graficzne na rynku. ATI Radeon HD 2900 XT, sztandarowy model AMD, jest konkurencyjny dopiero w stosunku do GeForce 8800 GTS z 640 MB pamięci lokalnej. Wymienione układy nie tylko oferują pełną zgodność z DirectX 10, ale także bardzo wysoką wydajność. Na rynku dostępne są setki kart graficznych, ale wszystkie wykorzystują któryś z układów graficznych NVIDII lub ATI. Większość modeli akceleratorów z tym samym procesorem graficznym ma podobną wydajność w testach - różnią się tylko wyposażeniem i rodzajem zastosowanego systemu chłodzenia. Spis treści. Wstecz.Dalej.
25 5 najlepszych kart graficznych! 1. Asus Radeon HD 4870 X2 Najszybsza karta graficzna, ale też stosunkowo droga. Wersja X2 zawiera dwa procesory graficzne. Oznacza to, że zapewnia wydajność dwóch kart, z tą jednak różnicą że mieści się w jednym slocie PCI-E. Nie trzeba więc korzystać z technologii CrossFire. 1. Asus Radeon HD 4870 X2 Najszybsza karta graficzna, ale też stosunkowo droga. Wersja X2 zawiera dwa procesory graficzne. Oznacza to, że zapewnia wydajność dwóch kart, z tą jednak różnicą że mieści się w jednym slocie PCI-E. Nie trzeba więc korzystać z technologii CrossFire. 2. Sapphire HD 4850 X2 Ponownie mamy do czynienia z „CrossFire na jednej karcie”. Tym razem mowa jednak o dwuprocesorowej karcie 4850 X2, która jest wolniejsza od wersji 4870 X2, ale i tak dostatecznie wydajna. Nowość wyposażono dobrej jakości system chłodzenia. 2. Sapphire HD 4850 X2 Ponownie mamy do czynienia z „CrossFire na jednej karcie”. Tym razem mowa jednak o dwuprocesorowej karcie 4850 X2, która jest wolniejsza od wersji 4870 X2, ale i tak dostatecznie wydajna. Nowość wyposażono dobrej jakości system chłodzenia. 3. BFG GTX 280 H2OC Karta, która cieszy się z tytułu „najszybszej jednoukładowej karty graficznej”. Jest to model GeForce GTX 280, uzbrojony w 240 procesorów strumieniowych oraz 1 GB pamięci RAM (szyna 512-bitowa). Świetna wydajność gwarantowana. 3. BFG GTX 280 H2OC Karta, która cieszy się z tytułu „najszybszej jednoukładowej karty graficznej”. Jest to model GeForce GTX 280, uzbrojony w 240 procesorów strumieniowych oraz 1 GB pamięci RAM (szyna 512-bitowa). Świetna wydajność gwarantowana. 4. Gigabyte GeForce GTX 260 OC Jeśli nie masz monitora pracującego z rozdzielczością nominalną 1920 x 1200 pikseli, najprawdopodobniej nie potrzebujesz superszybkiej karty graficznej – w niższych rozdzielczościach odpowiednią płynność animacji zapewnią tańsze urządzenia. Model GTX 260 to jednak sprzęt dla posiadaczy dużych LCD. 4. Gigabyte GeForce GTX 260 OC Jeśli nie masz monitora pracującego z rozdzielczością nominalną 1920 x 1200 pikseli, najprawdopodobniej nie potrzebujesz superszybkiej karty graficznej – w niższych rozdzielczościach odpowiednią płynność animacji zapewnią tańsze urządzenia. Model GTX 260 to jednak sprzęt dla posiadaczy dużych LCD. 5. HIS Radeon HD4850 IceQ 4 Stosunkowo tania a mimo to bardzo wydajna. Radeon HD 4850 to obecnie jeden z najpopularniejszych i najczęściej kupowanych akceleratorów graficznych. Jeśli ktoś chce kupić kartę z tym układem, propozycja firmy HIS wydaje się godna uwagi. 5. HIS Radeon HD4850 IceQ 4 Stosunkowo tania a mimo to bardzo wydajna. Radeon HD 4850 to obecnie jeden z najpopularniejszych i najczęściej kupowanych akceleratorów graficznych. Jeśli ktoś chce kupić kartę z tym układem, propozycja firmy HIS wydaje się godna uwagi. Spis treści. Wstecz.Dalej.
26 Wydajność „średniaków” wyniki w ilościach FPS’ów. Spis treści. Wstecz.Dalej.
27 Chłodzenie / typ. Typ chłodzenia to parametr często pomijany, nie zawsze bezboleśnie. Od niego w końcu zależy bezpieczeństwo pracy naszego układu. Nowoczesne układy podczas obciążenia są w stanie rozgrzać się do kilkudziesięciu stopni. Dlatego układy chłodzące są często bardzo skomplikowane. Mają też kluczowy wpływ na poziom hałasu generowany przez układ graficzny. Często możemy zainwestować we własne dodatkowe źródła chłodzenia jak np. rożne wentylatory przykręcane do obudowy czy tez bardziej skomplikowane np. chłodzenie ciekłym tlenem czy tez azotem. Typ chłodzenia to parametr często pomijany, nie zawsze bezboleśnie. Od niego w końcu zależy bezpieczeństwo pracy naszego układu. Nowoczesne układy podczas obciążenia są w stanie rozgrzać się do kilkudziesięciu stopni. Dlatego układy chłodzące są często bardzo skomplikowane. Mają też kluczowy wpływ na poziom hałasu generowany przez układ graficzny. Często możemy zainwestować we własne dodatkowe źródła chłodzenia jak np. rożne wentylatory przykręcane do obudowy czy tez bardziej skomplikowane np. chłodzenie ciekłym tlenem czy tez azotem. Spis treści. Wstecz.Dalej.
28 Dostępne typy chłodzeń Technologia Chłodzenie wodą Heat-pipe heat-pipe`y określane także jako "nadprzewodniki" to najczęściej miedziane lub aluminiowe rurki o średnicy od 3mm do 22.23mm, zawierające odpowiednio dobraną ciecz, służące do efektywnego przenoszenia energii cieplnej. Dalej. Spis treści. Wstecz.
29 Przykładowa nowoczesna karta. Spis treści. Wstecz.Dalej.
30 Podkręcanie czy warto? Podkręcanie kart graficznych, czyli zwiększanie częstotliwości taktowania układu graficznego i pamięci ponad wartości fabryczne, umożliwia "darmowe" przyspieszenie karty o kilka do nawet kilkudziesięciu procent. Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy egzemplarz karty podkręca się inaczej. Pierw trzeba sobie zadać pytanie czy mamy w razie czego jakieś zabezpieczenie w postaci dodatkowego wentylatora. Podkręcanie wiąże się z różnymi skutkami negatywnymi jak i pozytywnymi, możemy nawet spalić nasza kartę, dlatego tez pierw zanim się za to zabierzemy powinniśmy się dowiedzieć co nieco o naszej karcie czy np.. Jest podatna na podkręcanie czy tez już pracuje na pełnych obrotach i podkręcanie może być ryzykowne. Podkręcanie kart graficznych, czyli zwiększanie częstotliwości taktowania układu graficznego i pamięci ponad wartości fabryczne, umożliwia "darmowe" przyspieszenie karty o kilka do nawet kilkudziesięciu procent. Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy egzemplarz karty podkręca się inaczej. Pierw trzeba sobie zadać pytanie czy mamy w razie czego jakieś zabezpieczenie w postaci dodatkowego wentylatora. Podkręcanie wiąże się z różnymi skutkami negatywnymi jak i pozytywnymi, możemy nawet spalić nasza kartę, dlatego tez pierw zanim się za to zabierzemy powinniśmy się dowiedzieć co nieco o naszej karcie czy np.. Jest podatna na podkręcanie czy tez już pracuje na pełnych obrotach i podkręcanie może być ryzykowne. Spis treści. Wstecz.Dalej.
31 Dostępne modyfikacje. Możemy zmodyfikować BIOS naszej karty lub pobrać gotowy plik z Internetu. O ile programowanie (zwane też potocznie flashowaniem) BIOS- ów w kartach graficznych można było przeprowadzać niemal od zawsze, praktyka rozpowszechniła się wraz z pojawianiem się na rynku np. kart Radeon Wówczas w oparciu o jeden fizyczny układ graficzny (nazwa kodowa R300) produkowano kilka modeli kart graficznych - od tanich Radeonów 9500, przez wersje Pro, aż po drogie karty Radeon 9700 Pro. Spis treści. Wstecz.Dalej.
32 To by było na tyle. Dziękuje za obejrzenie prezentacji. Spis treści. Wstecz.