POSKRAMIANIE ZŁOŚNICY ;) czyli jak radzić sobie z trudnymi uczestnikami na spotkaniach ze społecznością lokalną.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
Advertisements

POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
6 kroków do porozumienia
Czym jest ZAPOMNIENIE:
FLOW Rzecz o efektywności w biznesie Jacek Rozenek Jan Marcinowski.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Zachowania niepożądane
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK” W GRUPIE II „MISIE”
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Sejm Dzieci i Młodzieży
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Dyrektor w zreformowanej szkole
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
przypadku prześladowania
Strategie rozwiązywania konfliktów
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
ROZPRAWKA.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Aktywność w czasie ciąży – wpływ na organizm Matki i Dziecka
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Szkoła z klasą 2.0 edycja 2012/2013
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
dr Ilona Iłowiecka-Tańska Centrum Nauki Kopernik
8 zasad postępowania lidera
Szkoła bez przemocy.
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Praca w zespole.
Opór pierwszy - "Oni wiedzą lepiej" – to sytuacja kiedy uczestnicy podważają kompetencje szkoleniowca, stawiają opór na jego propozycje. Osoba prowadząca.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Podstawowe umiejętności pomagania
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Jak napisać dobry konspekt?
…czyli nie taki diabeł straszny
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

POSKRAMIANIE ZŁOŚNICY ;) czyli jak radzić sobie z trudnymi uczestnikami na spotkaniach ze społecznością lokalną

Trudne zachowanie … O trudnym zachowaniu możemy mówić wtedy, kiedy zachowanie to stanowi zagrożenie dla przeprowadzenia całości spotkania/warsztatu lub kiedy wykracza poza ogólnie przyjęte normy. Zachowanie takie demotywuje pozostałych uczestników, uniemożliwia prowadzącemu przedstawienie treści programowych, a innym aktywnego udziału w spotkaniu/warsztatach.

TRUDNY czyli jaki? Typy „trudnych” uczestników KONSPIRATOR GADUŁA PIERWSZE SKRZYPCE LEKCEWAŻĄCY ZŁOŚNIK MALKONTENT

TRUDNY czyli jaki? KONSPIRATOR Jedną z najgorszych sytuacji, z jaką możesz mieć do czynienia, jest trudny uczestnik działający w podziemiu, konspiracyjnie. Osoba taka wykorzysta przerwy lub czas wolny na wpływanie na innych uczestników i forsowanie swoich poglądów na temat spotkania, spraw omawianych. Jego zachowanie podczas spotkania/warsztatu może nie przysparzać żadnych problemów. Możesz natomiast zauważyć zmianę nastroju całej grupy, zmianę w jej aktywności, sposobie reagowania na Twoje komentarze czy polecenia. Jako prowadzący musisz więc cały czas być czujny i wiedzieć co się dzieje w grupie. Nie zawsze przecież dane zachowanie będzie przeszkadzać Tobie. Może być jednak źle odbierane przez inną czy inne osoby, wpływać na ich motywację, irytować, a tym samym doprowadzi do uznania spotkania/warsztatu za nieprzyjemne doświadczenie. Rada: Poświęć czas na przerwach na rozmowy z uczestnikami, szczególnie jeżeli zauważysz poważną zmianę w ich nastroju. Możesz również w trakcie zajęć spotkania/warsztatów sprawdzać co się dzieje w grupie poprzez zadawanie pytań dotyczących tempa spotkania, sposobu prowadzenia, doboru treści czy poziomu akceptacji przedstawianych propozycji. Nie zadowalaj się jedną opinią. Sprowokuj kilka osób do wyrażenia swoich opinii. Obserwuj jak pracują poszczególne podgrupy. Może będzie potrzebna Twoja interwencja czy wsparcie.

TRUDNY czyli jaki? GADUŁA Jeżeli zauważysz podczas spotkania osobę, która stale absorbuje sąsiadów rozmową na boku, spróbuj dowiedzieć się, o co chodzi. Osoba taka może po prostu nie nadążać za tokiem spotkania/warsztatu, może mieć kontrowersyjne zdanie lub po prostu lubi opowiadać dowcipy. Rada: Zareaguj odpowiednio. Nie chcesz przecież dopuścić, aby z powodu takiego zachowania inni nie mogli korzystać z tego, co dzieje się w trakcie spotkania/warsztatu. A więc na przykład wyjaśnij, z czym konkretnie ta osoba się nie zgadza. Wyjaśnij wątpliwości sam lub korzystając z pomocy grupy. Jeżeli przyczyną absorbowania innych jest wrodzona gadatliwość, zastanów się, jak to wykorzystać z korzyścią dla spotkania i grupy. Możesz na przykład wykorzystać taką osobę do podsumowania dyskusji. Zmusisz ja tym samym do słuchania tego, co dzieje się na sali. Każdy przecież chce wypaść dobrze przed grupą. Czasami zmiana miejsca może wytrąć taką osobę z nieodpartej potrzeby mówienia. Zwróć jednak uwagę, abyś nie zachował się jak belfer przesadzający nieznośnych uczniów.

TRUDNY czyli jaki? PIERWSZE SKRZYPCE Zachowanie takie polega na zdominowaniu grupy. Taka osoba będzie zawsze pierwsza wyrażała swoją opinię podczas dyskusji; opinia ta może być wyrażona w sposób autokratyczny, nie podlegający dyskusji. Musi grać pierwsze skrzypce, musi zademonstrować swoją obecność na sali. Na ogół taka osoba jest słabym słuchaczem; ignoruje wypowiedzi innych lub nie daje im dokończyć wypowiadanych przez nich myśli. Wypowiedzi tej osoby nie zawsze są przemyślane, często odbiegają od właściwego tematu. Dominator lubuje się w dygresjach, rozwijanych w niekończące się opowieści. Ale taka osoba może mieć ogromne doświadczenie i wiedzę, a na dodatek piastować wyższe niż inni uczestnicy stanowisko lub mieć zdecydowanie wyższe stanowisko lub mieć zdecydowanie dłuższy niż pozostali staż pracy. Rada: kiedy zidentyfikujesz osobę dominującą zastanów się jak możesz wzmocnić innych uczestników: zachęć ich do reagowania na opinię tej osoby, stwórz sytuację, w której każdy będzie musiał się wypowiedzieć lub coś zapisać, postaraj się, aby to nie osoba dominująca zabierała głos jako pierwsza, postaw ograniczenie czasowe dla wypowiedzi, pamiętaj aby Twoje działania nie obrażały uczestnika przejawiającego tendencje do dominacji.

TRUDNY czyli jaki? LEKCEWAŻĄCY ZŁOŚNIK Tacy uczestnicy często reagują podniesionym głosem czy nawet krzykiem, możliwe, że z trudem można dojść do głosu. Ten typ trudnego zachowania charakteryzują się tym, że na spotkaniu ludzie często wykazują brak zadowolenia i brak zainteresowania poruszanym tematem jeśli tylko nie podzielają podobnych opinii. Bywa, że okazują swoje zdenerwowanie i zniecierpliwienie wiercąc się; zaczynają czytać lub robić coś innego. Mogą nawet przerwać spotkanie/warsztat pytając - co następnego w planie? Rada: nie daj się sprowokować, a jedynie poczekaj na odpowiedni moment, kiedy się uspokoi - głośno wymów imię uczestnika, żeby zwrócić jego uwagę. Pamiętaj, że w pozycji siedzącej mają mniejszą przewagę i są mniej agresywni. Następnie zaprezentuj swój punkt widzenia w asertywny sposób używając wyrażeń takich jak – „moim zdaniem”, „nie zgadzam się...”, warto uzmysłowić uczestnikowi spotkania/warsztatu jego trudne zachowanie, i wspomnieć że inni w grupie czują, że jest to ważny i potrzebny punkt spotkania, dlatego też został zawarty w programie. Podczas konwersacji, kiedy osoba ta zaczyna bardzo argumentować, warto pozostać spokojnym - wtedy też pozostali uczestnicy spotkania zachowają spokój. Postaraj się zauważyć wartość wypowiedzi i przejdź do następnych uczestników.

TRUDNY czyli jaki? MALKONTENT Uczestnik narzeka bardzo często bez związku z tematem spotkania/warsztatu. Uniemożliwia to tym samym wypowiedzenie się innych osobom, wprowadza atmosferę rozdrażnienia i zniecierpliwienia. Długotrwałe zajęcie przez takiego uczestnika „przestrzeni” bardzo negatywnie wpływa na motywację i chęć do uczestnictwa w spotkaniu/warsztatach pozostałych osób. Rada: Najprostszym sposobem na neutralizacje tego zachowania jest zaproponowanie perspektywy zamierzającej do rozwiązania danego problemu. Najpierw wysłuchaj uważnie skargi, powtórz to co powiedział uczestnik, nie używając słów: "zawsze" i "nigdy", wskazując na konkretne fakty. Następnie zadawaj pytania, zmierzające do poznania źródła problemu - jeśli trudno takie znaleźć, wskaż na niewystarczająco dużo faktów składających się na dany problem. Jeżeli uczestnik pomimo propozycji rozwiązania problemów nadal znajduje kontrargumenty poproś o pomoc grupę – niech oni zaproponują jakieś rozwiązanie. Jeżeli osoba narzeka dosłownie na wszystko podczas spotkania, warto powiedzieć, że program nie może być zmieniony podczas spotkania/warsztatu, ale chętnie wysłuchasz uwag po zakończeniu spotkania.

ZADBAJ O SIEBIE Jesteś po to by moderować spotkanie czyli wspierać uczestników w wypracowaniu rozwiązań a nie osobą, która zna odpowiedzi na wszystkie pytania Sytuacje trudne również są potrzebne np. po to by dostrzec wagę problemu lub by stać się pretekstem do aktywnego uczestnictwa pozostałych uczestników Jeżeli masz problem z rozwiązaniem danej sytuacji skieruj się po wsparcie do nas! (do Animatora Subregionalnego lub Superwizora) Podziel się swoimi przeżyciami, doświadczeniami z innymi na forum ( – to pomaga!