Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu genetyki cech jakościowych i ilościowych u koni dr inż. Janusz Strychalski, UWM.
Advertisements

Autorzy: Piotr Dudojć Emil Somnicki
Uniwersytet Warszawski
Jaki jest rozkład wybranych cech dominujących i recesywnych wśród populacji uczniów klas 1? Prezentacja grupy B.
Aleksandra Mańkowska kl. IIIc
Zmienność organizmów i jej przyczyny
Mapowanie loci genów cech ilościowych
Twoja Twarz Program tworzy szkic Twojej twarzy na podstawie informacji
Konkurs astronomiczny
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
DZIEDZICZENIE POZAJĄDROWE
CHOROBY GENETYCZNE CZŁOWIEKA.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Geny i genomy Biologia.
Słowniki Autor prezentacji
Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.
Grzegorz Mendel Początki genetyki.
Mnich w ogrodzie, czyli o tym jak Mendel liczył groszki
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
Drzewo rodowe.
Drzewo genetyczne mojej rodziny
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Podstawowe figury geometryczne
1 PREZENTACJA FUNKCJONALNOŚCI DZIENNIKA UCZNIA Moduł Nauczyciela ZAPRASZAMY ZAPRASZAMY O&S Computer-Soft ul. Żwirki i Wigury 8-12, Wałbrzych, woj.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa Moduł Nauczyciela ZAPRASZAMY!
Programowanie obiektowe – język C++
PREZENTACJA PROFILU BIOTECHNOLOGICZNO- MEDYCZNEGO
Dziedziczenie cech jednogenowych.
Fot. W. Wołkow Kierunek: Biomatematyka Prowadzący: dr Wioleta Drobik
Wyniki diagnoz w klasach pierwszych i drugich Wrzesień 2014.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Szkoła Podstawowa nr 8 w Dąbrowie Górniczej. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
GRUPA NIEBIESKIE ISKIERKI
Informator dla rodziców
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
Prawdopodobieństwo.
T ERMINY SPRAWDZIANU TERMIN SPRAWDZIANU Sprawdzian odbędzie się 5 kwietnia 2016 r. i składa się z dwóch części. Część 1 Język polski i matematyka zaczyna.
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
Zmiany w informacji genetycznej
Od Mendla do Watsona i Cricka
Genetyczne uwarunkowanie płci
Darwinowska teoria doboru naturalnego
Wykonały: Natasza Richter Nina Linde Angelika Wabik
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
1.24. Wkład grochu i muszki owocowej w rozwój genetyki
2.22. Procesy i zasady kodowania informacji genetycznej
Podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech Współdziałanie niealleliczne
Zadania do rozwiązania
Jednym ze sposobów dziedziczenia okre ś lonych cech jest dziedziczenie, gdzie 1 gen determinuje 1 cech ę. Jest to dziedziczenie jednogenowe, w jednej.
2.51. Wymagania życiowe organizmów
1.22. Odczytywanie informacji genetycznej – przepis na białko
Ewolucja.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
Dziedziczenie cech
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
MUTACJE CHOROBY GENETYCZNE
Badanie współczynnika inbredu
mitoza i mejoza; cykl komórkowy;
PRACE I PRAWA GRZEGORZA MENDLA
1.23. Podziały komórki i przekazywanie informacji genetycznej
Konkurs Wydawnictwa Nowa Era PROJEKT Z KLASĄ 2013 r.
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C

Czym jest dziedziczenie cech? Sposób przekazywania genów potomstwu; są to wszystkie cechy które odziedziczyliśmy po rodzicach.

Kto je badał? Pierwsza osoba badająca dziedziczenie cech był Gregor Johann Mendel formując tak zwane prawa Mendla. Zaczął badania w 1854r. Pierwszym badanym obiektem był groch zwyczajny.

Gregor Johann Mendel zakonnik, opat zakonu augustianów w Brnie na Morawach, prekursor genetyki. Mendel udowodnił, że dziedziczenie cech grochu oparte jest na zestawie praw (które później zostały nazwane od jego nazwiska prawami Mendla). Znaczenie obserwacji Mendla nie zostało docenione aż do przełomu XX wieku, kiedy ponowne "odkrycie" prawideł przez niego obserwowanych zapoczątkowało powstanie nowej dziedziny nauki – genetyki.

Prawo Mendla- prawo czystości gamet W każdej gamecie organizmu diploidalnego znajduje się tylko jeden allel danego genu: homozygoty dominujące np. o genotypie AA, wytworzą 100% gamet z allelem A homozygoty recesywne np. o genotypie aa, wytworzą 100% gamet z allelem a, heterozygoty np. o genotypie Aa, wytworzą 50% gamet z allelem A i 50% gamet z allelem a

Skąd się biorą cechy? Organizmy diploidalne, u których występują dwa komplety chromosomów, maja po dwie allele każdego genu. -dużą literą oznaczamy allel odpowiedzialny za cechę dominującą ;A -małą litera oznaczamy allel odpowiedzialny za cechę recesywną ; a

Zasada dziedziczenia

Rodzaje cech Cechy dominujące; ciemne włosy, język w rurkę, odstające uszy, kręcone włosy, składanie kciuka prawego na lewy. Cechy recesywne; jasne włosy, brak umiejętności zwijania języka w trąbkę, przylegające uszy, proste włosy , niebieskie oczy, policzki bez dołków

Dziękujemy! Prezentacja wykonana w oparciu o wiadomości zawarte w podręczniku Wydawnictwa Nowa Era „Puls życia” cz.3 autorstwa: Beaty Sągin, Andrzeja Boczarowskiego i Mariana Sęktasa Źródła ilustracji: www.edunauka.pl artykuł Pana Macieja Panczykowskiego