Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ 08_Części mowy ćwiczenia Autor: Škola: Mgr. Beata Tomanek Základní škola a Mateřská škola s polským jazykem vyučovacím Bukovec Předmět: Polský jazyk Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy Jazyk: Polština Název a anotace: Materiál je určen k procvičováni slovních druhů Druh učebního materiálu: PowerPoint Očekávaný výstup Určuje slovní druhy, skloňuje a časuje. Využité materiály: BOCHENEK, Jolanta; ZAWADZKA, Jolanta. Język polski : Zeszyt ćwiczeń. Goleszów : Wydawnictwo Innowacje, Części mowy, s Obrázky byly použity z Klipartu.
Części mowy: Odmienne Nieodmienne Rzeczownik Przysłówek Przymiotnik Przyimek Czasownik Spójnik Liczebnik Wykrzyknik Zaimek Partykuła
1.W podanych zdaniach podkreśl rzeczowniki kolorem czerwonym a czasowniki kolorem niebieskim. Zosia powiedziała, że już niedługo będzie Dzień Nauczyciela i żeby każdy wymyślił jakąś niespodziankę. Od razu wpadł mi do głowy świetny pomysł. W tym dniu nie pójdę do szkoły.
2. W podanym tekście podkreśl wyrazy odpowiadające na pytania jaki? jaka? jakie? Chłopcy poszli w kierunku lasu i ujrzeli dwa ogromne ptaszyska. Stały na krótkich nogach wśród rozległego mokradła i patrzyły ciekawie srebrnymi, jakby bezbarwnymi oczyma. Miały długie, potężne dzioby, pod nimi puste worki, a także krótki ogon i różowe pióra. Podkreślone wyrazy to ……………………..
3.Połącz przypadki z pytaniami! Mianownik o kim? o czym? Dopełniacz komu? czemu? Celownik kto? co? Biernik kogo? czego? Narzędnik wołamy! Miejscownik kogo? co? Wołacz z kim? z czym?
4.Od podanych czasowników utwórz bezokoliczniki: gryzł - wiódł - lazł - gniótł - znalazł - kładł - wiózł - niósł -
5.Podane zdania uzupełnij odpowiednimi formami czasowników umieć i rozumieć: Sześcioletnie dzieci…………………………….. już liczyć do stu. Nie ……………………………… jeszcze określać położenia geograficznego miejscowości. Dorośli często nie ……………………………. dzieci. Wy też …………………………… sens tego zdania.
6.Omień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik piórnik: l.p.l.mn.
7.Podane rzeczowniki uszereguj wg rodzajów: Pudło,słoń, myśliwy,żaba, lwy, kucharki, okna, lekarki, ramię, dyrektorzy, szafa, łuk, lusterko, strzelby, pisklęta r.m.r.ż.r.n.
8.Od podanych przymiotników utwórz przysłówki: dobry - mały- zły - wysoki – ciekawy - prosty – dumny - jasny -
9.Do podanych czasowników dopisz pokrewne rzeczowniki: wierzy - tworzy – karze - zbierze – orze - otworzy -