Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Advertisements

w geografii społeczno-ekonomicznej
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
Szereg rozdzielczy Szereg rozdzielczy jest zestawieniem, w którym wartości badanej cechy statystycznej rozdzielone są na określone grupy (klasy), a każdej.
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Analiza współzależności zjawisk
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Statystyka w doświadczalnictwie
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
w geografii społeczno-ekonomicznej
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
KARTOGRAFIA I GIS W GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
Niepewności przypadkowe
Alfred Stach Instytut Paleogeografii i Geoekologii
Korelacje, regresja liniowa
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Co to są rozkłady normalne?
Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
analiza dynamiki zjawisk Szeregi czasowe
w geografii społeczno-ekonomicznej
Konstrukcja, estymacja parametrów
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
„Człowiek - najlepsza inwestycja”
Generalizacja danych przestrzennych
Podstawy statystyki, cz. II
Co to jest dystrybuanta?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Narzędzia.
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
* Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Prawie wszystko o danych…..
ze statystyki opisowej
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
ANALIZA DANYCH DO OPRACOWANIA MAP TEMATYCZNYCH HALINA KLIMCZAK INSTYTUT GEODEZJI I GEOINFORMATYKI UNIWERSYTET PRZYRODNICZY WE WROCŁAWIU.
HALINA KLIMCZAK INSTYTUT GEODEZJI I GEOINFORMATYKI UNIWERSYTET PRZYRODNICZY WE WROCŁAWIU ZMIENNA GRAFICZNA.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Kartografia tematyczna
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Statystyka matematyczna
c.d. kartodiagramu Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA

ZMIENNE GRAFICZNE Zmienne graficzne na mapie spełniają taką rolę, jak w porozumiewaniu się między ludźmi spełnia mowa. Ich zadaniem jest przekazanie informacji o jakości, wielkości, porządku, proporcjo- nalności.

ZMIENNA KSZTAŁT

ZMIENNA WIELKOŚĆ Ocena wielkości na poziomie skali porządkowej Ocena indywidualnej wartości z błędem graficznym skali tematycznej małaśrednia duża

ZMIENNA BARWA ATRYBUTY BARWY

ZMIENNA BARWA

BARWA Atrybut KOLOR

ZMIENNA BARWA Wpływ sąsiedztwa na percepcję wielkości pokrytej powierzchni i intensywności barwy

ZMIENNA WALOR Walor jest określony stosunkiem bieli do czerni (odcienie szarości) lub bieli do koloru. Zmienna ta służy do przedstawienia porządku, zmiany natężenia wartości zjawiska poprzez zróżnicowanie jasności.

Zmienna ziarnistość W tej zmiennej stosunek bieli do czerni (walor) pozostaje taki sam. Zmienia się wielkość znaku. Umownie przyjmuje się, że większy znak stosuje się do przedstawienia większej wartości zjawiska.

ZMIENNA DESEŃ

Zmienne graficzne KOLOR ZIARNISTOŚĆ DESEŃ WALOR KIERUNEK

AGREGACJA DANYCH Dane bezpośrednie i względne (relatywne) można przedstawiać na mapie w wartościach indywidualnych dla każdej jednostki odnie- sienia – tj. w SKALI CIĄGŁEJ lub zgrupowane w klasy (kilka obserwacji – jednostek, ma taką samą wartość), a więc przedstawić je w SKALI SKOKOWEJ

PORZĄDKOWANIE DANYCH Podstawowym narzędziem analizy rozkładu danych jest szereg rozdzielczy, a więc szereg przedstawiający odpowiednio zagregowany materiał statystyczny. W szeregu rozdzielczym do określenia rozkładu (struktury badanej zbiorowości) obok liczebności stosuje się także odpowiedni wskaźnik struktury. Wskaźnikiem struktury ω i lub częstością występowania nazywa się stosunek liczby jednostek o danej wartości cechy do liczebności zbioru. ω i = n i / n

GRUPOWANIE W KLASY Ustalenie rozpiętości przedziałów klasowych Różnicę pomiędzy górna i dolną granicą i- tego przedziału klasowego nazywamy rozpiętością ( szerokością ) przedziału klasowego

AGREGACJA DANYCH Metody podziału na klasy (szereg rozdzielczy) : Klasy o jednakowej rozpiętości;  wartości,  liczby obserwacji,  powierzchni,  odchylenia standardowego. Klasy, w których rozpiętość zwiększa się lub zmniejsza systematycznie;  wg. postępu arytmetycznego,  wg. postępu geometrycznego. Klasy o nieregularnej zmiennej rozpiętości;  na podstawie wykresu funkcji,  metodą kolejnych przybliżeń,  metodą średnich częściowych.

CZYM KIEROWAĆ SIĘ PRZY WYBORZE METODY POPRAWNIE USTALONE KLASY TO TAKIE, W KTÓRYCH OBSERWACJE SĄ ZBLIŻONE DO WARTOŚCI ŚREDNIEJ Z GRANIC PRZEDZIAŁÓW KLASOWYCH

Podział graficzny W min W max w6w6 w7w7 W k = (w 7 +w 6 ) / 2

Podział na klasy

ZNACZENIE PODZIAŁU NA KLASY

METODY PREZENTACJI Dane bezpośrednie (cechy mierzalne) Dane relatywne (wskaźniki natężenia) metoda kartodiagramu metoda kropkowa metoda izolinii (dla danych występujących w sposób ciągłych) metoda kartodiagramu metoda kartogramu metoda dazymetryczna metoda izolinii