Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA
ZMIENNE GRAFICZNE Zmienne graficzne na mapie spełniają taką rolę, jak w porozumiewaniu się między ludźmi spełnia mowa. Ich zadaniem jest przekazanie informacji o jakości, wielkości, porządku, proporcjo- nalności.
ZMIENNA KSZTAŁT
ZMIENNA WIELKOŚĆ Ocena wielkości na poziomie skali porządkowej Ocena indywidualnej wartości z błędem graficznym skali tematycznej małaśrednia duża
ZMIENNA BARWA ATRYBUTY BARWY
ZMIENNA BARWA
BARWA Atrybut KOLOR
ZMIENNA BARWA Wpływ sąsiedztwa na percepcję wielkości pokrytej powierzchni i intensywności barwy
ZMIENNA WALOR Walor jest określony stosunkiem bieli do czerni (odcienie szarości) lub bieli do koloru. Zmienna ta służy do przedstawienia porządku, zmiany natężenia wartości zjawiska poprzez zróżnicowanie jasności.
Zmienna ziarnistość W tej zmiennej stosunek bieli do czerni (walor) pozostaje taki sam. Zmienia się wielkość znaku. Umownie przyjmuje się, że większy znak stosuje się do przedstawienia większej wartości zjawiska.
ZMIENNA DESEŃ
Zmienne graficzne KOLOR ZIARNISTOŚĆ DESEŃ WALOR KIERUNEK
AGREGACJA DANYCH Dane bezpośrednie i względne (relatywne) można przedstawiać na mapie w wartościach indywidualnych dla każdej jednostki odnie- sienia – tj. w SKALI CIĄGŁEJ lub zgrupowane w klasy (kilka obserwacji – jednostek, ma taką samą wartość), a więc przedstawić je w SKALI SKOKOWEJ
PORZĄDKOWANIE DANYCH Podstawowym narzędziem analizy rozkładu danych jest szereg rozdzielczy, a więc szereg przedstawiający odpowiednio zagregowany materiał statystyczny. W szeregu rozdzielczym do określenia rozkładu (struktury badanej zbiorowości) obok liczebności stosuje się także odpowiedni wskaźnik struktury. Wskaźnikiem struktury ω i lub częstością występowania nazywa się stosunek liczby jednostek o danej wartości cechy do liczebności zbioru. ω i = n i / n
GRUPOWANIE W KLASY Ustalenie rozpiętości przedziałów klasowych Różnicę pomiędzy górna i dolną granicą i- tego przedziału klasowego nazywamy rozpiętością ( szerokością ) przedziału klasowego
AGREGACJA DANYCH Metody podziału na klasy (szereg rozdzielczy) : Klasy o jednakowej rozpiętości; wartości, liczby obserwacji, powierzchni, odchylenia standardowego. Klasy, w których rozpiętość zwiększa się lub zmniejsza systematycznie; wg. postępu arytmetycznego, wg. postępu geometrycznego. Klasy o nieregularnej zmiennej rozpiętości; na podstawie wykresu funkcji, metodą kolejnych przybliżeń, metodą średnich częściowych.
CZYM KIEROWAĆ SIĘ PRZY WYBORZE METODY POPRAWNIE USTALONE KLASY TO TAKIE, W KTÓRYCH OBSERWACJE SĄ ZBLIŻONE DO WARTOŚCI ŚREDNIEJ Z GRANIC PRZEDZIAŁÓW KLASOWYCH
Podział graficzny W min W max w6w6 w7w7 W k = (w 7 +w 6 ) / 2
Podział na klasy
ZNACZENIE PODZIAŁU NA KLASY
METODY PREZENTACJI Dane bezpośrednie (cechy mierzalne) Dane relatywne (wskaźniki natężenia) metoda kartodiagramu metoda kropkowa metoda izolinii (dla danych występujących w sposób ciągłych) metoda kartodiagramu metoda kartogramu metoda dazymetryczna metoda izolinii