Człowiek – najlepsza inwestycja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

Test zgodności c2.
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Metody losowania próby
Statystyka Wojciech Jawień
Analiza współzależności zjawisk
Przygotowała Sylwia Zych
Narzędzia analizy ekonomicznej
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Badania operacyjne. Wykład 1
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Test zgodności Joanna Tomanek i Piotr Nowak.
Wykład 1 dr Małgorzata Radziukiewicz
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Powinien być określony w sposób zwięzły i precyzyjny, np
MIARY ZMIENNOŚCI Główne (wywołujące zmienność systematyczną)
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE SZEREGU CZASOWEGO SZEREG CZASOWY jest zbiorem obserwacji zmiennej, uporządkowanych względem czasu (dni,
Statystyka w doświadczalnictwie
Statystyka w doświadczalnictwie
Metody badawcze w socjologii
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
przygotowała mgr Sylwia Zych
BADANIA STATYSTYCZNE opracował: Bąk Damian.
Średnie i miary zmienności
Elementy statystyki dla lekarzy Planowanie badań i zbieranie danych
Które z poniższych zdań ma charakter normatywny, a które empiryczny
Pedagogika ogólna.
Konstrukcja, estymacja parametrów
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
dr hab. Ryszard Walkowiak prof. nadzw.
Kurs specjalistyczny dla pielęgniarek, mgr Adam Dudek, PWSZ Nysa 2007
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Magdalena Nowosielska
Statystyka – zadania 4 Janusz Górczyński.
Hipotezy statystyczne
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Statystyka ©M.
Podstawy statystyki, cz. II
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Wnioskowanie statystyczne
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Metody Matematyczne w Inżynierii Chemicznej Podstawy obliczeń statystycznych.
Program przedmiotu “Opracowywanie danych w chemii” 1.Wprowadzenie: przegląd rodzajów danych oraz metod ich opracowywania. 2.Podstawowe pojęcia rachunku.
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów.
STATYSTYKA sposób na opisanie zjawisk masowych Mirosław Sadowski TRANSGRANICZNY UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU W ZGORZELCU.
* Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Prawie wszystko o danych…..
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 9 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 12 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 13 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Analiza dynamiki „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Nasza szkoła w procentach
Statystyka matematyczna
Statystyka matematyczna
EKONOMETRIA Wykład 1a prof. UG, dr hab. Tadeusz W. Bołt
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
Statystyka i Demografia
Analiza współzależności zjawisk
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Człowiek – najlepsza inwestycja ISTOTA STATYSTYKI Człowiek – najlepsza inwestycja

Statystyka W znaczeniu czynnościowym - to ogół czynności, których celem jest uzyskanie liczbowego obrazu jakiegoś zjawiska w otaczającej nas rzeczywistości (np. liczby zgonów, małżeństw, wielkość produkcji itd..), będącego przedmiotem statystycznego badania.

Statystyka W znaczeniu wytworu – efekt podjętych i wykonanych czynności, których celem było uzyskanie i odpowiednie opracowanie danych liczbowych badanego zjawiska.

Statystyka Jako dyscyplina naukowa – nauka zajmująca się badaniem zjawisk masowych i wykrywaniem występujących w nich prawidłowości.

Statystykę można podzielić na: Statystykę opisową – która zajmuje się zbieraniem informacji o badanym zjawisku, przetwarzaniem tych informacji i ich prezentacją w postaci tabel lub wykresów. Statystyka matematyczna, która zajmuje się analizą zebranych wcześniej danych liczbowych za pomocą wzorów matematycznych i rachunku prawdopodobieństwa.

Przedmiot statystyki są zjawiska statystyczne, które dzielimy na: Jednostkowe – pojedyncze lub rzadko występujące zjawiska, np. tornado. Masowe– dotyczącej dużej liczby jednostek i są powtarzalne, np. zakupy butów.

Zbiorowość statystyczna (masa statystyczna) to ogół obiektów (faktów, zdarzeń) będących przedmiotem badania statystycznego. Podział zbiorowości statystycznych: Generalna – wszystkie jednostki poddane obserwacji statystycznej. Próbna – wycinek całości, czyli pewien fragment wyłoniony ze zbiorowości generalnej. Próbę wybiera się w sposób losowy lub celowy.

Masa statystyczna, populacja generalna – podział c.d. Jednocechowa – taka, w której jednostki badane są pod kątem tylko jednej ustalonej cechy, np. kolor oczu. Wielocechowa – taka, w której jednostki badane są pod kątem wielu cech, np. płeć, wiek, hobby.

Zbiorowość statystyczna może być: Określona liczebnie - taka, w której można podliczyć jednostki wchodzące w jej skład, np. liczba uczniów w klasie. Nieokreślona liczebnie - taka, w której nie można doliczyć się jednostek wchodzących w jej skład, np. populacja komarów nad jeziorem

Zbiorowość statystyczna może być: Jednorodna - taka, w której występują jednostki tego samego typu, gatunku lub rodzaju. Niejednorodna - taka, której jednostki są pomieszane według typu, rodzaju lub gatunku

Aby dobrze określić zbiorowość statystyczną, należy odpowiedzieć na następujące pytania Co lub kogo się bada? Gdzie się bada? Kiedy się bada? Jakie cechy się bada?

Jednostka statystyczna to: Obiekt (fakt, zdarzenie), będący przedmiotem badania jako element składowy całej badanej zbiorowości statystycznej

Właściwości, które charakteryzują poszczególne jednostki statystyczne. Cechy statystyczne Właściwości, które charakteryzują poszczególne jednostki statystyczne.

Cechy stałe Wspólne dla wszystkich jednostek wchodzących w skład badanej zbiorowości. Powodują one powstanie zbiorowości, ale nie podlegają badaniu. Wyróżnia się trzy kategorie cech: Przedmiotowe – określają, kto lub co będzie przedmiotem badania. Czasowe – określają, kiedy będzie prowadzone badanie na ustalonym przedmiocie. Przestrzenne – określają, skąd pochodzą jednostki statystyczne, to znaczy z jakiego miejsca lub obszaru

Cechy zmienne Cechy poddane badaniu statystycznemu: to właśnie one interesują badacza, gdyż powodują, że poszczególne jednostki statystyczne różnią się miedzy sobą.

Wyróżnia się dwie kategorie cech zmiennych: Mierzalne (ilościowe) – takie, które wyrażone są za pomocą liczb. Cechom tym przyporządkowane są właściwe dla danego badania jednostki miary. - skokowe – takie, które przyjmują wartości całkowite i nie mogą przyjmować wartości ułamkowych. - ciągłe – takie, którą mogą przyjmować wartości ułamkowe. Niemierzalne (opisowe, jakościowe) – takie, które wyrażone są za pomocą słów.

Zadanie 1 W spółce ZENEK zatrudniającej 93 osoby, dokonano badania pracowników pod względem: wieku, płci, zajmowanego stanowiska, wykształcenia i wynagrodzeń. Określ zbiorowość statystyczną tego badania, ustal czy jest to populacja generalna czy próba, określ jednostkę statystyczną oraz zdefiniuj cechy statystyczne.

Dziękuję za uwagę!