Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na Ty” Lekcja 3 – Młodzi pracują i współpracują.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Psychologia Zarządzania
Badania operacyjne. Wykład 1
Zarządzanie projektami partnerskimi
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Metodyka harcerska i starszoharcerska
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Czym jest doradztwo zawodowe?
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Moja przedsiębiorczość
Marta Warych Kinga Sowik klasa 3LP
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Szkoła Współpracy.
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Kwiecień 2014 r. Debata.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
LIDER.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Samorząd Uczniowski.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Praca w zespole.
Teoria organizacji Wykład 1.
Paweł i Robert r. szk. 2012/2013. Czym zajmuje si ę Administrator Baz Danych? Zadania administratora polegają na zarządzaniu bazą danych, określaniu uprawnień.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Menedżer i zarządzanie
Proces przewodzenia i kontrolowania
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na Ty” Lekcja 3 – Młodzi pracują i współpracują.

„Bez pracy nie ma kołaczy…” Pracę można widzieć w trzech wymiarach: 1.Ekonomicznym – ludzie pracują żeby zarobić potrzebne im pieniądze. 2.Społecznym – pracując bierzemy udział w życiu społecznym. 3.Psychologicznym – praca daje poczucie sprawiedliwości, kreatywności i własnej wartości. Ćwiczenie Proszę, żeby każdy ułożył dwa przysłowia o pracy. Jedno poważne, a drugie żartobliwe.

Jak zorganizować pracę … 1. cel 2. plan 3. Pozyskanie zasobów 4. Realizacja celu 6. wnioski 5. Kontrola efektu

Sprawa robi się bardziej skomplikowana, gdy jakieś przedsięwzięcie realizowane jest przez kilka, czy kilkaset osób. W takiej sytuacji musimy zastosować kilka zasad racjonalnej organizacji pracy:  zasada podziału pracy, polega na rozdzieleniu zadań pomiędzy członków zespołu lub różne zespoły, przy czym podział ten musi być maksymalnie efektywny;  zasada racjonalnego gospodarowania występuje w dwóch wersjach: minimalizacji nakładów i maksymalizacji efektów;  zasada harmonii i ciągłości polega na koordynacji i takim dopasowaniu środków, ludzi i działań by wszystkie zasoby były stale i w optymalnym stopniu wykorzystywane  zasada przejrzystego układu władzy i odpowiedzialności: każdy powinien wiedzieć komu podlega i za co odpowiada. Realizacja zasad racjonalnej organizacji pracy uzależniona jest od dobrego zarządzania, czyli planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania pracy innych.

Najbardziej znane techniki zarządzania stosowane zarówno w biznesie, jak i instytucjach i przedsięwzięciach nie nastawionych na zysk (np. szkołach), to:  zarządzanie przez cele: organizacja, określa cele do których dostosowuje się strukturę całej instytucji, a wszystkim pracownikom wyznacza się cele szczegółowe (przedsiębiorstwo, stowarzyszenie);  zarządzanie przez partycypację: wszyscy pracownicy uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących ich organizacji;  totalne zarządzanie jakością (TQM): polega na stałej kontroli jakości efektów pracy, procesu produkcji i samych pracowników oraz na systematycznym usuwaniu błędów i usterek;  tzw. benchmarking: organizacja porównuje się z podobnymi firmami i instytucjami i traktuje je jako punkty odniesienia w kształtowaniu swoich celów i metod działania;  zarządzanie przez wyjątki: osoby na stanowiskach kierowniczych przekazują wiele uprawnień decyzyjnych na niższe szczeble, ingerując jedynie w sytuacjach wyjątkowych;  outsourcing: część zadań wykonywana jest przez osoby spoza organizacji, np. zewnętrznych wykonawców i dostawców.

Ćwiczenie Dobierzcie się w trójki i spróbujcie podać przykłady organizacji lub przedsięwzięć, w których poszczególne techniki zarządzania mogą okazać się najbardziej efektywne. Uzasadnijcie swoje propozycje.

MŁODZI DO DZIEŁA… Zdolności, możliwości i siły każdego niestety są ograniczone, więc współpraca (wspólna praca) jest prawdziwym ludzkim przeznaczeniem. Działając razem jesteśmy w stanie porwać się na coś, o czym samemu nie moglibyśmy nawet marzyć. Musimy więc nauczyć się pracować w zespole. W pracy zespołowej najważniejsze są:  wspólny cel  wyczerpujące informacje  plan działań  terminy  podział zadań  wybór lidera zespołu  umiejętne szukanie sojuszników, a nawet sponsorów

Ćwiczenie Dobierzcie się w zespoły po pięć osób i wypiszcie w dwóch kolumnach, co ułatwia, a co utrudnia wspólne działanie.

W co mógłbyś się zaangażować ? Oto 5 przykładów różnych przedsięwzięć. W które z nich mógłbyś się zaangażować. Wybierz dwie propozycje i krótko uzasadnij swój wybór.  przeciw nudzie – organizujemy letnią imprezę w parku miejskim, w trakcie której odbędą się występy zespołów wokalno- muzycznych.  zakładamy klub – adaptujemy budynek po starej kotłowni na klub dla młodzieży  niebezpieczne miejsca – sporządzamy mapę niebezpiecznych miejsc i przedstawiamy ją policji  schronisko dla zwierząt v- zbieramy pieniądze i opiekujemy się zwierzętami  wielkie czytanie – regularnie odwiedzamy oddział szpitala dziecięcego i czytamy książki dzieciom.

Być przywódcą… Przywódca może dysponować formalnymi uprawnieniami (np. dyrektor przedsiębiorstwa), ale przywódca może też mieć charakter nieformalny (gdy członkowie grupy akceptują jego przewodnictwo, godzą się mu podporządkować). Najważniejsze zadania lidera: wskazać kierunek działania natchnąć wiarą podzielić zadania rozwiązywać konflikty motywować nagradzać i karać

Cechy dobrego przywódcy  spostrzegawczość  umiejętność słuchania i analizowania cudzych argumentów  umiejętność przekonywania  umiejętność negocjowania  umiejętność rozwiązywania interpersonalnych konfliktów  stanowczość  krytycyzm  umiejętność szybkiego reagowania na wyzwania  umiejętność szybkiego podejmowania trafnych decyzji

Ćwiczenie Zastanów się, czy w Twojej klasie jest osoba o cechach przywódczych. Odpowiedź uzasadnij.

Style przywództwa autokratyczny – tu przywódca narzuca swoją wolę podwładnym demokratyczny – przywódca stara się uzyskać akceptację dla swoich decyzji bierny – pozostawia podwładnych samym sobie wizjoner – to ktoś skoncentrowany na wyznaczaniu dalekosiężnych celów, a mało uwagi poświęcający technicznej stronie ich realizacji inspirator – chce natchnąć podwładnych wiarą w wartość i możliwość realizacji wskazanego celu, rozbudzając ich kreatywność i zachęcając do samodzielnego działania przyjaciel – największą wagę przykłada do wspierania członków grupy w trakcie działania mediator – zamiast samemu podejmować decyzje woli by były one zawsze efektem grupowych uzgodnień kontroler – chciałby jak najbardziej precyzyjnie rozplanować pracę całej grupy, a później pilnować realizacji tego planu

Sprawdź się sam zanim inni Cię sprawdzą… 1.Wyjaśnij w jaki sposób praca kształtuje człowieka i świat. 2.Co sprzyja współpracy, a co ją utrudnia. 3.Jakie etapy można wyróżnić w realizacji wspólnego przedsięwzięcia ?