Marcin Gliński Instytut Języków Romańskich i Translatoryki UŚ Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach NOCNE POWTÓRKI MATURALNE 2016 "Finding the light at the end of the tunnel - that is how to hear what we want to hear and how to say what we want to say in English”. "Re-exploring the wildest recesses of the English language - the MATURA exam brush-up".
Overcoming language inhibitions and anxiety TASK 1 To get read of your fears and distance yourself from them, you need to express them in writing, in drawing and in speech. However, to succeed, this should be done in the presence of other people (especially those you trust very much) and with the use of your native language.
Overcoming language inhibitions and anxiety STAGE 1 Draw a picture presenting your biggest fear that concerns your participation in any oral exam. STAGE 2 Try to describe the drawn picture in a written form. STAGE 3 Present it orally to the selected listener. Don’t forget to focus on the feelings and emotions you experience when doing this task. Now that you have finished this task, do you believe that the fear concerning your exam scenario is still so overwhelming and reasonable?
Overcoming language inhibitions and anxiety TASK 2 You can change your emotional states only when you become aware of them. This can be achieved through the gradual development of self-awareness. Think carefully about the questions provided in the table below. Give a written answer to each of them. You can do this task for some days in a row, adding some new pieces of information to each section with a passage of time. When you have finished the task, read the answers aloud to yourself. Then, read them all to a person you trust very much.
Overcoming language inhibitions and anxiety QUESTIONNAIRE Jaki najgorszy scenariusz związany z moim udziałem w egzaminie/teście przychodzi mi do głowy? Jakie jest prawdopodobieństwo, że scenariusz ten urzeczywistni się? Co mógłbym odczuwać, gdyby scenariusz ten urzeczywistnił się?
Overcoming language inhibitions and anxiety W jaki sposób pracowałem, aby przygotować się do egzaminu/testu (na jakie zajęcia uczęszczałem, ile zadań udało mi się rozwiązać, co udało mi się przeczytać, jakie umiejętności przydatne w trakcie egzaminu/testu udało mi się rozwinąć, jakie przydatne elementy językowe udało mi się opanować w trakcie przygotowywania się do egzaminu/testu, z czym mogę mieć nadal trudności w trakcie egzaminu/testu)?
Overcoming language inhibitions and anxiety Czy mój sukces/moja porażka na egzaminie/teście będzie dla mnie motywująca, czy też demotywująca? Jakie mogą być tego konsekwencje?
Overcoming language inhibitions and anxiety Jakiej reakcji nauczyciela egzaminującego/testującego moje umiejętności najbardziej się obawiam? Czy potrafię zaakceptować fakt, że reakcja nauczyciela, której się obawiam, może w ogóle nie być spowodowana moim zachowaniem w trakcie egzaminu/testu, tylko czynnikami, o których nie wiem, a które mają wpływ na nauczyciela, np. jego problemami osobistymi lub mechanizmami psychologicznymi, które konstruują jego psychikę?
SOURCE: Marcin Gliński You no longer have to endure your the psychological FL detour The Teacher: 10(122)2014 pp