Czym jest etykieta? - jest to zachowanie ukierunkowane na okazywanie szacunku ludziom. By okazać komuś szacunek, należy stworzyć swoistą hierarchię dostojności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Savoir-vivre pracownika biurowego
Advertisements

Przyjmowanie telefonów i interesantów.
Gimnazjum nr 3 im. Jana Pawła II w Toruniu
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
Dobre maniery.
Organizacja spotkań i przyjmowanie delegacji
TECHNIKI AUTOPREZENTACJI I WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH
Jak uniknąć większości gaf
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Kultura na co dzień.
Dr inż. Bożena Mielczarek
Wykonał : Jakub Świątkowski
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Przedstawienie z okazji Dnia Niepodległości
Witamy i zapraszamy do naszej prezentacji
Savoir –vivre czyli ABC dobrego wychowania
Prezentacja rozmowy kwalifikacyjnej
BIZNES W TURCJI.
3 historie z życia wzięte
Jak bardzo Ją kochasz...?. Jak bardzo Ją kochasz...?
Tydzień kultury słowa
Etykieta w biznesie.
Nie dłub w nosie, gdy jesz.
Temat: Szacunek wobec kobiet i dziewcząt Jak możemy okazać szacunek?
KULTURALNY CZŁOWIEK.
Zasady SAVIOR VIVRE Natalia Misala 6c.
Prezentacja Zając Martyna
Organizacja pracy w sekretariacie
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
Savoir vivre sztuka życia
Patryk Cegieła z klasy 6B
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Zasady savoir vivre.
Nauczanie wartości SZACUNEK
Networking Klub Integracji Europejskiej 26.02
„Co najbardziej dziwi Cię w ludziach?..."
WIZYTY PRYWATNE I SŁUŻBOWE
Savoir vivre.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
Etyka nie tylko dla smyka Wartość – szacunek, odpowiedzialność
... bieg ukończyłem, wiary ustrzegłem...
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
Naucz się mowy dłoni MD: uściski – kto inicjuje, w jaki sposób podaje dłoń, ile razy potrząsa, kto kontroluje przebieg powitania, czy towarzyszy mu uśmiech,
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
Autoprezentacja eMKa Konsulting.
SERDECZNIE WITAMY!!!.
Spotkanie z Mikołajem klasy 2B 4 XII 2015r.. Trwała lekcja języka angielskiego. Wszyscy usłyszeliśmy dzwonek i do naszej klasy wszedł wyjątkowy gość :)
Przestrzeń, aranżacja pomieszczeń i nie tylko… Zapraszam Z. Korzeniewski.
Przestrzeń i dystans interakcji
Mowa ciała a „zachowanie terytorialne”
DOBRE MANIERY. Kiedy człowiek przychodzi na świat, nic nie potrafi. Wszystkiego się więc stopniowo uczy : siadania, stania, chodzenia, mówienia itp..
Serwis, czyli obsługa klienta i interesanta PROTOKÓŁ 2 BY GRZEGORZ MYŚLIWIEC.
BĄDŹ AKTYWNYY! TRZYMAJ FORME! Około 60% Polaków deklaruje, że modyfikacja diety to najczęściej wprowadzana przez nich zmiana. Jednak tym, co przemawia.
Zasady rządzące dobrym wychowaniem: przestrzeganie zasad etycznych zasada wzajemności zasada uszanowania prywatności zasada starszeństwa zasad tolerancji.
Rozmowa kwalifikacyjna Dziesięć złotych zasad wywierania doskonałego pierwszego wrażenia.
Szkolny Kodeks Dobrego Zachowania
Poradnik Dobrego Wychowania
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
Spotkanie ze Słowem J 7, Z Ewangelii według świętego Jana:
Prezentacja o Baczynie - jak wyglądała praca uczniów
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
Jak bardzo Ją kochasz...?. Jak bardzo Ją kochasz...?
Uścisk dłoni Przydatne porady.
czyli zasady dobrego zachowania
Zapis prezentacji:

Czym jest etykieta? - jest to zachowanie ukierunkowane na okazywanie szacunku ludziom. By okazać komuś szacunek, należy stworzyć swoistą hierarchię dostojności osób, która ułatwi nam właściwe zachowanie się w danej sytuacji.

Jeśli osoby należą do jednego pokolenia, starszy ma nad młodszym przewagę dostojności. Jeśli osoby należą do dwóch pokoleń, starszy ma podwójną przewagę.

Kobiety, z racji płci mają przewagę godności. Gdy jednak mężczyzna dostaje od kobiety sygnały, że nie chce ona skorzystać ze swojego przywileju, wtedy może czuć się zwolniony z obowiązku specjalnego jej traktowania.

Do pokoi biurowych wchodzi się bez pukania. W dobrym tonie jest jednak, gdy panowie wchodzący do pokoju, w którym pracuje kobieta, zapukają lub upewnia się, że ona tego nie wymaga.

Kobieta - szef zachowuje si ę jak ka ż dy gospodarz biura: Wstaje, wychodzi kilka kroków. Wita się przez podanie ręki. Unika, by całowano ją w rękę podczas wykonywania obowiązków służbowych Przywiązuje wagę do ładu i estetyki pomieszczeń

Dba o wygląd osobisty i język wypowiedzi Gości sadza przy stoliku okolicznościowym po swojej prawej stronie Odprowadza do drzwi mając go po prawej stronie

Kto pierwszy mówi dzie ń dobry? Młodszy mówi dzień dobry starszemu Podwładny przełożonemu Mężczyzna kobiecie Gość gospodarzowi Idący stojącemu Niezależnie od wieku czy płci osoba wchodząca do pomieszczenia pierwsza mówi dzień dobry

Pozdrowienia w ruchu Wybieramy taki moment, w którym partner nas usłyszy i zobaczy; wtedy będzie miał czas na odpowiedź. Stojący ma przewagę nad idącym i jadącym, więc to oni pierwsi mu się kłaniają

Sytuacja dwa na jeden Gdy znajomy, z którym idziemy, kogoś pozdrawia, my również dołączamy się do jego ukłonu. Mężczyzna pierwszy kłania się znajomemu, któremu towarzyszy kobieta lub znacznie starszy mężczyzna. Kobieta, której towarzyszy mężczyzna, pierwsza kłania się znajomej idącej samotnie. Gdy para spotyka samotną kobietę, mogą pozdrowić ją jednocześnie.

Suche dzień dobry bez ukłonu i uśmiechu niczego nie wyraża. Mężczyzna ukłon wykonuje głową (skinienie) i tułowiem; kobieta tylko głową. Kobieta pozdrawia innych siedząc, mężczyzna lekko podnosi się.

Jeśli spotykamy kogoś kolejny raz w ciągu dnia, nie powtarzamy dzień dobry. Wystarczy uśmiech. Gdy minęło kilka godzin od porannego powitania, można powiedzieć witam i uśmiechnąć się.

Zdejmowanie nakrycia głowy Kobieta nie zdejmuje okrycia głowy. Mężczyzna lekko unosi kapelusz lub czapkę z daszkiem. Nie zdejmuje jedynie beretu.

Powitanie przybyłych do firmy klientów Przed powitaniem należy zdjąć wierzchnie okrycie. Kobieta nie wstaje, gdy wita się z mężczyzną lub kobietą w zbliżonym wieku. Kobieta lekko się podnosi, gdy wita się z kimś, kto w hierarchii stoi wyżej. Panowie wstają zawsze.

Sekretarka ma obowiązek pozdrowić przybywających do firmy. Jeśli do sekretariatu wchodzi grupa klientów, sekretarka wita ich według hierarchii. Przy powitaniu osoba stojąca w hierarchii niżej robi więcej kroków.

Podawanie r ę ki Nie należy podawać ręki sięgając przez biurko lub stół. Trzeba wyjść zza biurka. Dłoń ściskamy umiarkowanie silnie, wyciągając ja przed siebie. Uścisk trwa sekundy. Czasem można potrząsnąć ją kilka razy (tylko między mężczyznami). Mężczyźni przy podaniu ręki powinni wstać. Kobiety wstają tylko wtedy, gdy witają się z dostojnym gościem lub dużo starszą od siebie kobietą.

Przy podawaniu ręki obowiązuje zasada odwrotna niż przy pozdrawianiu: kobieta podaje rękę mężczyźnie starszy młodszemu przełożony podwładnemu osoba o wyższym prestiżu osobie mniej dostojnej

Całowanie dłoni Jeśli mężczyzna zdecyduje się na taki gest, wita w ten sposób wszystkie kobiety w biurze. W pocałunku mężczyzna kłania się do ręki partnerki.

Witanie si ę delegacji powitanie liderów gospodarz przedstawia swoich towarzyszy według hierarchii; kolejno witają się z liderem gości lider gości przedstawia osoby jemu towarzyszące, które witają się z gospodarzem na końcu drugi gość w hierarchii wita się z resztą

Powitania par  najpierw witają się panie  potem gospodarz i kobieta  gospodyni i mężczyzna  na końcu panowie

Przedstawianie Osoba stojąca w hierarchii niżej przedstawia się pierwsza. W sytuacjach służbowych należy podać nazwę firmy, którą się reprezentuje. Sekretarka powinna przedstawić gościa szefowi, jeśli ten stoi wyżej w stosunku do osoby przybyłej.

Jeśli na spotkaniu nie ma osoby upoważnionej o przedstawiania gości, należy to zrobić samemu, np.: Pan pozwoli, że się przedstawię. Andrzej Niewiadomski. Czy mogę się przedstawić?... - Nie mieliśmy chyba okazji się poznać, Alina Sarna z firmy farmaceutycznej Life. - Krzysztof Ziarno ze szpitala dermatologicznego.

Przedstawianie na spotkaniach biznesowych Przedstawienie wymaga dodania pewnych informacji, aby partner miał punkt zaczepienia do zaczęcia rozmowy, np.: Jestem John Daniels z Tompson Electronic. W Krakowie jestem po raz pierwszy

Zako ń czenie rozmowy Jeśli spotkanie dobiegło końca, rozmowę powinien zakończyć ten, kto zaczął. Wystarczy wstać i powiedzieć: Już nic więcej nie mogę dla pana zrobić. Wówczas gość powinien podziękować i opuścić gabinet.

Warto zapami ę ta ć : Kulturalne pozdrowienie jest wstępem do udanej rozmowy. Jeśli kobieta podaje wyprostowana rękę szybkim, energicznym ruchem, oznacza to, że nie chce być całowana w dłoń. Wystarczy ją uścisnąć. Witając się, nie podaje się ręki przez biurko lub stół.

Przy wychodzeniu z ciasnego pomieszczenia, np. z autobusu, pierwszeństwo maja wychodzący, niezależnie od stopnia godności osoby wchodzącej. Względy techniczne przeważają nad elegancja. Niezależnie od wieku, płci czy stanowiska dzień dobry osobom znajdującym się w pomieszczeniu zawsze pierwsza mówi osoba wchodząca.

Sekretarka zawsze pozdrawia wchodzącego, niezależnie od tego, czy ukłonił się pierwszy, czy nie. Przywilejem kobiet jest, że z racji płci mają 1 punkt przewagi w hierarchii. Czasem jednak kobieta nie chce z niego skorzystać. Wówczas mężczyźni mogą się czuć zwolnieni z obowiązku przestrzegania reguł związanych z płcią.

Wyczekiwanie na ukłon z wyniosłym wyrazem twarzy jest w złym guście. Pozdrawiać powinien ten, kto pierwszy zauważył mijanych. Jeśli spotyka się kogoś kolejny raz w ciągu dnia i upłynęło niewiele czasu, nie powtarza się dzień dobry, wystarczy uśmiech. Gdy minęło kilka godzin, należy powiedzieć witam, ukłonić się i uśmiechnąć. Kolejnym razem wystarczy tylko ukłon i uśmiech.