Prawidłowa Eksploatacja Akumulatora Wykonał: Jakub Boniecki I tp.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

TERMODYNAMIKA CHEMICZNA
Podstawy termodynamiki
ZAGROŻENIA POŻAROWE W PRZEMYŚLE PELETOWYM
Volvo Alcoguard - innowacyjny system badający trzeźwość kierowcy
OPTOELEKTRONIKA Temat:
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Przygotowali Switek Kamil Gosztyła Filip
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
ELEKTROWNIE.
OGNIWA PALIWOWE.
Temat: Obwód drgający Obwód elektryczny składający się z kondensatora o pojemności C i cewki o indukcyjności L, może wykonywać drgania elektryczne – obwód.
Kardiowersja.
Państwowej Straży Pożarnej
1 1.
Rewolucyjna metoda regeneracji akumulatorów
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Nowoczesne akumulatory trakcyjne i układy BMS Tomasz Rudnicki Alicja idziaszek - Gonzalez kielce,
Tester akumulatorów EMROL αBat.
Zwarcie spowodowane jednym elementem diagnoza i procedura napraw
Instrukcja montażu bagażnika dachowego na relingi Nr.kat
KONSERWACJA końcówek stomatologicznych
Ekojazda.
Laddomat 21 System akumulacyjny współpracujący z kotłem opalanym drewnem Rys.1 Kocioł opalany drewnem podłączony jest do... …zbiornika akumulacyjnego z.
Budowa motoroweru.
Bezpieczny prąd elektryczny
Ogniwa paliwowe (ogniwa wodorowe)
Af01 SAMOPŁUCZĄCY.
Czy przeciwieństwa się przyciągają ?
Badania praw elektrolizy
OSZCZĘDZANIE ENERGII.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Koncern Energetyczny ENERGA SA Oddział w Gdańsku Sekcja Promocji
Oszczędzaj energię!!! Pracę wykonała: Paulina Wiśniewolska Kl. I b nr.23 Gimnazjum w Poświętnem.
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Obsługiwania wykonywane przy spycharko-ładowarce SŁ-34
Jak oszczędzam energię
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
ZADANIE 1 PRZYGOTOWANIE DO JAZDY, SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH BEZPOŚREDNIO ZA BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.
Całoroczne Lodowiska Syntetyczne
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Elektronika -wprowadzenie.
Elektrownia wodna Elektrownia wodna to zakład przemysłowy zamieniający energię spadku wody na elektryczną. Elektrownie wodne dzieli się na: "duże" i "małe",
Energia Elektryczna.
Budowa zasilacza.
Dokumentacja techniczna
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
OBSŁUGIWANIE OKRESOWE NR 1 (OO-1) co 100 mth
Most Cieczy W dwóch stykających się zlewkach znajduje się ciecz (np. woda dejonizowana). Po przyłożeniu wysokiego napięcia między cieczą w jednej i w drugiej.
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Przygotowała: mgr Maria Orlińska
Transformacja wiedzy przyrodniczej na poziom kształcenia szkolnego – projekt realizowany w ramach Funduszu Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Atronica Produkt firmy Reusial. Wprowadzenie Atronica firmy Reusial to produkt zamieniający pot na energię elektryczną magazynowaną w akumulatorach.
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
Egzamin praktyczny. WARUNKIEM PRZEPROWADZENIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO JEST ZAPEWNIENIE SOBIE PRZEZ OSOBĘ EGZAMINOWANĄ:
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Charakterystyczne rozwiązania patentowe CZUJNIK ZBLIŻENIOWY CHAIN WATCH System zapobiega przeskokowi łańcucha na kole napędowym, zapewniając równomierną.
1. Transformator jako urządzenie elektryczne.
Przygotowała: Dagmara Kukulska
Warunki eksploatacyjne wynikające z danych znamionowych
Zasada działania prądnicy
Prawidłowa Eksploatacja Akumulatora Wykonał: Jakub Boniecki I tp.
Otrzymywanie fenolu metod ą kumenow ą Literatura [1] R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, „Technologia chemiczna organiczna. Surowce i półprodukty”, wyd.
Stany skupienia wody.
OBSŁUGI.
Modelowanie i podstawy identyfikacji
Odnawialne źródła energii dla mieszkańców w gminie Dębica
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
KLASYFIKACJA NA HYDROCYKLONACH W ZAMKNIĘTYCH UKŁADACH MIELENIA
Zapis prezentacji:

Prawidłowa Eksploatacja Akumulatora Wykonał: Jakub Boniecki I tp

Akumulator Rodzaj ogniwa galwanicznego, które może być ładowane prądem elektrycznym i używane wielokrotnie. Wszystkie rodzaje akumulatorów elektrycznych gromadzą i później uwalniają energię elektryczną dzięki odwracalnym reakcjom chemicznym.

Firmy produkujące akumulatory Bosch Centra Varta

Podstawowe zasady eksploatacji akumulatora 1. Okresowa kontrola stanu elektrolitu (i ewentualne uzupełnianie) 2. Solidne zamocowanie uniemożliwiające przesuwanie 3. Utrzymywanie czystości, niedopuszczanie do zabrudzeń. 4. Kontrola stanu zacisków i smarowanie ich wazeliną techniczną 5. Kontrola stanu naładowania 6. Przeprowadzanie raz do roku ładowania odsiarczającego 7. Nieprzeciążanie akumulatora w tym samym czasie dużą ilością dodatkowych urządzeń (klimatyzacja, reflektory, dmuchawa, radio, itd.) 8. Dobieranie akumulatora zgodnie z wymogami producenta pojazdu. 9. Uzupełnianie poziomu elektrolitu wyłącznie wodą destylowaną.

Prawidłowy montaż akumulatora Wymiany akumulatora można dokonać dopiero, gdy upewnimy się, że wyłączone są wszystkie odbiorniki prądu oraz zapłon. Odłączając stary akumulator trzeba pamiętać, by najpierw odpiąć klemę z bieguna ujemnego. Po przeczyszczeniu wszystkich klem możemy montować akumulator – należy jednak działać odwrotnie niż podczas odłączania, podpinając najpierw klemę dodatnią do bieguna dodatniego. Po zamontowaniu warto zakonserwować połączenia wazeliną techniczną.

Właściwe parametry akumulatora Napięcie ładowania akumulatora w pojeździe (mierzone na końcówkach biegunowych akumulatora) bez względu na ilość włączonych odbiorników powinno spełniać następujące warunki: 28,0÷28,8V (dla INSTALACJI 24V) 14,0÷14,4V (dla instalacji 12V) 7,0÷7,2V (dla instalacji 6V) Gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28 g/cm³ (±0,01) – proces ładowania akumulatora należy przerwać z chwilą uzyskania tej gęstości, aby nie nastąpiło przeładowanie Poziom elektrolitu powinien znajdować się w przedziale 10÷15mm powyżej górnej granicy płyt Akumulator wyładowany (napięcie spoczynkowe, mierzone na końcach biegunów poniżej 12,55V) należy niezwłocznie doładować z zewnętrznego źródła prądu stałego (prądem nie wyższym niż 10% wartości pojemności znamionowej akumulatora), aby nie dopuścić do jego zasiarczenia lub zamarznięcia elektrolitu zimą.

Jak prawidłowo przechowywać akumulator Jeśli chcemy przechowywać akumulator, powinien on zostać najpierw całkowicie naładowany oraz wyczyszczony i osuszony. Nawet jeśli akumulator nie jest uruchomiony, zachodzą w nim reakcje elektrochemiczne, które powodują jego samorozładowywanie się. Nie rzadziej niż co trzy miesiące warto więc sprawdzić stopień naładowania akumulatora i uzupełnić go w razie potrzeby.

Wydłużenie żywotności akumulatora Prawidłowa eksploatacja wydłuża żywotność akumulatora i obniża koszty utrzymania. Najważniejsze jest utrzymywanie odpowiedniego, zgodnego z parametrami napięcia akumulatora oraz gęstości i poziomu elektrolitu. Akumulator nie doładowywany odpowiednim napięciem traci swoje parametry. Musi istnieć równowaga pomiędzy prądem, który akumulator oddaje, a który otrzymuje. Warto zatem przestrzegać kilku prostych zasad: Zakupiony akumulator najlepiej zainstalować w pojeździe Podczas ładownia akumulatora w pojeździe należy zadbać o odpowiednie napięcie ładowania oraz właściwą gęstość elektrolitu (zgodne z parametrami wymienionymi wyżej). Kiedy stan naładowania akumulatora trzeba sprawdzać częściej? W przypadku ekstremalnych warunków pracy akumulatora, do których zaliczają się: jazda w mieście, częste używanie świateł, częste używanie dodatkowych odbiorników prądu, itp.). Wyładowany akumulator powinniśmy jak najszybciej doładować. Warto sprawdzać instalację w pojeździe, by uniknąć zwarć zewnętrznych akumulatora. Jeżeli akumulator jest prawidłowo zamocowany, unikniemy jego mechanicznego uszkodzenia.

Okres jesienno-zimowy Jesienią i zimą powinniśmy sprawdzać akumulator przynajmniej raz w miesiącu, kontrolując m.in. gęstość i poziom elektrolitu. Warto także wyczyścić bieguny akumulatora, nasmarować je wazeliną techniczną. Powierzchnia wieczka powinna być czysta, ponieważ gromadząca się na niej woda i wilgoć mogą powodować zwarcia i samowyładowania. Trzeba również dbać o stałe utrzymywanie akumulatora w odpowiednim stopniu doładowania. Podczas mrozów przydaje się prostownik, którym można doładować akumulator w przypadku problemów z rozruchem. Przed rozruchem silnika, należy pamiętać, aby wcisnąć pedał sprzęgła – zmniejsza to opór stawiany rozrusznikowi i obniża poziom poboru prądu z akumulatora.

Częste problemy to : Akumulator nie trzyma napięcia Brak mocy rozruchowej Niedoładowanie akumulatora Zamarznięcie akumulatora -prawidłowo eksploatowany akumulator nie zamarza nawet w temperaturze -35°C.

Konserwacja Aby zapewnić akumulatorowi długą żywotność, nie wolno zapominać o podstawowych zasadach użytkowania i konserwacji. Akumulator powinien być utrzymywany w czystości, szczególną uwagę należy poświęcić temu, by na powierzchni nie było żadnych śladów elektrolitu. Powinien być suchy, a korki i kanały wentylacyjne drożne. Warto regularnie kontrolować poziom i gęstość elektrolitu i, jeżeli to konieczne, uzupełniać – trzeba jednak pamiętać, że do uzupełniania nadaje się jedynie woda destylowana. W trakcie ładowania, tuż po jego zakończeniu i po długiej jeździe nie należy zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem, ponieważ grozi to wybuchem gazów nagromadzonych w akumulatorze.

Ładowanie W trakcie ładowania przez akumulator prąd płynie w przeciwnym kierunku niż w trakcie jego pracy. Odwracalne reakcje chemiczne powodujące ładowanie i pracę są w istocie takie same, tyle że zachodzą w przeciwnym kierunku. W praktycznie każdym akumulatorze oprócz pożądanych, odwracalnych reakcji chemicznych zachodzą też jednak nieodwracalne reakcje uboczne, które powodują, że z czasem akumulator traci swoje właściwości.

Prawidłowe ładowanie 1 Odłącz akumulator - pierwszy zacisk oznaczony(-), drugi (+). 3. Jeśli akumulator jest zabrudzony - oczyść go (zaśniedziałe bolce). 4. Odkręć korki na wszystkich celach i sprawdź poziom elektrolitu. Jeśli któraś z płyt jest odsłonięta – dolej wody destylowanej, ale tylko tyle by zakryć płytę. 5. Zacisk oznaczony (+) prostownika połącz z zaciskiem (+) akumulatora, natomiast zacisk (-) prostownika z zaciskiem (-) akumulatora. 6. Na prostowniku ustaw odpowiednią wartość prądu jakim będziesz ładować akumulator (najczęściej wykorzystywana metoda to doładowywanie – czyli ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności przez nie dłużej niż 10 godzin). 7. Włącz prostownik. 8. Co jakiś czas sprawdzaj poziom gazowania. Jeśli gwałtownie wzrośnie – wyłącz prostownik. 9. Sprawdź stopień naładowania akumulatora (zmierz wartość napięcia na zaciskach i/lub gęstość elektrolitu). Powtórz pomiar po godzinie i dwóch. 10. Jeśli wartość pomiarów jest stała. Akumulator jest naładowany. Jeśli nie podłącz ponownie prostownik i ładuj dalej. 11. Jeśli nie masz czym zmierzyć napięcia lub gęstości, spróbuj godzinę po wyłączeniu prostownika, włączyć go ponownie. Jeśli zaobserwujesz intensywne gazowanie, wyłącz prostownik i powtórz próbę po godzinie. Jeśli proces gazowania dalej przebiega intensywnie, możesz uznać akumulator za naładowany. 12. Odłącz prostownik i sprawdź poziom elektrolit we wszystkich celach. Powinien on się zawierać się pomiędzy przedziałem min i max na podziałce z boku akumulatora. Jeśli nie ma podziałki sprawdź czy elektrolit przykrywa górne powierzchnie płyt, najlepiej 5 – 10 mm nad nimi. Jeśli nie dolej wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu. 13. Przykręć korki i włóż akumulator do samochodu. Podłącz pierwszy zacisk oznaczony(+), drugi (-).

KONIEC