SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. Skóra Skóra jest narządem pokrywającym i osłaniającym ustrój. Ogólna powierzchnia skóry u człowieka wynosi 1,5- 2 m², a grubość wynosi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Krwioobieg Duży i Mały Michał Ziemba i Jakub Michalik Kl I a.
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Układ krwionośny (Układ krążenia).
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
MATEMATYKA DLA OPORNYCH .
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Krew Funkcje i skład.
Autor: Krzysztof Wolsa
Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy
Złudzenia Optyczne.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Tkanki zwierzęce.
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
CHOROBY UKŁADU KRWIONOŚNEGO CZŁOWIEKA
Widzenie barw – budowa oka.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Opracował: Radosław Prosowiecki wraz z Mateuszem Popińskim
Podstawy grafiki komputerowej
Obserwacja kiełkowania nasienia fasoli
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
PIERWSZA POMOC.
Biologia jako nauka eksperymentalna
Ćwiczenia dla umysłu.
Tajemnice ciała ludzkiego
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DLACZEGO MYDŁO SIĘ PIENI?
autor: Monika Kirejczyk
TKANKI Tkanka-zespół komórek o podobnej funkcji wraz z wytworzoną przez nie substancją międzykomórkową.
Jak oddychamy?.
UKŁAD KRWIONOŚNY.
Spostrzeganie.
Najważniejszy narząd pozwalający odbierać światło
BUDOWA I ROLA SERCA.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Metabolizm i produkty przemiany materii
Elementy Anatomii i Fizjologii
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Zobacz jak łatwo oszukać Twój umysł! Złudzenia optyczne
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
Autorzy: Klaudia Cisek Angelika krukar
Zmysły smak, węch.
Woda i składniki mineralne
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Zmysły wzrok.
Wykonała: Gabriela Łeptuch
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Układ krwionośny.
STANDARDY POSTĘPOWANIA W STANACH ZAGROŻENIA ŻYCIA
Stereogramy i iluzje optyczne
złudzenia optyczne Wykonała: Gabriela Maroszek 3A, Weronika Russ 3A
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
Zależność między mechanizmami obronnymi a regresją w różnych chorobach (model C.B.Bahnsona) Bahnson: instynkty, potrzeby, napięcia.
Szkoła z klasą 2.0.
Integracja sensoryczna
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Napięcie powierzchniowe
Zależność między mechanizmami obronnymi a regresją w różnych chorobach (model C.B.Bahnsona) Bahnson: instynkty, potrzeby, napięcia.
Zapis prezentacji:

SZKOŁA Z KLASĄ 2.0

Skóra Skóra jest narządem pokrywającym i osłaniającym ustrój. Ogólna powierzchnia skóry u człowieka wynosi 1,5- 2 m², a grubość wynosi 1,5- 5 mm. Składa się z trzech warstw: naskórka, skóry właściwej i tkanki podskórnej.naskórkaskóry właściwej tkanki podskórnej Naskórek Skóra właściwa Tkanka podskórna Receptory

Doświadczenie: Wrażliwość skóry na dotyk Każdy fragment skóry może odbierać bodźce. Miejsca większego skupienia receptorów są bardziej wrażliwe na dotyk. Wykonanie: Przygotuj dwa ołówki. Poproś kolegę, aby przyłożył po zewnętrznej stronie twojej ręki najpierw jeden potem dwa końce ołówków. W czasie doświadczenia musisz mieć zamknięte oczy Zmniejsz odległość między końcami i zmierz ją. Następnie kolega musi ponownie dotknąć twojej skóry jednym i dwoma końcami ołówków. Powtarzajcie doświadczenie dotąd, aż dotknięcie dwoma końcami ołówków będziesz odczuwać tak samo jak jednym. Zapisz jaka była wtedy odległość między końcami ołówków. Powtórz badanie na skórze przedramienia, opuszka palca, i wewnętrznej stronie dłoni. Sprawdź w którym miejscu odległość między końcami ołówków była najmniejsza. Będzie to oznaczało, że w tym obszarze zagęszczenie receptorów jest największe. Wniosek: Najwrażliwsze na dotyk są opuszki palców i wewnętrzna strona dłoni.

Doświadczenie: Adaptacja receptorów Zdolność adaptacji receptorów chroni organizm przed zbyt dużą liczbą informacji docierających z otoczenia. Nadmiar bodźców mógłby zakłócać funkcjonowanie ciała. Wykonanie: Nalej do miski ciepłej wody Włóż dłoń do wody i włącz stoper Sprawdź po jakim czasie woda zrobiła się chłodna Włóż do miski drugą rękę, żeby sprawdzić, że woda istotnie ostygła. Powtórz doświadczenie, ale tym razem nalej do miski zimnej wody. Wniosek: Receptory na dłoni bardzo szybko przyzwyczaja się do ciepłej i zimnej wody

Doświadczenie: Adaptacja receptorów Na wewnętrznej stronie ręki kolegi wyznacz kwadrat o boku 2 cm. Ostrzem ołówka wykonaj po 3 serie dotknięć, zachowując 5 sekundowe odstępy między kolejnymi seriami. Badana osoba podaje po każdej serii liczbę odczuwanych dotknięć Wniosek : Receptory na dłoni bardzo szybko przyzwyczajają się do działającego bodźca

Doświadczenie: Funkcje skóry Włóż całą dłoń do woreczka Uszczelnij woreczek w przegubie gumką lub tasiemką Po 5-10 minutach obejrzyj ścianki woreczka i zapisz wynik obserwacji Wniosek: Na ściankach woreczka widoczne są wilgotne miejsca, co oznacza, że skóra usuwa z organizmu nadmiar wody

Budowa oka

Złudzenie optyczne – błędna interpretacja obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów, które automatycznie wprowadzają mózg w błędny tok myślenia. Złudzenie wynika z mechanizmów działania percepcji, które zazwyczaj pomagają w postrzeganiu. W określonych warunkach jednak mogą powodować pozornie tylko prawdziwe wrażenia. mózgpercepcji Złudzenia optyczne

Doświadczenie: Złudzenia optyczne Młoda kobieta czy staruszka? Wniosek: Mózg różnie interpretuje widziany obraz

Widzenie trójwymiarowe Widzenie trójwymiarowe (przestrzenne) jest możliwe dzięki widzeniu obuocznemu. Każde oko widzi inaczej ten sam przedmiot, a mózg łączy te obrazy w całość. Doświadczenie: Widzenie trójwymiarowe Zamknij jedno oko i staraj się zetknąć ze sobą końce dwóch ołówków trzymanych poziomo w obu rękach w odległości około 40 cm przed otwartym okiem. Powtórz tę samą czynność przy otwartych oczach. Wyjaśnij dlaczego wykonanie tej czynności przy patrzeniu jednym okiem jest trudne lub niemożliwe?

Plamka ślepa - miejsce na siatkówce oka kręgowców, w którym nerw wzrokowy opuszcza gałkę oczną i biegnie w stronę mózgu. Jest ono całkowicie pozbawione fotoreceptorów (czopków i pręcików), jest więc niewrażliwe na światło. siatkówceokakręgowcównerw wzrokowy mózgufotoreceptorówczopkówpręcików Plamka ślepa

Doświadczenie: Istnienie plamki ślepej Zasłoń lewe oko. Ustaw się prawym okiem naprzeciwko kwadratu. Patrz uważnie na kwadrat i powoli zbliżaj do niego głowę. Wniosek:W pewnym momencie koło (widziane kątem oka) zniknie, ale jeśli dalej będziesz się przybliżał, to znowu się pojawi. Po prostu był on przez chwilę w plamce ślepej i wtedy mózg wkleił w to miejsce białe tło z otoczenia.

Smak – jeden z podstawowych zmysłów dostępnych organizmom, służący do chemicznej analizy składu pokarmu.zmysłóworganizmom chemicznejpokarmu Doświadczenie: Sporządź roztwory; a) wody i soli b) wody i cukru c) wody i kwasku cytrynowego d) gorzkiej herbaty Zamaczaj patyczek w roztworach i sprawdź która część języka najmocniej reaguje na dany smak Wniosek: Smak

Węch Odczuwany smak pokarmów zależy nie tylko od receptorów smakowych, ale również węchowych.receptorów U człowieka nabłonek węchowy (1) znajduje się wczłowiekanabłonek węchowy górnej części jamy nosowej. Składa się on z okołojamy nosowej 20 milionów wyspecjalizowanych komórek węchowych.komórek węchowych Reagują one swymi rzęskami na rozpuszczone w śluzie cząstki związków chemicznych i pobudzają komórki narządu, przekazując impulsy poprzez poszczególne szczeble drogi nerwowej do kory mózgowej.kory mózgowej Doświadczenie:Współpraca narządów smaku i węchu Na tarce utrzyj jabłko i marchewkę. Spróbuj jak smakują a następnie zrób to samo zatykając nos. Czy potrafisz rozpoznać zjadaną potrawę? Wniosek: Narząd smaku bez pomocy narządu węchu nie odczuwa smaku zjadanych potraw

Wymiana gazowa Wymiana gazowa to proces dostarczania do organizmu tlenu a usuwanie dwutlenku węgla. Wymiana gazowa jest możliwa dzięki następującym po sobie wdechom i wydechom. Dorosły człowiek podczas spoczynku wykonuje średnio 12 wdechów i wydechów na minutę. W czasie intensywnego wysiłku liczba ta może wzrosnąć ponad 3- krotnie.

Doświadczenie: Jak ćwiczenia fizyczne wpływają na intensywność wymiany gazowej Usiądź wygodnie na krześle, tak, aby wyraźnie widzieć zegar z sekundnikiem. Po kilku minutach spokojnego siedzenia rozpocznij liczenie wdechów w ciągu jednej minuty. Wynik zanotuj w tabeli. Następnie przez jedną minutę na przemian wstawaj i siadaj na krześle,po czym usiądź i ponownie policz wdechy w ciągu jednej minuty Wynik zanotuj w tabeli. W ten sposób wykonuj badanie do 9 minuty. Czas Liczba wdechów w czasie jednej minuty W pierwszej minucie 16 W trzeciej minucie 18 W piątej minucie 19 W siódmej minucie 22 W dziewiątej minucie 23 Wniosek: Wysiłek fizyczny zwiększa tempo wymiany gazowej

Doświadczenie: Badanie tętna Niektóre tętnice biegną tuż pod skórą. Dzięki temu można wyczuć, jak rozszerzają się po każdym skurczu serca. Jeśli przyciśniemy palce do jednej z tych tętnic, możemy zmierzyć sobie tętno. Wniosek : Tętno wynosi uderzeń na minutę. W trakcie intensywnego wysiłku może wzrosnąć nawet do 200 uderzeń Doświadczenie: Badanie ciśnienia krwi Wniosek: Ciśnienie krwi wynosi 120/ 80 mm Hg. Pierwsza wartość to ciśnienie skurczowe, czyli najwyższe ciśnienie panujące w tętnicy w czasie skurczu lewej komory serca, druga wartość to ciśnienie rozkurczowe- najniższe ciśnienie krwi,jakie występuje w tętnicy podczas rozkurczu komór

Trawienie pokarmów Ślina zawiera 99% wody, a ponadto śluz, substancje nieorganiczne, białe ciałka krwi i bakterie. Zawiera enzym ptialinę, która zapoczątkowuje rozkład wielocukru- skrobii

Doświadczenie: Sprawdź czy w ślinie człowieka są enzymy Przygotuj kleik skrobiowy- zagotuj pół szklanki wody, a następnie dodaj do niej pół szklanki wody wymieszanej z jedną płaską łyżeczką mąki ziemniaczanej, zagotuj, mieszając. Otrzymany kleik ostudź.Do jednej probówki dodaj 2 ml kleiku skrobiowego, 2 ml wody destylowanej, do drugiej probówki 2 ml kleiku skrobiowego i 2ml śliny. Składniki obu probówek dobrze wymieszaj. Umieść je w naczyniu z wodą, której temperatura utrzymywana jest na poziomie 37°C. Po godzinie do każdej probówki dodaj po 2 krople jodyny. Porównaj zabarwienie roztworów w obu probówkach Wniosek: W probówce w której była ślina, pod wpływem enzymu ptialiny nastąpił rozkład skrobii i zniknęło charakterystyczne niebieskie zabarwienie roztworu.

Odruchy Odruchem nazywamy automatyczną reakcję organizmu na bodziec. Odruchy dzielimy na: a) bezwarunkowe (wrodzone) pojawiają się automatycznie i są niezmienne b) warunkowe (nabyte) to odruchy które pojawiają się wtedy, gdy układ nerwowy często odbiera te same bodźce i uczy się na nie reagować automatycznie

Doświadczenie: Badanie odruchów CzynnośćObserwacja Nieoczekiwanie zaświeć koledze latarką w oczy Pod wpływem światła źrenica zwęża się Bez ostrzeżenia pomachaj komuś przed oczami Kolega mruży oczy Wyciśnij sok z cytryny w obecności drugiej osoby W czasie wyciskania soku z cytryny następuje wydzielanie śliny Uderz kantem dłoni w kolano ( tuż pod rzepką) osobę siedzącą na krześle z nogą założoną na nogę Pod wpływem uderzenia noga unosi się do góry