Alternator
Alternator – prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika.
Alternator jest rodzajem synchronicznej prostownicy prądu przemiennego, pracującej przy zmiennej prędkości obrotowej. Moment obrotowy z pracującego silnika spalinowego zostaje przeniesiony za pomocą przekładni pasowej na wirnik alternatora. Po osiągnięciu odpowiednio wysokiej prędkość obrotowej alternator zaczyna wytwarzać prąd zmienny, który jest prostowany przez ukł. diod.
https://www.youtube.com/watch?v=JQFwJLN5EXA
Głównym elementem alternatora jest nieruchomy stojan zbudowany z izolowanej, przeważnie stalowej ramki z trzema uzwojeniami. Są one rozłożone co 120 stopni na obwodzie stojana. Wirnik to po prostu elektromagnes zasilany za pomocą pierścieni ślizgowych i szczotek. W momencie wytwarzania przez wirnik pola magnetycznego indukowany jest w nich prąd o przebiegu sinusoidalnym.
Pasek napędowy, który między innymi uruchamia alternator, jest napędzany przez wał korbowy silnika. W związku tym, że występuje zróżnicowanie siły pola magnetycznego potrzebna jest kontrola napięcia na wyjściu alternatora oraz podtrzymywanie prądu ładującego akumulator. Dlatego też prąd wzbudny jest regulowany.
Najczęstsze usterki alternatora Łatwo rozpoznać typową awarię alternatora - zużyte łożyska. Usterka objawia się uciążliwym, mechanicznym dźwiękiem. Trudniej zdiagnozować przepalone diody i uszkodzony regulator napięcia. O tych usterkach świadczy niedoładowany lub przeładowany akumulator (np. gotujący się elektrolit) lub zapalająca się kontrolka ostrzegawcza.
Budowa i naprawa alternatora, napinacz paska Część 1 https://www.youtube.com/watch?v=OCuaMxdx6wU Część 2 https://www.youtube.com/watch?v=-rw5OzQngHM Część 3 https://www.youtube.com/watch?v=8Katk1l3QcE