C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Ćwiczenie (1) Dostosuj poniższy program do potrzeb zdefiniowanych w treści programu zaliczeniowego: #include void dodaj(){}; void edytuj(){}; void usun(){};
Wstęp do programowania
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Standardowa biblioteka języka C++
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
Języki programowania C++
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Tablice.
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Podstawy programowania PP – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
#include #include main () { cout
Programowanie obiektowe W2
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Podstawy informatyki (4)
Programowanie strukturalne i obiektowe
Podstawy programowania w języku C i C++
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
TABLICE C++.
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Złożona składnia języka C++
Zadanie Dev C++.
Przekazywanie argumentów
Podstawy programowania
Podstawy programowania w języku C i C++
Programowanie strukturalne i obiektowe
Algorytmy rekurencyjne - przykład
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
STEROWANIE Ale nie tylko
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcja for. Instrukcja warunkowa mgr inż. Agata Pacek.
C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski.
Podstawy informatyki 2013/2014
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Przeładowanie operatorów Robert Nowak.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
PWSW Mechatronika Wykład 7 Matlab cd.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Tablice Zajęcia 8. Definicja Tablica (z ang. array) jest zmienną złożoną, która składa się z ciągu elementów tego samego typu. W pamięci komputera tablica.
Pliki tekstowe – odczyt i zapis Zajęcia 11. Zapis do pliku tekstowego Prosty program pokazujący sposób zapisu do pliku tekstowego: // writing on a text.
Pętle Zajęcia 6.
Funkcje - rekurencja Zajęcia 8. Funkcje - definicja Ogólna postać funkcji w C++: typZwracany nazwaFunkcji(listaParametrówWejściowychFunkcji) { ciało funkcji.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wstęp do programowania wykład 3 Typy wyliczeniowe, tablice.
Wstęp do programowania Wykład 8 Łańcuchy, struktury i pliki Metoda dziel i zwyciężaj Metoda zachłanna.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Switch. Instrukcja switch Składnia instrukcji: switch (wyrażenie){ case wyrażenie_stałe1: ciąg instrukcji dla wariantu 1; break; case wyrażenie_stałe2:
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Czym jest PHP? ● Językiem programowania przeznaczonym do tworzenia i generowania dynamicznych stron WWW. Działa po stronie serwera: Klient Żądanie strony.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Dane, zmienne, instrukcje
Przycisk uruchamiający napisany przez nas program
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Język C++ Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016

Z1++ #include int main() { char operat; int l1, l2, wynik; std::cout << "Podaj liczbe 1: "; std::cin >> l1; std::cout << "Podaj liczbe 2: "; std::cin >> l2; std::cout << "Podaj operacje arytmetyczna [+, -, *, /]: "; std::cin >> operat; switch(operat) { case '+': wynik=l1+l2; break; case '-': wynik=l1-l2; break; case '*': wynik=l1*l2; break; case '/': wynik=l1/l2; break; default: std::cout << "Wystapil nieznany blad" << std::endl; break; } std::cout << "Wynik operacji " << operat << " wynosi " << wynik << std::endl; return 0; }

Z2++ #include using namespace std; int main( ) { int x; cout << "Podaj x:"; cin >> x; int y; cout << "\nPodaj y:"; cin >> y; int z; cout << "\nPodaj z:"; cin >> z; int max=x; if(max < y) max=y; if(max < z) max=z; cout<<"Najwieksza liczba to:" << max << endl; return 0; }

Zajęcia III [ r]  Zmienne  Losowość  Tablice  Pętle  Łańcuchy znaków  Funkcje  Zadanie domowe

Zmienne

 INICJALIZACJA – przypisanie początkowej wartości zmiennej  int liczba = 5; lub int liczba; liczba=5;  float r = 12.35;  char znak = -53;  unsigned long = ;  !  Jakie słowo kluczowe określa się do zmiennej o stałej wartości? +1pkt

Skrótowe operatory zmiennych  a = a + 5;  a+ = 5; //dodawanie  b = b – 1;  b- = 1; //odejmowanie  …  i = i + 1;  i + = 1;  i++; //postinkrementacja  j = j – 1;  j - = 1;  --j; //predekrementacja

#include using namespace std; int main() { int a; float b; cin.clear(); //czyszczenie kodów błędu cin.sync(); //czyszczenie konsoli printf("Wprowadz liczbe A: "); scanf("%d",&a); cout << "\nA wynosi: " << a << endl; a++; cout << "A++ wynosi: " << a << endl; a*=10; cout << "A++ * 10 wynosi: " << a << endl; cout << "Wprowadz B: "; cin >> b; cout << "Czy B jest wpisana prawidlowo? " << cin.good() << endl; cout << "Czy wystapily bledy? " << cin.fail() << endl; return 0; }

Zmienne losowe  #include srand( time( NULL ) ); //wywołanie funkcji losującej int liczba = rand(); //przypisanie losowej liczby  int liczba = (rand() % GÓRNY_ZAKRES) + WARTOŚĆ_POCZĄTKOWA;  !  Napisz program losujący dwie liczby:  int liczba = liczba dowolna  int przedzial = liczba z przedziału, wartość startowa = 1;

#include using namespace std; int main() { srand(time(NULL)); cout << "Losowanie pierwsze bez zmiennej: " << rand() << endl; int liczba = rand(); cout << "Wylosowanie drugie, zmienna int liczba: " << liczba << endl; int przedzial = (rand() % 20) + 1; cout << "Zmienna przedzial przyjela wartosc: " << przedzial << endl; return 0; }

Tablice  typ_zmiennych_w_tablicy nazwa_tablicy = [ilość_elementów];  Pierwszy element tablicy = 0  Ostatni element tablicy = n-1  Tablice mogą być wielowymiarowe: [ilość_elX][ilość_elY];  Dostęp do tablicy poprzez indeks: tablica [indeks];

#include using namespace std; int main() { int tablica[ 3 ]; cout << "Podaj liczbe 1:"; cin >> tablica[0]; cout << "Podaj liczbe 2:"; cin >> tablica[1]; tablica[ 2 ] = 12345; cout << "Trzecia liczba (tablica[2) wynosi: " << tablica[2] << endl; int suma = tablica[0] + tablica[1] + tablica[2]; cout << "Suma trzech liczb wynosi: " << suma << endl; return 0; }

Pętla for for (A; B; C; …) { instrukcja1; instrukcja2; } A= wartość początkowa (opcjonalnie deklaracja) B= warunek końcowy C= operator (iteracja z reguły)

#include using namespace std; int main() { int j, granica; cout << "Podaj granice: "; cin >> granica; int tab[granica]; for (int i=0;i<granica;i++) { cout << "Wprowadz " << i << " liczbe: "; cin >> tab[i]; } cout << "\nZawartosc tablicy tab[]:\n"; for (j=0;j<granica;j++) { cout << "tab["<< j << "]= " << tab[j] << endl; } return 0; }

Pętla do… while() do { instrukcja1; instrukcja2; *operator; } while (warunek_koncowy); ! Proszę przerobić program z pętlą for na pętle do … while ();

#include using namespace std; int main() { int granica; cout << "Podaj granice: "; cin >> granica; int tab[granica]; int i=0; int j=0; do { cout << "Wprowadz " << i << " liczbe: "; cin >> tab[i]; i++; } while (i<granica); cout << "\nZawartosc tablicy tab[]:\n"; do { cout << "tab["<< j << "]= " << tab[j] << endl; j++; } while (j<granica); return 0; }

Stringi #include Using namespace std; string lancuch1 = „Jakis tekst”; string lancuch2 = „ a to jego kontynuacja”; dodawanie, kopiowanie, usuwanie, wstawianie, szukanie, tablicowanie, etc…

#include using namespace std; int main() { string lancuch1 = "Jakis tekst"; string lancuch2 = ", a to jego kontynuacja"; string lancuch3; cout << "Podaj tekst: "; cin >> lancuch3; cout << lancuch1+lancuch2+lancuch3 << endl; string suma = lancuch1+lancuch2+lancuch3; cout << "Znakowa dlugosc calkowita lancuchow: " << suma.size() << endl; cout << "Lancuch1+lancuch3= " << lancuch1.append(lancuch3) << endl; cout << "Lancuch2 + insert na pozycje 5 lancucha1= " << lancuch2.insert(4, lancuch1) << endl; cout << "Skasowanie od 5 znaku, 3 znakow w lancuch2= " << lancuch2.erase(4,3) << endl; return 0; }

Funkcje typ_zwracanej_wartości nazwa (argument1, argument2, … argumentn) { instrukcja1; instrukcja2; return zwracana_wartosc; }

Funkcje int pomnoz(int a, int b) { c=a*b; return c; //return a*b; } void pusta_funkcja() { instrukcja1; instrukcja2; }

#include using namespace std; void wypelnijTablice( int t[], int iRozmiar ) { cout << "Podaj " << iRozmiar << " liczb:" << endl; int i = 0; do { cin >> t[i]; i++; } while(i<iRozmiar); } int main() { int moja_tablica[30]; wypelnijTablice(moja_tablica,5); int i = 0; do { cout << moja_tablica[i] << ", "; i++; } while(i<5); return 0; }

Funkcje  !  Zmodyfikuj kod programu tak, aby użytkownik mógł wprowadzić samodzielnie liczbę elementów do wprowadzenia. Wielkość tablicy powinna być równa liczbie tych elementów.  Zmodyfikuj program tak aby ostatnia wyświetlana liczba nie posiadała za sobą przecinka.  Stwórz funkcje która dodaje do siebie kolejne elementy tablicy i wyświetli sumę na ekranie.

Zadanie domowe [5pkt] Napisz kompleksowy program który będzie zawierał: 1. Funkcja potęguje dwie wprowadzone liczby A i B i wyświetla wynik na ekranie 2. Funkcja pobiera od użytkownika Imię i wyświetla na ekranie „Witaj $imię!” 3. Funkcja która po wprowadzeniu przez użytkownika liczby całkowitej wykona silnię tej liczby. 4. Funkcja która wypełni tablicę N-elementową liczbami losowymi, wyświetli je, a następnie je przesortuje metodą QuickSort i wyświetli przesortowane. 5. Program po uruchomieniu powinien posiadać menu wyboru (po każdym wyborze i wykonaniu operacji program ma wracać do menu, kończy się dopiero po wyborze opcji 5. Zakończ): 1. Potęguj 2. Przywitaj 3. Silnia 4. Sortuj 5. Zakończ