Pilotażowy program pt. „Etyka nie tylko dla smyka” realizowany w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkolak bezpieczny w środowisku
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
„MÓJ WSTĘPNY PLAN ROZWOJU”
7 punktów Kodeksu 2.0.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
BEZPIECZNE KIBICOWANIE
Szkoła Podstawowa Nr 3 w Słupcy Uczniowie klas III
Duże dzieci – wielkie sprawy
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W realizacji akcji brały udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Temat akcji nawiązywał do tematu rocznego.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Udział Zespołu Szkół Publicznych w Karnicach w Projekcie Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Karoliny Kazimierczak
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
Szkoła z klasą 2.0 Martyna Pietrowicz.
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Teatrzyk Malutki Czyli dzieciarnia na warsztat !!! Cześć ! Jesteśmy uczniami i uczennicami Szkoły Podstawowej nr 44 w Białymstoku. Utwór, który słyszysz.
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Zadanie TIK – lekcja pt. Nasza klasowa netykieta
„Ortograffiti w mojej szkole”
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Przewodnik po nowych funkcjach Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu.
Szkolny system wychowawczy
Z łyżką i wiosłem – kulinarny rejs wokół Bałtyku Prezentacja uczennic klasy V Szkoły Podstawowej w Zalesiu.
Urodziny Ćwiartka Wartości – odpowiedzialność, rzetelność, szacunek
Etyka nie tylko dla smyka
Etyka nie tylko dla smyka Wartość – szacunek, odpowiedzialność
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Łączność pokoleń w sieci. Tylko z TIK!. Początek – szkolna debata Podczas debaty szkolnej uczniowie zaproponowali jeden z punktów kodeksu, który brzmiał:
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Co to jest WOLONTARIAT?.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
OTWARTA FIRMA Otwarta firma  Pracownik  przedsiębiorca  przedsiębiorstwo.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Warszawa 12 czerwca 2015 r. Pilotaż projektu Etyka nie tylko dla smyka w szkołach rejonu toruńskiego Marzenna Wierzbicka- KPCEN w Toruniu.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
NIKOLA GANCARZ KL III C Kandydatka do Samorządu Uczniowskiego.
Dobre rady na odpady Projekt realizowany przez uczniów klasy III a Szkoły Podstawowej nr1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu w ramach programu „Szkoła Myślenia”
Czy nasza szkoła jest dobra? Przygotowała: Marta Jankowicz.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Prawa dziecka w Przedszkolu Nr 1 w Łapach
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Czy pieniądze są nam potrzebne?
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Pilotażowy program pt. „Etyka nie tylko dla smyka” realizowany w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu.

Realizując program uczyliśmy dzieci rozumieć czym jest szacunek, tolerancja, współczucie, dobroć, życzliwość, honor, umiar, piękno, dobroć, szczodrość, odpowiedzialność, piękno, wytrwałość…? Zadanie to realizowaliśmy za pomocą bajek, baśni, historyjek, zabaw, muzyki, plastyki… – na wszystkich edukacjach w oparciu o scenariusze zawarte w Poradniku dla nauczycieli.

Najciekawsze zajęcia

Edukacja polonistyczna Lubimy dawać i otrzymywać prezenty Wartość : uczciwość, szczodrość. Jałokim to chłopiec, który podawał się za brata św. Mikołaja. Kazał płacić dzieciom za prezenty, które dostały od Mikołaja. Dzieci definiowały pojęcie prezentu, pracowały w grupach tworząc plakaty, odgrywały scenki dramowe,

Praca w grupach: odpowiadanie na pytanie „Co to jest prezent?” Dzielenie się zabawką – ulubionym prezentem przyniesionym z domu Trzeba być uczciwym, prawdomównym i nie wolno krzywdzić innych – do takich wniosków doszły dzieci.

Zwróciły uwagę na to, że nie tylko rzeczy materialne mogą być prezentem. Podawały takie przykłady jak: uśmiech, dobre serce okazane np. sąsiadowi, pomoc mamie w domu, życzliwość…

Bawmy się Wartość : współpraca, wspólnotowość, empatia „Co jest ważne i dobre w zabawie?” „Co przeszkadza we wspólnej zabawie?” Dzieci odnosiły się do ostatniej klasowej zabawy. Uczniowie wyczerpująco odpowiadali na zadawane im pytania, chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Bardzo ważnym dla nich momentem lekcji było napisanie swojej wypowiedzi na kartce, odczytanie jej na forum klasy i przyczepienie na odpowiedniej planszy.

Co przeszkadza w zabawie!!!

Przepis na udaną zabawę : - wielu uczestników zabawy, - ciekawe reguły gier i zabaw, - wesoła muzyka, - szczypta humoru, - garść chęci do zabawy, - duża porcja zaangażowania. Powstało wiele przepisów na dobrą zabawę, każda klasa stworzyła swój własny, oryginalny przepis.

Edukacja plastyczna Gazetowe zakupy Wartość : umiar „Gazetowe zakupy” realizowane na zajęciach z edukacji plastycznej stały się w naszej szkole grudniowym przebojem. Wszystkie „smyki” ruszyły na przedświąteczne zakupy i tu natrafiły na trudne słowo „umiar”. Dzieci robiły torby, które z jednej strony ozdabiały artykułami potrzebnymi i niezbędnymi do życia, a z drugiej produktami, które bardzo chcą mieć. Ta atrakcyjna forma zajęć pomogła w kształtowaniu u dzieci pojęć potrzeby i pragnienia oraz rozumienia podobieństw i różnic między nimi.

Prezentacja i omawianie. Praca nad torbą. Wybieranie pragnień i potrzeb.

Dzieciakom najbardziej spodobały się pragnienia, ale zrozumiały, że trzeba w życiu zachowywać umiar. Każdy z uczniów chciał koniecznie zabrać torbę do domu, aby pochwalić się mamie. Gazetowe zakupy okazały się niezłą frajdą dla dzieci.

Edukacja społeczna Królik i zając Wartość : wolność Potoczne pojęcie wolności kojarzone jest z brakiem ograniczeń. Zwykle konkretyzuje się wobec określonych ograniczeń, jakim podlegamy. W czasach PRLu, na przykład, wolność kojarzona była z możliwością swobodnego poruszania się, opuszczania granic kraju, jak też z możliwością publicznego wygłaszania poglądów politycznych. Dorastającym dzieciom wolność kojarzy się przede wszystkim z anulowaniem zakazów i nakazów ze strony rodziców. Z kolei im więcej wolności, tym bardziej jest ona niewidoczna. Dla współczesnych polskich nastolatków możliwość decydowania o swoim wyglądzie szeroka gama wyboru jest oczywista, podczas gdy ich ojcowie będąc w tym samym wieku nie mogli na przykład, nosić długich włosów… Mały słownik wartości etycznych

Pojęcie wolności tłumaczy dzieciom bajka pt. „Królik i zając”. Zając szarak wybrał wolność choć czasami brakowało mu jedzenia. Nie chciał jak zając być zamykany w klatce. „Gospodarz zamyka mnie czasami w klatce, bym nie poprzegryzał w domu przewodów”. Wybrał WOLNOŚĆ. Kiedy człowiek nie jest wolny ? – prace dzieci Człowiek nie jest wolny, bo złapała go policja za szybką jazdę. Człowiek nie jest wolny bo jest chory Mój tata nie jest wolny bo pracuje cały dzień na komputerze

„Dobre uczynki” Wartość: DOBRO „Pomagałam mamie sprzątać” „Wyniosłem śmieci” „Uczyłem się lekcji” „Bawiłem się z siostrą”, „Odkurzałem” „Bardzo mocno odrabiałem lekcje” Nasze zajęcia zaczęliśmy od odpowiedzi na pytanie „Co dobrego zrobiłem lub zrobiłam w ciągu ostatnich dwóch dni?”, „Jaki dobry uczynek spełniłam?”

przykłady: Czy dobry uczynek mógłby przestać być dobrym? Nad takim problemem zastanawiały się dzieci. Zajęcia zakończyliśmy wizualizacją uczuć. Zadaniem dzieci było narysowanie jak się czują, gdy robią coś dobrego? Oto niektóre z nich

„Biały lew” Wartość: Tolerancja Kolejne spotkanie z etyki rozpoczęło się przepięknym, krótkim opowiadaniem o przygodach białego lwa, który był albinosem. Dzieci od samego początku zajęć bardzo posmutniały, wczuły się w rolę smutnego lwa. Na tych zajęciach wszyscy uświadomili sobie, że każdy z nas jest inny, ale mamy również wiele cech wspólnych.

Jako zadanie domowe dzieci miały z pomocą rodziców napisać lub narysować list do białego lwa. Listy były przepiękne,

Najważniejsze przesłanie z zajęć to : Ludzie mają te same prawa niezależnie od tego gdzie się urodzili i jak wyglądają

Chociaż wyglądamy różnie, to jesteśmy tacy sami.

„Przygoda małej mrówki Wartość: Współpraca ZAJĘCIE OTWARTE Z RODZICAMI

Zajęcia rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia „współpraca” oraz przypomnienia, czym jest „dobra współpraca”. Następnie uczniowie z uwagą wysłuchali tekstu bajki „Przygoda małej mrówki”, po czym próbowali odpowiedzieć na pytania, które pozwoliły im dojść do wniosku, że współpraca to ważna sprawa.

Uczyliśmy się postępować uczciwie i rozumieć zasady dobrego postępowania. Przygody królewicza Bielinka

,, Bezpieczeństwo w sieci” – zajęcia komputerowe. Wartość etyczna: uczciwość, prawdomówność.

Odpowiedzialność, rzetelność, szacunek – to wartości, które poznaliśmy na zajęciach z edukacji matematycznej

Nasza szkoła otrzymała certyfikat potwierdzający zaangażowanie w budowanie Etycznej Szkoły. Pilotażowym program „Etyka nie tylko dla smyka”, odniósł duży sukces. W piątek r. odbyła się konferencja podsumowująca w Warszawie w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przy współudziale Ośrodka Rozwoju Edukacji. Za udział w pilotażu dziękujemy dzieciom, bo bez nich nie byłoby sukcesu, zaangażowanym nauczycielom klas I-III, dyrekcji szkoły, rodzicom, którzy wsparli ten pilotaż oraz koordynatorom regionalnym.