Identyfikacja Wizualna Firmy Mgr Elżbieta Hałasa
Znaki(gmerki) kamieniarzy z Katedry w Strasburgu
„Identyfikacja wizualna firmy (corporate identity) to podstawowe narzędzie służące budowie wizerunku marki na rynku. Pojęciem tym określa się ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu osiągnięcia czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy”. A. Benicewicz-Miazga „Grafika w biznesie”
Zależności pomiędzy tożsamością przedsiębiorstwa, tożsamością wizualną, a wizerunkiem
Landor Associates – Walter Landor (1913-1995)
Paul Rand (1914-1996)
Paul Rand twórca m.in. logo IBM, ABC, UPC, opisał istotę znaku firmowego w zdaniu: „O ile w dziedzinie komunikacji wizerunek jest królem, o tyle jego esencją, klejnotem w koronie, jest logo”.
ZNAK GRAFICZNY - LOGO – LOGOTYP LOGOTYP – z gr. logos – słowo, myśl typos – odcisk, obraz Termin rozpoznawalny od lat 30 XX wieku jako forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca markę, firmę, agencję, organizację, produkt, usługę, przedsięwzięcie, imprezę, projekt, ideę oraz każdy inny rodzaj aktywności gospodarczej lub społecznej (Wikipedia)
Budowa LOGO Logo może składać się z sygnetu, logotypu oraz tagline Sygnet – to element graficzny reprezentujący firmę Logotyp – to część typograficzna Tagline – to hasło firmowe umieszczone zazwyczaj pod logotypem
Sygnet – to element graficzny reprezentujący firmę Budowa LOGO Sygnet – to element graficzny reprezentujący firmę Henryk Chyliński – Lotnisko Chopina Piotr Rosiński, Edyta Majewska – logo Banku PKO SA
Logotyp – to część typograficzna Redkroft – logo dewelopera Savan Investments
Sygnet – to element graficzny reprezentujący firmę Logotyp – to część typograficzna Tagline – to hasło firmowe umieszczone zazwyczaj pod logotypem Andrzej Budek, Jacek Ebert – logo wydawnictwa Baobab Papajastudio – logo producenta mebli
Logo może składać się z sygnetu, logotypu oraz tagline Budowa LOGO Logo może składać się z sygnetu, logotypu oraz tagline Henryk Chyliński – Orlen Mamastudio - Otofilm
Sygnety, których stylizowana treść sięga do przedstawień figuratywnych
Sygnety, których budowa oparta jest na bazie liter (monogramy)
Sygnety, formy abstrakcyjne
Znaki graficzne Karola Śliwki
Znaki graficzne Henryka Chylińskiego
Cechy, którymi powinno charakteryzować dobre logo: Prostota Trafność Trwałość/Czerpanie z tradycji Oryginalność Rozpoznawalność Spójność Czytelność Łatwość zapamiętania Uniwersalność
Kultowe marki
Kultowe marki
Kultowe marki
Księga znaku (corporate identity) - podstawowa Opis znaczenia logo lub logotypu (filozofia znaku) Opis budowy logo lub logotypu Kolorystyka Pole ochronne wokół logo Warianty logotypu, wersje mono i achromatyczne Skalowanie i orientacja logo Przykłady prawidłowej i nieprawidłowej formy logo Zestaw znaków firmowego kroju pisma oraz zalecane odmiany i wielkości
Projektowanie znaków oraz złożonych systemów identyfikacji to dziedzina powstała na skrzyżowaniu dwóch odległych światów: marketingu i kultury wizualnej.
Studio SEMAFOR – elementy identyfikacji warszawskiej restauracji KOM
Paweł Jońca – elementy identyfikacji firmy projektowej Graphic Studio Design
Sagmeister&Walsh – Stefan Sagmeister – creative direction, Jessica Walsh – art. direction, design Function Engineering (konstrukcja mechaniczna i technika dla rozwoju produktu)
Sagmeister&Walsh – Stefan Sagmeister – creative direction, Jessica Walsh – art. direction, design
Dziękuję za uwagę