Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Pogorzeli ID grupy: 97/63_P_G1 Opiekun: Agnieszka Dutkiewicz - Kostka Kompetencja:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Pogorzeli ID grupy: 97/63_P_G1 Opiekun: Agnieszka Dutkiewicz - Kostka Kompetencja:"— Zapis prezentacji:

1

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Pogorzeli ID grupy: 97/63_P_G1 Opiekun: Agnieszka Dutkiewicz - Kostka Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Tworzenie profilu zawodowego w Internecie Semestr/rok szkolny: 2010/2011

3

4

5

6 ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Rozmowa kwalifikacyjna to bardzo ważny element w całym procesie rekrutacji pracownika na dane stanowisko w firmie. Jest to etap, który następuje po przesłaniu życiorysu zawodowego oraz listu motywacyjnego do firmy. Jako, że pisma te mogą tylko obrazowo przedstawiać Twoją osobę, musisz być przygotowany na to, że zainteresowana Tobą firma będzie chciała sprawdzić Cię przed przyjęciem do pracy.

7

8

9

10

11

12

13

14

15 !!!PIERWSZE WRAŻENIE JEST NAJWAŻNIEJSZE!!! W żadnym wypadku nie spóźnij się. W żadnym wypadku nie spóźnij się. Ubiór musi cechować dyskretna elegancja. Ubiór musi cechować dyskretna elegancja. Kontroluj mowę ciała. Kontroluj mowę ciała. Nie żuj gumy Nie żuj gumy Nie używaj wulgarnego słownictwa Nie używaj wulgarnego słownictwa Nie cwaniakuj Nie cwaniakuj Staraj odpowiadać na wszystkie pytania Staraj odpowiadać na wszystkie pytania

16 Podstawowe metody szukania pracy

17 BEZPOŚREDNIE DOTARCIE DO PRACODAWCY C.D. Znajdź firm, w których chciałbyś pracować, zrób ich listę. Nie pytaj znajomych "Czy znasz kogoś, kto miałby dla mnie pracę" tylko "Czy znasz kogoś, kto pracuje w tej firmie?". Pytasz tylko po to, by otrzymać informację, a nie by otrzymać rekomendację czy protekcję. Gdy będziesz znał nazwiska, będziesz wiedział do kogo masz się udać. Włącz się w działalność różnorakich stowarzyszeń, nieformalnych grup profesjonalistów tej samej specjalności (warto w tym celu wykorzystać internet ), stowarzyszenia wolontariuszy gromadzących pieniądze dla fundacji, lokalnych grup edukacyjnych itp. Bierz udział w konferencjach branżowych i seminariach - tak będziesz mógł poznać wielu ludzi z branży i nawiązać z nim kontakt. Poza tym zdobędziesz wiedzę, która podniesie twoją wartość na rynku pracy. Być może dowiesz się również o nowych miejscach pracy, zanim zostaną podane do publicznej wiadomości. Uwaga! Podczas takich spotkań może się zdarzyć, że natkniesz się na osobę, do gabinetu której bezskutecznie próbowałeś dotrzeć. Nie atakuj tej osoby pytaniem o wolną posadę. Skorzystaj z okazji i zapytaj o firmę - masz okazję dowiedzieć się czegoś nowego. Taki kontakt możesz wykorzystać później dzwoniąc do tej osoby i przypominając jej waszą rozmowę. Jeśli w tej rozmowie pokazesz, że sporo wiesz, potencjalny pracodawca nie powinien mieć nic przeciwko temu, aby umówić się z tobą na rozmowę. Jeśli masz już listę interesujących Cię firm to nadszedł czas, aby na własną rękę nawiązać kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Pamiętaj, twoim celem jest doprowadzenie do rozmowy z osobą, która może zadecydować o przyjęciu cię do pracy. Musisz zacząć od właściwej osoby - omijaj dział kadr lub zatrudnienia, spotykaj się bezpośrednio z kompetetną osobą. Twoim zadaniem jest odnalezienie drogi do owej kompetentnej osoby - poprzez sieć kontaktów, znajomych. Innym sposobem jest bezpośredni telefon do firmy - telefonując uprzedzasz, że chcesz się tylko umówić na rozmowę, ale nie rozmawiasz przez telefon o zatrudnieniu. Dotarcie do właściwej osoby jest na ogół trudne, ale jeżeli ta rozmowa jest dla ciebie ważna nie powinieneś się zniechęcać, nie jest łatwo dotrzeć do zapracowanego dyrektora. Jeżeli chcesz się zniechęcić to w ogóle nie warto zaczynać całej procedury. Kiedy będziesz już rozmawiał, kuj żelazo póki gorące. Powtórz, co masz do zaoferowania i zapytaj czy przyjmie Cię osobiście i poświęci minut by porozmawiać o tym, co mógłbyś robić w jego firmie.

18 2. Wysyłanie jak największej liczby życiorysów do firm nie wiedząc, czy poszukują one pracowników, czyli dotarcie do firm, w których chciałbyś pracować. Stosując ten sposób możesz wykorzystać np. książkę telefoniczną lub bazę firm. Pamiętaj, że musisz ich wysyłać rzeczywiście dużo, aby znaleźć pracę (dużo czyli zdecydowanie więcej niż 30). 3. Biura i agencje pośrednictwa pracy. Ograniczeniem tej metody jest to, że agencje mają tylko takie oferty, jakich aktualnie poszkują pracodawcy, a to nie zawsze może się pokrywać z tym, co ty chciałbyś robić. Zanim wybierzesz agencję, sprawdź jakiego rodzaju pracowników poszukuje - szukając pracy np. nauczyciela nie warto zwracać sie do agencji, która zajmuje się poszukiwaniem pracowników z branży IT. Większość agencji ma swoje strony internetowe, które na ogół zawierają oferty pracy i dają możliwość zostawienia swoich danych i CV. Zostawiając dane pamiętaj o dokładnym określeniu stanowiska, o które się ubiegasz - agencji trudno będzie znaleźć ofertę dla ciebie jeśli nie określisz, co chciałbyś robić. Podstawowe metody szukania pracy

19 4. czasopisma lub publikacje branżowe, zawodowe, związkowe, a także branżowe serwisy internetowe 5. Targi pracy. Tak naprawę jest to trochę inny sposób bezpośredniego kontaktu z pracodawcą. Na targach możesz się zorientować jakiego rodzaju stanowiska firmy oferują, jakie stawiają wymagania i jak przebiega proces rekrutacji. Poznając ludzi z firmy, w której chciałbyś pracować, możesz się dowiedzieć czegoś więcej o samej firmie. 6. Oferty pracy w gazetach i czasopismach. Pamiętaj, że na jedno ogłoszenie w dużej gazecie ogólnokrajowej może odpowiedzieć nawet więcej niż 1000 osób. Aby móc otrzymać pracę musisz sprawić, aby twoja oferta wyróżniała się na tle innych i to w sensie pozytywnym. Musisz napisać bardzo dobry list motywacyjny, gdzie we właściwy sposób uzasadnisz dlaczego firma ma zatrudnić właśnie ciebie. Niewłaściwe jest przepisanie jakiegoś listu z książki lub poradnika na ten temat. Praca jest towarem takim samym jak każdy inny - musisz się sprzedawać. Podstawowe metody szukania pracy

20 7. Lokalne organizacje społeczne: np. kluby, stowarzyszenia, organizacje młodzieżowe 8. Powiatowe Urzędy Pracy - ich adresy znajdziesz tutaj: 9. Praktyki, staże, wolontariat. Są to istotne metody zdobycia doświadczenia zawodowego i mogą w wielu wypadkach zaowocować znalezieniem pracy. Stwarzają możliwość zaprezentowania się pracodawcy jako wartościowy pracownik. Podstawowe metody szukania pracy

21 10. Zamieszczanie własnych ofert pracy. Własna oferta powinna zawierać informacje: kto poszukuje pracy, jakiej pracy poszukuje, jak się z nim skontaktować. To w jaki sposób osoba szukająca pracy opisuje siebie i swoje kwalifikacje, świadczy o tym jak się ocenia. Oferta zamieszczona w prasie wymaga bardzo skrótowej formy: np. Handlowiec, doświadczenie, prawo jazdy, komputer, angielski, tel Najlepiej będzie, jeśli ogłoszenie umieścisz w czasopismach z Twojej branży. W przeciwnym razie możesz być narażony na otrzymywanie ofert od akwizytorów i firm, które żerują na poszukujących pracy. Oferta zamieszczona na tablicy ogłoszeń może być obszerniejsza, ale jednocześnie zwięzła i komunikatywna: np. Młoda, ambitna z 3 letnim doświadczeniem w pracy asystentki podejmie pracę z możliwością rozwoju i awansu. Kontakt pod numerem telefonu.... Podstawowe metody szukania pracy

22 Agencje pracy tymczasowej szukają na zlecenie firm pracowników na określony czas. Może to być praca sezonowa, zastępstwo za chorego lub przebywającego na urlopie pracownika. Propozycje mogą dotyczyć pracy fizycznej lub wymagającej określonych kwalifikacji zawodowych np. z zakresu prowadzenia biura lub księgowości. Z ofert takich agencji warto korzystać tylko wtedy, jeśli nie masz innych możliwości pracy. Dzięki pracy czasowej zdobędziesz doświadczenie, a z czasem może ona zamienić się w stałe zatrudnienie. Agencje doradztwa personalnego lub agencje pośrednictwa pracy posiadają oferty, jakich aktualnie poszukują pracodawcy. Na ogół pośredniczą między pracodawcą a pracobiorcą, zamieszczając ogłoszenia i prowadząc wstępną albo kompletną selekcję i rekrutację. Każda agencja posiada komputerowe bazy danych, w których możesz się zarejestrować. Umieszczenie własnych danych w bazie nie gwarantuje natychmiastowego zatrudnienia, jednak zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia pracy. Wysyłając swoją ofertę zrób wstępne rozeznanie, co do zakresu i jakości usług świadczonych przez daną agencję. Aktywne metody szukania pracy

23 Biura Karier działające przy wyższych uczelniach służą informacją oraz radą głównie studentom i absolwentom. Pomagają im przejść z etapu nauki do poszukiwania zatrudnienia oraz prawidłowego funkcjonowania na współczesnym rynku pracy. Prowadzą doradztwo zawodowe, dostarczają informacji o rynku pracy, aktywnie poszukują i udostępniają oferty pracy stałej i czasowej oraz praktyk, organizują spotkania z pracodawcami. Lokalne organizacje społeczne: np. kluby, stowarzyszenia, organizacje młodzieżowe; Giełdy pracy organizowane są w sytuacji, gdy istnieje potrzeba spotkania pracodawcy z większą grupą poszukujących pracy, najczęściej w tym samym zawodzie. Aktywne metody szukania pracy

24 Różnego typu instytucje i organizacje aktywnego wspierania poszukiwania zatrudnienia (tzw. sklepy z pracą, biura i kluby pracy itp.), często wyspecjalizowane w pomocy określonym grupom społecznym, np. młodzieży, posiadają z reguły oferty zatrudnienia, prowadzą poradnictwo zawodowe (instruktaż na temat sposobów poszukiwania pracy, przygotowania dokumentów aplikacyjnych, zachowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej, samozatrudnienia) oraz kursy i szkolenia umożliwiające dostosowanie swoich kwalifikacji do potrzeb rynku pracy. Kontakty prywatne to jeden z bardziej skutecznych sposobów szukania pracy. Wynika to z faktu, że część pracodawców nie zgłasza wolnych etatów do prasy i urzędów pracy. Uzyskując od znajomych informację o wolnym miejscu pracy możesz dowiedzieć się najwięcej na temat charakteru danej pracy. Znając specyfikę pracy łatwiej przygotujesz się do rozmowy z pracodawcą. Jeśli jest to możliwe nazwisko, a może i osoba znajomego, może stać się hasłem do wprowadzenia do firmy, ułatwiając bezpośredni kontakt z pracodawcą. Ważne jest, abyś dokładnie określił jakiej pracy poszukujesz. Nie możesz angażować wszystkich do szukania jakiejkolwiek pracy tylko po to, abyś później z większości ofert zrezygnował, ponieważ nie spełniają one Twoich oczekiwań lub nie odpowiadają kwalifikacjom. Aktywne metody szukania pracy

25 Gdy nie masz doświadczenia zawodowego formułując ofertę skup się na: - cechach charakteru – brak doświadczenia i kwalifikacji trzeba zrównoważyć innymi atutami czyli sumiennością, pracowitością, dyspozycyjnością, łatwością nawiązywania kontaktów, chęcią podnoszenia kwalifikacji lub przyuczenia się, itp.; - sprecyzowaniu rodzaju zajęcia jakie chciałbyś wykonywać. Gdy masz zawód i chcesz zmienić pracę formułując ofertę: - podaj zawód – jeżeli szukasz zajęcia w dotychczas lub poprzednio wykonywanym zawodzie, najlepiej zacznij od jego wymienienia; - podkreśl inne umiejętności lub kwalifikacje – kluczem powodzenia jest ich właściwy dobór, zamiast dynamiczny, dyspozycyjny handlowiec z kontaktami w wielu branżach napisz Handlowiec z dużym doświadczeniem, dobrymi kontaktami w branży spożywczej lub pokrewnej; - określ swoje oczekiwania – np. Kadrowa ze znajomością prawa pracy, rozliczeń ZUS i podatków w dużej firmie, korporacji, etat.

26 Dla jednych jest to spełnianie swoich ambicji i rozwijanie swoich zainteresowań, dla drugich jednak jest to mus, aby zarobić na utrzymanie rodziny. Bardzo ważne czynniki wpływające na dobre wyniki w pracy to: Dobry kontakt z szefostwem Mili i wyrozumiali współpracownicy Interesująca praca Sukcesy firmy na rynku Uczciwe wynagrodzenie Po co nam praca?

27 Życiorys, czyli inaczej CV, pochodzi od łacińskich słów curriculum vitae, które w wolnym tłumaczeniu oznaczają przebieg życia. Dokument taki zawiera nasze dane personalne, wykształcenie, zainteresowania, umiejętności, nasze dotychczasowe osiągnięcia, oraz doświadczenie zawodowe

28 LIST MOTYWACYJNY Często bywa mylony z podaniem o pracę. To nie jest to samo. List motywacyjny ma zachęcić pracodawcę do zapoznania się z Twoją kandydaturą (przeczytania CV, zaproszenia na osobistą rozmowę). Jest Twoją odpowiedzią na ofertę, dlatego musi być zaadresowany do konkretnego pracodawcy. Razem z CV stanowi komplet dokumentów aplikacyjnych.

29 LIST MOTYWACYJNY List motywacyjny powinien zawierać: wstęp uzasadnienie – dlaczego jest się zainteresowanym danym ogłoszeniem, krótkie przedstawienie własnych doświadczeń zawodowych oraz atutów (w postaci ukończonych szkół, kursów itd.), zakończenie

30 Agnieszka Kowalska ul. Nowaka 1 m Warszawa tel Sz. P. Jan Kowalski CV-raport S.A. ul. Internautów Warszawa Szanowni Państwo, W odpowiedzi na Państwa ofertę pracy, zamieszczoną na stronie chciałabym przedstawić swoją kandydaturę na stanowisko Redaktora prowadzącego. Od czterech lat pracuję na stanowisku korektora. Do moich obowiązków należy między innymi obsługa poczty przychodzącej i wychodzącej, obsługa aplikacji MS Office oraz urządzeń biurowych. Praca ta wymaga ode mnie komunikatywności, rzetelności, a także podejmowania ważnych decyzji pod presją czasu. Łatwo nawiązuję kontakty, lubię pracować w zespole. Jestem osobą młodą – szybko się uczę i chętnie szukam nowych wyzwań. Podczas licznie wykonywanych prac dodatkowych w czasie studiów nauczyłam się odpowiedzialności, rzetelności, a także profesjonalnego podejścia do klienta. Możliwość odbycia rozmowy kwalifikacyjnej byłaby dla mnie okazją do bliższego zaprezentowania mojej osoby i lepszego poznania firmy, z którą chciałbym związać swoją przyszłość zawodową. Z poważaniem, Agnieszka Kowalska

31 CV I LISTY MOTYWACYJNE Podstawowe informacje, które muszą znaleźć się w naszym życiorysie to: imię i nazwisko, adres i numer telefonu kontaktowego i/lub adres . Po zamieszczeniu podstawowych danych, należy skupić się na części dotyczącej doświadczenia. Są to dane na temat: wykształcenia (jeśli mamy na koncie dyplom wyższej uczelni, nie skupiajmy się na opisie szkoły podstawowej), doświadczenia zawodowego, przebytych kursów i szkoleń (tylko tych, które są istotne z punktu widzenia pracy, o którą się ubiegamy), poziomu znajomości języków obcych, a także wszystkie informacje będące odpowiedzią na merytoryczne wymogi oferty pracy (np. umiejętności związane z poziomem obsługi komputera, programów graficznych, z prawem jazdy, etc.). Nie możemy również zapominać o umieszczeniu klauzuli o tym, że zgadzamy się na przetwarzanie danych osobowych. Coraz częściej pracodawcy i przedstawiciele agencji rekrutacyjnych chcą, by były one własnoręcznie podpisane. Stąd prośby o faks, skanowanie dokumentu lub przesłanie go pocztą. Wszystko to powinno być napisane normalną (nie za dużą i nie za małą czcionka), najlepiej na jednej, maksymalnie dwóch stronach formatu A4.

32 Dane osobowe: Imię i nazwisko: Wacek Placek Adres: ul. Wiejska 10, Warszawa Telefon: (0-22) Data urodzenia: 29 luty 1970r. Stan cywilny: wolny Wykształcenie: Studia Podyplomowe Zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie Kurs Samodzielnego Księgowego w firmie Frąckowiak i Partnerzy w Warszawie, ul. Miodka Studia Wyższe w Akademii Ekonomicznej, kierunek Finanse i Rachunkowość Liceum Ogólnokształcące nr XXI w Warszawie. Doświadczenie praktyczne: Od do chwili obecnej samodzielne stanowisko finansowo-ekonomiczne. Konsultant. Od do stanowisko księgowego w "WARTEX S.A." Dodatkowe kwalifikacje: Języki obce: język angielski- bardzo dobra znajomość, język niemiecki- dobra znajomość, język francuski- znajomość na poziomie komunikatywnym, Obsługa komputera w zakresie pakietu "Office", Prawo jazdy kat. B i C Zainteresowania: Sport, astronomia z matematyką, muzyka alternatywna.

33 TWORZENIE PROFILU ZAWODOWEGO Zwykle podczas rozmowy kwalifikacyjnej, musisz się dobrze sprzedać pracodawcy. Najlepszym Na to sposobem, jest stworzenie swojego profilu zawodowego: O czym musisz pamiętać przy tworzeniu profilu zawodowego: Tworzysz go, aby zachęcić czytających do Twojej osoby - dlatego ważne jest, abyś używał języka korzyści, pozytywnych stwierdzeń, które pomogą Ci się sprzedać, Profil musi być odpowiednio dostosowany do stanowiska, na jakie aplikujesz. Pamiętaj zatem, aby go modyfikować w zależności od firmy, branży, którą jesteś zainteresowany. Profil zawodowy to inaczej krótkie hasło reklamujące twoją osobę, np.: Skuteczny menedżer z doświadczeniem w zarządzaniu działami handlowymi i marketingowymi w wiodących na rynku firmach z branży FMCG.

34


Pobierz ppt "DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Pogorzeli ID grupy: 97/63_P_G1 Opiekun: Agnieszka Dutkiewicz - Kostka Kompetencja:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google