Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

John Presper Eckert KOMPUTER Źródło informacji zawarte w pokazie: INTERNET.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "John Presper Eckert KOMPUTER Źródło informacji zawarte w pokazie: INTERNET."— Zapis prezentacji:

1

2 John Presper Eckert KOMPUTER Źródło informacji zawarte w pokazie: INTERNET

3 Twórca komputera John Presper Eckert (ur. 9 kwietnia 1919 w Filadelfii, zm. 3 czerwca 1995), inżynier amerykański. Konstruktor (wspólnie z J.W. Mauchlym) słynnego komputera ENIAC, a także pierwszego komputera będącego produktem handlowym (UNIVAC I, 1951). Jeden z twórców pierwszych pamięci komputerowych.

4 Co to jest komputer? Komputer (z ang. computer od łac. computare – liczyć, sumować; dawne nazwy używane w Polsce: mózg elektronowy, elektroniczna maszyna cyfrowa, maszyna matematyczna) – maszyna elektroniczna przeznaczona do przetwarzania informacji, które da się zapisać w formie ciągu cyfr albo sygnału ciągłego. Pomimo że mechaniczne maszyny liczące istniały od wielu stuleci, komputery w sensie współczesnym pojawiły się dopiero w połowie XX wieku, gdy zbudowano pierwsze komputery elektroniczne. Miały one rozmiary sporych pomieszczeń i zużywały kilkaset razy więcej energii niż współczesne komputery osobiste (PC), a jednocześnie miały miliardy razy mniejszą moc obliczeniową. Małe komputery mogą zmieścić się nawet w zegarku i są zasilane baterią. Komputery osobiste stały się symbolem ery informatycznej i większość utożsamia je z "komputerem" właśnie. Najliczniejszymi maszynami liczącymi są systemy wbudowane sterujące najróżniejszymi urządzeniami - od odtwarzaczy MP3 i zabawek po roboty przemysłowe.

5 Początki W roku 1904 Sir John Fleming wynalazł lampę elektronową, dwuelektrodową (diodę). Dwa lata później, Lee de Forest, stworzył lampę trójelektrodową, czyli triodę. Taka lampa pełnić może rolę przekaźnika, jednak nie zawierając elementów mechanicznych, działa znacznie szybciej. Lampy elektronowe są głównym elementem budowy komputerów pierwszej generacji. Osobą, o której warto wspomnieć, jest niemiecki inżynier budownictwa, Konrad Zuse. Zbudował on w roku 1933 komputer Z1, oparty na przekaźnikach. Urządzenie korzystało z binarnego systemu liczbowego, co było swoistą innowacją. Większość komputerów generacji pierwszej używało bowiem innych systemów, np. dziesiętnego. W roku 1941 Zuse skończył komputer Z3, który był w pełni funkcjonalnym automatem liczącym sterowanym programem. Co ciekawe, potrafił wykonywać także operacje na liczbach zmiennoprzecinkowych. Z3 pracował bezbłędnie na 2600 przekaźnikach

6 John von Neumann, węgierski matematyk pracujący w USA, także w ogromnym stopniu przyczynił się do rozwoju maszyn liczących. W roku 1945 opublikował raport, w którym opisał projekt uniwersalnego komputera, znanego pod nazwą maszyna z Princeton. Miał on spełniać kilka podstawowych założeń. Po pierwsze powinien mieć stosunkowo prostą budowę fizyczną. Po drugie program powinien być przechowywany w pamięci operacyjnej razem z danymi. Program, jak i kolejność wykonywania instrukcji mają być modyfikowalne w zależności od uzyskanych wcześniej wyników obliczeń. Postulaty te stanowią do dzisiaj podstawę budowy komputerów. Jeszcze w roku 1945 rozpoczęto prace nad realizacją maszyny von Neumanna, urządzenia o nazwie EDVAC. Zostały one jednak zakończone, z różnych powodów, dopiero w roku

7 Rok 1949 Eckert i Mauchly, po założeniu własnej firmy, budują BINAC-a. Jest on przeznaczony dla sił powietrznych USA. Posiada podwójne procesory, każdy z 700 lampami i pojemnością pamięci po bitowych słów. Każdy procesor zajmuje tylko 4 stopy kwadratowe. Może wykonać 1000 mnożeń na sekundę. Jednak projektanci, zajęci budową UNIVAC-a, nie poświęcili zbyt dużo czasu BINAC-owi, przez co jest trochę niedopracowany

8 Rok 1951 John Mauchly i John Eckert budują UNIVAC I, pierwszy komercyjny komputer, zainstalowany w amerykańskiej instytucji zajmującej się spisami ludności. Grace Murray Hopper wynajduje translator AO, zamieniający kod programu w kod binarny (ASM - >OBJ). UNIVAC jest pierwszym urządzeniem komercyjnie dostępnym w USA, sprzedanym za milion dolarów. Komputer jest programowalny, zatem nie ma potrzeby, przy każdym nowym zadaniu, przebudowy układów i zmiany przełączników. Maszyna pobiera instrukcje bezpośrednio z programu umieszczonego w pamięci. Jej pojemność to cyfrowych słów. UNIVAC potrafi wykonać 8333 operacji dodawania lub 555 mnożenia w ciągu sekundy. Zbudowany jest z 5000 lamp i zajmuje 200 stóp kwadratowych powierzchni.

9 Rok 1960 Firma Digital Equipment Corporation tworzy PDP- 1, pierwszy komercyjny komputer wyposażony w klawiaturę i monitor. Koncepcja zastosowania pamięci wirtualnej. Fairchild Semiconductors udostępnia do sprzedaży układ scalony. Komputer Johna Kelly śpiewa piosenkę "Daisy Bell".

10 Rok listopada Nolan Bushnell oraz Al Alcorn przynieśli do jednego z kalifornijskich barów dziwne urządzenie. Był to pierwszy komercyjny automat do gier video. Można było na nim zagrać w grę PONG, która stała się ogromnym hitem. Twórcy urządzenia wkrótce po tym wydarzeniu, zakładają własną firmę - Atari - wkrótce jednego z największych producentów komputerów domowych i automatów do gier. ( Nolan Bushnell (ur. 5 lutego 1943) – amerykański przedsiębiorca, konstruktor i projektant gier komputerowych. )

11 INTEL wypuszcza 16 bitowe procesory 8086 (o częstotliwości zegara 4,77 MHz, zbudowany jest z tranzystorów w technologii 3 mikronów, potrafi zaadresować 1MB pamięci) i 8088(zewnętrznie okrojony do 8 bitów). APPLE wypuszcza stacje dyskietek do APLLE II. Na rynek wchodzi tani TANDY TRS-80. Atari wprowadza na rynek swoje pierwsze komputery domowe. Są to modele 400 oraz 800. Charakteryzują się one zaawansowanymi układami graficznymi i dźwiękowymi. Oba urządzenia wyposażone są w mikroprocesor MOS Różnią się praktycznie tylko ilością posiadanej pamięci RAM - Atari 400 ma 16 KB, a Atari KB. Rok 1978

12 Rok 1992 W sklepach pojawia się nowy produkt Microsoftu - Windows 3.1 który stanie się najpopularniejszym systemem okienkowym aż do ukazania się Windows 95. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy sprzedano milion kopii programu. Apple przegrywa z Microsoftem wytoczoną przez siebie kilka lat wcześniej sprawę. Apple twierdził, że Microsoft ukradł ideę graficznego interfejsu użytkownika. Gdyby sprawę wygrał, losy mogłyby się potoczyć ciekawie, być może nie byłoby teraz Windows...

13


Pobierz ppt "John Presper Eckert KOMPUTER Źródło informacji zawarte w pokazie: INTERNET."

Podobne prezentacje


Reklamy Google