Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Monitory i systemy graficzne Prezentacja na lekcję UTK z działu Monitory i Systemy Graficzne.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Monitory i systemy graficzne Prezentacja na lekcję UTK z działu Monitory i Systemy Graficzne."— Zapis prezentacji:

1 Monitory i systemy graficzne Prezentacja na lekcję UTK z działu Monitory i Systemy Graficzne

2 Monitory CRT W monitorach tego rodzaju do wyświetlania obrazu używa się wiązki elektronów wystrzeliwanej z działa elektronowego (najczęściej katoda), która odchylana magnetycznie (przy pomocy cewek odchylania poziomego i pionowego) pada na luminofor, powodując jego wzbudzenie do świecenia.

3 Budowa Monitora CRT 1 - działo elektronowe 1 - działo elektronowe 2 – skupianie elektronów 2 – skupianie elektronów 3 – odchylanie elektronów 3 – odchylanie elektronów 4 – maska elektronowa 4 – maska elektronowa 5 – warstwa limonoforu 5 – warstwa limonoforu

4 Podstawowe parametry monitorów CRT Przekątna Przekątna Rozdzielczość Rozdzielczość Odświeżanie Odświeżanie Połączenia Połączenia Wielkość Plamki Wielkość Plamki Ilość zużywanej energii Ilość zużywanej energii Jasność Jasność Kontrast Kontrast normy normy

5 Monitory LCD urządzenie wyświetlające obraz, którego zasada działania oparta jest na zmianie polaryzacji światła na skutek zmian orientacji cząsteczek ciekłego kryształu pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego.

6 Budowa monitora LCD

7 Podstawowe parametry monitorów LCD Przekątna Przekątna Rozdzielczość Rozdzielczość Typ matrycy Typ matrycy Rozmiar plamki Rozmiar plamki Format obrazu Format obrazu Jasność Jasność Kontrast Kontrast Kąt widzenia w pionie i poziomie Kąt widzenia w pionie i poziomie Czas reakcji plamki Czas reakcji plamki Pivot Pivot Możliwość zawieszenia na ścianie Możliwość zawieszenia na ścianie Normy Normy Złącza sygnałowe Złącza sygnałowe

8 Monitory Plazmowe monitor, który do tworzenia obrazu wykorzystuje plazmę i luminofor.

9 Karty Graficzne Karta rozszerzeń komputera generująca sygnał dla ekranu monitora. Podstawowym zadaniem karty graficznej jest odbiór i przetwarzanie otrzymywanych od komputera informacji o obrazie oraz odpowiednie wyświetlanie tegoż obrazu za pośrednictwem monitora. Karta rozszerzeń komputera generująca sygnał dla ekranu monitora. Podstawowym zadaniem karty graficznej jest odbiór i przetwarzanie otrzymywanych od komputera informacji o obrazie oraz odpowiednie wyświetlanie tegoż obrazu za pośrednictwem monitora. Podzespół ten jest też nazywany terminem karta VGA. Określenie to jest poprawne, choć nieco anachroniczne. Podzespół ten jest też nazywany terminem karta VGA. Określenie to jest poprawne, choć nieco anachroniczne.

10 Budowa Karty Graficznej

11 Zasada działania karty graficznej Karta sterownika graficznego ma za zadanie zarówno wyświetlanie obrazu, jak i aktywne współuczestnictwo w jego tworzeniu, a nawet zupełne wyręczanie w tej materii główny procesor komputera. Wyświetlaniem obrazu zajmuje się układ przetwornika RAMDAC. Odpowiednio zaprogramowany, w celu ustawienia parametrów właściwego trybu graficznego, odczytuje on zawarte w pamięci karty bajty opisujące kolory poszczególnych pikseli (to w trybach graficznych; w trybach tekstowych z pamięci czytane są kody znaków oraz ich atrybuty-kolor, migotanie, itp. -a informacja o ich wyglądzie pochodzi z generatora znaków ). Na podstawie odczytanych informacji RAMDAC generuje sygnały elektryczne sterujące monitorem. Za budowanie obrazu w pamięci karty odpowiada jej procesor-wyspecjalizowany układ scalony, zwany także akceleratorem. Na żądanie drivera ( sterownika programowego) potrafi on wykonać podstawowe i najczęściej używane operacje graficzne, np.: kreślenie odcinków, rysowanie prostokątów, wypełnianie i kopiowanie obszarów, co przyspiesza nie tylko działanie programów użytkowych, ale także-a może przedewszystkim-graficznych interfejsów użytkownika ( Windows). W praktyce nierzadko zdarza się, że akcelerator działa tylko w niektórych wyższych trybach, zaś w trybach o gorszych parametrach karta działa jako tzw. bufor ramki ( frame buffer)- wszystkie operacje graficzne wykonuje główny procesor komputera. Obraz jest wyświetlany dopiero wtedy, gdy cały jest już narysowany.

12 Podstawowe parametry karty graficznej Model Producent chipsetu Rodzaj złącza Wielkość i rodzaj pamięci Szerokość magistrali pamięci Częstotliwość pracy w grafice 3D Częstotliwość Pixel Shader Liczba procesorów strumieniowych Częstotliwość pracy procesora graficznego Częstotliwość pracy układu RAMDAC Chłodzenie chipsetu Wyjścia Tryb pracy wielu kart Obsługa DirectX w wersji, np Zgodność programowa: Shader Model, Open GL.

13 Koniec Koniec Prezentację przygotował: Dawid Kopyść Na lekcję: UTK (Urządzenia Techniki Komputerowej) Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Monitory i systemy graficzne Prezentacja na lekcję UTK z działu Monitory i Systemy Graficzne."

Podobne prezentacje


Reklamy Google