Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim ID grupy: 96/47_MP_G1 Kompetencja: Matematyka i przyroda Temat projektowy: Niesamowity świat zwierząt – robimy doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze Semestr/rok szkolny: IV / 2011/2012

3 Świat zwierząt Zwierzęta (Animalia) – królestwo obejmujące wielokomórkowe organizmy cudzożywne o komórkach eukariotycznych, bez ściany komórkowej, w większości zdolne do aktywnego poruszania się. Są największym i najbardziej zróżnicowanym gatunkowo królestwem organizmów.

4 Świat zwierząt Największą grupę zwierząt stanowią bezkręgowce, a wśród nich owady Drugą, obok bezkręgowców, grupą zwierząt są kręgowce. Wśród nich tradycyjnie wyróżnia się ryby, płazy, gady, ptaki i ssaki, do których należy również człowiek

5

6 Kręgowce RYBY – zmiennocieplne kręgowce wodne oddychające skrzelami, posiadające szczęki i poruszające się za pomocą płetw; pojawiły się około 480mln lat temu; Ichtiologia to dział zoologii zajmujący się tymi organizmami.

7 Cechy ryb - morfologiczne: wykształcenie płetw łuski i śluz zmniejszające opory wody opływowy kształt ciała linia boczna - anatomiczne: skrzela azotowy produkt przemiany materii - amoniak pęcherz pławny

8 Budowa wewnętrzna Dzielimy na dwie grupy: - chrzęstnoszkieletowe rekiny, płaszczki; szkielet jest lekki, wrażliwy na urazy; - kostnoszkieletowe składa się z tkanki kostnej, jest mocny i dość ciężki dlatego większość ryb o takim szkielecie ma pęcherz pławny.

9 Budowa ryby

10 Cechy ryb umożliwiające życie w wodzie Opływowy kształt ciała Skóra zaopatrzona w gruczoły śluzowe Barwa ciała (mimetyzm) Płetwy Oczy pozbawione powiek Linia boczna Nieruchome połączenie głowy z tułowiem Skrzela Pęcherz pławny (u ryb kostnoszkieletowych

11 Rozmnażanie i rozwój ryb U pewnej liczby ryb u występuje zapłodnienie wewnętrzne. Płetwy brzuszne samców przekształciły się w narząd kopulacyjny,a samice składają nieliczne duże jaja w mocnych osłonkach. Niektóre gatunki są żyworodne. Większość ryb rozmnaża się zapłodnienie zewnętrzne: samice składają ikrę wprost do wody a samce wprost do wody wpuszczają spermę po czym plemniki już samodzielnie pływając w wodzie poszukują jaj i zapładniają je. Gonady są na ogół bardzo duże liczba jaj a tym bardziej plemników-ogromna, przewody płciowe bardzo krótkie i nieskomplikowane

12 Płazy i gady

13 Cechy charakterystyczna płazów Forma pośrednia między kręgowcami morskimi i lądowymi; Zmiennocieplność; Częściowo chrzęstny szkielet; wspólne ujście narządów rozrodczych i wydalniczych - kloakę. Serce -dwa odrębne przedsionki oraz pojedynczą komorę, w której znajdują się dwa włókienka mięśniowe, częściowo zapobiegające mieszaniu się krwi żylnej i tętniczej; Jaja składają w wodzie; Płazy zamieszkują głównie wilgotne tereny różnych części Ziemi

14 Cech charakterystyczna gadów Pierwsze kręgowce o suchej, łuskowatej skórze, która chroni ich ciało i zabezpiecza je przed utratą wilgoci; W kręgosłupie występuje wyraźny odcinek szyjny i u niektórych osobników widoczny jest lepiej lub słabiej wyodrębniony tułów; Ciało gadów jest wydłużone, jaszczurkowate, zaopatrzone w cztery kończyny (ukształtowaniu postaci wężowatej towarzyszy zupełny zanik kończyn); Szkielet gadów jest prawie całkowicie kostny; Najliczniej gady występują na obszarach tropikalnych oraz do pewnego stopnia subtropikalnych. Gady stanowią pierwotną (wyjściową) grupę kręgowców, z której wyewoluowały ptaki i ssaki.

15 Przystosowanie żab do życia na lądzie Dwie pary kończyn (tylne pięcio-, przednie czteropalczaste) umożliwiające poruszanie się. Powieki chronią oczy przed wyschnięciem. Można zaobserwować mimetyzm. Workowate płuca służą do pobierania tlenu z powietrza. Wilgotna skóra umożliwia oddychanie skórne Błona bębenkowa, jako element ucha, odbiera dźwięki z otoczenia i je przekazuje.

16 Przystosowanie żab do życia na lądzie Opływowy kształt ciała i skóra pokryta śluzem zmniejszają tarcie. Palce kończyn są spięte błoną pławną. Duże wypukłe oczy pozwalają obserwować powierzchnię bez wynurzania się z wody. Klapki na nozdrzach chronią przed dostawaniem się wody do wnętrza organizmu. U kijanek występują skrzela i ogon.

17 Rozmnażanie żab 1. Skrzek-jaja- znajdują się w galaretowatych osłonkach. Rozwój zapłodnionych żab odbywa się w wodzie. a) Kijanka w początkowym stadium rozwoju- oddycha skrzelami wewnętrznymi b) i c) Kijanka w stadium w z tylnymi odnóżami i skrzelami wewnętrznymi. d) i e) Kijanka ma zarówno odnóża tylne, jak i przednie. Zaczynają funkcjonować płuca, początkowo wspólnie ze skrzelami. 2. Pod koniec metamorfozy żaba przybiera postać dojrzałą.

18 Układ krwionośny płazów

19 Układ krwionośny gadów

20 Ptaki

21 Układ krwionośny ptaków Jest zamknięty. Następuje całkowite rozdzielenie krwi tętniczej od żylnej. Serce jest czterodzielne. Prawa połowa serca – krew żylna, ściany cienkie; lewa połowo – krew tętnicza, ściany grube zwłaszcza w pierwszej komorze. Występują zastawki.

22 Z lewej komory serca uchodzi prawy łuk aorty, która biegnie wzdłuż kręgosłupa. Od niej odchodzą parzyste tętnice głowowe, tętnice ramieniowe do kończyn, trzecia para tętnic piersiowych do klatki piersiowej. Kolejne aorta rozdziela się na tętnice biodrowe do kończyn i pośladkowe. Wcześniej daje rozgałęzienia do jamy brzusznej. Krew żylna z tylnej części ciała zbiera się w żyle ogonowej, która rozpada się na dwie żyły wrotne nerek. Wcześniej żyła ogonowa oddziela od siebie żyłę ogonową kreskową, która łączy się z nadjelitową tworząc żyłę wrotną wątroby.

23 Układ moczowo - płciowy Samice ptaków mają tylko lewy jajnik i jajowód. ptaki są pierwotnie urikoteliczne, co znaczy, że ich nerki usuwają z krwi azotowe produkty przemiany materii i wydalają je jako kwas moczowy, zamiast mocznika czy amoniaku. Kwas moczowy jest wydalany jednocześnie z kałem jako półstała wydalina, ponieważ ptaki nie mają oddzielnego pęcherza moczowego

24 Układ pokarmowy Układ pokarmowy ptaków nie jest tak skomplikowany jak ludzki. Mają one identyczne narządy jak ludzie, ale dodatkowo mają także wole. Muszą połykać pokarm w całości, bo nie mają zębów. Wyróżnia się następujące elementy, wg kolejności w drodze pokarmu: 1.Przełyk 2.Wole 3.Żołądek gruczołowy 4.Żołądek mięśniowy 5.Jelito cienkie 6.Jelito grube 7.Kloaka

25

26 Układ nerwowy Układ nerwowy ptaków jest dobrze rozwinięty. Najlepiej ukształtowane części mózgu to móżdżek, który koordynuje ruchy, oraz kresomózgowie, które odpowiada za nawigację, behawior, gody i budowanie gniazd.

27 Układ oddechowy Ptaki mają jeden z najbardziej skomplikowanych układów oddechowych ze wszystkich zwierząt. Ich płuca są pozbawione opłucnej. Podczas wdechu 75% świeżego powietrza omija płuca i kieruje się bezpośrednio do tylnych worków powietrznych, które ciągną się od płuc i łączą z przestrzeniami powietrznymi w kościach. Pozostałe 25% powietrza płynie bezpośrednio do płuc. Podczas wydechu zużyte powietrze wydostaje się z płuc, a powietrze zachowane w tylnych workach powietrznych jest jednocześnie przenoszone do płuc.

28 Dzięki temu świeże powietrze przepływa przez płuca ptaka zarówno podczas wdechu, jak i wydechu. Ptaki wydają dźwięki za pomocą krtani tylnej – mięśniowej komory z kilkoma błonami bębenkowymi, która znajduje się na dolnym końcu tchawicy, czyli tam, gdzie rozdziela się ona na oskrzela.

29 Ciekawostki Sowy są to jedyne ptaki o nieruchomych gałkach ocznych. Żurawie mają niezwykle długie tchawice. Swymi pętlami mogą przechodzić przez mostek, grzebień a nawet struktury kostne. Papuga ma tylko 350 kubków smakowych podczas gdy, np. królik ma ich aż

30 Ciekawostki U niektórych dzięciołów język jest nawet czterokrotnie dłuższy od dzioba. W ciągu dnia serce kolibra uderza razy na minutę. Dzięcioły najkrócej wysiadują jaja - 10 do 12 dni.

31 Ssaki Ssaki to zwierzęta, które przystosowały się do życia w różnorodnych środowiskach: Na ziemi, pod ziemią, w wodzie słodkiej oraz słonej. Są zwierzętami stałocieplnymi o wysokim stopniu rozwoju układu nerwowego i narządów zmysłów. Młode po urodzeniu są karmione mlekiem matki.

32 Pochodzenie ssaków i pokrycie ciała Pierwsze ssaki pojawiły się na Ziemi około 200 milionów lat temu, z kopalnych gadów ssakokształtnych z rzędu terapsydów (Therapsida), żyjących w permie i triasie. Większość ssaków ma ciało pokryte włosami. Są one na grube, długie włosy ościste (szczecina dzika) i krótkie, miękkie włosy wełniste (owca). U niektórych włosy są przekształcone w kolce. U innych wykształcają się włosy czuciowo-zatokowe. Linienie zachodzi najczęściej 2 razy w roku – na wiosnę i jesienią. Ciało ssaków lub niektóre części mogą pokrywać również łuski. Produktami naskórka są wytwory rogowe: pazury, paznokcie i kopyta.

33 Cechy wspólne stałocieplność ciało pokryte włosami płuca o budowie pęcherzykowej dobrze rozwinięty ośrodkowy układ nerwowy ssanie przez potomstwo mleka wytwarzanego w gruczołach sutkowych matki zróżnicowane uzębienie

34 Różnorodność ssaków Owadożerna ryjówka etruska – waga 3g długość 5cm Płetwal błękitny – waleń o wadze 135 ton i długości 30m

35 Nietoperz – jedyny ssak latający, prowadzi nocny tryb życia. Żyrafa – ssak kopytny, najwyższy ze wszystkich zwierząt

36 Człowiek – ssak należący do naczelnych Słoń – ssak należący do trąbowców

37 Projekt wykonali Uczniowie Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim Grupa 96/47_MP_G1

38 Dziękujemy za uwagę

39 Bibliografia - grafika; ryby&catid=40:nauka-wdkarstwa&Itemid= _zdjecie_mlodego_czlowieka_2470.php Czy-pozwolimy-przetrwac-wielorybom

40 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google