Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Dziedziczenie i jego rodzaje Informatyka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Dziedziczenie i jego rodzaje Informatyka."— Zapis prezentacji:

1 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Dziedziczenie i jego rodzaje Informatyka

2 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Cele lekcji Podczas tej lekcji nauczysz się: tworzyć klasy bazowe i potomne; deklarować metody przesłonięte i przesłaniające; deklarować konstruktory klasy w klasie bazowej i klasach potomnych; stosować własne konstruktory do inicjowania obiektu.

3 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Przegląd zagadnień Dziedziczenie w programowaniu obiektowym. Klasy bazowe i klasy potomne. Przesłanianie metod. Polimorfizm. Konstruktory klasy.

4 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Dziedziczenie w programowaniu obiektowym Programowanie obiektowe daje nowe mechanizmy programowania: dziedziczenie, polimorfizm czy stosowanie konstruktorów. Mechanizm dziedziczenia może być wykorzystany podczas tworzenia nowej klasy, która przejmie wszystkie elementy innej klasy, zwanej klasą bazową oraz pozwoli dodać nowe elementy charakterystyczne tylko dla niej. Dziedziczenie (inheritance), mechanizm programowania obiektowego umożliwiający przekazywanie właściwości klas bazowych (nadklas), klasom pochodnym (podklasom).

5 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Klasy bazowe i klasy potomne Dziedziczenie jest bardzo ważną cechą programowania obiektowego. Pozwala ono budować hierarchiczną strukturę kolejnych klas z wykorzystaniem istniejących wcześniej właściwości i metod. Klasa bazowa – klasa, z której dziedziczymy właściwości i metody; nazywana czasem rodzicem lub superklasą. Klasa potomna – klasa dziedzicząca z innej klasy (bazowej); dzięki dziedziczeniu przejmuje wszystkie elementy klasy stojącej nad nią (rodzica). Klasę potomną czasem nazywa się dzieckiem lub podklasą.

6 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Klasy bazowe i klasy potomne Dziedziczenie jest bardzo ważną cechą programowania obiektowego. Pozwala ono budować hierarchiczną strukturę kolejnych klas z wykorzystaniem istniejących wcześniej właściwości i metod. Klasa bazowa – klasa, z której dziedziczymy właściwości i metody; nazywana czasem rodzicem lub superklasą. Klasa potomna – klasa dziedzicząca z innej klasy (bazowej); dzięki dziedziczeniu przejmuje wszystkie elementy klasy stojącej nad nią (rodzica). Klasę potomną czasem nazywa się dzieckiem lub podklasą.

7 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Przesłanianie metod Aby w klasie potomnej zdefiniować procedury o tej samej nazwie, co w klasie bazowej wykorzystujemy działanie, które nazywa się przesłanianiem (pokrywaniem) metod. Przesłanianie metod polega na umożliwieniu stosowania tych samych nazw metod w klasach potomnych i bazowych. Kompilator rozpoznaje, na jakim poziomie została zdefiniowana dana metoda i wykonuje ją odpowiednio dla danego obiektu.

8 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Przesłanianie metod Aby poinformować kompilator o przesłanianiu metod, używamy dwóch słów kluczowych: Overridable – do zdefiniowania metody przesłanianej (zawsze w klasie bazowej); Overrides – do zdefiniowania metody przesłaniającej (deklarowana w klasie potomnej).

9 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Polimorfizm Korzystając z polimorfizmu (wielopostaciowości) metod, można projektować bardzo skomplikowane klasy, które dziedziczą nie tylko cechy, lecz również zachowanie. Polimorfizm w programowaniu obiektowym to wykazywanie przez metodę różnych form działania, w zależności od tego, jaki typ obiektu jest wskazywany przez referencję lub wskaźnik.

10 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Konstruktory klasy Definiowanie konstruktora klasy. Konstruktor klasy – specjalna procedura o nazwie New, inicjująca obiekt i pozwalająca przypisać jego właściwościom wartości początkowe.

11 Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Podsumowanie Dziedziczenie w programowaniu obiektowym. Klasy bazowe i klasy potomne. Przesłanianie metod. Polimorfizm. Konstruktory klasy.


Pobierz ppt "Informatyka – szkoła ponadgimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Dziedziczenie i jego rodzaje Informatyka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google