Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Asembler i koncepcja von Neumanna Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 6

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Asembler i koncepcja von Neumanna Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 6"— Zapis prezentacji:

1 Asembler i koncepcja von Neumanna Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 6

2 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Plan wykładu Prosty program DEBUG Arytmetyka heksadecymalna Liczby ujemne Koncepcja von Neumanna Rozkazy skoku

3 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Rejestry int ax, bx, cx, dx, si, di; AX 3 BX 0 CX 7 DX 1 SI 8 DI 2

4 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Instrukcja p = p + z ADD p, z ax = ax + bx + 2 add ax, bx add ax, 2

5 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Struktura najprostszego programu code segment assume cs: code start: instrukcje code ends end start Dlaczego tak? Czasami najwięcej rzucają cienia właśnie wyjaśnienia.

6 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Przykład programu prog segment assume cs: prog start: add ax, bx add ax, cx int 3 prog ends end start ax = ax + bx + cx Koniec pracy

7 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Kompilacja – pierwszy krok Zapisz program w pliku prog.asm

8 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Uproszczony schemat kompilacji MASMLINK prog.obj prog.exe prog.asmprog.lst

9 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Kompilacja - MASM Polecenie Błędy Ostrzeżenia

10 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Kompilacja – Listing kompilacji Numer wiersza Tekst programu Kod przekładu Adres względny prog.lst

11 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Kompilacja - LINK Nieistotne ostrzeżenie Polecenie

12 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Prosty program Uruchomienie - DEBUG

13 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna DEBUG Najważniejsze komendy R rejestr (Register) G (Go) Q (Quit)

14 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Tekst programu raz jeszcze prog segment assume cs: prog start: add ax, bx add ax, cx int 3 prog ends end start

15 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna DEBUG - przykład sesji Wynik - rax AX rbx BX rcx CX : : : - g AX=0006 BX=0002 CX=0003 DX=0000 SP=0000 DS=198C ES=198C SS=199C CS=199C IP= C:0004 CC INT 3 - q Nast. instrukcja

16 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna DEBUG - przykład sesji DEBUG MS DOS

17 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Częściowe podsumowanie Umiemy już: napisać program, skompilować go, uruchomić. Hura! Ale to proste!

18 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna Cyfry 0 do 9 A 10 B 11 C 12 D 13 E 14 F 15

19 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna System dziesiętny = * * *10 2 +

20 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna System szesnastkowy = = * * * = 1* *16 0 = = 18 10

21 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna Dodawanie metodą pośrednią 28F F 16 28F F * * * * * * E 16

22 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna Dodawanie metodą bezpośrednią 1 28 F + 37 F E 1 28 F + 37 F E F 16 + F 16 = = : = 1 reszta = 1 reszta E 16

23 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna Dodawanie metodą bezpośrednią F F 0E F F 0E = = : = 1 reszta 0 10 = 1 reszta 0 16

24 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna Dodawanie metodą bezpośrednią F + 3 7F 60E F + 3 7F 60E = = : = 0 reszta 6 10 = 0 reszta 6 16

25 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna ax = bx + cx Arytmetyka heksadecymalna c = z MOV c, z move prog segment assume cs: prog start: mov ax, bx add ax, cx int 3 prog ends end start

26 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Arytmetyka heksadecymalna ax= bx + cx F + 3 7F 60E F + 3 7F 60E

27 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna ax = bx - cx Arytmetyka heksadecymalna c = c - z SUB c, z subtract prog segment assume cs: prog start: mov ax, bx sub ax, cx int 3 prog ends end start

28 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna ax = bx - cx Arytmetyka heksadecymalna prog segment assume cs: prog start: sub bx, cx mov ax, bx int 3 prog ends end start A czy można tak?

29 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Liczby ujemne Uzupełnienie do 2 b jeśli b 0 2 n - |b| jeśli b < 0 kod (b) = n bitów daje przedział: [-2 n-1, 2 n-1 - 1]

30 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Liczby ujemne 4 bity 15 kod(b) b 7

31 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Liczby ujemne 3 bity Liczba Kod |b|

32 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Liczby ujemne 16 bitów 7FFF FFF FFFF -1 FFFF FFFF FFFF =

33 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna 1111 FFFF FFFF Liczby ujemne ax= bx + cx

34 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Zmiana znaku Liczby ujemne 1. Zaneguj bity (0 1, 1 0) 2. Dodaj 1 0 F 1 E 2 D 3 C 4 B 5 A FFFF = F - cyfra

35 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Zmiana znaku Liczby ujemne 1. Zaneguj bity (0 1, 1 0) 2. Dodaj 1 0 F 1 E 2 D 3 C 4 B 5 A = -2 FFFD FFFE F - cyfra

36 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna ax = - ax Liczby ujemne c = -c NEG c negation prog segment assume cs: prog start: neg ax int 3 prog ends end start

37 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna ax = - ax Liczby ujemne

38 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Koncepcja von Neumanna John Luis von Neumann Ur.: w Budapeszcie Zm.: w Waszyngtonie 1930: Princeton University 1933: Institute for Advanced Studies

39 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Koncepcja von Neumanna Dwie fazy: 1. Ściąganie rozkazu i jego dekodowanie 2. Wykonanie rozkazu Specjalny rejestr (licznik rozkazów) pokazuje następny rozkaz do wykonania.

40 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Koncepcja von Neumanna Kod Rozkaz Przykład 1 MovRegCon(R, C) R1 1 2 MovRegReg(Rd, Rs) R2 R1 3 AddRegReg(Rd, Rs) R1 R1+R2 4 SubRegReg(Rd, Rs) R2 R2–R1 5 NegReg(R) 5 2 R2 - R2 6 Int(C) 6 3 Przykładowe kody rozkazów

41 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna ax = bx - cx Koncepcja von Neumanna prog segment assume cs: prog start: mov ax, bx sub ax, cx int 3 prog ends end start

42 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Koncepcja von Neumanna2 0 1 MovRegReg ax bx SubRegReg 3 16Int 18 axbx 10 Licznik rozkazów 50 ax cx cx 3 ax = bx - cx 1. Ściągnięcie rozkazu z pamięci

43 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Koncepcja von Neumanna2 0 1 MovRegReg ax bx SubRegReg 3 16Int 18 axbx 13 Licznik rozkazów 50 ax cx cx 3 ax = bx - cx 1a. Ustawienie licznika na następny rozkaz

44 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Koncepcja von Neumanna2 0 1 MovRegReg ax bx SubRegReg 3 16Int 18 axbx 13 Licznik rozkazów 50 ax cx cx 3 ax = bx - cx 5 2. Wykonanie rozkazu

45 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Skoki warunkowe Rozkazy skoku if (c > z) {... } if (c > z) {... } CMP c, z JLE e... e: CoMPare Jump if Less or Equal SFZF... PSW

46 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Skoki warunkowe - przykład Rozkazy skoku ax = min {bx, cx} mov ax, bx cmp ax, cx jle ok mov ax, cx ok: int 3 ax = bx; if (ax > cx) { ax = cx; } ax = bx; if (ax > cx) { ax = cx; }

47 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Skoki warunkowe Rozkazy skoku JE e jump if equal if (c != z)... JNL e jump if not less if (c < z)... JG e jump if greater if (c <= z)... JNE e jump if not greater if (c == z)... JL e jump if less if (c >= z)...

48 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Skok bezwarunkowy Rozkazy skoku while (c == z) {... } while (c == z) {... } pocz: CMP c, z JNE kon... JMP pocz kon: c = z... Tak Nie jump

49 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Skok bezwarunkowy Rozkazy skoku if (c > z) { ins1 } else { ins2 } if (c > z) { ins1 } else { ins2 } CMP c, z JNL els ins1 JMP kon els: ins2 kon: c = z ins1 TakNie ins2

50 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Skok bezwarunkowy - przykład Rozkazy skoku ax = nwd {ax, bx} ax bx ax > bx ax=ax-bxbx=bx-ax Tak Nie while (ax != bx) { if (ax > bx){ ax-= bx; }else{ bx-= ax; } while (ax != bx) { if (ax > bx){ ax-= bx; }else{ bx-= ax; } }

51 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Skok bezwarunkowy - przykład Rozkazy skoku ax := nwd {ax, bx} whi: cmp ax, bx je kon jle els sub ax, bx jmp od els: sub bx, ax od: jmp whi kon: int 3 while (ax != bx) { if (ax > bx){ ax-= bx; }else{ bx-= ax; } while (ax != bx) { if (ax > bx){ ax-= bx; }else{ bx-= ax; } }

52 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Podsumowanie Rejestr - rodzaj zmiennej DEBUG - interfejs z użytkownikiem Reprezentacja heksadecymalna Pisanie programów w języku asemblera jest trudniejsze niż w języku wysokiego poziomu Wreszcie!

53 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Literatura J.Nawrocki, Programowanie komputerów IBM PC w języku asemblera metodą systematyczną, WPP, 1991.

54 J.Nawrocki, Asembler i koncepcja von Neumanna Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne? (1 - 6) 2. Zbyt wolno czy zbyt szybko? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co poprawić i jak?


Pobierz ppt "Asembler i koncepcja von Neumanna Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 6"

Podobne prezentacje


Reklamy Google