Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykład 3 O PRZEDSIĘBIORCACH Janusz Olearnik. Rozmaite oblicza przedsiębiorcy Janusz Olearnik.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykład 3 O PRZEDSIĘBIORCACH Janusz Olearnik. Rozmaite oblicza przedsiębiorcy Janusz Olearnik."— Zapis prezentacji:

1 Wykład 3 O PRZEDSIĘBIORCACH Janusz Olearnik

2 Rozmaite oblicza przedsiębiorcy Janusz Olearnik

3 Przedsiębiorca Osoba decydująca się na poszukiwanie zysku wiążące się z niepewnością Odważny poszukiwacz, ryzykant Janusz Olearnik

4 Przedsiębiorca Podejmujący decyzje Decydent, stanowczy, ktoś, czyje zdanie rozstrzyga ostatecznie jeśli jest kilku decydentów Janusz Olearnik

5 Przedsiębiorca Dokonujący zmian Poszukiwacz zmian, realizator zmian, beneficjent zmian Janusz Olearnik

6 Przedsiębiorca Podejmujący zobowiązania w imieniu firmy Odpowiedzialny, zdecydowany Janusz Olearnik

7 Przedsiębiorca Finansujący przedsięwzięcie, zapewniający kapitał Zasobny lub potrafiący przekonać banki lub inwestorów Janusz Olearnik

8 Przedsiębiorca Menedżer lub nadzorujący Planista, organizator, kontroler Janusz Olearnik

9 Przedsiębiorca Organizujący i koordynujący wykorzystanie zasobów Rozważny menedżer i gospodarz Janusz Olearnik

10 Przedsiębiorca Właściciel przedsiębiorstwa Pan i władca Janusz Olearnik

11 Przedsiębiorca wg prawa polskiego Osoba fizyczna lub osoba prawna która zawodowo i we własnym imieniu wykonuje działalność gospodarczą Janusz Olearnik

12 ZMYSŁ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Janusz Olearnik

13 Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (1) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Wiara we własne siły Zaufanie do własnych możliwości Optymizm Entuzjazm Janusz Olearnik

14 Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (2) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Orientacja na zadania Potrzeba osiągnięć Wytrwałość Upór Determinacja Energia Konsekwencja Orientacja na zysk Janusz Olearnik

15 Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (3) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Podejmowanie ryzyka Zdolność do podejmowania ryzyka Umiejętność i chęć podejmowania wyzwań Odwaga i rozwaga Janusz Olearnik

16 Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (4) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Przywództwo Zachowania przywódcze Autorytet Niezależność Indywidualizm Dobra współpraca z ludźmi Odpowiadanie na sugestie i krytykę Janusz Olearnik

17 Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (5) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Innowacyjność Inwencja Kreatywność „Otwarty umysł” Wszechstronność Dążenie do „bycia dobrze poinformowanym” Janusz Olearnik

18 Jakie cechy tworzą „zmysł przedsiębiorczości”? (6) wg M.Bratnickiego i T.Kraśnickiej Zorientowanie na przyszłość Umiejętność obserwowania uwarunkowań Zdolność przewidywania Janusz Olearnik

19 OSOBOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY cechy warunkujące sukces w biznesie Z badań B.Ujda-Dyńka Otwartość na zmiany Skłonność do ryzyka Zaangażowanie w podejmowane działania Konsekwencja Uczciwość Wysoka inteligencja Bycie wymagającym Optymizm Rozwaga Wysoki poziom energii życiowej Dokładność Janusz Olearnik

20 PRZEDSIĘBIORCA – główne cechy wg Leszka Czarneckiego kreatywny, otwarty na innowacje zdolny do nawiązywania i rozwijania kontaktów z ludźmi przywódca, ma zdolność zarażania swoimi pomysłami oraz przyciągania ludzi do ich realizacji sprzedawca zna i rozumie swój biznes Janusz Olearnik

21 Przedsiębiorca jest kreatywny, otwarty na innowacje 1.Kreatywność opiera się na stałym niepokoju twórczym, trzeba go mieć jako cechę wrodzoną. 2.Kreatywność opiera się na otwartości na innowacje. 3.Kreatywność to zdolność generowania własnych innowacji. Janusz Olearnik

22 Przedsiębiorca jest zdolny do nawiązywania i rozwijania kontaktów z ludźmi 1.Umiejętność nawiązywania kontaktów międzyludzkich; 2.Empatia; 3.Zdolność wczuwania się w nastroje i potrzeby innych ludzi. 4.Budowanie firmy warto zaczynać od najbliższego otoczenia – znajomych, przyjaciół, rodziny. Biznes robi się z ludźmi, dla ludzi i dzięki ludziom Biznes robi się z ludźmi, dla ludzi i dzięki ludziom. L. Czarnecki Janusz Olearnik

23 Przedsiębiorca jest przywódcą, ma zdolność zarażania ludzi swoimi pomysłami i przyciągania do ich realizacji. 1.Naturalny autorytet; 2.Zdolność przyciągnięcia grupy dobrych osób chcących pracować z nami i dla nas. 3.Bardziej skuteczna jest postawa typu „trener” niż twardy „boss”. Jack Welch (1935), prezes GE jako przykład skutecznego lidera: Firmą trzeba zarządzać tak, jakby miała za rok zbankrutować. Wszystkie ręce na pokład, myślmy i działajmy natychmiast. Janusz Olearnik

24 Przedsiębiorca jest sprzedawcą – w szerokim znaczeniu 1.Sprzedaje się usługi, towary, swoją wiedzę, bez względu na to w jakiej branży prowadzi działalność. 2.Adresatem sprzedawanych dóbr są zawsze inne osoby, toteż kontakt z ludźmi jest stałą cechą działalności przedsiębiorcy. Janusz Olearnik

25 Przedsiębiorca zna i rozumie swój biznes 1.Potrafi zidentyfikować potrzeby rynkowe; 2.Umie wymyślić produkt, który będzie się sprzedawał. 3.Rozumie zagrożenia podejmowanego biznesu; 4.Zna konkurencję; 5.Wie jakich ludzi potrzebuje; 6.Ma wizję kierunku ewolucji rynku; Janusz Olearnik

26 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca Poniżej przedstawiam 7 cech „pracy” sportowca, przygotowań i rywalizacji sportowej. Każda z tych cech może być odniesiona także do pracy i postawy przedsiębiorcy. Janusz Olearnik

27 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 1/7 Lata treningu budują świadomość i wiarę w zwycięstwo w kolejnych zawodach sportowych. Lata doświadczeń biznesowych budują perfekcję, siłę i pewność siebie w rywalizacji biznesowej. Janusz Olearnik

28 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 2/7 Kilka, nawet bardzo intensywnych treningów, nic nie znaczy – liczy się tylko stała i systematyczna praca. Kilka efektownych sukcesów biznesowych nic nie znaczy – liczy się tylko stała i systematyczna praca. Janusz Olearnik

29 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 3/7 Na zawodach sportowych częściej się przegrywa niż wygrywa, ale to nie załamuje, lecz stanowi bodziec do dalszego doskonalenia; sport uczy odporności na porażki. W biznesie zdarzają się porażki, ale to nie załamuje, lecz stanowi bodziec do dalszego doskonalenia. Złe decyzje to doświadczenie, które musi wzmocnić. Janusz Olearnik

30 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 4/7 Nawet najbardziej indywidualne dyscypliny sportowe uczą pracy zespołowej, wspólnych treningów, współpracy z trenerem, lekarzem, psychologiem, itp. Powstaje świadomość, że tylko praca zespołowa daje dobre rezultaty. Za mój własny biznes odpowiadam jednoosobowo. Ale działam w zespołach, bo to daje dobre rezultaty. Janusz Olearnik

31 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 5/7 Sport uczy dużej pewności siebie; jeżeli znam możliwości mojego organizmu i realnie oceniam możliwości rywali, to wiem, czy mogę wygrać, czy nie, a świadomość tego nie jest paraliżująca. Udany biznes daje dużą pewność siebie; jeżeli znam moje możliwości i realnie oceniam możliwości konkurentów, to wiem, czy mogę wygrać, czy nie. Janusz Olearnik

32 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 6/7 Wyniki sportowe są weryfikowane przez sędziów, czasami mylnie, ale tym werdyktom trzeba się podporządkować. Wyniki działań biznesowych są weryfikowane przez rynek, czasami nam się to nie podoba, ale tym werdyktom trzeba się podporządkować. Janusz Olearnik

33 Filozofia przedsiębiorcy a filozofia sportowca 7/7 Sport rozwija żyłkę rywalizacji i pomaga budować ambicje. Biznes to stała rywalizacja, gra dla ambitnych. Janusz Olearnik

34 Walory osoby przedsiębiorczej Walory organizacji przedsiębiorczej Janusz Olearnik

35 Cechy przedsiębiorcze osoby Działanie przedsiębiorcze osoby Działanie przedsiębiorcze organizacji (firmy) Aktywny, zaradny, energiczny, pomysłowy... Aktywny, zaradny, energiczny, pomysłowy… + ++ Aktywny, zaradny, energiczny, pomysłowy … Cechy + rzeczywista postawa Janusz Olearnik

36 zaradność aktywność elastyczność zdolność do ryzyka entuzjazm ekspansywność innowacyjnośćodwaga wizjonerstwo skuteczny marketing innowacyjnośćzdolność uczenia się sprawne zarządzanie zasobami rachunek ekonomiczny Walory osoby przedsiębiorczej Walory organizacji przedsiębiorczej Janusz Olearnik

37 Walory osoby przedsiębiorczej wizjonerstwo, zdolność przewidywania i formułowania celów aktywność, energia w działaniu, inicjatywa, odwaga, stanowczość w decyzjach, ekspansywność, innowacyjność, pomysłowość, otwartość na innowacje, zdolność do ryzyka, entuzjazm wobec swej pracy, pasja, (Konfucjusz) elastyczność wobec zmiennych okoliczności, zaradność, zwłaszcza w trudnych sytuacjach. Janusz Olearnik

38 Walory organizacji przedsiębiorczej Zdolność uczenia się - sprawna absorpcja z zewnątrz wiedzy i doświadczenia Innowacyjność - szybka realizacja postępu technicznego i organizacyjnego, Sprawne zarządzanie zasobami - optymalne wykorzystywanie posiadanych zasobów Skuteczny marketing - poznawanie rynku, dynamiczne i nowatorskie działania rynkowe, nowe rynki, produkty, metody, kształtowanie relacji z otoczeniem Rachunek ekonomiczny - rachunek kosztów i efektów optymalizowanie decyzji wg kryteriów efektywności, gromadzenie i wykorzystywanie kapitału Janusz Olearnik

39 Koniec wykładu 3 Janusz Olearnik


Pobierz ppt "Wykład 3 O PRZEDSIĘBIORCACH Janusz Olearnik. Rozmaite oblicza przedsiębiorcy Janusz Olearnik."

Podobne prezentacje


Reklamy Google