Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Separacja pionowa (wysokościową)  Połówkowy podział wysokości został opracowany przez ICAO i zalecany do stosowania we wszystkich krajach zrzeszonych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Separacja pionowa (wysokościową)  Połówkowy podział wysokości został opracowany przez ICAO i zalecany do stosowania we wszystkich krajach zrzeszonych."— Zapis prezentacji:

1

2 Separacja pionowa (wysokościową)  Połówkowy podział wysokości został opracowany przez ICAO i zalecany do stosowania we wszystkich krajach zrzeszonych w tej organizacji. Istotą połówkowego podziału wysokości jest stworzenie takich warunków, w których dwa lecące naprzeciw siebie statki powietrzne mijają się na różnych poziomach lotu.

3 Separacje pionowe w FIR Warszawa

4 CIĘŻKI (H) — masa kg lub więcej ŚREDNI (M) — 7000 kg  masa  kg LEKKI (L) — masa 7000 kg lub mniej Dla lądujących lub startujących statków powietrznych ŚREDNI za CIĘŻKIM - 2 minuty LEKKI za CIĘŻKIM lub ŚREDNIM - 3 minuty Pozostałe kombinacje - 1 minuta

5 separacja Minima separacji radarowej: H/H – 4NM H/M – 5NM L/H – 6NM L/M – 5NM Kontrola radarowa - separacja pozioma

6 Polskie Prawo Lotnicze Wypadek lotniczy - „zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego, które zaistniało … przy obecności ludzi na pokładzie statku powietrznego … podczas którego jakakolwiek osoba doznała co najmniej poważnych uszkodzeń ciała lub statek powietrzny został uszkodzony …” 2. Poważny incydent lotniczy - „incydent, którego okoliczności wskazują, że nieomal doszło do wypadku lotniczego” (np. znaczące naruszenie separacji między statkami powietrznymi bez panowania nad sytuacją zarówno przez dowódcę statku powietrznego jak i przez kontrolera) 3. Incydent lotniczy - „zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego inne niż wypadek lotniczy, które ma lub mogło mieć niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji” (np. znaczące zaniżenie separacji lecz z panowaniem nad sytuacją)

7  Radiolatarnie lotnicze - wyznaczają oś drogi lotniczej, ułatwiają lot i sterowanie ruchem przez umożliwienie określenia dokładnego położenia statku powietrznego względem ziemi.

8  NDB - (Non Directional Beacon) średniofalowa radiolatarnia bezkierunkowa współpracująca z radiokompasem automatycznym.  VOR - ogólnokierunkowa radiolatarnia wysokiej częstotliwości, jest kątowym systemem nawigacyjnym średniego i bliskiego zasięgu.  DME - (Distance Measuring Equipment) - urządzenie do pomiaru odległości (radioodległościomierz);

9 Zalety to: niezawodność, prostota i rozpowszechnienie na całym świecie. Wady: podatność na błąd terenowy, kt ó rego gł ó wnym źr ó dłem jest wpływ rzeźby terenu i sąsiedztwo większych obiekt ó w na rozchodzenie się fal radiowych.

10 DVOR - (Doppler Very High Frequency Omnidirectional Radio Range) - dopplerowska radiolatarnia ogólnokierunkowa VHF;

11  System podejścia do lądowania według wskazań przyrządów - nie pozwalają na wykonywanie podejścia i lądowania przy "zerowej" widoczności. Umożliwiają jedynie prawidłowe podejście do osi lądowania do punktu, z którego droga ta (lub jej światła) są widoczne.

12  ILS – system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Ma za zadanie prowadzić statek powietrzny z nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. System składa się z trzech zespołów urządzeń:  - nadajnik kierunku,  - nadajnik ścieżki schodzenia,  - markery, pełniące zadanie znaczników odległości od progu drogi startowej (wewnętrzny IM, środkowy MM, zewnętrzny OM).

13

14 Światła podejścia – ich zadaniem jest ułatwienie odnalezienia w nocy progu drogi startowej i pomoc w utrzymaniu właściwego kierunku i ścieżki schodzenia samolotu w czasie końcowego podejścia. Najczęściej spotykanymi są systemy standardowe ICAO:  - światła Calverta,  - standardowe ALSF (Approach Light System - Flashlight). Dokładne utrzymanie kąta ścieżki schodzenia umożliwiają światła:  - VASI,  - PAPI.

15

16

17

18

19

20

21

22

23  Uzupełnieniem świateł podejścia są systemy oświetlenia pola wzlotów: światła brzegowe dróg startowych, światła linii centralnej i światła strefy przyziemienia. Intensywność tych świateł jest regulowana w zależności od intensywności światła naturalnego i warunków meteorologicznych - z reguły z taką samą gradacją jak światła podejścia.  Drogi kołowania są zaznaczone światłami niebieskimi. Na większych lotniskach stosuje się sygnalizację świetlną. Wyodrębnione odcinki dróg kołowania oraz wjazdy na drogi startowe ograniczone są tzw stop bars, czyli poprzecznymi liniami świateł.

24

25

26 Lotnisko Chopina, jako jedno z pierwszych lotnisk w Europie Centralnej rozpoczęło instalację oświetlenia nawigacyjnego w polu manewrowym wykorzystującego technologię diodową typu LED.

27 Good luck !!!!


Pobierz ppt "Separacja pionowa (wysokościową)  Połówkowy podział wysokości został opracowany przez ICAO i zalecany do stosowania we wszystkich krajach zrzeszonych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google