• 0:00
    /
    0:00
    Loaded: 0%
    0:00
    Progress: 0%
    Stream TypeLIVE
    0:00
     
    1x
    Advertisement

Chojnowska Sylwia Dąbrowska Aleksandra Dąbrowska Monika

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Chojnowska Sylwia Dąbrowska Aleksandra Dąbrowska Monika"— Zapis prezentacji:

1 Chojnowska Sylwia Dąbrowska Aleksandra Dąbrowska Monika
ŚRODKI DYDAKTYCZNE Chojnowska Sylwia Dąbrowska Aleksandra Dąbrowska Monika

2 Definicja Środki dydaktyczne - są to przedmioty, które dostarczając uczącym się określonych bodźców zmysłowych oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk, ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości (Cz. Kupisiewicz, 1995).

3 Podział środków dydaktycznych
Audio- taśmy, kasety, płyty gramofonowe, audycje radiowe, płyty CD (magnetofon, gramofon, odbiornik radiowy, odtwarzacz CD) Wizualne- foliogramy, przezrocza, mikroklisze, filmy nieme, plakaty, plansze, programy komputerowe, kasety wideo (grafoskop, czytnik, projektor, komputer, monitor)

4 Podział środków dydaktycznych cd.
Audiowizualne- fotoprzezrocza, filmy dydaktyczne, programy telewizyjne, kasety wideo, wideopłyty, programy komputerowe (projektor, odbiornik TV, magnetowid, mikrokomputer, projektor multimedialny).

5 Funkcje środków dydaktycznych
Środki dydaktyczne spełniają w procesie kształcenia następujące funkcje: kształcącą- są narzędziem rozwijania zdolności poznawczych u uczących się dydaktyczną- stanowią istotne źródło zdobywanych przez uczących się wiadomości i umiejętności, ułatwiają weryfikację hipotez i sprawdzanie stopnia opanowania wiedzy.

6 Zastosowanie środków dydaktycznych
umożliwiają poznawanie określonych zjawisk i procesów poprzez ich reprezentowanie lub pośredniczenie między nimi; wspomagają myślenie: analiza, synteza, porównywanie określonych rzeczy, zjawisk, formułowanie określonych uogólnień; zastępują lub uzupełniają czynności dydaktyczne nauczyciela;

7 Zastosowanie środków dydaktycznych cd.
kształtują postawy i emocjonalny stosunek do rzeczywistości; rozwijają działalność przekształcania rzeczywistości; umożliwiają upoglądowienie procesu dydaktycznego

8 Audiowizualne środki dydaktyczne
Środki te, a za ich pośrednictwem materiały dydaktyczne stosowane w procesie dydaktycznym powinny: Potęgować zainteresowanie przekazywaną wiedzą; Wzmagać motywację uczenia się; Zwiększać zrozumiałość i jasność przekazu treści naukowych;

9 Audiowizualne środki dydaktyczne cd.
4) Zapewniać przejście od spraw konkretnych do abstrakcyjnych i na odwrót; 5) Eksponować powiązanie teorii z praktyką; 6) Powodować bliższy i silniejszy związek kształcenia z postępem; 7) Zwiększać efektywność kształcenia; 8) Wspomagać realizację jedności kształcenia i wychowania (E. Smak, 1991).

10 Metodyka zastosowania środków dydaktycznych wzrokowych
Oglądane przedmioty powinny znajdować się w zasięgu wzroku uczących się; Czas ekspozycji powinien być dostatecznie długi, aby umożliwił rozumienie całości; Umiarkowana ilość jednocześnie pokazywanych przedmiotów; Przy korzystaniu ze schematów plansz należy informować o skali powiększania lub pomniejszania;

11 Metodyka zastosowania środków dydaktycznych wzrokowych cd.
Film dydaktyczny: Nauczyciel powinien obejrzeć film i ocenić go pod kątem, czy poziom komentarza jest właściwy do poziomu intelektualnego odbiorcy; Czy komentarz jest wystarczająco pełny; Jakie są treści wychowawcze; Ile czasu zajmuje projekcja; Nauczyciel informuje na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas oglądania filmu.

12 Metodyka zastosowania środków dydaktycznych wzrokowych cd.
Przezrocza: Muszą być przejrzyste oraz czytelne; Ograniczona ilość informacji na folii; Symetryczność; Odpowiednia wielkość liter; Odpowiednia gra kolorów; Folia nie może wyprzedzać wykładowcy.

13 Kształcenie multimedialne
Pojęcie „kształcenie multimedialne” wprowadził do dydaktyki L. Leja w 1970 roku i należy je rozumieć jako odbiór i przetworzenie informacji- treści dydaktycznych przez uczącego się, otrzymywanych różnymi kanałami percepcyjnymi, dzięki zastosowaniu różnorodnych środków dydaktycznych. (J. Wasyluk, 1998).

14 Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Każda prezentacja musi mieć swój temat - przedstaw go na początku (slajd tytułowy). Każda plansza powinna mieć tytuł. Aby slajdy były czytelne, nie powinno być więcej niż 5-6 linijek tekstu na slajdzie. Tekst powinien składać się z haseł, a nie rozbudowanych akapitów. Zadbaj, aby tekst i pozostałe elementy były czytelne z większej odległości.

15 Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej cd.
Stosuj czytelną czcionkę - bez zbędnych ozdobników, udziwnień. Elementy graficzne muszą być czytelne, a ich zadaniem jest wspomaganie tekstu. Konsekwentnie stosuj kolory i czcionki. Pamiętaj, że kolorystyka i tło mają wspomagać prezentację, a nie dominować. Umieszczenie animacji w slajdzie służy objaśnianiu jakiegoś zjawiska lub uatrakcyjnieniu prezentacji. Przesadne używanie różnorodnych "sztuczek" dezorientuje słuchaczy.

16 Przykład błędnego slajdu
Audio- taśmy, kasety, płyty gramofonowe, audycje radiowe, płyty CD (magnetofon, gramofon, odbiornik radiowy, odtwarzacz CD) Wizualne- foliogramy, przezrocza, mikroklisze, filmy nieme, plakaty, plansze, programy komputerowe, kasety wideo (grafoskop, czytnik, projektor, komputer, monitor) Audiowizualne- fotoprzezrocza, filmy dydaktyczne, programy telewizyjne, kasety wideo, wideopłyty, programy komputerowe (projektor, odbiornik TV, magnetowid, mikrokomputer, projektor multimedialny).

17 Przykład błędnego slajdu
Audio- taśmy, kasety, płyty gramofonowe, audycje radiowe, płyty CD (magnetofon, gramofon, odbiornik radiowy, odtwarzacz CD) Wizualne- foliogramy, przezrocza, mikroklisze, filmy nieme, plakaty, plansze, programy komputerowe, kasety wideo (grafoskop, czytnik, projektor, komputer, monitor) Audiowizualne- fotoprzezrocza, filmy dydaktyczne, programy telewizyjne, kasety wideo, wideopłyty, programy komputerowe (projektor, odbiornik TV, magnetowid, mikrokomputer, projektor multimedialny).

18 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Chojnowska Sylwia Dąbrowska Aleksandra Dąbrowska Monika"
Reklamy Google