Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. Skóra Skóra jest narządem pokrywającym i osłaniającym ustrój. Ogólna powierzchnia skóry u człowieka wynosi 1,5- 2 m², a grubość wynosi.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. Skóra Skóra jest narządem pokrywającym i osłaniającym ustrój. Ogólna powierzchnia skóry u człowieka wynosi 1,5- 2 m², a grubość wynosi."— Zapis prezentacji:

1 SZKOŁA Z KLASĄ 2.0

2 Skóra Skóra jest narządem pokrywającym i osłaniającym ustrój. Ogólna powierzchnia skóry u człowieka wynosi 1,5- 2 m², a grubość wynosi 1,5- 5 mm. Składa się z trzech warstw: naskórka, skóry właściwej i tkanki podskórnej.naskórkaskóry właściwej tkanki podskórnej Naskórek Skóra właściwa Tkanka podskórna Receptory

3 Doświadczenie: Wrażliwość skóry na dotyk Każdy fragment skóry może odbierać bodźce. Miejsca większego skupienia receptorów są bardziej wrażliwe na dotyk. Wykonanie: Przygotuj dwa ołówki. Poproś kolegę, aby przyłożył po zewnętrznej stronie twojej ręki najpierw jeden potem dwa końce ołówków. W czasie doświadczenia musisz mieć zamknięte oczy Zmniejsz odległość między końcami i zmierz ją. Następnie kolega musi ponownie dotknąć twojej skóry jednym i dwoma końcami ołówków. Powtarzajcie doświadczenie dotąd, aż dotknięcie dwoma końcami ołówków będziesz odczuwać tak samo jak jednym. Zapisz jaka była wtedy odległość między końcami ołówków. Powtórz badanie na skórze przedramienia, opuszka palca, i wewnętrznej stronie dłoni. Sprawdź w którym miejscu odległość między końcami ołówków była najmniejsza. Będzie to oznaczało, że w tym obszarze zagęszczenie receptorów jest największe. Wniosek: Najwrażliwsze na dotyk są opuszki palców i wewnętrzna strona dłoni.

4 Doświadczenie: Adaptacja receptorów Zdolność adaptacji receptorów chroni organizm przed zbyt dużą liczbą informacji docierających z otoczenia. Nadmiar bodźców mógłby zakłócać funkcjonowanie ciała. Wykonanie: Nalej do miski ciepłej wody Włóż dłoń do wody i włącz stoper Sprawdź po jakim czasie woda zrobiła się chłodna Włóż do miski drugą rękę, żeby sprawdzić, że woda istotnie ostygła. Powtórz doświadczenie, ale tym razem nalej do miski zimnej wody. Wniosek: Receptory na dłoni bardzo szybko przyzwyczaja się do ciepłej i zimnej wody

5 Doświadczenie: Adaptacja receptorów Na wewnętrznej stronie ręki kolegi wyznacz kwadrat o boku 2 cm. Ostrzem ołówka wykonaj po 3 serie dotknięć, zachowując 5 sekundowe odstępy między kolejnymi seriami. Badana osoba podaje po każdej serii liczbę odczuwanych dotknięć Wniosek : Receptory na dłoni bardzo szybko przyzwyczajają się do działającego bodźca

6 Doświadczenie: Funkcje skóry Włóż całą dłoń do woreczka Uszczelnij woreczek w przegubie gumką lub tasiemką Po 5-10 minutach obejrzyj ścianki woreczka i zapisz wynik obserwacji Wniosek: Na ściankach woreczka widoczne są wilgotne miejsca, co oznacza, że skóra usuwa z organizmu nadmiar wody

7 Budowa oka

8 Złudzenie optyczne – błędna interpretacja obrazu przez mózg pod wpływem kontrastu, cieni, użycia kolorów, które automatycznie wprowadzają mózg w błędny tok myślenia. Złudzenie wynika z mechanizmów działania percepcji, które zazwyczaj pomagają w postrzeganiu. W określonych warunkach jednak mogą powodować pozornie tylko prawdziwe wrażenia. mózgpercepcji Złudzenia optyczne

9 Doświadczenie: Złudzenia optyczne Młoda kobieta czy staruszka? Wniosek: Mózg różnie interpretuje widziany obraz

10 Widzenie trójwymiarowe Widzenie trójwymiarowe (przestrzenne) jest możliwe dzięki widzeniu obuocznemu. Każde oko widzi inaczej ten sam przedmiot, a mózg łączy te obrazy w całość. Doświadczenie: Widzenie trójwymiarowe Zamknij jedno oko i staraj się zetknąć ze sobą końce dwóch ołówków trzymanych poziomo w obu rękach w odległości około 40 cm przed otwartym okiem. Powtórz tę samą czynność przy otwartych oczach. Wyjaśnij dlaczego wykonanie tej czynności przy patrzeniu jednym okiem jest trudne lub niemożliwe?

11 Plamka ślepa - miejsce na siatkówce oka kręgowców, w którym nerw wzrokowy opuszcza gałkę oczną i biegnie w stronę mózgu. Jest ono całkowicie pozbawione fotoreceptorów (czopków i pręcików), jest więc niewrażliwe na światło. siatkówceokakręgowcównerw wzrokowy mózgufotoreceptorówczopkówpręcików Plamka ślepa

12 Doświadczenie: Istnienie plamki ślepej Zasłoń lewe oko. Ustaw się prawym okiem naprzeciwko kwadratu. Patrz uważnie na kwadrat i powoli zbliżaj do niego głowę. Wniosek:W pewnym momencie koło (widziane kątem oka) zniknie, ale jeśli dalej będziesz się przybliżał, to znowu się pojawi. Po prostu był on przez chwilę w plamce ślepej i wtedy mózg wkleił w to miejsce białe tło z otoczenia.

13 Smak – jeden z podstawowych zmysłów dostępnych organizmom, służący do chemicznej analizy składu pokarmu.zmysłóworganizmom chemicznejpokarmu Doświadczenie: Sporządź roztwory; a) wody i soli b) wody i cukru c) wody i kwasku cytrynowego d) gorzkiej herbaty Zamaczaj patyczek w roztworach i sprawdź która część języka najmocniej reaguje na dany smak Wniosek: Smak

14 Węch Odczuwany smak pokarmów zależy nie tylko od receptorów smakowych, ale również węchowych.receptorów U człowieka nabłonek węchowy (1) znajduje się wczłowiekanabłonek węchowy górnej części jamy nosowej. Składa się on z okołojamy nosowej 20 milionów wyspecjalizowanych komórek węchowych.komórek węchowych Reagują one swymi rzęskami na rozpuszczone w śluzie cząstki związków chemicznych i pobudzają komórki narządu, przekazując impulsy poprzez poszczególne szczeble drogi nerwowej do kory mózgowej.kory mózgowej Doświadczenie:Współpraca narządów smaku i węchu Na tarce utrzyj jabłko i marchewkę. Spróbuj jak smakują a następnie zrób to samo zatykając nos. Czy potrafisz rozpoznać zjadaną potrawę? Wniosek: Narząd smaku bez pomocy narządu węchu nie odczuwa smaku zjadanych potraw

15 Wymiana gazowa Wymiana gazowa to proces dostarczania do organizmu tlenu a usuwanie dwutlenku węgla. Wymiana gazowa jest możliwa dzięki następującym po sobie wdechom i wydechom. Dorosły człowiek podczas spoczynku wykonuje średnio 12 wdechów i wydechów na minutę. W czasie intensywnego wysiłku liczba ta może wzrosnąć ponad 3- krotnie.

16 Doświadczenie: Jak ćwiczenia fizyczne wpływają na intensywność wymiany gazowej Usiądź wygodnie na krześle, tak, aby wyraźnie widzieć zegar z sekundnikiem. Po kilku minutach spokojnego siedzenia rozpocznij liczenie wdechów w ciągu jednej minuty. Wynik zanotuj w tabeli. Następnie przez jedną minutę na przemian wstawaj i siadaj na krześle,po czym usiądź i ponownie policz wdechy w ciągu jednej minuty Wynik zanotuj w tabeli. W ten sposób wykonuj badanie do 9 minuty. Czas Liczba wdechów w czasie jednej minuty W pierwszej minucie 16 W trzeciej minucie 18 W piątej minucie 19 W siódmej minucie 22 W dziewiątej minucie 23 Wniosek: Wysiłek fizyczny zwiększa tempo wymiany gazowej

17 Doświadczenie: Badanie tętna Niektóre tętnice biegną tuż pod skórą. Dzięki temu można wyczuć, jak rozszerzają się po każdym skurczu serca. Jeśli przyciśniemy palce do jednej z tych tętnic, możemy zmierzyć sobie tętno. Wniosek : Tętno wynosi uderzeń na minutę. W trakcie intensywnego wysiłku może wzrosnąć nawet do 200 uderzeń Doświadczenie: Badanie ciśnienia krwi Wniosek: Ciśnienie krwi wynosi 120/ 80 mm Hg. Pierwsza wartość to ciśnienie skurczowe, czyli najwyższe ciśnienie panujące w tętnicy w czasie skurczu lewej komory serca, druga wartość to ciśnienie rozkurczowe- najniższe ciśnienie krwi,jakie występuje w tętnicy podczas rozkurczu komór

18 Trawienie pokarmów Ślina zawiera 99% wody, a ponadto śluz, substancje nieorganiczne, białe ciałka krwi i bakterie. Zawiera enzym ptialinę, która zapoczątkowuje rozkład wielocukru- skrobii

19 Doświadczenie: Sprawdź czy w ślinie człowieka są enzymy Przygotuj kleik skrobiowy- zagotuj pół szklanki wody, a następnie dodaj do niej pół szklanki wody wymieszanej z jedną płaską łyżeczką mąki ziemniaczanej, zagotuj, mieszając. Otrzymany kleik ostudź.Do jednej probówki dodaj 2 ml kleiku skrobiowego, 2 ml wody destylowanej, do drugiej probówki 2 ml kleiku skrobiowego i 2ml śliny. Składniki obu probówek dobrze wymieszaj. Umieść je w naczyniu z wodą, której temperatura utrzymywana jest na poziomie 37°C. Po godzinie do każdej probówki dodaj po 2 krople jodyny. Porównaj zabarwienie roztworów w obu probówkach Wniosek: W probówce w której była ślina, pod wpływem enzymu ptialiny nastąpił rozkład skrobii i zniknęło charakterystyczne niebieskie zabarwienie roztworu.

20 Odruchy Odruchem nazywamy automatyczną reakcję organizmu na bodziec. Odruchy dzielimy na: a) bezwarunkowe (wrodzone) pojawiają się automatycznie i są niezmienne b) warunkowe (nabyte) to odruchy które pojawiają się wtedy, gdy układ nerwowy często odbiera te same bodźce i uczy się na nie reagować automatycznie

21 Doświadczenie: Badanie odruchów CzynnośćObserwacja Nieoczekiwanie zaświeć koledze latarką w oczy Pod wpływem światła źrenica zwęża się Bez ostrzeżenia pomachaj komuś przed oczami Kolega mruży oczy Wyciśnij sok z cytryny w obecności drugiej osoby W czasie wyciskania soku z cytryny następuje wydzielanie śliny Uderz kantem dłoni w kolano ( tuż pod rzepką) osobę siedzącą na krześle z nogą założoną na nogę Pod wpływem uderzenia noga unosi się do góry


Pobierz ppt "SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. Skóra Skóra jest narządem pokrywającym i osłaniającym ustrój. Ogólna powierzchnia skóry u człowieka wynosi 1,5- 2 m², a grubość wynosi."

Podobne prezentacje


Reklamy Google