Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBolesław Sadłocha Został zmieniony 10 lat temu
1
Od struktur do gier. Dlaczego gry nas ciekawią. Jak grać optymalnie
Od struktur do gier. Dlaczego gry nas ciekawią? Jak grać optymalnie? Związki z innymi problemami. Mateusz Lewandowski
2
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
3
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Monety na stole Dwaj gracze na przemian kładą jednakowe monety na stole tak, aby na siebie nie nachodziły Przegrywa ten, kto nie może dołożyć monety Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
4
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
5
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Skomplikowany świat Polityka Religia Nauka Emocje ... Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
6
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Ograniczenia Jesteśmy w pewnym stopniu ograniczeni Dlatego wprowadzamy schematy mniej lub bardziej złożone I tak mamy sposoby zachowań, stereotypy, diagramy, modele matematyczne, itd... Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
7
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Czy to dobrze? Świat wykazuje pewną stukturę My szczególnie to wiemy: Algebry, topologia, klasy abstrakcji, klasy złożoności algorytmów... Dzięki poznawianiu tych struktur wykształca się w nas intuicja Ale czasem jesteśmy zaskoczeni... Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
8
Lubimy szukać struktur
Odkrycia dają pewną wiedzę o czymś, satysfakcję Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
9
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
10
Lubimy szukać struktur... w grach
Właściwie jest to istota gier Mamy zazwyczaj proste reguły, które prowadzą do bardzo różnych struktur kryjących się w logice gry Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
11
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Lubimy grać w gry Gramy by kogoś pokonać Dążymy do najlepszych rezulatów Lubimy myśleć, że mamy najlepszą strategię Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
12
Jakie gry nie są ciekawe?
Te, o których wiemy „prawie wszystko” Monety na stole? Kółko i krzyżyk? Warcaby? Kostka rubika? 3 5 1 4 2 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
13
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Wniosek? Gra pozostaje ciekawa, jeśli nie jest jasna strategia wygrywająca (trudna do zapamiętania) Ciekawe są rzeczy nieznane, ale w zasięgu. Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
14
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
15
Poziomy rozwiązania gry - bardzo-słaby
Dowód że pierwszy gracz przegra, wygra lub doprowadzi do remisu z pozycji początkowej zakładając optymalną grę obu stron Argument kradnięcia strategii zugzwang Najczęściej nie wpływa na grywalność Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
16
Poziomy rozwiązania gry
Słaby: algorytm postępowania dla jakiegoś gracza zabezpieczający wygraną lub remis od początku gry Warcaby, kończą się remisem przy optymalnej grze obu stron Maharajah and the Sepoys Gra może przestać być interesująca, jeśli strategia wygrywająca jest łatwa do zapamiętania Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
17
Poziomy rozwiązania gry
Silny: algorytm postępowania dla jakiegoś gracza z dowolnej pozycji startowej, dający wygraną lub remis Nim Kółko i krzyżyk Connect four Gra pozostaje interesująca, jeśli optymalna strategia jest trudna do zapamiętania Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
18
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
19
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Gry GGP W GGP ruchy są synchroniczne, przez co nie muszą istnieć strategie wygrywające Gracz L Gracz R <A, A> <B, B> <A, B> <B, A> Gracz L wygrywa Gracz R wygrywa Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
20
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Różności Zawody w papier-kamień-nożyce ( RTS Game Engine The University of Alberta GAMES Group Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
21
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Drzewo gry Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
22
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
23
Alternatywa dla α-β (Victor Allis)
Conspiracy-number search proof-number search (pn-search) drzewa AND-OR awari, chess, connect-four, go-moku, othello, qubic dependency-based search (db-search) (1994) Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
24
Db-search - ilustracja
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
25
Czym zajmuje się teraz Victor Allis?
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
26
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
27
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Drzewo gry Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
28
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Drzewo gry – lepiej? Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
29
Znajdowanie symetrii w GGP
Stephan Schiffel (Fluxplayer, Dresden) Przekształcenie GDL do Rule Graph (Enhanced) Szukanie automorfizmu, tabele transpozycji Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Stephan Schiffel, Symmetry Detection in General Game Playing
30
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
31
Constraint Programming (CP)
Constraints Satisfaction Problem (CSP) = <X,D,C> X = {x1, x2, ..., xN} - zmienne D = {D1, D2, ..., DN} - dziedziny zmiennych C = {C1, C2, ..., CM} – warunki na zmienne. Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
32
Constraint Programming (CP)
Backtracking Constraint propagation Local search Decomposition methods Symmetry detection Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
33
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Przykłady CSP Przykład – SAT: X = {x1, x2, ..., xN} - zmienne Di = {0,1} Ci – podzbiór zmiennych, relacja OR Sudoku Conway's Game of Life Problemy optymalizacyjne: Szeregowanie zadań Znajdowanie tras Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
34
Quantified Constraint Satisfaction Problem (QCSP)
Uogólnienie CSP, gdzie zmienne mogą być kwantyfikowane Rozwiązywanie kiedyś – redukcja do QBF Ulepszone rozwiązywanie: Preprocessing Look-ahead Symmetry breaking Solution-directed pruning Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
35
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Deadline 24 Eliminacje – algorytmy Finał – 30 drużyn 3-osobowych, 24 godzin na 3 zadania-gry Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
36
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Przykład Budynek z piętrami – na każdym z nich co jakiś czas pojawiają się pasażerowie, którzy chcą dojechać na określone piętra Każda drużyna dostaje na początku jedną windę o ograniczonej pojemności, szybkości (piętra na turę) i zakresie pięter Co turę można kazać windzie jechać w górę lub w dół z jakąś prędkością, zatrzymać ją, załadować/wyładować pasażerów Za każdego pasażera dostaje się sumę pieniędzy (każdy pasażer określa ma swój przelicznik) Z nabyte pieniądze można kupować nowe windy Cel: zebrać jak najwięcej pieniędzy pod koniec gry Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
37
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
38
Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
Referencje: Rozwiązane gry: Solving 8×8 Hex - Checkers, Solved! - Maharajah and the Sepoys - A Knowledge-based Approach of Connect-Four - The Game is Solved: White Wins (1988) - General games Symmetry Detection in General Game Playing - Searching for Solutions in Games and Articial Intelligence - (Q)CSP Sudoku as a Constraint Problem - A Game-Theoretic Approach to Constraint Satisfaction A CSP-Based Approach for Solving Parity Game - QCSP-Solve: A Solver for Quantified Constraint Satisfaction Problems - Consistency for Quantified Constraint Satisfaction Problems - Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski
39
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.