Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Układ smarowania (olejenia)
2
I. Podstawowe wiadomości o tarciu i smarowaniu
3
1. Pojęcie tarcia Tarciem nazywamy zjawisko występujące podczas wzajemnego przesuwania się po sobie dwóch ciał obciążonych siłą prostopadłą do powierzchni ich styku. Zjawisku tarcia towarzyszy opór zwany siłą tarcia. T=μN
4
2.Rodzaje tarcia a). Ślizgowe, b). Toczne.
5
3.Rodzaje tarcia ślizgowego
a). Spoczynkowe, b). Ruchowe.
6
4.Rodzaje smarowania a). Suche,
7
b). Półpłynne,
8
c). Płynne.
9
5.Pojęcie klina olejowego (smarowego)
10
II. Warunki pracy oleju silnikowego
11
6.Zadania oleju silnikowego
Zapewnienie tarcia płynnego współpracujących par kinematycznych, Odprowadzanie ciepła (chłodzenie), Ochrona przed korozją, Zapobieganie wytrącaniu się zanieczyszczeń na powierzchniach roboczych.
12
7.Wymagania stawiane olejom silnikowym
Odporny na rozrywanie - mimo dużych nacisków jednostkowych, Dobra przyczepność do pracujących powierzchni (lepkość), Małe opory międzycząsteczkowe – tarcie między jego cząsteczkami powinno być niewielkie, Mało wrażliwy na zmiany temperatury, Zdolność neutralizacji powstających kwasów, Zdolność utrzymywania zanieczyszczeń w stanie rozproszonym, Odporny na tzw. starzenie się.
13
8.Podział olejów w zależności od lepkości
a). Zimowe (5W, 10W, 15W, 20W, 25W), b). Letnie (20, 30, 40, 50), c). Wielosezonowe (10W/30, 20W/30, 15W/40, 20W/40).
14
9.Podział olejów w zależności od klasy jakości
a). Oleje klasy S (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG) – przeznaczone do silników ZI, b). Oleje klasy C (CA, CB, CC, CD) – przeznaczone do silników ZS.
15
10.Przykłady zaszeregowania olejów do klas lepkości i jakości
16
11.Czasokres wymiany oleju
a). W samochodach - 5÷20 tys. km, b). W ciągnikach i maszynach roboczych - 200÷250 mth.
17
III. Zadania i podział układów smarowania (olejenia)
18
1.Zadania układu smarowania
a). Zmniejszenie oporów tarcia współpracujących powierzchni elementów silnika, b). Chłodzi silnie nagrzewające się części, c). Zmniejsza skłonność do wybijania się części i osłabia ich uderzenia o siebie przy zmianach prędkości ruchu, d). Uszczelnia dodatkowo tłoki w cylindrach obniżając w ten sposób intensywność przedmuchów do skrzyni korbowej.
19
2.Elementy silnika wymagające smarowania
Łożyska główne i korbowodowe wału korbowego, Łożyska wałka rozrządu, Elementy mechanizmu rozrządu, Zestawy tłok – tuleja cylindrowa, Elementy pomocniczych urządzeń silnika.
20
3.Systemy smarowania (olejenia)
a). Rozbryzgowy, b). Mieszankowy, c). Ciśnieniowy, d). Mieszany.
21
4.Rodzaje smarowania pod ciśnieniem
a). Z suchą miską olejową, b). Z mokrą miską olejową.
22
IV. Budowa typowego ciśnieniowego układu olejenia
23
5. Zasadnicze elementy ciśnieniowego układu olejenia.
24
6. Zasada działania zębatej pompy oleju.
25
7. Wartości ciśnienia oleju w układzie olejenia
7. Wartości ciśnienia oleju w układzie olejenia. Zależy od konstrukcji silnika 0,1-0,5 MPa - niskoprężne 0,1-0,3 MPa - wysokoprężne 0,25-0,5 MPa
26
8.Podział filtrów. a) w zależności od dokładności czyszczenia:
-wstępne, -zgrubnego czyszczenia, -dokładnego czyszczenia.
27
Filtr wstępny
28
Filtr zgrubnego oczyszczania
29
Filtr dokładnego oczyszczania
Filtr pochłaniający dokładnego oczyszczania, szeregowy
30
9. Podział filtrów w zależności od sposobu połączenia w obiegu
szeregowe równoległe
32
10.Podział filtrów w zależności od sposobu czyszczenia
pochłaniające odśrodkowe magnetyczne
33
Filtry pochłaniające
34
Filtry odśrodkowe
35
Filtry magnetyczne
36
11.Zadania zaworu redukcyjnego i przelewowego
38
Zawór przelewowy
39
12. Zasada działania układu smarowania
40
V. Obsługa układu olejenia silnika
41
1.Podział czynności obsługowych układu olejenia silnika
a). Czynności obsługowe wykonywane codziennie, b). Czynności obsługowe wykonywane okresowo.
42
2.Czynności obsługowe układu olejenia wykonywane codziennie
a). Sprawdzanie poziomu oleju w misce olejowej,
43
b). Kontrola ciśnienia oleju,
44
c). Kontrola szczelności układu.
45
3.Czynności obsługowe układu olejenia wykonywane okresowo
a). Wymiana oleju silnikowego – po uprzednim rozgrzaniu silnika, -w samochodach - 5÷20 tyś. km, -w ciągnikach i maszynach roboczych - 200÷250 mth.
46
b). Wymiana filtrów lub wkładów filtrów,
47
c). Czyszczenie filtrów.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.