Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Kadry dla Biznesu Wrocław, 28 lutego 2008
Tylko zdrowy pracownik ma siłę i dobre pomysły – abonamenty medyczne jako istotny element motywowania i wynagradzania pracowników
2
Pozafinansowe elementy motywacyjne
*Źródło: XV Raport Ogólnobranżowy – styczeń/grudzień 2006 Sedlak&Sedlak
3
Pozafinansowe elementy motywacyjne
*Źródło: XV Raport Ogólnobranżowy – styczeń/grudzień 2006 Sedlak&Sedlak
4
Pozafinansowe elementy motywacyjne
Źródło: Gazeta Wyborcza, 29 października 2007 Dane z Badań Najlepsi Pracodawcy 2006/2007 (Hewitt Associates)
5
Zalety opieki medycznej jako elementu systemu motywacyjnego.
Niskie koszty wdrożenia. Niskie koszty obsługi. Możliwość różnicowania zakresów usług. Możliwość monitorowania satysfakcji pracowników.
6
Kto powinien wybierać opiekę medyczną
Dział Personalny – lider w negocjacjach. Wiedza o potrzebach i oczekiwaniach pracowników. Kontrola nad procesem wdrażania i realizacji warunków kontraktu. Ocena satysfakcji pracowników. Dział Zakupów – współpraca, wsparcie. W niektórych dużych organizacjach zdarza się, że wyboru opieki medycznej dokonują Działy Zakupów nierzadko bez współpracy z Działem Personalnym. Wdrożenie opieki medycznej z jednej strony wiąże się wydatkiem dla firmy zatem zrozumiały jest udział Działu Zakupów, jednak z drugiej strony tylko Dział Personalny znający oczekiwania i potrzeby pracowników zwróci podczas zakupu uwagę na najistotniejsze kwestie, które pozwolą tak wybrać firmę i zakres opieki aby stworzyć sprawnie funkcjonujący systemem motywacyjny.
7
Kryteria wyboru opieki medycznej
Placówka medyczna Polityka personalna Oferta Umowa Specyfika branży
8
I. Placówka medyczna Dostępność. Lokalizacje. Kwalifikacje personelu medycznego i administracyjnego. Realizowany zakres usług we własnych placówkach. Sposób rejestracji. Sposób przechowywania dokumentacji medycznej. Sieć partnerów medycznych. Kupujemy zintegrowany system opieki medycznej – nie tylko leczenie u wybranego specjalisty.
9
II. Polityka personalna
Opieka medyczna dla każdego pracownika? Jeden zakres usług dla wszystkich pracowników, czy zróżnicowany? Okres zatrudnienia. Opieka medyczna jako nagroda.
10
III. Oferta Elastyczność. Koszty ukryte.
Zakres usług (ważne szczegóły). Opieka merytoryczna nad kontraktem. Powtarzalność i przewidywalność działań – zgodność z normą ISO. Kompleksowość usług medycznych.
11
IV. Umowa Przejrzystość warunków umowy (komu, co, za ile i w jakim wymiarze świadczeń). Sposoby rozliczeń. Okresy wypowiedzenia. Terminy płatności.
12
V. Specyfika branży Tożsamość wizerunkowa firmy i serwisu medycznego.
13
Forma dostępu do placówek medycznej:
Wybór rozwiązania Forma dostępu do placówek medycznej: abonament medyczny ubezpieczenie zdrowotne Uwarunkowania demograficzne firmy Dobór składowych pakietu: medycyna pracy, zakres podstawowy, zakres ponadpodstawowy. Dostęp do usług: pracownik powinien mieć możliwość „bezpłatnego” skorzystania z usługi w pakiecie, a nie tylko dostęp do „zniżki,” dostęp do badań i konsultacji w ramach jednego ośrodka, preferencyjne warunki na usługi pozapakietowe w serwisie medycznym.
14
Uwarunkowania demograficzne firmy
Wiek Płeć Okres zatrudnienia Rodzaj wykonywanej pracy Stanowisko Stan cywilny/rodzina Miejsce zameldowania/zamieszkania
15
Z czego najczęściej korzystają pracownicy
Rodzaj usługi STOPIEŃ WYKORZYSTANIA USŁUG Wyższa Uczelnia (wysoka średnia wieku) Firma budowlana (zróżnicowana kadra) Firma mediowa (młoda kadra) (młoda firma) konsultacje specjalistyczne 48,99% 68,11% 72,28% 60,13% diagnostyka 13,56% 15,24% 15,11% 13,82% diagnostyka laboratoryjna 8,86% 8,03% 11,34% 6,83% zabiegi ambulatoryjne 1,07% 0,78% 1,26% 2,03% wizyty domowe 1,61% 2,16% 3,22% rehabilitacja 2,12% 0,42% 3,26% stomatologia 20,01% 0,67% 8,06% pozostałe usługi 3,79% 4,59% 2,65% suma 100,00%
16
Podstawowy zakres pakietu
Medycyna Pracy - obowiązek pracodawcy Dodatkowo: Konsultacje specjalistów Zabiegi ambulatoryjne Badania diagnostyczne Badania laboratoryjne
17
Ponadpodstawowy zakres pakietu
Usługi budujące prestiż pakietu: Leczenie stomatologiczne Rehabilitacja Hospitalizacja o podwyższonym standardzie Prywatny poród Ubezpieczenie zagraniczne Wizyty domowe
18
Przykłady pakietów www.enel.pl RODZAJ USŁUGI Wariant I Wariant II
Wariant III Wariant IV Wariant V Wariant VI Pierwsza Linia Medyczna – 24 H Medycyna pracy Konsultacje specjalistyczne Zabiegi ambulatoryjne Diagnostyka Diagnostyka laboratoryjna Profilaktyka zdrowotna Wizyty Domowe Szczepienia ochronne Profilaktyka stomatologiczna Doraźna pomoc stomatologiczna Rehabilitacja Leczenie stomatologiczne Hospitalizacja Prywatny Poród rodzinny Operacje „Chirurgii Jednego Dnia” Ubezpieczenie zagraniczne Program 24 h dla zdrowia
19
Jak podpisać umowę na opiekę medyczną?
Interpretacja Ministerstwa Finansów. Czy abonamentowa opieka medyczna podlega opodatkowaniu? Przykłady rozliczeń
20
Przykładowy sposób rozliczeń
21
Badanie satysfakcji pracownika
Wewnętrzne źródła pozyskania informacji Zewnętrzne źródła pozyskania informacji
22
Sylwia Żyła www.enel.pl Centrum Medyczne ENEL - MED S. A.
Wynagrodzenia i motywacja, czyli jak zadbać o odpowiednią efektywność pracownika. XXI konferencja Konwent HR, 21 listopada 2007 Sylwia Żyła Koordynator Regionu/Kierownik Centrum Psychologicznego Centrum Medyczne ENEL - MED S. A. Tel. (22) ,
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.