Pobierz prezentację
OpublikowałUrjasz Ficoń Został zmieniony 10 lat temu
1
Skala pentatoniczna, starogrecka, średniowieczna i ich rodzaje oraz skala cygańska, góralska, całotonowa i dwunastodźwiękowa. Małgorzata Roszak
2
Spis Treści Skala pentatoniczna Skale starogreckie
Skale średniowieczne Skala cygańska Skala góralska Skala całotonowa Skala dwunastodźwiękowa Test
3
Skala pentatoniczna Ψpowrót do spis treści Skala pentatoniczna- jest to skala pięciostopniowa. Wykorzystywana była w starożytności m. in. w muzyce chińskiej i afrykańskiej. Istnieją dwie jej odmiany: anhemitoniczna hemitoniczna Dalej
4
Anhemitoniczna Ψpowrót do spis treści to skala bezpółtonowa, którą buduje się w następujący sposób: od wybranego tzw. dźwięku centralnego tworzymy interwał sekundy wielkiej w górę i w dół oraz interwał kwarty czystej również w górę i w dół. Dalej
5
Anhemitoniczna Ψpowrót do spis treści Pentatonika bezpółtonowa uchodzi za jedną z najstarszych skal na świecie. Spotyka się ją jeszcze dziś w Chinach, Japonii, u ludów Polinezji, u ludów pierwotnych Azji i Ameryki. Występuje również w niektórych melodiach chorału gregoriańskiego, w ludowych melodiach celtyckich, szkockich, a także polskich. Powrót
6
Hemitoniczna Ψpowrót do spis treści jest to skala półtonowa, w której obok sekund wielkich i tercji pojawia się jedna lub dwie sekundy małe. Dalej
7
Hemitoniczna Skale półtonową można zbudować w dwojaki sposób:
Ψpowrót do spis treści Skale półtonową można zbudować w dwojaki sposób: od wybranego dźwięku tworzymy kolejno odległość sekundy małej, tercji wielkiej, sekundy wielkiej, sekundy małej od wybranego dźwięku centralnego tworzymy kolejno odległość sekundy wielkiej, tercji wielkiej, sekundy małej, sekundy wielkiej Powrót
8
Skale starogreckie Ψpowrót do spis treści Skale greckie były skalami siedmiostopniowymi (ósmy był powtórzeniem pierwszego o oktawę niżej). Składały się one z dwóch tetrachordów budowanych z góry na dół. Istniały trzy rodzaje tetrachordów: tetrachord diatoniczny tetrachord chromatyczny tetrachord enharmoniczny Dalej
9
Tetrachord diatoniczny
Ψpowrót do spis treści Najczęściej używany był tetrachord dorycki. Powrót
10
Tetrachord chromatyczny
Ψpowrót do spis treści Tetrachord chromatyczny Powrót
11
Tetrachord enharmoniczny
Ψpowrót do spis treści Tetrachord enharmoniczny Powrót
12
Ψpowrót do spis treści Skale starogreckie Dwa tetrachordy stanowiły jedną skalę. Skale: dorycka, frygijska i lidyjska były skalami głównymi. Oprócz skal głównych istniały skale poboczne. Każda skala główna posiadała dwie poboczne: jedna zbudowana o kwintę wyżej, dodawano do nazwy skali przedrostek -hyper (np. hyperdorycka), druga zbudowana o kwintę niżej od głównej, dodawano przedrostek -hypo (np. hypolidyjska). Najbardziej używaną ze wszystkich skal greckich była skala dorycka. Dalej
13
Skale średniowieczne Ψpowrót do spis treści Skale średniowieczne czyli kościelne wzięły nazwę i budowę tetrachordową od skal greckich z tą różnicą, że podczas gdy skale greckie budowano z góry na dół, to skale średniowieczne budowano w kierunku z dołu do góry. Skale kościelne dzielono na główne i poboczne. Skale główne obejmowały dźwięki wysokie, a skale poboczne - dźwięki niskie. Skale główne to: dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska; a do nazw skal pobocznych dodawano przedrostek -hypo (np. hypofrygijska, hypomiksolidyjska). Dalej
14
Ψpowrót do spis treści Skale średniowieczne Dalej
15
Ψpowrót do spis treści Skale średniowieczne W skalach średniowiecznych istotne były dwa elementy: finalis- dźwięk kończący utwór, będący jednocześnie pierwszym dźwiękiem każdej skali. dominanta lub repercussa- dźwięk najczęściej powtarzany w całym utworze; znajduje się on zazwyczaj na piątym stopniu skali. Dalej
16
Skala cygańska Ψpowrót do spis treści Skala cygańska - oprócz całych tonów i półtonów posiada dwie sekundy zwiększone. Dalej
17
Istnieją dwa rodzaje skal cygańskich:
Ψpowrót do spis treści Skala cygańska Istnieją dwa rodzaje skal cygańskich: sekunda zwiększona przypada między stopniami III-IV oraz VI-VII sekunda zwiększona przypada między stopniami II-III oraz VI-VII Dalej
18
Skala góralska skala z półtonami między stopniami IV-V oraz VI-VII
Ψpowrót do spis treści skala z półtonami między stopniami IV-V oraz VI-VII Dalej
19
Skala całotonowa Ψpowrót do spis treści nie posiada stałego ośrodka tonalnego. Jest ona całkowitym zaprzeczeniem tonalności dur-moll. Skala całotonowa jest skalą sześciostopniową, złożoną z sekund wielkich. Istnieją dwie odmiany brzmieniowe skali całotonowej: jedna rozpoczynająca się od dźwięku c a druga od dźwięku des (cis). Dalej
20
Skala dwunastodźwiękowa
Ψpowrót do spis treści Skala dwunastodźwiękowa zwana też skalą dodekafoniczną lub chromatyczną jest skalą muzyczną skalą, w której poszczególne stopnie są oddalone od siebie o pół tonu. Jest połączeniem dwóch skal całotonowych, czyli zawiera wszystkie dźwięki w obrębie septymy wielkiej włącznie, te tworzą zaś sznurek dwunastu półtonów. Dalej
21
Test Ψpowrót do spis treści
22
Zadanie nr 1 Jaka to skala? Góralska Anhemitoniczna Dwunastodźwiękowa
23
Zadanie nr 2 Jaką skalę słyszysz? Średniowieczna miksolidyjska
Starogrecka dorycka Całotonowa
24
Inna nazwa skali kościelnej?
Zadanie nr 3 Inna nazwa skali kościelnej? Starogrecka Całotonowa Średniowieczna
25
Zadanie nr 4 Dźwięk kończący utwór, będący jednocześnie pierwszym dźwiękiem każdej skali to: Dominanta Finalis Repercussa
26
Zadanie nr 5 Co to za tetrachord? Enharmoniczny Chromatyczny
Diatoniczny
27
Koniec
28
Zła odpowiedź Powrót do zadania nr 1
29
Zła odpowiedź Powrót do zadania nr 2
30
Zła odpowiedź Powrót do zadania nr 3
31
Zła odpowiedź Powrót do zadania nr 4
32
Zła odpowiedź Powrót do zadania nr 5
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.