Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałCzcibor Brzyski Został zmieniony 10 lat temu
1
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
2
Dane Projektu Nazwa szkoły: Gimnazjum Publiczne w Dywitach
ID grupy: 96/73_MP_G2 Opiekun: Teresa Rukowicz Kompetencja: matematyczno – przyrodnicza Temat Projektowy: Gleba-zbadaj, poznaj, oceń Rok Szkolny: 2011/2012 Dane Projektu
3
Dnia 15 lutego nasze zajęcia odbyły się w pracowni komputerowej.
Wybraliśmy ostatni temat „Gleba-zbadaj, poznaj, oceń”. Wypełnialiśmy również testy na wstępie kolejnego semestru. Ostatni projekt
4
Dnia 22 lutego zrobiliśmy przydział obowiązków i ustaleń organizacyjnych. Omówiliśmy założenia projektu i sporządziliśmy regulamin pracy w grupie. Przydział obowiązków
5
Gleby na naszym terenie
Dnia 29 lutego postanowiliśmy wybrać się do Urzędu Gminy w Dywitach aby uzyskać informacje o glebach na naszym terenie. Po powrocie do klasy opracowaliśmy konturową mapę naszej gminy przedstawiającą gleby w naszym regionie Gleby na naszym terenie
6
Dnia 7 marca określaliśmy skład mineralny różnych próbek gleby.
Podzieliliśmy się na grupy: Pierwsza grupa – gleba z pobocza drogi Patryk Nowosielski, Dominika Wilińska, Natalia Gugała Druga grupa – gleba z nawierzchni stadionu. Anita Krystkiewicz, Natalia Korchut, Natalia Krystkiewicz Trzecia grupa – gleba z jeziora Dywickiego. Alan Sobótka, Sara Plichtowska, Aneta Olejnik, Paweł Karwowski. Badanie gleby
7
Dnia 21 marca badaliśmy gruzełkowatość gleby na próbach z różnych głębokości.
0cm – Anita Krystkiewicz, Aneta Olejnik, Natalia Korchut, Paweł Karwowski 20cm – Alan Sobótka, Patryk Nowosielski, Natalia Gugała, Karolina Dryka 40cm – Dominika Wilińska, Sara Plichtowska, Natalia Krystkiewicz Gruzełkowatość gleby
8
Przesączalność wody przez glebę
Dnia 28 marca na zajęciach badaliśmy przesączalność wody przez glebę. Każdą z gleb zalaliśmy wodą destylowaną, a następnie przesączyliśmy w następujących zespołach. Pierwsza grupa – gleba z pobocza drogi. Patryk Nowosielski, Natalia Krystkiewicz, Alan Sobótka, Paweł Karwowski. Druga grupa – gleba z ogródka. Natalia Gugała, Anita Krystkiewicz, Aneta Olejnik Trzecia Grupa – gleba z jeziora Dominika Wilińska, Sara Plichtowska, Natalia Korchut Przesączalność wody przez glebę
9
Wykrywanie odczynu gleby
Dnia 11 kwietnia wykrywaliśmy odczyn gleby za pomocą wywaru z liści czerwonej kapusty. Przygotowaliśmy wywar z kapusty i 3 próby gleb. Jak zwykle podzieliliśmy się na grupy. Doświadczenie wykazało odczyn zasadowy naszych gleb. Wykrywanie odczynu gleby
10
Dnia 18 kwietnia przygotowywaliśmy próby z różnych stanowisk( pobocze drogi, ogródek, linia brzegowa jeziora). Pobraliśmy próby i przygotowaliśmy je do wysuszenia. W ramach zajęć badaliśmy również wpływ zasolenia gleby na wzrost roślin. Zasialiśmy rzeżuchę w trzech roztworach: próba kontrolna, H2O i 1% NaCl oraz H2O i 2% NaCl. Pojemność wodna gleby
11
Dnia 25 kwietnia prowadziliśmy zajęciach w grupach
Dnia 25 kwietnia prowadziliśmy zajęciach w grupach. Wysuszone próby gleby odważyliśmy ( 100g) i wraz z bibułą oraz lejkiem zważyliśmy jeszcze raz- tym zajęła się pierwsza grupa: Patryk Nowosielski, Alan Sobótka, Dominika Wilińska, Natalia Gugała Do prób dolaliśmy po 100cm3 wody. Każdą próbę przesączyliśmy przez 15 minut. Po tym każdą próbę zważyliśmy kolejny raz – tym zajęła się druga grupa: Natalia Krystkiewicz, Anita Krystkiewicz, Natalia Korchut, Aneta Olejnik. Wnioski zapisali: Paweł Karwowski i Sara Plichtowska. Pojemność wodna gleby
12
Zasolenie gleby, a rozwój roślin
Dnia 2 maja analizowaliśmy przygotowane przez nas wcześniej próby z (1% NaCl, 2%NaCl, próbą kontrolną). Wykonaliśmy pomiary wzrostu roślin z trzech prób i wyniki zapisaliśmy w tabeli. Stwierdziliśmy, iż rzeżucha najintensywniej rosła na podłożu 2% roztworu NaCl . Zasolenie gleby, a rozwój roślin
13
Dnia 9 maja wykrywaliśmy obecność azotanów i azotynów w codziennym pożywieniu.
Zbadaliśmy obecność tych związków w bulwie ziemniaka i korzeniu marchwi. Azotany i azotyny
14
Dnia 16 maja ustalaliśmy kondycje gleb za pomocą biowskaźników
Dnia 16 maja ustalaliśmy kondycje gleb za pomocą biowskaźników. W ramach zajęć wybraliśmy się na wycieczkę w kierunku Jeziora Dywickiego. W trakcie szukaliśmy pokrzyw, które wskazują na dużą zawartość azotu w glebie; zbiorowisk leśnych, złożonych z drzew iglastych lub liściastych, co wskazywałoby na występowanie kolejno gleb bielicowych lub brunatnych . Kondycja gleb
15
Podsumowanie Dnia 23 maja odbyło się podsumowanie naszego projektu
,,Gleba- zbadaj, poznaj, oceń, ”. W ramach spotkania grupa dokonała podsumowania tego projektu i tych z poprzednich lat. Trzyletnia współpraca nauczyła nas umiejętności współpracy , twórczego myślenia oraz kreatywności . Podsumowanie
16
Dziękujemy za obejrzenie prezentacji
Dziękujemy za obejrzenie prezentacji. Prezentację zrealizowano przy współudziale wszystkich uczestników grupy projektowej. Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.