Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
1 1
2
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Olecku – Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi ID grupy: 96/46_P_G1 Opiekun: Jadwiga Zdan Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: „Razem czy osobno?” Semestr/rok szkolny: semestr II, rok szkolny 2010/2011 2 2
3
Skoro jesteśmy grupą o kompetencji przedsiębiorczość, to zajmiemy się
Skoro jesteśmy grupą o kompetencji przedsiębiorczość, to zajmiemy się... Nikogo nie zaskoczę – po prostu przedsiębiorstwami. Może dowiedzmy się najpierw podstawowych informacji na ich temat.
4
CO TO PRZEDSIĘBIORSTWO?
Potocznie przedsiębiorstwo nazywamy „firmą”. Jednostka prawna prowadząca działalność gospodarczą. Jego głównym celem jest osiągnięcie zysków lub zaspokojenie potrzeb konsumentów (klientów). Siedziba „Piekarni-Cukierni”, oleckiego przedsiębiorstwa cukierniczego. 4 4
5
PODZIAŁ PRZEDSIĘBIORSTW
Przedsiębiorstwa na podstawie charakteru ich działalności dzielimy na: produkcyjne, usługowe. Ze względu na liczbę pracowników: mikroprzedsiębiorstwa (do 9 pracowników), małe przedsiębiorstwa (10-49 pracowników), średnie przedsiębiorstwa ( pracowników), duże przedsiębiorstwa (ponad 250 pracowników). 5
6
PODZIAŁ PRZEDSIĘBIORSTW
Z punktu widzenia form własności: przedsiębiorstwa państwowe, prywatne, spółdzielcze, komunalne, będące własnością pracowników. PKP jest przykładem przedsiębiorstwa państwowego. 6
7
Prowadzenie firmy może dawać dużo korzyści i potrafi zaspokoić nasze potrzeby. Zobaczmy to na przykładzie piramidy Maslowa.
8
Przedsiębiorcy zwracają uwagę głównie na te potrzeby.
8
9
Jeżeli chcemy już coś stworzyć, pojawia się pytanie...
10
Razem… 10
11
…czy osobno? 11
12
Aby na nie odpowiedzieć, musimy się co nieco dowiedzieć na temat komunikacji oraz współpracy w grupie.
13
RODZAJE KOMUNIKACJI Komunikacja werbalna – przekazywana za pomocą słów. → ↑ Komunikacja niewerbalna – przekazywana za pomocą gestów, mimiki itp. 13
14
EFEKT SYNERGII 1+1+1+1 > 4
Pracując w odpowiednio dobranej grupie, możemy osiągnąć o wiele lepsze efekty, aniżeli pracując oddzielnie. Efekt osiągamy przez kooperację (współpracę) i synchronizację. Przykład: gdy dwie firmy decydują się na współpracę, to oprócz zwiększenia zasięgu rynkowego redukuje się koszty w dziedzinie badań czy rozwoju. Także poprzez łączenie wydziałów wydatków jest mniej. 14
16
SYNDROM APOLLA Grupa złożona z samych ekspertów i specjalistów jest często gorsza od złożonej z „przeciętniaków”. Tę zasadę nazywamy syndromem Apolla. Przykład syndromu – drużyna piłkarska Real Madryt. W każdej grupie jej członek powinien odgrywać jakąś rolę. Może to być np. szef, ekspert, mediator, krytykant, buntownik, generator pomysłów itp. 16
17
W naszej grupie występuje podział ról.
18
Jeżeli nadal nie czujesz się przekonany do pracy grupowej, spójrz na różne przedsiębiorstwa na przykładzie Olecka.
19
Przedsiębiorstwa w Olecku
19
20
USŁUGI KRAWIECKIE „DOBRY STYL”
Jednoosobowa firma działa od czerwca 2010 roku. Pieniądze na rozkręcenie biznesu uzyskano z UE. Aktualnie jedyny zakład w tej części miasta. 20
21
KWIACIARNIA „RÓŻA” Biznes już piętnastoletni (rodzinny) – założony przez Mieczysława Andrzejewskiego. Od trzech lat kwiaciarnią zarządza żona – Teresa. 21
22
CUKIERNIA „U LUDWIKI” Asortyment serwuje „Piekarnia-Cukiernia” Jana Staniszewskiego. Nazwa sklepu pochodzi od imienia córki. Rozpoczęcie działalności – 1994 r. 22
23
PIEKARNIA-CUKIERNIA Ta pięćdziesięcioosobowa firma serwuje wyroby cukiernicze już od 30 lat na terenie Mazur. Wyroby rozchodzą się „jak ciepłe bułeczki”. Asortyment można zakupić w oficjalnym sklepie – cukierni „U Ludwiki”. 23
24
Jak widać na przykładach, praca w grupie daje naprawdę pokaźne efekty i potrafi zdziałać cuda.
Gdy już wiesz, jaką drogę obrać, pamiętaj o tym, że dobry przedsiębiorca powinien mieć kilka ważnych cech.
25
Człowiek przedsiębiorczy
Cechy: Umiejętności: Działania: otwartość, stanowczość, aktywność, energiczność, sprawność, skuteczność. działania, przewidywania, rozwiązywania, usprawniania, uzgadniania, decydowania. wykazywanie inicjatywy, przekonywanie innych, wykorzystanie możliwości, poszukiwanie dobrych rozwią- zań.
26
Konkluzja wynika taka, że współpraca się opłaca!
27
Bibliografia Fiała U.M.: Nowe trendy w orientacji i doradztwie zawodowym w gimnazjum, Poznań 2009; Filipowicz G.: Komunikacja. Opracowanie; Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne) - program profilaktyczny dla młodzieży, MEN 1989; Kania I.: Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno- zawodowym?, Warszawa 2010; Leksykon szkolny pod redakcją B. Bodzioch-Bryła, Wydawnictwa ARTI; Pakulniewicz-Błońska S.: Społeczne aspekty porozumiewania się;
28
Bibliografia Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki edukacji; Wielki Słownik Ucznia, pod redakcją M. Bańko, Wydawnictwa PWN.
29
29 29
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.