Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012"— Zapis prezentacji:

1 Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Architektura chińska Ks. Łukasz Libowski Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012

2 Modlitwa za Kościół w Chinach
W maju (dokładnie: od 17 do 31 maja) cały Kościół katolicki modli się za chrześcijan w Chinach. /fot.: eksponat wystawy „Chińskie oblicza Jezusa Chrystusa” (pochodzi ze zbiorów księży werbistów); (22 III 12)/ Modlitwa za Kościół w Chinach (od 17 do 31 maja 2012 r.)

3 Apel Benedykta XVI „W tymże dniu [24 maja] katolicy całego świata, szczególnie pochodzenia chińskiego, wyrażą swą braterską solidarność i troskę o was, upraszając u Pana historii dar wytrwania w świadectwie, pewni, że wasze minione i obecne cierpienia dla Świętego Imienia Jezus i wasza nieugięta lojalność wobec Jego Zastępcy na ziemi, zostaną nagrodzone, nawet jeśli niekiedy wszystko mogłoby się wydawać gorzkim niepowodzeniem”. Jest to odpowiedź na apel Benedykta XVI. Papież, w swoim liście apostolskim, jaki napisał do Kościoła katolickiego w Chińskiej Republice Ludowej (27 V 2007), na dzień modlitwy za chińskich wyznawców Chrystusa wyznaczył dzień 24 maja, który jest liturgicznym wspomnieniem Najświętszej Dziewicy Maryi, Wspomożycielki Wiernych, czczonej w sanktuarium Sheshan w Szanghaju. Termin ten rozszerzono jednak potem na tydzień przed i tydzień po 24 maja. A zatem od 17 do 31 maja w sposób szczególny łączymy się w modlitwie z naszymi braćmi w wierze z Chin. Modlitwa ta ma przede wszystkim uprosić u Pana historii dla chrześcijan w Chinach - jak zaznacza Ojciec Święty - "dar wytrwania w świadectwie", aby byli oni pewni, że ich minione i obecne cierpienia dla Świętego Imienia Jezus oraz ich nieugięta lojalność wobec Jego Zastępcy na ziemi, zostaną nagrodzone, "nawet jeśli niekiedy wszystko mogłoby się wydawać gorzkim niepowodzeniem". /fot.: (23 III 12)/ List Ojca Świętego Benedykta XVI do biskupów, do kapłanów, do osób konsekrowanych oraz do wiernych świeckich Kościoła katolickiego w Chińskiej Republice Ludowej z 25 maja 2007 r.

4 Sanktuarium Sheshan Sheshan znajduje się w odległości 50 km od Szanghaju. Ewangelizacja dotarła tam w 1844 r. Misjonarze zbudowali wówczas dom z pięcioma izbami, z których jedna służyła jako kaplica, a inne do ich potrzeb. W 1864 r. brat zakonny narodowości chińskiej zbudował na szczycie tego wzgórza altanę sześcioboczną, gdzie umieścił obraz Matki Boskiej namalowany przez niego, i czczony pod wezwaniem „Wspomożycielki Wiernych”. Od tej chwili kult Madonny z Sheshan - Wspomożycielki Wiernych rozszerzył się po całej okolicy, i każdego roku, 24 maja obchodzi się tam święto bardzo uroczyście. Obecnie w Sheshan znajdują się dwa kościoły: jeden w połowie wzgórza, a drugi na jego szczycie (widać go na zdjęciu). Ten ostatni został zbudowany w 1873 r., a przerobiony w 1925 r. Kościół znajdujący się w połowie wzgórza został zbudowany w 1894 r. Wokół wzgórza Sheshan jest wiele wodnych kanałów. Rośnie tam też mnóstwo bambusów, co nadaje temu miejscu dużą atrakcyjność ze względu na piękno krajobrazu. Dlatego inną nazwą Sheshan jest „Góra zielonych bambusów”. /fot.: (26 III 12)/

5 /fot. : po lewej - http://en. wikipedia. org/wiki/File:Sheshan
/fot.: po lewej - (26 III 12), po prawej - (26 III 12)/

6 Matka Boża z Sheshan Kościół na szczycie posiada dzwonnicę wysokości 33 m, którą wieńczyła statua Madonny z brązu, trzymającej uniesionego w górę swego Syna - Jezusa. Ponieważ miał On ramiona otwarte w geście błogosławienia, był więc z daleka widoczny jako wielki krzyż rozpostarty nad Chinami. Podczas rewolucji kulturalnej bazylika została zamknięta i zdewastowana; zniszczono wówczas witraże, obrazy oraz figurę Madonny. Statua, zastąpiona początkowo żelaznym krzyżem, wróciła na swoje miejsce w 2000 r. /fot.: (26 III 12)/

7 W związku więc z faktem, że modlimy się obecnie za chińskich wyznawców Chrystusa, chcemy poznać też trochę chińskiej kultury. Kultura przejawia się w wielu aspektach: w literaturze, muzyce, w ogóle w sztuce, słowem - we wszystkich osiągnięciach ludzkiego ducha. Jednym z przejawów kultury jest również architektura. Dlatego dziś zajmiemy się architekturą chińską, a przede wszystkim jej najbardziej charakterystycznymi elementami. /fot.: (26 III 12)/ Architektura chińska

8 Budownictwo mieszkalne.
Chińskie miasto. Wieża bębna. Wieża dzwonu. Budownictwo mieszkalne. Wielki Mur Chiński. Pagoda. Brama memorialna. Kolumna dekoracyjna. Figury zwierząt. Kadzielnica. Pawilon ogrodowy. Mostek. Najpierw zapoznamy się krótko z tym, jak wyglądało tradycyjne chińskie miasto. Powiemy sobie czym była wieża bębna i wieża dzwonu oraz jak mieszkali i nadal gdzieniegdzie jeszcze mieszkają Chińczycy. W kilku słowach opowiemy sobie o Wielkim Murze Chińskim, najbardziej chyba znanym dziele chińskiej sztuki budowniczej. Potem zajmiemy się rozmaitymi elementami chińskiej architektury, tymi dla niej charakterystycznymi: pagodami, bramami memorialnymi, kolumnami dekoracyjnymi, figurami zwierząt, kadzielnicami, pawilonami ogrodowymi, mostkami.

9 Foguang si Chińska tradycja budowlana zaczęła się kształtować już w XV w. p.n.e., a w III w. p.n.e. osiągnęła bardzo wysoki poziom. Budowano z materiałów bardzo nietrwałych: drewna (w zaludnionych terenach nadmorskich) oraz suszonej i niewypalanej gliny. Najstarsza zachowana budowla drewniana to główny pawilon w buddyjskiej świątyni Foguang si na górze Wutai. Najstarszy zachowany traktat z zakresu architektury (tytuł: "Metody architektury") pochodzi z początku XII w. /fot.: (27 III 12)/

10 Tradycyjne chińskie miasto
ulice w kierunkach wschód-zachód i północ-południe fasady domów skierowane ku południu miasta na planie prostokątów miasta otoczone murem z wieżami obserwacyjnymi główna arteria z północy na południe główne wejście od strony południowej „miasto pałacowe” wieża bębna, wieża dzwonu Miasta Chińczycy budowali w ten sposób, że ulice biegły w kierunkach wschód-zachód i północ-południe, jako że tak nakazywała sztuka fengshui. Fasady domów, a więc także wejścia, skierowane były na południe, co wiązało się z wierzeniami, że dobre wpływy płyną z południa, a złe - z północy. Miasta budowano na planie prostokąta. Otaczano je murami, nad którymi wznosiły się wieże obserwacyjne. Główna ulica (arteria) biegła zwykle na osi północ-południe, natomiast główna brama do miasta mieściła się od strony południowej. W środku miasta albo w jego części północnej znajdowało się zazwyczaj prostokątnie i otoczone murem tzw. "miasto pałacowe". W każdym mieście wznoszono także dwie wieże: Wieżę Bębna oraz Wieżę Dzwonu. O tym, że tak wyglądały chińskie miasta wiemy z wykopalisk z okresu Walczących Królestw (V-III w. p.n.e.).

11 Stałym elementem każdego starego miasta chińskiego, które zachowało się do dziś, są wieża dzwonu i wieża bębna. Na ogół wieża dzwonu znajduje się w znaczącym punkcie miasta, kiedyś było to jego centrum. Zaraz nieopodal niej jest wieża bębna. Wieże bębna i dzwonu są na ogół dość podobne do siebie. Zasadniczą różnicą, jak sama nazwa wskazuje jest obecność dzwonu lub bębna. Mogą pojawiać się również różnice w ornamentacji. Zasadniczo jednak, podstawa jest murowana, a sama budowla wykonana jest z drewna. Wieże miały znaczącą funkcję w mieście chińskim. Poprzez uderzanie bębna lub dzwonu sygnalizowało się początek dnia, jak i to, że nadchodzi zagrożenie dla miasta. Perkusyjne instrumentarium zawsze miało ogromne znaczenie w kulturze chińskiej, element ten jest ściśle związany z rytuałem. A to właśnie rytuał jest główną przesłanką istnienia wież dzwonu i bębna. Dzwony zamieszczone w wieżach są bardzo duże i ich dźwięk roznosił się na odległość do dwudziestu kilometrów. Dzisiaj nikt już ich nie stosuje, wieże stanowią jedynie zabytkowe miejsce, które odwiedzane jest regularnie przez turystów. Wieża bębna

12 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

13 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

14 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

15 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

16 Wieża dzwonu

17 /fot. : http://podroze. gazeta. pl/podroze/51,114204,9166280. html
/fot.: (27 III 12)/

18 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

19 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

20 Budownictwo mieszkalne
W każdym tradycyjnym chińskim domu najważniejsze pomieszczenia skierowane są na południe, a poszczególne domy rozlokowane były symetrycznie po obu stronach osi północ-południe. W ścianie północnej zwykle nie było drzwi i okien. W środku znajdował się natomiast dziedziniec. Ponieważ zgodnie z obyczajem dorośli synowie mieszkali razem z rodzicami, dom stopniowo się rozrastał, powtarzając wielokrotnie podstawowy moduł. Dało to w efekcie powstanie typowego dla Chin kompleksu budynków mieszkalnych, zwanych hutongiem, we wnętrzu którego znajduje się kilka dziedzińców z ogródkami. Hutong to zespół szczelnie połączonych za sobą parterowych budynków. Budowane były na planie prostokąta, z wąskimi uliczkami, do których przylegają bramy wejściowe. Hutongi zazwyczaj nie posiadają sieci wodociągowej i centralnego ogrzewania, a mieszkańcy korzystają ze wspólnego wychodka na podwórzu. Hutongi pojawiły się w Chinach w XII wieku i szybko upowszechniły się, gdyż stwarzały dobre warunki do obrony w przypadku oblężenia miasta i odpowiadały potrzebom patriarchalnego społeczeństwa. Warunki życia w hutongach zależały od pozycji społecznej mieszkańców. Mieszkanie w dzielnicy bogatych hutongów było nobilitacją, a przed wojną lokowano w nich zagraniczne placówki dyplomatyczne i handlowe. W biednych hutongach większość ulic nie posiadała utwardzanej nawierzchni. Domy biednych hutongów były zazwyczaj ruderami z desek i gliny, zamieszkiwały w nich wielopokoleniowe rodziny, a ilość miejsca na osobę często wystarczała jedynie do spania w kuckach. Ulice w hutongach bardzo często nie przekraczają więc szerokości 9 m i do dzisiaj pozostają najwęższymi drogami w Pekinie. Niejednokrotnie alejki pozostają nie szersze niż 3 do 4 m, a czasem są tak wąskie, że mogą się nimi poruszać jedynie pojazdy jednośladowe. Hutongi są wyburzane w procesie zastępowania starych dzielnic nowoczesną architekturą. Zjawisko to nasiliło się również na początku XXI wieku. Dziś w Pekinie pozostało jedynie około 2000 zespołów starych domostw. Budownictwo mieszkalne

21 Hutong (widok z lotu ptaka)
/fot.: (27 III 12)/

22 Wejście do hutongu /fot.: (27 III 12)/

23 Wielki Mur Chiński to nazwa systemów obronnych, składających się z zapór naturalnych, sieci fortów i wież obserwacyjnych oraz murów obronnych z ubitej ziemi, murowanych lub kamiennych. Osłaniał północne Chiny przed najazdami ludów ościennych. Przyjmuje się powszechnie, że Wielki Mur rozciągał się na długości ok km. Nazywany jest też "Murem Li", która to nazwa ma podkreślać jego "nieskończoną długość". W 1987 r. Mur Chiński został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a w 2007 r. ogłoszono go jednym z siedmiu nowych cudów świata. Składają się nań fragmenty fortyfikacji i bariery naturalne (np. rowy czy jeziora). Pierwszy "wielki mur" miał wznieść pierwszy cesarz Chin w III wieku p.n.e. Miała to być zarówno zapora przed najazdem jak i symbol potęgi władcy. Przy budowie miało zginąć z wycieńczenia ok. miliona robotników, a zmarłych miano zamurowywać w ścianach konstrukcji. Opowieści te były elementami legendy tyranii Qin Shi Huanga - rzeczywiste dowody na budowę przez niego Wielkiego Muru są bardzo skąpe. Znaną do dziś postać mur uzyskał dopiero za dynastii Ming w XV w. Dynastia ta, odczuwając duży nacisk ludów mongolskich, postanowiła zbudować, w oparciu o wciąż istniejące fragmenty starożytnego muru, ciągły system fortyfikacji – od granic Korei aż po pustynię Gobi. System ten składał się nie tylko z samego muru, ale także z przylegających do niego osad nadgranicznych, faktorii handlowych oraz szerokiego na blisko 1 km pasa "spalonej" ziemi. Oprócz bezpośredniej ochrony przed najazdami ludów z Wielkiego Stepu mur miał duże znaczenie handlowe, jego zachodni odcinek chronił chińską część Jedwabnego szlaku. Mur nie spełniał nigdy roli fortyfikacji zdolnej przeciwstawić się długiemu oblężeniu przez silną armię. W sytuacji zmasowanego ataku zorganizowanej armii, mur był niemal całkowicie bezużyteczny i mógł co najwyżej spełniać rolę systemu wczesnego ostrzegania. Do przekazywania wiadomości alarmowych na wypadek zbliżania się nieprzyjaciół służyły wieże sygnalizacyjne rozmieszczone co 100 metrów, na których w nocy zapalano ogień, a w dzień wypuszczano dym, który błyskawicznie był przekazywany wzdłuż całego kraju systemem "od wieży do wieży". W końcu w XVII w. mur znalazł się wewnątrz państwa chińskiego. W efekcie stracił jakiekolwiek znaczenie strategiczne. Wielki Mur Chiński jest największą budowlą tego typu na świecie. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie jest widoczny "gołym okiem" z odległego kosmosu (np. z Księżyca), natomiast z niskiej orbity okołoziemskiej widocznych jest też wiele innych budowli, np. autostrady, lotniska czy tamy. Podczas budowy muru żywcem wmurowywano do niego ludzi za nieposłuszeństwo. Gdy niewolnik zmarł (najczęściej na skutek wycieńczenia), chowano go przy murze lub w nim, żeby zapobiec epidemiom. Wielki Mur Chiński

24 /fot.: http://www.tapety.kino-azja.pl/d/159-2/chiny-4.jpg (27 III 12)/

25 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

26 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (27 III 12)/

27 /fot. : http://podroze. gazeta. pl/podroze/51,114158,8468076. html
/fot.: (27 III 12)/

28 Pagoda, w buddyjskiej architekturze sakralnej na Dalekim Wschodzie, jest rodzajem wielokondygnacyjnej wieży. Służy do przechowywania relikwii. Przynależy do zespołu budynków tworzących klasztor buddyjski. Wywodzi się pod względem funkcji od indyjskiej stupy, lecz architektonicznie od starożytnych chińskich wież obserwacyjnych. Na przestrzeni wieków pagody występowały w wielu typach i o zróżnicowanych formach architektonicznych. Poszczególne kondygnacje pagody są kryte odrębnymi dachami, najczęściej z narożnikami podgiętymi ku górze. Jako materiału do budowy w dawnych Chinach używano drewna, a nawet brązu, żelaza czy porcelany. Uderzającą cechą budowli chińskich jest naśladowanie form architektury drewnianej również w pagodach kamiennych. Najbardziej typowe dla Chin są jednak pagody ceglane. W okresie od V do VII w. pagody osiągały wysokość 50 m. Niekiedy osiągały nawet 100 m wysokości. Najwyższa zachowana do dziś pagoda Liaodi ma 82 m wysokość. Pagody w Chinach budowane były na planie kwadratu lub wieloboku, zdarzały się także okrągłe. Ilość kondygnacji zgodnie z tradycją jest zawsze nieparzysta. Pagoda

29 /fot. : Religie świata. Tablice porównawcze, tłum. J
/fot.: Religie świata. Tablice porównawcze, tłum. J. Kolczyńska, Warszawa 2003, s. 109/ ← Pagoda ↑ Stupa

30 /fot. : http://pl. wikipedia. org/w/index. php
/fot.: (28 III 12) – po prawej; (28 III 12) – po lewej/

31 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (28 III 12)/

32 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (28 III 12) – po lewej; (28 III 12) – po prawej/

33 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (28 III 12)/

34 /fot. : http://pl. wikipedia. org/w/index. php
/fot.: (30 III 12)/

35 Majestatyczne bramy (zwane pailou lub paifang) budowane były dla uczczenia dostojników. Stawiano je zwykle na drogach prowadzących do mauzoleum. Posiadają zazwyczaj trzy lub pięć przejść. Najstarsze z zachowanych pailou są zbudowane z kamienia, lecz ich forma i szczegóły konstrukcyjne świadczą o tym, że pierwowzorem dla nich były bramy drewniane. Bramy memorialne są charakterystycznym elementem chińskiej architektury. Pierwotnie miały charakter praktyczny, lecz z czasem stały się elementem wyłącznie dekoracyjnym. Pełnią funkcję pomników upamiętniających wydarzenie lub osobę. Stawiano je na głównych ulicach miast bądź alejach wiodących do cmentarzy. Wznoszono je z drewna, kamienia lub cegły, często bogato ozdabiając z zewnątrz kolorową glazurą. Często zdarzało się, że pailou tamowały ruch, dlatego wiele z nich już zburzono. Bramy są malowane na czerwono. Belkowania przyozdobione są między innymi kaligrafią. Dach natomiast pokryty jest kolorowymi dachówkami i zdobiony tradycyjnymi chińskimi smokami. Drewniane paifang mają kamienne piedestały. Bramy znowuż kamienne lub ceglane mogą być malowane na czerwono i zdobione podobnie jak drewniane. Bywają też malowane na biało. Biel związana jest w kulturze Dalekiego Wschodu ze śmiercią i zwykle białe paifang stoją przy wejściach do miejsc kultu lub na cmentarze. Nie mają wówczas kolorowych zdobień, ale filary pokrywane są misternie wykonanymi rzeźbieniami. Brama memorialna

36 /fot. : http://pl. wikipedia. org/w/index. php
/fot.: (28 III 12)/

37 /fot. : http://pl. wikipedia. org/w/index. php
/fot.: (28 III 12)/

38 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (28 III 12)/

39 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (28 III 12)/

40 /fot. : http://www. chine-informations. com/guide/paifang_2470
/fot.: (28 III 12)/

41 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (28 III 12)/

42 Huabiao jest tradycyjnym elementem chińskiej architektury w formie dekoracyjnej kolumny. Huabiao początkowo były drewnianymi słupami z poprzeczką u góry, stawianymi jako drogowskazy przed placówkami pocztowymi i mostami. Później nabrały funkcji wyłącznie dekoracyjnej; zaczęto je stawiać jedynie przed pałacami. Drewno zastąpiono kamieniem, a na szczycie dodano rzeźby. Kolumna dekoracyjna

43 /fot. : http://en. m. wikipedia. org/wiki/File:Tongji_huabiao
/fot.: (28 III 12) – po prawej; (28 III 12) – po lewej/

44 /fot. : http://pl. wikipedia. org/w/index. php
/fot.: (28 III 12) – po prawej; (28 III 12) – po lewej/

45 W architektonicznym krajobrazie Chin typowe są też stylizowane lwy i smoki ustawione przy wejściach do świątyń i pałaców. Występują również mityczne pixiu, na których umieszczano stele z inskrypcjami. Rzeźby te pełnią funkcję wyłącznie - oczywiście - dekoracyjną i estetyczną. Figury zwierząt

46 /fot. : http://www. monstropedia. org/index. php. title=File:Pixiu
/fot.: (30 III 12) – po lewej; (30 III 12) – po prawej/

47 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

48 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12) – po prawej; (30 III 12) – po lewej/

49 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

50 Dość oryginalnym elementem architektury chińskiej są kadzielnice
Dość oryginalnym elementem architektury chińskiej są kadzielnice. To element dekoracyjny zdobiący wejścia nie tylko do świątyń, lecz również do pałaców i parków. Kadzielnice te występują w bardzo wielu, niekiedy w doprawdy niepowtarzalnych, wymyślnych formach. Kadzielnica

51 /fot.: (30 III 12) – po prawej; (30 III 12) – po lewej/

52 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12) – po prawej; (30 III 12) – po lewej/

53 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

54 Istotnym detalem ogrodu chińskiego pozostaje altana czy pawilon
Istotnym detalem ogrodu chińskiego pozostaje altana czy pawilon. Zazwyczaj buduje się go z drewna, ale bywają również wykonane z kamienia lub metalu. Najczęściej pawilony wznosi się na planie kwadratowym, okrągłym lub wielobocznym. Są bardzo starannie i pięknie zdobione. Wieńczy je zwykle bogato dekorowany dach, stanowiący jeden z najbardziej charakterystycznych elementów architektury chińskiej. Krawędzie każdego chińskiego dachu są zazwyczaj łukowato podniesione. Maniera ta, uznawana niemal za symbol architektury chińskiej, nie pochodzi bynajmniej z Chin, lecz z Półwyspu Indochińskiego. Przenikała stopniowo z południa, aż stała się w Chinach czymś powszechnym (w czasach dynastii Song). Wiązało się to z rozwiązaniem szeregu problemów technicznych, gdyż zupełnie inny jest rozkład sił. Dodatkowo dachy te były pokrywane niekiedy ciężkimi glazurowanymi dachówkami. W przypadku budynków wielokondygnacyjnych (np. pagodach) każda kondygnacja posiada swój własny daszek. W dachy wyposażone są niekiedy nawet bramy i mury. Dachy świątyń i pałaców wspierały się na specjalnej konstrukcji, zwanej dougong, pełniącym również funkcję amortyzacyjną i ozdobną. Pawilon ogrodowy

55 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

56 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

57 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

58 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

59 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

60 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

61 Elementem bardzo popularnym w tradycyjnej architekturze ogrodowej jest mostek. Zazwyczaj ma formę mocno wygiętego łuku. Czasami bywa zadaszony - przyjmuje wtedy postać lekkiego ażurowego pawilonu. Mostek

62 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

63 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

64 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

65 /fot. : http://www. google. pl/imgres
/fot.: (30 III 12)/

66 Bibliografia Kajdański E., Architektura Chin, Warszawa 1986.
Tenże, Chiny. Leksykon, Warszawa 2005. Künstler M.J., Mały słownik sztuki chińskiej, Warszawa 1996. Tenże, Sztuka Chin, Warszawa 1991. Religie świata. Tablice porównawcze, Warszawa 2003. (31 III 2012). (31 III 2012). /fot.: (30 III 12)/

67 Modlitwa Benedykta XVI
Najświętsza Dziewico, Matko Słowa Wcielonego i Matko nasza, czczona jako Wspomożycielka Wiernych w sanktuarium Sheshan, na którą spogląda z serdeczną miłością cały Kościół w Chinach, zwracamy się dziś do Ciebie, by błagać o Twoje wstawiennictwo. Spójrz na lud Boży i prowadź go z macierzyńską troską drogą prawdy i miłości, aby we wszystkich okolicznościach był zaczynem harmonijnego współżycia wszystkich mieszkańców tego kraju. /fot.: (30 III 12)/

68 Swoim TAK wypowiedzianym w Nazarecie sprawiłaś, że odwieczny Syn Boży przyjął ciało w Twoim dziewiczym łonie i dał początek dziełu zbawienia. Miałaś wielki wkład w to dzieło, ponieważ zgodziłaś się, by miecz boleści przeszył Twoją duszę, kiedy stałaś na Kalwarii przy Twoim Synu, który umierał, by człowiek miał życie. Od tamtej chwili stałaś się w nowy sposób Matką wszystkich, którzy z wiarą przyjmują Jezusa Twojego Syna i decydują się iść za Nim, biorąc na ramiona Jego krzyż. Matko Nadziei, która przez ciemność Wielkiej Soboty podążałaś z niezłomną ufnością ku wielkanocnemu porankowi, daj Twoim dzieciom umiejętność odczytania znaków miłującej obecności Boga w każdej sytuacji, nawet tej najciemniejszej.

69 Matko Boża z Sheshan, wspieraj zaangażowanie tych, którzy w Chinach wśród codziennych zmagań trwają w wierze, nadziei i miłości, aby nie lękali się mówić światu o Jezusie i Jezusowi o świecie. Figura, która wznosi się ponad sanktuarium, przestawia Cię, jak podnosisz w górę swojego Syna, pokazując Go światu z otwartymi w geście miłości ramionami. Pomóż chińskim katolikom, by zawsze byli wiarygodnymi świadkami tej miłości i trwali w jedności ze skałą Piotrową, na której zbudowany jest Kościół. Matko Chin i Matko Azji, módl się za nami teraz i zawsze. Amen!

70 Ks. Łukasz Libowski Architektura chińska
KONIEC Niniejsza prezentacja jest częścią książki: D. Klejnowski-Różycki (red.), Chińskie katechezy, Warszawa-Zabrze 2012 © by Sinicum © by Śląska Szkoła Ikonograficzna © by Katedra Teologii Dogmatycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego


Pobierz ppt "Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012"

Podobne prezentacje


Reklamy Google