Pobierz prezentację
1
rodzaje przyczyny rozpoznanie
AGRESJA W SZKOLE rodzaje przyczyny rozpoznanie
2
DEFINICJA AGRESJI agresja [łac.], psychol.
działanie (fiz., słowne, symbol.) zmierzające do spowodowania szkody,wyrządzenia krzywdy fizycznej lub psychicznej,skierowane na inną osobę, przedmiot lub siebie samego (samoagresja); także zamiar takiego działania lub względnie trwała tendencja do takich działań. Wg Internetowej Encyklopedii PWN
3
FORMY AGRESJI AGRESJA SŁOWNA AGRESJA FIZYCZNA
4
AGRESJA SŁOWNA wyśmiewanie grożenie ośmieszanie plotkowanie
przeżywanie wyśmiewanie grożenie ośmieszanie plotkowanie namawianie się, szantaż obrażanie
5
AGRESJA FIZYCZNA bicie popychanie wymuszanie pieniędzy
niszczenie własności kopanie plucie napastowanie seksualne
6
PRZYCZYNY AGRESJI
7
Przyczyny tkwiące w rodzinie
brak ciepła, brak zainteresowania sprawami dziecka, pobłażliwość, przyzwolenie na stosowanie agresji, brak rozgraniczenia co wolno, a czego nie wolno, kryzysy rodzinne, wychowanie w duchu „dziecko nie ma głosu”
8
Przyczyny tkwiące w szkole
hałas, ocenianie i narzucony porządek, wiele sytuacji nakazanych bez wyboru, złe relacje nauczyciel - uczeń np. chłód, poniżenie, ośmieszenie przed klasą, straszenie, wymagania bez nagród, błędy procesu nauczania np.. Zbyt dużo wymagań, brak doceniania wysiłku, niesprawiedliwość w traktowaniu, nuda podczas lekcji,
9
Wpływ grupy rówieśniczej
naśladowanie złych przykładów, popularność, brak reakcji dorosłych, brak odpowiedzialności
10
Wpływ mediów uczenie się agresywnych zachowań,
media nie pokazują cierpienia ofiary i negatywnych skutków przemocy,
11
Przejawy zachowań agresywnych
sposób poruszania się (chodzi bardziej energicznie niż zazwyczaj, cokolwiek bierzemy do ręki używamy do tego zbyt wiele energii); ton wypowiedzi (ostry, suchy, stanowczy, despotyczny); postawa (głowa wysunięta do przodu, dłonie zaciśnięte ...); mimika twarzy;
12
Przejawy zachowań agresywnych
postawa ciała głowa wysunięta do przodu, ramiona podniesione do góry, dłonie zaciśnięte, nogi mocno osadzone w podłożu; podczas wykonywania polecenia będą mieli niekontrolowane odruchy np. stukanie palcem, długopisem o ławkę, stukanie nogą o podłogę, nerwowe szukanie w teczce, rysowanie bez celu na kartkach lub w zeszycie, rzucanie papierkami itp.
13
Wszystkie powyższe przykłady (i wiele innych) dają wychowawcy sygnał,
że czas wytężyć wysiłki w celu odnalezienia źródła konfliktu i zastosowania metod mediacyjnych. W przeciwnym wypadku bądźmy pewni, że w najbliższym czasie wybuchnie poważny konflikt.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.