Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKazimiera Sternik Został zmieniony 10 lat temu
1
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
Przemoc wśród uczniów Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
2
mgr Joanna Szczepaniak
Szkoła Podstawowa Nr 5 im. I Armii Wojska Polskiego ul. Sadowa 5/7, Konstantynów Łódzki autorzy: mgr Mariola Karpińska mgr Joanna Szczepaniak
3
Cele spotkania: Rodzice:
Znają przyczyny agresywnego zachowania się dziecka. Potrafią wymienić i omówić rodzaje przemocy Wiedzą co to jest zachowanie agresywne Wiedzą co pomaga, a co przeszkadza w kontaktach z innymi ludźmi Potrafią rozmawiać ze swoim dzieckiem i słuchać go.
4
Ćwiczenie edukacyjne „DŁOŃ”.
5
Przyczyny agresywnego zachowania. Teorie.
Tendencja wrodzona. Reakcja na frustrację – nabyta. Zachowanie wyuczone – rezultat norm społecznych, nagród, kar, modeli zachowań, z którymi zetknął się uczeń.
6
Rodzaje przemocy i agresji fizycznej.
kopanie molestowanie gryzienie ciągnięcie za włosy Co boli ciało? popychanie szturchanie duszenie rozbój używanie broni bicie
7
Rodzaje przemocy psychicznej.
przezywanie kłótnie wyśmiewanie wyłudzanie molestowanie Co boli duszę? łamanie norm społecznych i prawnych popychanie wandalizm poniżanie zastraszanie zawstydzanie grozić komuś grozić sobie
8
Cechy charakterystyczne ofiar agresji:
sińce, zadrapania podarte ubrania, zniszczone podręczniki są odizolowane od środowiska rówieśników boją się uczęszczać do szkoły do i ze szkoły idą dłuższą drogą bez uzasadnienia mają kłopoty ze snem, koszmary senne obniżają się ich wyniki w nauce sprawiają wrażenie nieszczęśliwych, zdesperowanych zdarzają się zmiany nastroju, napady złości, poirytowanie proszą rodziców o pieniądze lub kradną płaczliwość
9
Co sprzyja agresji? Słowa utrudniające komunikację.
(Np.: „Kiedy wreszcie zaczniesz słuchać?” „Ile razy mówiono Ci?” „A Twoja mama to…” „A jak byłem w Twoim wieku to…”) Słowa ironiczne i zniechęcające. (Np.: „Nie wysilaj się tak.” „Jak patrzę na Ciebie to płakać mi się chce”)
10
Co sprzyja agresji? Słowa poniżające, komentujące, uwagi
(Np.: „Ale jesteś głupi.” „Skąd masz te ohydne buty?”) Brak reakcji na pozytywne zachowanie dziecka ze strony dorosłych i rówieśników. Ograniczenie możliwości ruchu – dłuższe przesiadywanie w jednym miejscu (Np.: telewizor, komputer)
11
Co osłabia agresję? Likwidowanie barier komunikacyjnych poprzez zachęcanie dziecka do rozmowy. (Np.: „Co u Ciebie?” „Słucham Cię.” „Ciekawie mówisz.”) Poświęcanie uwagi i uważne słuchanie. Kontakt wzrokowy – na poziomie dziecka. Okazywanie pozytywnych uczuć. Mobilizowanie do samodzielnej pracy i samokontroli. Konsekwencja.
12
Jak stłumić gniew? Co zrobić, aby nie wybuchła?
Wybucha nagle i powoduje duże straty.
13
Jak stłumić gniew? Jak się przed nią uchronić?
Nie wiadomo kiedy, gdzie i w kogo trafi. Może trafić w Ciebie i w Twoich bliskich.
14
Jak stłumić gniew? Jak go ugasić? Z małej iskry duży pożar.
15
Jak stłumić gniew? Co zrobić, aby się nie rozprzestrzenił?
Stłumiony lekko się tli.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.