Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII
Część III Obróbka zdjęć astro. Michał Klimaszewski Wykorzystane zdjęcia: Dominik Woś, Paweł Łańcucki, Janusz Wiland, autor
2
Obróbka obrazu - basic Sprawdzenie danych wejściowych
Przygotowanie klatek master Kalibracja klatek RAW Konwersja koloru, poziom tła Łączenie klatek (L, RGB, H-α) Łączenie klatek w obraz ostateczny (LRGB, LLRGB) Motto przewodnie – fotografujemy tym, co mamy, ciesząc się z rezultatów, a jednocześnie poszukujemy metod na osiągnięcie czegoś więcej, metodycznie eliminując z zestawu najsłabsze ogniwo i zastępując je czymś lepszym. Fot. Dominik Woś – M33
3
Obróbka obrazu - advanced
Unsharp masking – obiekty rozległe Szumy tła, gradienty Kolory gwiazd Krzywe Formatowanie obrazu do publikacji Motto przewodnie – fotografujemy tym, co mamy, ciesząc się z rezultatów, a jednocześnie poszukujemy metod na osiągnięcie czegoś więcej, metodycznie eliminując z zestawu najsłabsze ogniwo i zastępując je czymś lepszym. Fot. Dominik Woś – M33
4
Sprawdzenie danych wejściowych
Light – Luminance, H-α, H-β, O-III, S-II… R,G,B Dark (ten sam czas ekspozycji jak dla klatek Light i RGB) Flat Bias
5
Sprawdzenie danych wejściowych
Uruchom dowolny program do obróbki materiału RAW Wczytaj kolejno obrazy z w/w kategorii i skontroluj czasy naświetlania i jakość materiału
6
Przygotowanie klatek master
Cel: połączenie dostępnych klatek Flat Bias Dark w trzy klatki typu master. Ułatwia dalszą obróbkę (szybsze działanie procesu kalibracji) Należy włączyć „boxcar filter” dla klatek flat (dla kamer kolorowych)
7
Przygotowanie klatek master
Wybierz klatki określonego rodzaju Nie wykonuj żadnych operacji dopasowania! Połącz klatki: Average – suma podzielna przez ilość klatek Median – mediana z łączonych obrazów – bardzo dobrze eliminuje złe pixele Zapisz wynik jako „Master… .fit”
8
Mapa uszkodzonych pixeli
Wykonujemy dla kilku przykładowych klatek Light Mapa gorących pixeli jest przydatna podczas wstępnej obróbki (przeciwdziała powstawaniu artefaktów)
9
Mapa uszkodzonych pixeli
Wczytaj przykładowy obraz Bez wykonywania kalibracji przekształć obraz w RGB Wybierz duże powiększenie ( %) Wprowadź do pamięci mapy wszystkie pixele, wokół których utworzyły się artefakty Porównaj obraz z mapą dark
10
Kalibracja klatek RAW Fot autor – M31
11
Kalibracja klatek RAW Wykonujemy PRZED stackowaniem
Przy większej ilości materiału – wstępnie dobieramy, które klatki nadają się do dalszej obróbki Minimalnie – kalibracja klatkami dark, przy dłuższych czasach naświetlania – także flat.
12
Kalibracja klatek RAW Wczytaj do programu klatki light
Uruchom funkcję kalibracji Odjęcie dark Podział przez flat Odjęcie bias Zapisz wszystkie klatki wynikowe
13
Konwersja koloru Wykonaj przed łączeniem klatek
Kalibracja powinna uwzględniać typ kamery i charakterystykę jej przenoszenia Poziom tła powinien być podniesiony ponad 0
14
Konwersja koloru Załaduj skalibrowane klatki wejściowe
Wybierz posiadany typ kamery / ustawienia konwersji koloru (tło wynikowe powinno wynieść co najmniej 100 jednostek) Przeprowadź transformację wszystkich klatek Sprawdź skuteczność kalibracji (nie powinno być widać żadnych artefaktów)
15
Łączenie klatek (stacking)
Fot Janusz Wiland
16
Łączenie klatek (stacking)
Umożliwia uzyskanie wyniku zbliżonego do jednej, długoczasowej ekspozycji Zwiększa SNR Uzyskany obraz będzie posiadał jakość taką, jaką miały klatki RAW
17
Łączenie klatek (stacking)
Załaduj skalibrowane, wybrane i skonwertowane klatki do programu Uruchom funkcję kalibracji położenia (dowolna metoda, która działa na danym obrazie) Upewnij się przed łączeniem klatek, że wszystkie są równie dobrej jakości i doskonale do siebie dopasowane
18
Łączenie klatek (stacking)
Wybierz odpowiedni mechanizm: Average – najprostsza metoda, wymaga dużej ilości zdjęć dobrej jakości Median – mediana, umożliwia usunięcie artefaktów, może operować na dowolnym materiale jednak nie pozwala na mocną redukcję szumu Gausowskiego Sigma clip – kompromis pomiędzy average a median – każdy z pixeli jest traktowany algorytmem wyliczającym odchyłkę standardową w stosunku do odchyłki obszaru, w którym się znajduje; daje bardzo dobre rezultaty, jednak wymaga dobrania sigma factor, określającego dopuszczalny poziom odchyłki SD Mask – wersja sigma clip działająca na małej liczbie dostępnych klatek
19
LRGB i LLRGB Fot Janusz Wiland
20
LRGB i LLRGB Pozwala na uzyskanie obrazu kolorowego o dobrym nasyceniu barw Umożliwia uzyskanie obrazu barwnego w sposób „ekonomiczny” – czas naświetlania materiału kanału L ma znaczenie dla szczegółów, można skrócić ekspozycje RGB
21
LRGB i LLRGB Załaduj klatkę kanału L oraz klatki RGB
Wykonaj rozciągnięcie liniowe (poprawa kontrastu – log, DDP) na klatce L, możesz popracować nad krzywymi już na tym etapie Połącz klatki L oraz RGB w programie (konieczne może być ponowne nałożenie obrazów i korekta położenia) Powtórz operację dla jeszcze lepszego efektu (LLRGB) Dostosuj balans kolorów dla nadania bardziej naturalnego wyglądu fotografowanemu obiektowi.
22
Unsharp masking Fot Janusz Wiland
23
Unsharp masking Umożliwia selektywne wyostrzanie – algorytm działa tym silniej, im jaśniejszy jest fragment obrazu Uwaga na powstawanie artefaktów wokół bardzo jasnych elementów obrazu – szczególnie gwiazdy „przed” obiektem
24
Unsharp masking Załaduj klatkę do obróbki
Określ maskę, wybierając tylko gwiazdy Zachowaj obraz gwiazd przez kopię do osobnej warstwy Usuń gwiazdy z obrazu poprzez bardzo silne selektywne rozmycie Wykonaj algorytm wyostrzania (unsharp masking) na materiale bez gwiazd Połącz uzyskany obraz z polem gwiazdowym
25
Szumy tła, gradienty Fot Janusz Wiland
26
Szumy tła, gradienty Tło zawsze należy utrzymywać na poziomie powyżej 0 Nieuchronnie w wyniku obróbki pojawią się tam gradienty, szumy i inne zniekształcenia Selektywna obróbka tła umożliwia usunięcie tych problemów
27
Szumy tła, gradienty Załaduj obraz do programu
Wybierz elementy tła, unikając gwiazd i obiektów rozległych Wykonaj rozmycie gaussowskie na wybranym obszarze, feather ustaw na przynajmniej 3 pixele Minimalizację gradientu wykonaj w programie podstawowym (z reguły daje to lepszy efekt)
28
Kolory gwiazd Fot autor – M31
29
Kolory gwiazd Obiekty bardzo jasne i zwarte mają tendencję do utraty barw Przywrócenie barw jest bardzo pożądane szczególnie przy fotografowaniu szerokich pól gwiazdowych i gromad
30
Kolory gwiazd Załaduj obraz i selektywną maską wybierz tylko gwiazdy, expand selection w sposób umożliwiający objęcie wszystkich gwiazd, feather ustaw na co najmniej ¾ wartości rozszerzenia, Zmniejsz intensywność środków gwiazd – użyj menu krzywe (curves) obniżając krzywą wyłącznie w jej górnej części (zachowaj dolną część niezmienioną) Zwiększ saturację gwiazd (cały czas w zaznaczeniu) Użyj filtru „minimum” do zmniejszenia obrazów gwiazd Zapisz obraz wynikowy
31
Krzywe (curves) Fot autor – M31
32
Krzywe (curves) Umożliwiają wyeksponowanie elementów obrazu na których nam zależy Należy używać ich bardzo ostrożnie, ponieważ naruszają naturalny balans obrazu
33
Formatowanie obrazu Fot autor – M31
34
Formatowanie obrazu FITS – do dalszej obróbki
PIC, TIFF, GIF – do zapisu pomiędzy aplikacjami JPEG – 8 bit na kanał – do publikacji na stronach www
35
Pytania? Fot autor - M42
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.